معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۷- ۱۵:۰۶ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی در عمان

نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی عمان از تاریخ 3 لغایت 5 اردیبهشت ماه با حضور بیش از 300 شرکت داخلی و بین المللی در محل نمایشگاه‌های شهر مسقط برگزار شد. در این نمایشگاه 4 شرکت ایرانی فعال در حوزه پتروشیمی، انرژی و مواد شیمیایی حضور داشتند. براساس اعلام مسئولان برگزاری، بیش از 15 هزار نفر از این نمایشگاه تخصصی بازدید کردند.

منبع: خبرگزاری عمان

امضای دو قرارداد فروش گاز مایع

شرکت دولتی عمان ال.ان.جی دو قرارداد 10 ساله فروش گاز مایع با شرکت فرانسوی «توتال انرجیز» و شرکت همکاری خطوط لوله نفتی «بوتاس» ترکیه امضا کرده است که از سال 2025 اجرایی خواهد شد. براساس این قراردادها، شرکت عمان ال.ان.جی متعهد به فروش سالانه 800 هزار تن گاز مایع به شرکت توتال انرجیز و همچنین فروش سالانه یک میلیون تن گاز مایع به شرکت بوتاس ترکیه شده است. با امضای قراردادهای مذکور، عمان در یک هفته 4 قرارداد فروش گاز مایع با شرکت های بین المللی امضا کرده است. عمان پیش تر دو قرارداد با شرکت بین المللی شل و شرکت ژاپنی جرا امضا کرده بود.

امضای دو قرارداد به ارزش 11 میلیارد دلار در حوزه هیدروژن سبز

شرکت هیدروژن عمان (هایدروم) در مرحله دوم از مناقصات هیدروژن سبز عمان در استان ظفار، دو قرارداد به ارزش 11 میلیارد دلار با شرکت های خارجی امضا کرده است. قرارداد اول با شرکت های گروه ای.دی.اف، جی پاور و یامنا برای تولید سالانه 178 هزار تن هیدروژن سبز تا سال 2030 و قرارداد دوم با شرکت های اکتیس و فورتسکو برای تولید 200 هزار تن هیدروژن سبز تا سال 2030 امضا شده است. با امضای این قراردادها، ظرفیت تولید هیدروژن سبز عمان تا سال 2030 به رقم یک میلیون و 380 هزار تن می رسد.

منبع: مسقط دیلی

نهایی شدن قرارداد تامین سوخت گاز مایع برای کشتی‌ها

شرکت اوکیو و توتال انرجیز فرانسه قراردادی به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون دلار برای تامین سوخت کشتی‌ها با گاز مایع در بندر صحار امضا کردند. براساس این قرارداد، اوکیو و توتال انرجیز با سهم به ترتیب 20 و 80 درصدی، شرکت گاز مایع «مرسی» را بدین منظور راه اندازی می‌کنند. کارخانه تولید گاز مایع و تاسیسات گاز رسانی به کشتی‌ها از اهم بندهای این قرارداد گزارش شده است.

منبع: خبرگزاری عمان

سرمایه گذاری خارجی 25 میلیارد ریالی در عمان

گزارش اولیه مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان در خصوص حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور حاکی است حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عمان در سال 2023 با افزایش 21 ممیز 6 دهم درصدی نسبت به سال پیش از آن، به 25 میلیارد و 50 میلیون ریال عمانی رسیده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عمان در پایان سال 2022 رقم 20 میلیارد و 590 میلیون ریال عمانی گزارش شده بود. این گزارش می افزاید در سه ماهه چهارم سال گذشته حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عمان 4 میلیارد و 450 میلیون ریال عمانی بوده است که این رقم نسبت بازه زمانی مشابه در سال 2022 با افزایش 57 درصدی همراه بوده است. 78 درصد از مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی صورت گرفته در عمان یا به عبارتی 19 میلیارد و 523 میلیون ریال عمانی به بخش استخراج نفت و گاز اختصاص پیدا کرده است. همچنین یک میلیارد و 837 میلیون ریال عمانی در بخش تولید سرمایه گذاری شده است. انگلیس همچنان با سرمایه گذاری مستقیم 12 میلیارد و 676 میلیون ریالی، بیش از 50 درصد سرمایه گذاری خارجی در عمان را به خود اختصاص داده است. آمریکا 4 میلیارد و 296 میلیون ریال ، چین یک میلیارد و 329 میلیون ریال، امارات متحده عربی 958 میلیون ریال و کویت 830 میلیون ریال در سلطنت عمان سرمایه گذاری کرده اند.

منبع: عمان آبزرور

برگزاری نمایشگاه ساختمان، زیرساخت و صنایع وابسته عمان

نمایشگاه بین المللی ساختمان، زیرساخت و صنایع وابسته عمان از 10 الی 12 اردیبهشت ماه در محل نمایشگاه‌های شهر مسقط برگزار شد. در این نمایشگاه 17 شرکت ایرانی در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. در میان شرکت های ایرانی نام های بزرگی چون شرکت فولاد مبارکه اصفهان به چشم می خورد.

تامین برق مورد نیاز کویت توسط عمان

عمان با تامین 350 مگاوات برق از 500 مگاوات برق مورد نیاز کویت در ماه‌های گرم تابستان موافقت کرده است. اداره کل اتصالات و ارتباطات شورای همکاری خلیج فارس موافقت عمان با تامین برق مورد نیاز کویت را به وزارت برق این کشور اعلام کرده است. انتظار می رود برق مصرفی کویت در ماه‌های تابستان 5 تا 6 درصد افزایش یابد و حجم برق مصرفی این کشور به 17 هزار و 700 مگاوات برسد.

منبع: عمان آبزرور

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما