معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۱۴:۴۶ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در نیمه اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش 25 درصدی درآمد عمومی دولت عمان در 2023

بنا بر اعلام وزارت دارائی عمان، درآمد عمومی واقعی دولت در سال 2023 با افزایش 25 درصدی نسبت به درآمد در نظر گرفته شده در بودجه (26 میلیارد و 130 میلیون دلار)، به 32 میلیارد و 609 میلیون دلار رسیده است. بر اساس این گزارش، درآمد نفتی عمان با افزایش 34 درصدی نسبت به رقم پیش بینی شده در بودجه (13 میلیارد و 800 میلیون دلار)، به 18 میلیارد و 590 میلیون دلار رسید و 72 درصد از مجموع درآمدهای عمومی در سال 2023 را به خود اختصاص داد. هر بشکه نفت خام عمان در بازارهای جهانی به طور متوسط 82 دلار فروخته شده است؛ این در حالی است که رقم در نظر گرفته شده در بودجه 55 دلار به ازای هر بشکه بوده است. درآمدهای گازی در سال 2023 به 4 میلیارد و 856 میلیون دلار رسیده و نسبت به بودجه افزایش 33 درصدی داشته است. همچنین درآمدهای غیرنفتی نیز که 28 درصد از مجموع درآمدهای عمومی دولت درسال گذشته را تشکیل داده است، 9 میلیارد و 162 میلیون دلار گزارش شده است.

منبع: خبرگزاری عمان

افزایش دارایی سازمان سرمایه گذاری عمان

سازمان سرمایه گذاری سلطنت عمان اعلام کرد دارایی‌های این سازمان در سال 2023 با افزایش 2 میلیارد و 600 میلیون دلاری به بیش از 50 میلیارد دلار رسیده است. سازمان سرمایه گذاری عمان در سال گذشته بیش از 4 میلیارد و 420 میلیون دلار سودآوری داشته و نرخ بازگشت سرمایه از 8 ممیز 8 دهم درصد در سال 2022 به 9 ممیز 95 صدم درصد در سال گذشته میلادی رسیده است. سازمان سرمایه گذاری عمان همچنین با ایجاد بیش از یک هزار و 300 شغل، در بازه زمانی 2016 لغایت 2023 سهم بیش از15 میلیارد و 600 میلیون دلاری در بودجه عمومی این کشور داشته است.

منبع: خبرگزاری عمان

ورود اولین محموله سوخت های زیستی به بندر صحار

بندر صحار اولین محموله سوخت های زیستی به منظور آغاز مرحله آزمایشی استفاده از آن به عنوان سوخت یدک کش و قایق را دریافت کرده است. ارسال اولین محموله سوخت های زیستی به بندر صحار با همکاری شرکت های «سویتزر»، «وقود» و «شرکت دریایی هرمز» و با هدف کاهش 17 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای در راستای برنامه کربن صفر سال 2050 انجام شده است. سوخت های زیستی یکی از انواع منابع انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می آید و جایگزینی دوستدار محیط زیست برای سوخت های فسیلی به شمار می آید.

منبع: تایمز عمان

آغاز پروژه توسعه جزیره تفریحی تلگراف در خصب

با حضور استاندار مسندم، سنگ بنای پروژه توسعه جزیره تفریحی تلگراف با مشارکت دفتر استانداری و شهرداری مسندم، شرکت اوکیو و وزارت میراث و گردشگری گذاشته شد. این پروژه شامل سالن‌های چندمنظوره، ساختمان ارائه خدمات عمومی، احداث اسکله، مسیر پیاده روی کوهستانی و دیگر امکانات تفریحی در شهر خصب در قسمت جنوبی تنگه هرمز می‌باشد.

منبع: خبرگزاری عمان

امضای توافق مطالعه مشترک تولید سوخت های پاک در عمان

شرکت های اوکیو، داچکو، سامیتومو، لامبورگینی و ایرباس توافق نامه مطالعه مشترک تولید سوخت های پاک در چارچوب کنسرسیوم اسکار (سوخت پایدار خودرو و هواپیما در عمان) امضا کردند. هدف از این مطالعه مشترک، تولید انواع سوخت های پاک شامل سوخت خودرو و هواپیما با هدف کاهش انتشار کربن اعلام شده است. این مطالعه همچنین استخراج گاز طبیعی با بهره گیری از انرژی‌های پاک را شامل می‌شود.

منبع: مسقط دیلی

تمدید کاهش تولید نفت اوپک پلاس تا سال 2025

کشورهای اوپک پلاس با تمدید کاهش تولید نفت خام تا سال 2025 موافقت کردند که بدین ترتیب انتظارات در خصوص کاهش بهای نفت در ماه‌های آتی در هاله ای از ابهام قرار گرفت. کشورهای عضو اوپک و چند کشور تولید کننده دیگر نفت به ریاست روسیه تصمیم گرفتند به دنبال سیاستی که از اواخر سال 2022 برای کنترل قیمت نفت در بازارهای جهانی در پیش گرفته اند، به روند کاهش تولید 5 میلیون و 860 هزار بشکه ای نفت خام یا حدود 5 ممیز 7 دهم درصد درخواست جهانی تا سال 2025 ادامه دهند. جلسه آتی اوپک پلاس در تاریخ اول دسامبر 2024 برگزار خواهد شد.

منبع: عمان آبزرور

جذب سرمایه 2 و نیم میلیارد دلاری مناطق آزاد

آزاد عمان وابسته به گروه اسیاد، تامین کننده یکپارچه لجستیک سلطنت عمان، در سال 2023 بیش از 2 میلیارد و 600 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است. منطقه آزاد صلاله به عنوان قدیمی ترین منطقه آزاد بندری عمان، در سال گذشته در هفت پروژه حدود یک میلیارد و 900 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است. پس از آن منطقه آزاد صحار در 10 پروژه سرمایه گذاری به ارزش 353 میلیون دلار و شهر اقتصادی خزائن با 15 پروژه رقم حدود 150 میلیون دلار جذب سرمایه داشته است.

منبع: عمان آبزرور

برگزاری نمایشگاه هتل داری در مسقط

دومین نمایشگاه بین المللی تخصصی محصولات، صنایع، ماشین آلات غذایی و نوشیدنی، هتل داری، رستوران و آشپزخانه تحت عنوان هورکا عمان در محل نمایشگاه‌های شهر مسقط برگزار شد. در این نمایشگاه علاوه بر شرکت های داخلی عمانی و بین المللی، چهار شرکت ایرانی در پاویون جمهوری اسلامی ایران مشارکت داشتند.

منبع: خبرگزاری عمان

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما