معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۴:۵۷ - مشاهده: ۱۴۲

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته اول فروردین‌ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

درآمد یک میلیارد ریالی عمان در ژانویه 2024

مسقط دیلی - درآمدهای عمومی عمان در ژانویه 2024 با افزایش 3 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به یک میلیارد و 14 میلیون ریال عمانی رسیده است. درآمدهای عمومی عمان در ژانویه 2023 رقم 982 میلیون ریال عمانی گزارش شده بود.  هر ریال عمان معادل 2.6 دلار آمریکا می‌باشد.

درآمد نفتی عمان با کاهش یک درصدی همراه بود و از 602 میلیون ریال عمانی در ژانویه 2023 به 595 میلیون ریال عمانی در در ژانویه 2024 رسیده است. میانگین قیمت فروش نفت عمان هر بشکه 90 دلار بوده و میانگین تولید نفت عمان نیز روزانه یک میلیون و 40 هزار بشکه بوده است. بعلاوه درآمدهای گازی عمان نیز با کاهش 48 درصدی همراه بوده و به رقم 135 میلیون ریال عمانی رسیده است.

وزیر انرژی: 30 درصد تولیدات برق از انرژی‌های تجدیدپذیر

عمان آبزرور – سالم بن ناصر العوفی، وزیر انرژی و معادن عمان اعلام کرد این کشور تا سال 2030 بیش از 30 درصد از برق مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 95 درصد از اشاعه کربن عمان در بخش های نفت و گاز، صنایع، انرژی، حمل و نقل و ساخت و ساز صورت می‌گیرد، گفت اقداماتی در جهت کاهش اشاعه کربن بخش های نفت و گاز در دست اقدام است و بعلاوه شهرک های صنعتی نیز روندهای دوست دار محیط زیست را در دستور کار قرار داده اند.

افزایش تولید برق در عمان

خبرگزاری عمان – مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد تولید برق در این کشور در سال 2023 با افزایش 6 ممیز 4 دهم درصدی نسبت به سال 2022 از 41 ممیز 698 گیگاوات به 44 ممیز 346 گیگاوات در ساعت رسیده است.

این گزارش می افزاید بیشترین میزان تولید برق عمان در استان‌های الباطنه شمالی و جنوبی و همچنین الظاهره بوده است.

افزایش تولید سوخت در عمان

خبرگزاری عمان – مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد تولید سوخت در صنایع پالایشگاهی این کشور در ژانویه 2024 با افزایش 57 ممیز 4 دهم درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

این گزارش می افزاید تولید بنزین عادی با اکتان 91 و گازوئیل با کاهش و تولید بنزین سوپر با اکتان 95 و سوخت جت با افزایش همراه بوده است.

5 شرکت عمانی در میان 100 شرکت برتر خاورمیانه

عمان آبزرور - مجله فوربس در 5 شرکت عمانی را در میان 100 شرکت خانوادگی برتر خاورمیانه قرار داده است. شرکت های محسن درویش حیدر، سهیل بهوان، سعود بهوان، الزبیر و تاول گروپ 5 شرکت عمانی هستند که در میان 100 شرکت خانوادگی برتر خاورمیانه قرار گرفته اند.

گفتنی است شرکت های مذکور در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند اما یکی از مهمترین فعالیت های 4 شرکت از 5 شرکت مذکور حوزه نمایندگی برندهای خودرویی در عمان می‌باشد.

سرمایه گذاری 500 میلیون ریال عمانی در شهرک صنعتی ریسوت

خبرگزاری عمان – سالم البلوشی، مدیرکل شهرک صنعتی ریسوت گفت حجم کل سرمایه گذاری صورت گرفته در این شهرک به 563 میلیون ریال عمانی (حدود یک و نیم میلیارد دلاری) رسیده است.

با سرمایه گذاری 84 میلیون ریالی در سال 2023 در هشت پروژه صنعتی، تعداد کل پروژه‌های سرمایه گذاری در شهرک صنعتی ریسوت به 192 پروژه افزایش یافته است.

کاهش تولید و افزایش صادرات نفت عمان

مسقط دیلی – مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد میزان صادرات نفت این کشور در دو ماه نخست سال 2024 با وجود کاهش 4 ممیز 3 دهم درصدی تولید در چارچوب اوپک پلاس، با افزایش 5 و نیم درصدی همراه بوده است.

مجموع صادرات نفتی عمان در ماه‌های ژانویه و فوریه 2024 به 52 میلیون و 430 هزار بشکه رسیده است. در همین حال مجموع تولید نفت عمان در خلال دو ماه مذکور 60 میلیون و 73 هزار بشکه بوده است.

90 درصد کارگران مهاجر در عمان حرفه ای نیستند

مسقط دیلی – معاون وزیر کار عمان اعلام کرد براساس آمارهای موجود حدود 90 درصد از کارگران غیرعمانی در حرفه‌هایی با مهارت کم مشغول بکار هستند و در حوزه کاری خود حرفه ای نیستند.

وی همچنین بر نقش کلیدی دولت بر ورود هدفمند نیروی کار خارجی به عمان تاکید کرد.

ساخت اولین خودروی برقی عمان

مسقط دیلی – حیدر بن عدنان، موسس مایز موتورز گفت اولین خودروی برقی ساخت عمان تحت عنوان Mays Alive تا پایان سال 2024 با قیمتی درحدود 15 هزار ریال عمانی (حدود 40 هزار دلار) روانه بازار خواهد شد.

وی گفت این خودرو بردی در حدود 510 کیلومتر دارد و باتری آن در خانه قابل شارژ می‌باشد؛ کارخانه تولیدکننده این خودروی برقی در الدقم واقع می‌باشد.

برگزاری نمایشگاه پتروشیمی و انرژی عمان

مسقط دیلی – نمایشگاه پتروشیمی و انرژی عمان (OPES) در روزهای 22 لغایت 24 آوریل 2024 (3 الی 5 اردیبهشت 1403) در مرکز نمایشگاه‌های مسقط برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه بیش از 300 شرکت از 24 کشور جهان در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی حضور خواهند داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما