معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۲

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته دوم بهمن‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در شهرک اقتصادی خزائن

مسقط دیلی – مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته در شهرک صنعتی خزائن تا پایان سال 2023 از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفته است.

از سرمایه گذاری صورت گرفته در شهرک اقتصادی خزائن، 583 میلیون دلار متشکل از 57 ممیز 7 دهم درصد سرمایه گذاری خارجی و باقی سرمایه گذاری داخلی می‌باشد.

شهرک صنعتی خزائن واقع در استان باطنه جنوبی، اولین شهرک اقتصادی و منطقه آزاد ادغام شده در عمان می‌باشد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در حال ساخت است.

افزایش حجم تبادلات تجاری عمان و هند

عمان آبزرور – آمیت نارانگ سفیر هند در مسقط اعلام کرد تعاملات تجاری میان هند و عمان در سال های اخیر شکوفا شده و در سال مالی 2023-2022 به رکورد بی سابقه 12 میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده است.

این در حالی است که حجم تعاملات بازرگانی دو کشور در سال مالی 2021-2020 رقم 5 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است.

بعلاوه هند و عمان به دنبال امضای توافقنامه تجارت آزاد می‌باشند که به گفته کارشناسان در سفر اخیر سلطان عمان به هند، مسیر برای امضای این توافقنامه هموار شده است.

برگزاری مجمع تجاری عمان و عربستان سعودی

مسقط دیلی - اتاق بازرگانی و صنایع عمان میزبان مجمع تجاری عمان و عربستان سعودی با هدف اصلی تقویت همکاری‌های مشترک بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری و همچنین تقویت همکاری‌های استراتژیک بود.

در حاشیه برگزاری مجمع تجاری عمان و عربستان سعودی، چند یادداشت تفاهم میان شرکت های خصوصی دو کشور امضا شد که به طور خاص بر همکاری در حوزه‌های ساخت و ساز و مشاوره حقوقی متمرکز بود.

افزایش تولیدات پالایشگاهی و پتروشیمی در عمان

تایمز عمان – مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد تولیدات محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی در پایان سال 2023 با افزایش یک ممیز 2 دهم درصدی نسبت به سال 2022 همراه بوده است.

تولید بنزین شاهد افزایش 13 ممیز 7 دهم درصدی و تولید ال.پی.جی، پارازایلن و بنزن با افزایش 82 ممیز 8 دهم درصدی و همچنین تولید سوخت جت نیز با افزایش 25 ممیز 3 دهم درصدی در سال 2023 همراه بوده است. از سوی دیگر تولید گازوئیل با کاهش همراه بوده است.

مجوز هتل در مسقط صادر نمی‌شود

عمان آبزرور – وزارت میراث و گردشگری عمان اعلام کرد با توجه به فعالیت تعداد زیادی از هتل ها در مسقط و لزوم برقراری توازن برای ارائه خدمات هتلی، از تاریخ اول فوریه 2024 دیگر هیچ گونه مجوز هتلی در منطقه مسقط اعطا نخواهد شد.

این وزارتخانه با اشاره به این که شرایط عدم اعطای مجوز در شهر صلاله در استان ظفار نیز به همین صورت خواهد بود اعلام کرد مجوز فعالیت هتل فقط در ولایت های القریات و العامرات در مسقط اعطا خواهد شد.

افزایش 18 درصدی سودآوری بانک ها در عمان

خبرگزاری عمان - مجموع سود خالص بانک های عمانی در بورس اوراق بهادار مسقط شاهد رشد قوی 18 ممیز 6 دهم درصدی در سال 2023 بوده است و در مجموع به 453 میلیون و 500 هزار ریال عمان رسیده است.

مجموع سود خالص بانک های عمانی در بورس اوراق بهادار مسقط در سال گذشته 382 میلیون و 300 هزار ریال عمانی گزارش شده بود.

بخش بانکی عمان در سال گذشته از تحولات مثبت مختلف اقتصادی شامل افزایش رشد تولید ناخالص داخلی، تجارت خارجی، حجم سرمایه گذاری، درآمدهای دولت و مخارج دولتی که همگی به بهبود بخش های مختلف اقتصادی کمک کردند، بهره مند شده است. 

بیش از 2 هزار کیلومتر مربع فضای سرمایه گذاری جدید در عمان

عمان آبزرور – سازمان مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی عمان اعلام کرد در سال 2023 در مجموع 8 منطقه جدید صنعتی، اقتصادی و سرمایه گذاری برای توسعه در مناطق مختلف این کشور در نظر گرفته شده است.

به گفته سازمان مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی عمان، این مناطق که وسعتی بیش از 2 ممیز 2 دهم کیلومتر مربع را شامل می‌شود، هم اکنون تحت مطالعه، برنامه ریزی و توسعه اولیه می‌باشد.

احداث پروژه ذخیره سازی گاز مایع و ترمینال صادراتی در صحار

عمان آبزرور – پروژه ذخیره سازی گاز مایع و ترمینال صادراتی آن در بندر صحار در استان الباطنه شمالی تا سال 2027 راه اندازی می‌شود.

شرکت های المرسا ال.ان.جی، شریک شرکت توتال انرژی فرانسه، 80 درصد و شرکت المزن ال.ان.جی بخشی از گروه انرژی اوکیو عمان، 20 درصد از مالکیت این پروژه را در اختیار دارند؛ پروژه ای که در گام اول قابلیت ذخیره سازی و صادرات یک میلیون تن گاز مایع را خواهد داشت.

این پروژه از آنجایی که بر مبنای اشاعه کربن پایین گاز مایع تولید می‌کند، اولین پروژه در نوع خود در خاورمیانه به شمار می آید.

55 سرمایه گذاری جدید در شهرک صنعتی صحار

تایمز عمان – شهرک صنعتی صحار وابسته به منطقه صنعتی مدائن، در سال 2023 بیش از 55 پیشنهاد جدید سرمایه گذاری دریافت کرده است.

مدیرکل شهرک صنعتی صحار اعلام کرد از مجموع پیشنهادات مذکور، 45 پروژه بومی سازی شده و در زمینی به مساحت 461 هزار متر مربع احداث خواهد شد.

انتقال بزرگترین جرثقیل های حمل کانتینر به بندر صلاله

خبرگزاری عمان – مدیر بندر صلاله اعلام کرد بزرگترین جرثقیل های حمل کانتینر به این بندر منتقل شدند.

وی گفت در مرحله اول 4 جرثقیل مگامکس حمل کانتینر از مجموع 10 جرثقیل به این بندر منتقل شده است. این جرثقیل ها 58 متر ارتفاع دارند و قابلیت انتقال کانتینر تا ارتفاق 75 متری را دارند.

مدیر بندر صلاله عنوان کرد این جرثقیل ها یکی از بزرگترین جرثقیل های حال حاضر در جهان به شمار می روند و در بندر صلاله در مسیر ترانزیت بین المللی کالا در آب های بین المللی مستقر شده اند.

انتصاب رئیس سازمان مالیاتی

مسقط دیلی – سلطان هیثم بن طارق با صدور فرمانی سلطنتی، ناصر بن خامس بن علی الجشمی را به عنوان رئیس سازمان مالیاتی این کشور منصوب کرد.

گفته می‌شود انتصاب رئیس سازمان مالیاتی در عمان با صدور فرمان سلطنتی آغاز روندی برای پایان دوران بدون مالیات برای کسب و کارها در عمان می‌باشد.

تجارت 40 میلیارد دلاری چین و عمان

عمان آبزرور – لی لینگ پینگ سفیر چین در عمان اعلام کرد حجم تبادلات تجاری میان دو کشور در سال 2022 به رقم 40 میلیارد و 450 میلیون دلار رسیده است.

وی با اشاره به این که شرکت های چینی در زمینه معدن، انرژی‌های نو، ارتباطات ماهواره ای و پروژه‌های مهندسی و زیرساختی با عمان همکاری دارند، گفت چین سومین شریک تجاری و سرمایه گذار بزرگ در عمان به شمار می آید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما