معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۵:۴۸ - مشاهده: ۱۲۸

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته دوم اسفندماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

راه اندازی اولین بانک سرمایه گذاری در عمان

خبرگزاری عمان – بانک سرمایه گذاری عمان با مالکیت کامل دولتی به عنوان اولین بانک تخصصی سرمایه گذاری در این کشور راه اندازی شد.

عبدالسلام المرشدی رئیس سازمان سرمایه گذاری عمان و رئیس هیات مدیره بانک سرمایه گذاری عمان گفت هدف از تاسیس این بانک حمایت مالی و ارائه مشاوره‌های تخصصی به کسب و کارهای داخلی، منطقه ای و بین المللی می‌باشد.

کاهش داوطلبانه تولید نفت خام عمان در چارچوب اوپک پلاس

خبرگزاری عمان – وزارت انرژی و معادن عمان اعلام کرد این کشور در چارچوب همکاری با اوپک پلاس، کاهش داوطلبانه تولید روزانه 42 هزار بشکه ای نفت خام خود را تا پایان ژوئن 2024 تمدید کرده است.

وزارت انرژی و معادن عمان اعلام کرد این کاهش داوطلبانه علاوه بر کاهش 40 هزار بشکه ای پیشین است که در آوریل 2023 اعلام شده بود و تا پایان دسامبر 2024 ادامه خواهد داشت.

استقبال از مرحله دوم سرمایه گذاری در هیدروژن سبز

عمان آبزرور – ناصر  العوفی، وزیر انرژی و معادن عمان اعلام کرد استقبال از مرحله دوم مناقصه سرمایه گذاری در زمینه تولید هیدروژن سبز خوب بوده است و نتیجه نهایی در آخر ماه مارس سال جاری اعلام خواهد شد.

مرحله اول مناقصه سرمایه گذاری در زمینه تولید هیدروژن در ماه ژانویه 2024 به سرانجام رسید. براساس برآوردهای اولیه، عمان به دنبال تولید یک میلیون تن هیدروژن سبز تا سال 2030 می‌باشد.

سرمایه گذاری 31 میلیارد دلاری در صنعت توریسم

تایمز عمان – معاون وزیر میراث و گردشگری عمان اعلام کرد این کشور در چارچوب برنامه 2040 به دنبال جذب سرمایه گذاری 31 میلیارد دلاری در صنعت توریسم می‌باشد.

وی با اشاره به جذب سرمایه گذاری 5 میلیارد و 900 میلیون دلاری در 360 پروژه گردشگری گفت تعداد گردشگران ورودی به عمان در سال 2023 با افزایش 38 درصدی نسبت به سال پیش از آن به رکورد بی سابقه 4 میلیون نفر رسیده است.

افزایش 12 درصدی حجم بار بندر صلاله

عمان آبزرور – حجم محموله‌های تخلیه و بارگیری شده در بندر صلاله در سال 2023 با افزایش 12 درصدی نسبت به سال پیش از آن به 20 میلیون و 600 هزار تن رسیده است. حجم محموله‌های تخلیه و بارگیری شده در بندر صلاله در سال 2022 رقم 18 میلیون و 400 هزار تن ثبت شده است.

از سوی دیگر حجم محموله‌های کانتینری تخلیه و بارگیری شده در بندر صلاله در سال 2023 با کاهش 16 درصدی نسبت به سال پیش از آن به 3 میلیون و 800 هزار کانتینر (20 فوت) رسیده است.

سرمایه گذاری 3 و نیم میلیارد ریال عمانی در مناطق آزاد

مسقط دیلی – سازمان مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی عمان اعلام کرد در سال 2023 سرمایه گذاری‌هایی به ارزش 3 و نیم میلیارد ریال عمانی در این مناطق صورت گرفته و مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته در این مناطق به 19 میلیارد ریال عمانی رسیده است.

در منطقه ویژه اقتصادی الدقم در سال 2023 حدود 2 میلیارد و 300 میلیون ریال عمانی سرمایه گذاری صورت گرفته و مجموع سرمایه گذاری در این منطقه راهبردی به 6 میلیارد ریال عمانی رسیده است.

گسترش همکاری‌های بازرگانی و سرمایه گذاری عمان و ژاپن

خبرگزاری عمان – قیس محمد الیوسف، وزیر تجارت، صنایع و توسعه سرمایه گذاری عمان با ایواتا کازوچیکا وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن در مسقط دیدار کرد. دو طرف در این دیدار در خصوص راه‌های توسعه تجارت و سرمایه گذاری گفتگو کردند.

همچنین در ملاقات وزیر ژاپنی با رئیس سازمان سرمایه گذاری عمان، دو طرف توافقی در خصوص توسعه همکاری در زمینه فرصت های سرمایه گذاری امضا کردند.

حجم تبادلات تجاری میان عمان و ژاپن در سال 2023 یک میلیارد و 300 میلیون ریال عمانی گزارش شده است. 

عمان بزرگترین صادرکننده گچ در جهان

خبرگزاری عمان – عمان برای هفتمین سال پیاپی به عنوان بزرگترین صادرکننده گچ در جهان لقب گرفت. حجم صادرات گچ عمان در سال 2023 با افزایش 11 درصدی نسبت به سال پیش از آن به 11 میلیون و 200 هزار تن به ارزش 60 میلیون و 900 هزار ریال عمانی رسیده است.

هند اولین مقصد صادرات گچ عمان با حجم 5 میلیون و 300 هزار تن می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما