معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۰۸:۴۳

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

علاقمندی تاتارستان به توسعه کریدورهای حمل و نقل

رستم مینیخانوف، رئیس جمهور تاتارستان، در نشست «توسعه کریدورهای حمل و نقل بین المللی» که در چارچوب مجمع اقتصادی بین المللی «روسیه-جهان اسلام: کازان فروم 2024» برگزار شد، اظهار داشت: «تاتارستان عمیقاً به توسعه کریدورهای حمل و نقل بین المللی به کشورهای آسیا و خاورمیانه علاقمند است و در حال حاضر با بسیاری از این کشورها همکاری فعال دارد. ما طیف گسترده ای از محصولات را وارد می­کنیم و نیاز به بازارهای جدید برای عرضه آن­ها داریم. تمامی این کریدورهای حمل و نقل برای ما از اهمیت زیادی برخوردار هستند. ما همکاری نزدیکی با قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان داریم و در حال بررسی امکان توسعه روابط فعال با افغانستان نیز هستیم. با توجه به تغییر جهت­ گیری روسیه از غرب به شرق و نیاز به دسترسی به آب­های جنوب، توسعه این کریدورهای حمل و نقل برای کشورمان از اهمیت راهبردی برخوردار می­ باشد. تجارت تاتارستان با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال 2023 به تنهایی 83 درصد افزایش یافته و این امر ایجاب می ­کند زیرساخت­های حمل و نقل مناسب برای پشتیبانی از این حجم از مبادلات تجاری فراهم شود. استفاده از رودهای کاما و ولگا و همچنین دریای خزر، به عنوان ارزان­ترین روشهای حمل و نقل کالا، حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.» (سایت خبرگزاری ریانواستی)

تصمیم سری‌لانکا برای پیوستن به بریکس

علی صبری، وزیر امور خارجه سری‌لانکا، تمایل این کشور برای پیوستن به گروه بریکس را اعلام کرد. این موضوع پیش از این توسط سفیر سریلانکا نیز مطرح شده بود. کمیته‌ای دولتی جهت بررسی الزامات و ملاحظات پیوستن به این گروه، که هند نیز عضو آن می‌باشد، تشکیل شده است. (سایت خبرگزاری «رادیو اسپوتنیک»)

بلاروس در فهرست شرکای برتر جمهوری تاتارستان

در دهمین دوره جلسه گروه‌کاری مشترک جهت همکاری جمهوری بلاروس و جمهوری تاتارستان، اولگ کوروبچنکو، معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان، اعلام کرد که بلاروس در فهرست 5 شریک برتر این جمهوری قرار دارد. وی با اشاره به علاقمندی تاتارستان به گسترش پیوندهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری با بلاروس، اظهار داشت: «زمینه‌های متعددی برای همکاری دو کشور از جمله  ماشین‌سازی، هواپیماسازی، پتروشیمی و شیمی­ گاز و کشاورزی وجود دارد.» معاون نخست وزیر تاتارستان بر وجود شرایط مناسب برای توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های فرهنگ، ورزش و گردشگری تأکید کرد. (کانال تلگرامی وزارت صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان)

 مذاکرات رئیس جمهوری باشقیرستان و استاندار بخارا

در نتیجه مذاکرات آقای رادی خبیروف، رئیس جمهوری باشقیرستان، و آقای بوتیر زیروپوف، استاندار بخارای جمهوری ازبکستان، قرار شد که مسیرهای گردشگری بین دو منطقه ایجاد شوند و رئیس جمهوری باشقیرستان امیداور شد که ساکنان باشقیرستان از ازبکستان بازدید نمایند. در این خصوص وی همچنین افزود: «بخارا شهر قدیمی و زیبایی در ازبکستان است. همکاری در حوزه گردشگری یکی از محورهای اصلی همکاری ما با استان بخارا است.» رادی خبیروف همچنین ابراز داشت که جمهوری باشقیرستان به همکاری در زمینه شیمی ­گاز و واردات میوه و سبزیجات از ازبکستان علاقه دارد. (کانال تلگرامی رادی خبیروف)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما