معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 دولت ارمنستان اعلام کرد، جاده‌ای 60 کیلومتری در استان جنوبی سیونیک که هم مرز با ایران است، می‌سازد

احداث این جاده می‌تواند زمان سفر میان دو کشور همسایه را کوتاه‌تر کند. این جاده شهرهای سیسیان و کاجاران را از مسیری بسیار کوتاه‌تر متصل می‌کند.

کارشناس مسائل قفقاز و رئیس پیشین انجمن دوستی ایران و ارمنستان در گفت و گو با پایگاه خبری "راهبرد معاصر" با بیان اینکه ایجاد بزرگراه و دستاوردهای آن می‌تواند حاشیه‌های مرتبط با "دالان زنگزور" را تحت الشعاع قراردهد. وی اضافه کرد: پیش از اتخاذ تصمیم احداث بزرگراه 60 کیلومتری از ارمنستان به ایران، کشورمان ارتباط زمینی خود را با کشورهای حوزه اوراسیا از جمله سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و ارمنستان برقرار می‌کرد، اما زیرساخت‌های ارمنستان نسبت به ترکیه و آذربایجان بسیار ضعیف‌تر بود.

https://rahbordemoaser.ir/fa/news/240209

 رئیس مرکز تحقیقات "آلترناتیو": رشد اقتصادی 7 درصدی برنامه ریزی شده برای سال جاری توسط بودجه دولتی ارمنستان تنها با کمک عوامل خارجی قابل تأمین است

تاتول ماناسریان، رئیس مرکز تحقیقات "آلترناتیو" در گفتگو با اسپوتنیک آرمنیا با رائه پیش بینی‌های اقتصادی سال 2024 گفت: رشد اقتصادی 7 درصدی برنامه ریزی شده برای سال جاری توسط بودجه دولتی ارمنستان تنها با کمک عوامل خارجی قابل تأمین است.

اعلام شد که بانک جهانی در ماه آوریل پیش بینی اقتصاد ارمنستان را اصلاح کرده است. اگر در گزارش ابتدای سال، رشد اقتصادی 4.7 درصدی برای سال 2024 پیش بینی شده بود، در گزارش آوریل این پیش بینی به 5.5 درصد افزایش یافت.

https://arm.sputniknews.ru/20240519.html

تشکیل کمیسیون مشترک ایران-ارمنستان برای حل آلودگی ارس

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان گفت: در راستای حل آلودگی رود ارس، اخیراً سازمان حفاظت از محیط زیست کمیسیون مشترکی با طرف ارمنستانی تشکیل دادند و پیگیر موضوع هستند.

وی درباره آلایندگی ارس و برنامه‌هایی که ایران برای پیشگیری از آن در دستور کار دارد، اظهار داشت: موضوع مدیریت محیط زیست و سطح کیفی آب ارس با سازمان محیط زیست است و آب منطقه‌ای استان‌های همجوار نیز با این سازمان همکاری می‌کنند.

وی افزود: طی 20 سال گذشته پیگیری‌های مستمری صورت گرفته و پروتکل‌های مختلفی با ارمنستان در دستور کار قرار گرفته به جهت اینکه آلایندگی را به صفر برسانند.

رود ارس از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم، در کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از نزدیکی دوالو تا قره دونی در مرز ایران جریان دارد. طول این رودخانه نزدیک به 1072 کیلومتر است و با حرکت از غرب به شرق، از استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی می‌گذرد. عریض‌ترین نقطه رودخانه در نزدیکی شهر جلفا قرار دارد که در آن پهنای رود به بیش از 200 متر و عمق آن به بیش از چهار متر می‌رسد.

https://t.me/economyofarmenia

ایروان بار دیگر میزبان کنگره جهانی فناوری اطلاعات (WCIT) خواهد بود

جام استارتاپ و غول‌های فناوری اطلاعات که در آن هزاران نفر از نمایندگان شرکت‌های فناوری اطلاعات، مبتکران و رهبران جهانی در بخش فناوری از ده‌ها کشور شرکت خواهند کرد. این کنگره 13 تا 16 مهرماه در مجموعه ورزشی و کنسرت دمیرچیان برگزار می‌شود.

نمایشگاه سالانه فناوری پیشرفته دیجی تک در ایروان امسال به موازات کنگره برگزار می‌شود. هایک کاراپتیان، رئیس کمیته برگزاری کنگره در یک کنفرانس مطبوعاتی که به سازماندهی این کنگره اختصاص داشت، گفت: برای شرکت‌های ارمنی، این فرصت خوبی برای آشنایی با شرکای بالقوه از جمله شرکت‌های بزرگ بین المللی خواهد بود.

دکترشان شیا، رئیس اتحادیه جهانی نوآوری، فناوری و خدمات (WITSA)، که در یک کنفرانس مطبوعاتی از طریق لینک ویدیویی صحبت کرد، خاطر نشان کرد: ارمنستان در حال تبدیل شدن به یکی از مراکز صنعت فناوری اطلاعات در منطقه اروپای شرقی است.

https://t.me/economyofarmenia

 معاون نخست وزیر ارمنستان: طرح جدید فرودگاه زوارتنوس ایروان در حال حاضر آماده است و هزینه آن بطور آزمایشی 450 میلیون یورو برآورد شده است

مهر گرگوریان، معاون نخست وزیر: هزینه آزمایشی طرح ترمینال جدید فرودگاه زوارتنوس ایروان 450 میلیون یورو تخمین زده می‌شود، با این حال، مذاکرات با صاحب امتیاز فرودگاه،"corporacion America" به دلیل نسخه فعلی قرارداد امتیاز که نرخ irr 20 درصدی را برای صاحب امتیاز در نظر گرفته است، به راحتی پیش نمی‌رود.

گریگوریان خاطر نشان کرد: دولت فعلی آن را بسیار بالا می‌داند، با این حال، بحث‌ها ادامه دارد و تا حدود یک ماه دیگر شرایط شاخص (مفهومی) برای سرمایه گذاری‌های جدید آماده می‌شود.

https://t.me/economyofarmenia

تعمیرات اساسی گذرگاه مرزی و ایست بازرسی "مارگارا" در مرز ارمنستان و ترکیه به طور کامل به پایان رسیده است

به گزارش کمیته درآمدهای دولتی جمهوری ارمنستان، تعمیرات اساسی گذرگاه مرزی و ایست بازرسی "ماگارا" در مرز ارمنستان و ترکیه به طور کامل به پایان رسیده است.

به گفته این منبع، کار ساخت و ساز حدود 6 ماه به طول انجامیده و در نوامبر 2023 به پایان رسیده است. سالن خدمات، آشیانه بازرسی عمیق، باجه‌های پذیرش بار و انبار، پارکینگ، میدان وسیع و زیرساخت‌های دیگر مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته شده است.

رستوم باداسیان، رئیس کمیته درآمدهای دولتی جمهوری ارمنستان امروز در محل این گذرگاه مرزی میزبان "واسیلیس ماراگوس"، سفیر اتحادیه اروپا در ارمنستان بود.

حدود دو سال پیش، "روبن روبینیان" و "سردار کیلیچ"، فرستادگان ویژه ارمنستان و ترکیه در امر تنظیم روابط دو کشور در وین توافق کردند که گذرگاه‌های زمینی مشترک دو کشور را برای دیپلمات‌ها و شهروندان کشورهای ثالث باز کنند. هر چند طرف ارمنی ساخت گذرگاه مرزی مارگارا را به پایان رسانده، اما مرزهای دو کشور همچنان در برابر یکدیگر بسته است.

https://telegram.me/araxnews

 آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 22 الی 27 اردیبهشت ماه 1403

مسافر ورودی ایرانی و خارجی 3752 نفر

 مسافر خروجی ایرانی و خارجی 3742 نفر

 مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی 7414 نفر

اتوبوس ورودی 24 دستگاه

اتوبوس خروجی 28 دستگاه

مجموع تردد اتوبوس‌های ورودی و خروجی 52 دستگاه

کامیون‌های ورودی 1146 دستگاه

کامیون‌های خروجی 1250 دستگاه

 مجموع تردد کامیون‌های ورودی و خروجی 2396 دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما