معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

گزارش بانک جهانی، در مورد توسعه اقتصادی ارمنستان

 به گزارش آرمن پرس، بانک جهانی طی گزارش ماه آوریل خود، در مورد شرایط اقتصاد ارمنستان اعلام نمود:

شاخص های بخش مالی در ماه فوریه ثبات خود را حفظ کرده اند.

درآمدها، بر اساس دارائیها، که نمایه درآمد بانکی می‌باشد، در ماه فوریه 2024 افزایش یافته و به 1.4 درصد رسیده است، این رقم در دسامبر 2023، مقدار 2.7 درصد بود.

ضریب تراز سرمایه در فوریه 2024، ثبات خود را با 19.2 درصد حفظ کرده است.

بر اساس این گزارش ، سپرده‌ها در ماه فوریه 2.1 درصد افزایش یافته اند، که دلیل این امر رشد سپرده‌های ارزی می‌باشد. در همین حال، وام ها تنها 0.5 درصد افزایش داشته اند.

https://@iranarmeniachamber

نرخ، زاد و ولد در ارمنستان همچنان رو به کاهش است، مرگ و میر و طلاق افزایش یافته است

 در سال 2024 تعداد کمتری به دنیا آمدند و ازدواج  کردند، تعداد بیشتری مردند و طلاق گرفتند.

در دو ماه اول سال 2024، 390 فرزند کمتر از مدت مشابه سال 2023 در ارمنستان متولد شده است. به این ترتیب ، بر اساس گزارش کمیته آماری جمهوری اسلامی ایران، تعداد متولدین ژانویه تا فوریه 2024، 5477 نفر بوده در حالیکه  در سال 2023 این تعداد 5867 نفر بوده است.

تعداد فوتی‌ها از ژانویه تا فوریه 2024 با 371 افزایش به 4914 نفر رسید. طبق سنت، اغلب مردم در ارمنستان به دلیل بیماری‌های سیستم گردش خون، سرطان ، سیستم تنفسی، اندام های گوارشی و بیماری‌های عفونی می میرند.

ازدواج ها نیز تعداد آنها نسبت به سال 2023 با کاهش 58 نفری به 2602 نفر در سال 2024 رسیده است. همچنین تعداد طلاق ها با 33 مورد افزایش به 694 مورد در دو ماهه نخست امسال رسید.

https://arm.sputniknews.ru/infographics

 وزیر اقتصاد ارمنستان در آخر هفته تجاری باشگاه بازرگانان "مانتاشیانتز" در شهر تساغکادزور شرکت کرد

در دومین روز از "ویکند تجاری mantashyants" که در شهر تساغکادزور برگزار شد، گئورک پاپویان وزیر اقتصاد ارمنستان با بازرگانان عضو این باشگاه دیدار کرد.

وزیر اقتصاد در سخنان افتتاحیه آمادگی خود را برای ادامه همکاری موثر اداره متبوع خود با باشگاه تجار مانتاشیان‌ها طی سالیان متمادی اعلام کرد و در مورد سیاست ها، برنامه‌ها و پروژه‌های اقتصادی کشور با آنها گفتگو کرد.

رافائل گئورگیان معاون وزیر اقتصاد نیز در این نشست حضور داشت، در این نشست نمایندگان دولت در مورد اقتصاد ارمنستان، مشکلات در زمینه‌های مختلف، راه‌های برون رفت از آن، روابط با شرکای بین المللی، توانمندی‌های لجستیکی این کشور و مسائل دیگر صحبت کردند.

اعضای باشگاه تجاری "مانتاشیانتز" نیز به نوبه خود به مشکلات موجود در حوزه فعالیت خود پرداخته و سوالات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

یادآور می‌شویم در جلسه مذکور حدود 300 تاجر شرکت کردند که برخی از آنها از روسیه، ایالات متحده آمریکا، هلند، فرانسه، بریتانیا و سایر کشورها بودند.

https://ejc.am/hy/articles/tntesakan

 سنگ ها و فلزات قیمتی و نیمه قیمتی ، "قهرمانان" صادرات ارمنستان هستند

سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، فلزات گرانبها و اقلام ساخته شده از آنها در نتیجه رشد سریع صادرات ارمنستان در سال 2023 جایگاه‌های پیشرو را به خود اختصاص داده اند . طلا، جواهرات طلا و الماس را باید در زیر این گروه محصول دانست. تنها صادرات این گروه کالایی از ارمنستان 3.2 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل دقیقا 3.2 برابر شده است. بدین ترتیب این گروه کالایی 38 درصد از کل صادرات ارمنستان را به خود اختصاص داده است و این رشد بسزایی بر رشد کلی صادرات ارمنستان داشت، یک بار دیگر این فرضیه ثابت می‌شود که رشد صادرات ارمنستان تا حد زیادی نه توسط محصولات داخلی، بلکه توسط صادرات مجدد تعیین می‌شود.

بر اساس داده‌های کمیته آماری، صادرات نسبت به سال 2022 ، 55.3 درصد افزایش داشته است.

ماشین آلات، تجهیزات و مکانیزم ها در رتبه دوم صادرات قرار دارند که حجم آن 1.3 میلیارد دلار بوده و 79.6 درصد افزایش داشته است.

از آنجایی که پس از جنگ روسیه و اوکراین که در فوریه 2022 آغاز شد، ارمنستان به دلیل تحریم های کشورهای غربی و آمریکا به کشور ترانزیت صادرات مجدد تعدادی از محصولات تبدیل شد، شاخص های واردات این گروه‌های کالایی در ارمنستان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

در میان پنج صادرات برتر ارمنستان می‌توان به محصولات معدنی، مواد غذایی آماده و وسایل حمل و نقل خودرو اشاره کرد.

https://ejc.am/hy/articles/tntesakan

 تولید آب معدنی در ارمنستان در سال 2024 ، از ژانویه تا فوریه 18.2 درصد کاهش یافت

 بر اساس داده‌های منتشر شده توسط کمیته آماری جمهوری ارمنستان در سال 2023، از ژانویه تا فوریه 5103.8 هزار لیتر آب معدنی در ارمنستان تولید شد که در مقایسه با شاخص های سال 2023، حجم تولید 18.2 درصد کاهش داشته است.

در عین حال تولید آب طبیعی با 14.8 درصد افزایش به 7831.1 هزار لیتر رسید. تولید سایر مشروبات غیر الکلی با 27.5 درصد افزایش به 19816.2 هزار لیتر و تولید آب میوه و آب سبزیجات با 11.9 درصد افزایش به 1996.0 هزار لیتر رسید.

https://ejc.am/hy/articles/tntesakan

 فعالیت اقتصادی در ارمنستان در سه ماهه اول سال جاری 14.3 درصد افزایش یافته است

محرک های اصلی این رشد، حوزه‌های صنعت و تجارت (اعم از داخلی و خارجی) هستند.

حجم تولیدات صنعتی در این مدت 30.4 درصد افزایش یافت که با فرآوری سهم کمی از سنگ های قیمتی و فلزات وارد شده از روسیه به ارمنستان برای صادرات مجدد بیشتر همراه است.

حجم صادرات در ماه مارس 3 برابر (به مبلغ 1.84 میلیارد دلار) افزایش یافت در حالیکه واردات تنها 56 درصد (1.72 میلیارد دلار) افزایش یافت. بدین ترتیب تراز تجاری مثبت 122 میلیون دلاری در این ماه ثبت شد.

بخش قابل توجهی از چنین رشد بالایی در تجارت خارجی ارمنستان با صادرات مجدد سنگ ها و فلزات قیمتی روسیه به امارات متحده عربی و هنگ کنگ مرتبط است که ممکن است خطراتی رابرای اقتصاد این کشور به همراه داشته باشد. تغییر بازار جهانی بطور کلی ، در سه ماهه اول، رشد صادرات به 172 درصد، رشد واردات 76 درصد بود. تراز تجاری منفی این کشور از 919 میلیون دلار در مدت مشابه در سال 2023 به 324 میلیون دلار کاهش یافت .

https://t.me/economyofarmenia

 نشست سالانه و مجمع تجاری بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه (EBRD) از 14 تا 16 می در ایروان برگزار می‌شود

یک رویداد مالی بی سابقه برای ارمنستان، حدود 2000 شرکت کننده را زیر یک سقف گرد هم می آورد ، از جمله نمایندگان هیات های رسمی‌ بلندپایه از 74 کشور، سازمان‌های بین المللی و سازمان‌های بخش خصوصی.

امسال EBRD  در نظر دارد با ارمنستان موافقت نامه‌هایی را برای تامین مالی پروژه‌های ساخت و ساز جاده، لجستیک، آموزشی و سایر پروژه‌ها به ارزش صدها میلیون یورو امضا کند.

https://t.me/economyofarmenia

 آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 2 الی 6  اردیبهشت ماه 1403

-مسافر ورودی ایرانی و خارجی   3262   نفر

-مسافر خروجی ایرانی و خارجی    3217   نفر

مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی    6479   نفر

اتوبوس ورودی  26 دستگاه

اتوبوس خروجی  22 دستگاه

مجموع تردد اتوبوس های ورودی و خروجی  48  دستگاه

کامیون‌های ورودی     981  دستگاه

کامیون‌های خروجی   1120   دستگاه

مجموع ترددکامیون‌های ورودی و خروجی    2101  دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما