معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته دوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

گئورگ پاپویان"، وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان و "مهدی سبحانی"، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان از کارخانه ذوب فلزات روستای "کاراکرت" بازدید کردند

آراکس-نیوز:" گئورگ پاپویان"، وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان و "مهدی سبحانی"، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان دیروز، جمعه 21 ژوئن (اول تیرماه)، از کارخانه ذوب فلزات روستای "کاراکرت"، واقع در استان آرماویر بازدید کردند.

وزیر اقتصاد ارمنستان در طول این بازدید با مدیران این شرکت گفتگو و از نزدیک با ظرفیت های تولید، کارهای جاری و پروژه‌های پیش بینی شده این کارخانه آشنا شد.

شایان ذکر است ساخت این کارخانه در سال 2021 آغاز شده و از سال 2023 در مدار تولید قرار گرفته است.

در فاز اول برای این کارخانه 5 میلیون دلار سرمایه گذاری شده که در نتیجه آن روزانه 60 تن فلز ذوب و به فلز خام تبدیل می‌شود. این کارخانه از ضایعات فلزی موجود در ارمنستان به عنوان مواد اولیه خود استفاده می‌کند.

در مرحله دوم قرار است بیش از 7 میلیون دلار سرمایه گذاری شود و پس از آن تولید میلگرد و مفتول در کارخانه آغاز خواهد شد. ظرفیت سالانه کارخانه 200 هزار تن پروفیل و شمش فلزی می‌باشد.

این کارخانه 170 نفر پرسنل دارد که 40 نفر از آنان ایرانی و 130 نفر ارمنستانی هستند.

انتظار می رود در نتیجه بهره برداری کامل از کارخانه، تعداد شغل ایجاد شده به حدود 250 نفر برسد.

https://telegram.me/araxnew

 

آغاز ششمین نشست بلند پایه ابتکار آسیایی در ایروان ارمنستان

آراکس-نیوز: ششمین نشست عالی ابتکار آسیایی مجمع جهانی شفافیت و تبادل اطلاعات برای اهداف مالیاتی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در ارمنستان از امروز 24 ژوئن به مدت دو روز در ایروان برگزار می‌شود.

"روستوم باداسیان" ، رئیس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان، همچنین رئیس مشترک ابتکار آسیایی، در آستانه این نشست، میزبان مهمانانی بود که برای شرکت در این نشست وارد ایروان شده بودند.

باداسیان ضمن خوش آمدگویی به حاضران و اعلام آغاز این نشست سازنده و الهام بخش، بار دیگر بر رسالت مهم این رویداد برای تقویت تلاش های جمعی در راستای افزایش شفافیت مالیاتی و همکاری در سراسر منطقه تاکید کرد.

https://telegram.me/araxnews

 

شبکه جدیدی از پمپ بنزین‌ها با نام تجاری "خلیج"  بزودی در ارمنستان راه اندازی می‌شود

در ایروان و فراتر از آن، تابلوهایی با آرم پمپ بنزین خلیج و عبارت "بزودی افتتاح می‌شود" ظاهر شد.

گلف اویل یک شرکت نفتی بین المللی است که در سال 1901 در ایالات متحده تاسیس شد. این یکی از بزرگترین انحصارات نفتی در جهان در اواسط قرن بیستم بود و بخشی از "هفت خواهر" (هفت شرکت بزرگ نفتی در جهان) بود.

در سال 1984، گلف اویل توسط شورون خریداری شد که هنوز مالک این برند است. شبکه پمپ بنزین خلیج شامل بیش از 2500 پمپ بنزین در ایالات متحده و بیش از 1000 پمپ بنزین در سایر کشورهای جهان است.

به یاد بیاوریم که یکی از غول های نفتی به نام شل بریتانیایی هلندی تابستان گذشته وارد بازار ارمنستان شد. در آینده نزدیک، شبکه پمپ بنزین‌های شل گسترش خواهد یافت.

https://t.me/economyofarmenia.html

 

 دیدار هیئت پارلمانی ارمنستان با مقامات استان هوبی چین

به گزارش آرمن پرس: هیئت پارلمانی ارمنستان به سرپرستی‌ هاکوب آرشاکیان نائب رئیس مجلس ملی این کشور، که به چین سفر نموده، با ووان ین لی، نائب رئیس کمیته اجرایی کنگره خلق استان هوبی چین، دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار آرشاکیان با اشاره به اینکه، این اولین سفر هیئت ارمنستانی به این استان مرکزی چین می‌باشد، تاکید نمود، لغو روادید بین دو کشور، امکانات گسترده ای برای همکاری در بخش های گردشگری و اجرای برنامه‌های سرمایه گذاری ایجاد نموده است.

آرشاکیان، برقراری پروازهای مستقیم بین چین و ارمنستان را مهم ارزیابی نموده و افزود، این امر برای توسعه بیشتر همکاری‌ها بین دو کشور موثر خواهد بود. در ادامه این دیدار، ووان ین لی طی سخنانی، با اظهار امیدواری از اینکه، این دیدارها پایه و اساس گسترش روابط بین دو کشور شوند، افزود: ارمنستان به طور فعال در برنامه "یک کمربند، یک راه" شرکت نموده، که این امر افق های جدیدی را در آینده ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ، از پیشرفت های علمی و تکنولوژی ارمنستان مطلع می‌باشد، افزود: از ایجاد همکاری‌های اقتصادی، علمی و آموزشی بین استان هوبی و ارمنستان استقبال خواهیم کرد.

طرفین در پایان این دیدار، بر اهمیت ایجاد همکاری بین استانها و شهرهای مختلف دو کشور تاکید نمودند.

قابل ذکر است که استان هوبی یا هوبئی یکی از استان‌های مرکزی چین بوده و مرکز آن شهر ووآن است. که به عنوان یک مرکز حمل و نقل بزرگ  قطب سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مرکز چین عمل می‌کند.

https://@iranarmeniachamber

 

ارمنستان و هنگ کنگ مالیات مضاعف را حذف خواهند کرد

توافق نامه ای در این زمینه در ایروان توسط اوگانسیان، رئیس وزارت دارایی ارمنستان و رئیس کمیته مالیاتی هنگ کنگ، تای پان تام امضا شد.

به گفته وزارت دارایی، این یک محیط مالیاتی مطلوب و قابل پیش بینی ایجاد و جریان تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه را تسهیل می‌کند.

https://t.me/economyofarmenia.html

 

رشد اقتصادی ارمنستان به پتانسیل واقعی خود باز می‌گردد

در ماه می، شاخص فعالیت اقتصادی کاهش یافت و به 5.2 درصد رسید. صنعت پس از شش ماه رشد دو رقمی تنها 6.9 درصد رشد کرد که ناشی از فرآیندهای صادرات مجدد بود.

رشد حجم صادرات و واردات نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در مقایسه با داده‌های ماه آوریل، در ماه می، حجم گردش تجارت خارجی به نصف کاهش یافت و به 2.15 میلیارد دلار (4.45 میلیارد دلار در آوریل ) رسید.

ظاهرا صادرات مجدد فلزات و سنگ های گرانبهای روسیه به دلیل تحریم ها به آرامی در حال کاهش است.

به طور کلی، خوب است که آمارهای اقتصادی در نهایت از نفوذ صادرات مجدد پاک شود و بتوانیم داده‌های واقعی را ببینیم، نه آلوده به فرآیندهای مصنوعی.

https://t.me/economyofarmenia.html

 

اولین  مرکز پروژه آموزشی ارمنستان ( TUMO ) در ژاپن، تابستان سال آینده افتتاح خواهد شد

 جغرافیای صادراتی پروژه آموزشی ارمنستان با سرعت چشمگیری در حال گسترش است.

ماری لو پاپازیان و بکور پاپازیان، مدیران عامل تومو امروز تفاهم نامه ای را با ایچیتا یاماموتو، فرماندار استان گونما در تاکاساکی ژاپن امضا کردند که بر اساس آن، تومو گونما در تابستان 2025 درهای خود را باز خواهد کرد و به 1000 نوجوان فرصت کسب مهارت و دانش نوآورانه را می دهد.

آقای یاماموتو تاکید کرد: " من مطمئن هستم که TUMO Gunma   اولین مرکز تومو در کشور ما خواهد بود و راه را برای روابط نزدیکتر در زمینه فناوری اطلاعات بین ارمنستان و ژاپن هموار خواهد کرد".

https://t.me/economyofarmenia.html

 

استاندار سن لوئیس پوتوس مکزیک به شهردار ایروان: فرصت بسیار خوبی برای پروژه‌های مشترک وجود دارد

به گزارش شهرداری ایروان، تیکران آوینیان، شهردار ایروان، هیئتی به سرپرستی ریکاردو گالاردو کاردونا، استاندار سن لوئیس پوتوس مکزیک را پذیرفت. سن لوئیس پوتوس از نظر اقتصادی توسعه یافته و یکی از سه ایالت مهم مکزیک است.

شهردار با خوش آمد گویی به میهمانان، چشم انداز توسعه ایروان، اصلاحات در حال انجام در زیرساخت های مختلف اقتصاد شهری و گام ها در راستای بهبود سیستم مدیریتی را به میهمانان ارائه کرد. آوینیان خاطر نشان کرد که اصلاحات مبتنی بر یک هدف است. تبدیل ایروان به یک "شهر هوشمند"، دیجیتالی و مدرن.

استاندار لوئیس پوتوس مکزیک، ضمن قدردانی از استقبال گرم، به نوبه خود خاطر نشان کرد که فرصت بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌های موثر و اجرای پروژه‌های مشترک وجود دارد.

در این دیدار، طرفین در مورد زمینه‌های مورد علاقه دو جانبه که می‌تواند مبنایی برای ایجاد همکاری‌ها باشد، بحث و تبادل نظر کردند.

https://news.am/am/arm/news/8310680.html

 

وزیر امورخارجه هند: ارمنستان می‌تواند به یک کشور ترانزیتی در مسیرهای هند به اروپا و روسیه تبدیل شود

سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امورخارجه هند در دیدار با خبرنگارانی که برای یک سفر آشنایی از کشورهای اوراسیا به دهلی نو آمده بودند در پاسخ به سوال نیوز ای ام در مورد نقش ارمنستان در مسیرهای منطقه ای اظهار داشت:

ارمنستان کاملا می‌تواند به یک کشور ترانزیتی در ارتباط هند با اروپا و روسیه تبدیل شود.

به گفته جایشانکار، در 10 سال آینده تعداد کریدورهای تجاری و ترانزیتی در جهان افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: ما کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را داریم که شامل بندر چابهار و سایر کشورها می‌شود، کریدور خاورمیانه را داریم، اما کریدورهای بیشتری بوجود خواهد آمد، زیرا کریدورهای موجود 70 تا 80 سال پیش ایجاد شده اند. تولید، مصرف و منابع طبیعی در حال تغییر هستند و من فکر میکنم لازم است کریدورهای جدیدی ایجاد شود که بخش های جدید را به یکدیگر متصل کند. ارمنستان از لحاظ موقعیت جغرافیایی بین اروپا و هند قرار دارد. بنابراین من فرصت های خوبی را اینجا می‌بینم.

وزیر امورخارجه هنددر پایان خاطر نشان کرد: تجارت دوجانبه ما در زمینه‌های مختلف افزایش یافته، همکاری‌های فرهنگی ما گسترش یافته، هماهنگی‌های سیاسی پیشرفت کرده است. ما کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم.

https://news.am/arm/news/831041.html

 

آمار اقتصادی ارمنستان، در 5 ماه 2024 

 آمار اقتصادی طی ماههای ژانویه تا می 2024، در مقایسه با مدت مشابه سال 2023، به شرح زیر می‌باشد:

-فعالیت های تجاری، افزایش 11.2 %

-تولیدات صنعتی، افزایش  22 %

-حجم خدمات،  افزایش 3.7 %

-ساخت و ساز، افزایش  14.9 %

-حجم صادرات، افزایش  150 %

-حجم واردات، افزایش  99.6 %

بر این اساس رشد فعال صنعت که در مدت 5 ماه 22 درصد است به حساب توسعه طلا و جواهر بوده است و ادامه دارد. حجم ساخت و ساز 14.9 درصد افزایش یافته . هم مزایای مالیات وام مسکن برای ساخت و سازهای جدید و هم افزایش حجم ساخت و ساز و تعمیر زیرساخت ها در این موضوع نقش داشته اند.

فعالیت در تجارت خرده فروشی حفظ می‌شود و به رشد 24.6 % رسیده است. رشد در حوزه تجارت خارجی ادامه دارد . به طور کلی 2.2 برابر افزایش یافته و به 16 میلیارد و 344 میلیون دلار رسید که شامل 205 برابر رشد در صادرات و رسیدن به 7 میلیارد و 68 میلیون دلار و رشد دو برابری واردات، حدود 99.6 درصد و رسیدن به 9 میلیارد و 276 میلیون دلار بوده است.

https://arm.sputniknews.ru/20240625/hh-tntesutjuny-2024-t-hunvarmjisin-atashel-e-112-vov-775942690html

 

نشریه ایتالیایی vanity fair Italy  : ارمنستان کشوری امن، با تاریخ و رسوم غنی

به گزارش 1in.am، به نقل از کمیته گردشگری ارمنستان یک نشریه ایتالیایی مقاله ایی با عنوان، ارمنستان، کشوری با امنیت بالا و تاریخ و رسوم غنی، که شایسته است مورد توجه گردشگران قرار گیرد، به چاپ رسانده است.

نشریه ایتالیایی vanity fair Italy در این مقاله خود، نقطه نظرات چند تن از خبرنگاران ایتالیایی را که به ارمنستان سفر نموده اند را به چاپ رسانده، که تمامی آنان از امنیت موجود در ارمنستان اظهار رضایت کرده و از گردشگران کشورشان خواسته اند، که توجه خاصی به ارمنستان داشته باشند.

https://@iranarmeniachamber.html

 

آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 1 الی 6 تیر ماه 1403

مسافر ورودی ایرانی و خارجی   4119  نفر

مسافر خروجی ایرانی و خارجی    4285   نفر

مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی    8404  نفر

اتوبوس ورودی   30     دستگاه

اتوبوس خروجی    28     دستگاه

مجموع تردد اتوبوس های ورودی و خروجی    58    دستگاه

کامیون‌های ورودی   1258     دستگاه

کامیون‌های خروجی    1427      دستگاه

مجموع تردد کامیون‌های ورودی و خروجی   2685  دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما