معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 نشست بررسی استراتژی صادرات ارمنستان در سال‌های 2025 تا 2030، با حضور وزیر اقتصاد

به گزارش کانال تلگرامی وزارت اقتصاد ارمنستان، روز جمعه گئورگ پاپویان وزیر اقتصاد، در نشست "اصول اقتصادی، برای ارمنستان مقاوم" که در چارچوب برنامه آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده آمریکا، برای بررسی گزارش تحلیلی استراتژی صادرات ارمنستان در سال‌های 2025 تا 2030، تشکیل شده بود، شرکت نمود.

در این نشست که جون آللون، مدیر هیات آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده در ارمنستان و نمایندگانی از بخش‌های دولتی و خصوصی نیز حضور داشتند، پاپویان طی سخنانی گفت:

اتخاذ استراتژِی صادرات برای ما، از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد و در این استراتژی باید اولویت، جهت ایجاد تنوع بازار در نظر گرفته شود. با کاهش وابستگی و بررسی بازارهای جدید، ما می‌توانیم ریسک‌های احتمالی را کاهش داده و آینده اقتصادی با ثبات‌تری را ایجاد کنیم.

https://t.me/@iranarmeniachamber

افتتاح مرکز ابررایانه، در شهرک علمی ارمنستان

به گزارش آرمن پرس روز جمعه مراسم رسمی افتتاح مرکز ملی ابررایانه در شهرک علمی ارمنستان برگزار شد.

این مرکز به نام شارل آزناوور چهره نامدار ارمنی نامگذاری شده است.

در این مراسم هاکوپ آرشاکیان نائب رئیس مجلس ملی ارمنستان طی سخنانی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های دولت ایجاد بهترین امکانات برای مهندسین و دانشمندان می‌باشد، اظهار اطمینان کرد که ایجاد این مرکز مانع از مهاجرت افراد خلاق از ارمنستان خواهد شد. آرشاکیان در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای ایجاد زیرساخت‌های علمی، همچنین توسعه محتوای علمی‌ کشور صورت گرفته، ایجاد شهرک علمی را برای حضور شرکت‌های مختلف تکنولوژی برتر در ارمنستان مهم ارزیابی نمود.

در ادامه این مراسم، مخیتار هایراپتیان وزیر تکنولوژی برتر ارمنستان طی سخنانی تأسیس مرکز ملی ابررایانه در کشور را مهم ارزیابی نموده و نقش این مرکز در توسعه هوش مصنوعی را مهم قلمداد کرد.

وی افزود: این مرکز ابررایانه آنچنان که ما تصور می‌کنیم امکاناتی را برای تربیت متخصصین و کارشناسان ایجاد خواهد کرد، که آنان پس از پایان دوره آموزشی، به مراکز مهم علمی‌کشور، برای پرورش متخصصین جدید اعزام خواهند شد.

قابل ذکر است که این مرکز علمی‌ با همکاری‌های دولت، آکادمی ملی علوم و بنیاد آنکوباتور ارمنستان، بانک جهانی و انستیتو کامپیوتری تولوز فرانسه تأسیس شده است.

https://t.me/economyofarmenia

 ساموئل کاراپتیان، رئیس گروه شرکت‌های تاشیر: تا سه سال آینده مشکل قطع برق ارمنستان به طور کامل برطرف می‌شود

کاراپتیان گفت: شرکت شبکه‌های برق ارمنستان در نظر دارد تا سه سال دیگر یک سیستم تغذیه کاملاً جدید در مرکز ایروان ایجاد کند که به طور کامل مشکل قطع برق را برطرف می‌کند.

در سرتاسر ارمنستان، مشکلات تأمین برق تنها در مرکز ایروان به دلیل قدیمی‌ بودن شبکه برق که در سال‌های 1970-1965 احداث شد و نبود ظرفیت جدید یا سرمایه گذاری در سیستم کابلی و سیستم پست وجود دارد.

شبکه‌های برق ارمنستان یک برنامه سرمایه گذاری تدوین کرده است که در حال حاضر با دفتر شهردار در حال مذاکره است.

گروه شرکت‌های تاشیر شبکه‌های برق ارمنستان را زمانی که شبکه برق ارمنستان به دلیل عدم سرمایه گذاری برای نوسازی کاملاً فلج شده بود، خریداری کرد. تاشیر از سال 2016 حدود 680 میلیون دلار در نوسازی و حدود 150 تا 200 میلیون دلار برای ایجاد ظرفیت‌های جدید سرمایه گذاری کرده است.

https://t.me/economyofarmenia

اولین محموله از طریق مسیر زمینی از شانگهای چین به ارمنستان رسید

به گزارش خبرگزاری نیوز ای‌ام، در چارچوب برنامه "تقاطع صلح" دولت ارمنستان، اولین محموله از شانگهای چین، از طریق مسیر زمینی، پس از عبور از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران، به ارمنستان رسیده است.

به گفته نماینده شرکت Gold Way، این محموله در شانگهای چین بارگیری و به شهر خارگوس چین، در مرز با قزاقستان رسیده، در این محل کامیون چینی تخلیه و بارگیری مجدد بر کامیون قزاقستانی انجام گرفته و کامیون حامل محموله، ظرف مدت 20-22 روز، با عبور از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران به ایروان پایتخت ارمنستان رسیده است.

طبق گفته نماینده این شرکت حمل و نقل، در طول مسیر مشکلات کوچکی بوجود آمده بود، اما تمامی آنان رفع و محموله در مدت پیش بینی شده به ارمنستان رسیده است.

https://news.am/arm/news/827000.html

نخست وزیر روسیه: صادرات ارمنستان به اوراسیا 14 برابر شده است

به گزارش آرمن پرس، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس اوراسیا در مصاحبه با کانال تلویزیونی روسیا-24، اعلام نموده، صادرات ارمنستان به کشورهای اتحادیه اوراسیا 14 برابر شده است.

میشوستین در این مصاحبه، با اشاره به اینکه هر پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از روابط اقتصادی فی مابین سود می‌برند افزود:

بخاطر امتیاز دسترسی به بازار، مجموعاً حجم تجارت متقابل بین کشورهای عضو افزایش چشمگیری داشته است. به عنوان مثال صادرات ارمنستان به بازار اتحادیه 14 برابر شده است، همزمان صادرات بلاروس و قزاقستان بیش از دو برابر و صادرات قرقیزستان و قزاقستان به عنوان کشورهای مشترک المنافع، که عضو اوراسیا نیستند، بالاتر می‌باشد.

میشوستین در این مورد افزود:

رشد تولید ناخالص داخلی ارمنستان سال قبل بیش از 8.5 درصد بوده، حجم تولیدات صنعتی نیز 4 درصد افزایش داشته است.

https://t.me/@iranarmeniachamber

 روسیه موافقتنامه تجارت آزاد بین اوراسیا و ایران را تصویب کرد

روسیه در جلسه علنی موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا و ایران را تصویب کرد.

این سند در 25 دسامبر سال گذشته به امضا رسید و باید جایگزین توافق موقت بین طرف‌های قرارداد در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری امضا شده در 17 می 2018 شود.

علاوه بر قوانین استاندارد سازمان تجارت جهانی، این موافقتنامه تعهداتی را پیش بینی می‌کند که خارج از محدوده آنها می‌باشد، اما با این وجود در اتحادیه اقتصادی اوراسیا قابل اجرا هستند.

تهعدات برای اطمینان از یک دوره انتقال 180 روزه بین انتشار مقررات فنی و لازم الاجرا شدن آنها ایجاد می‌شود.

طبق اسناد الحاقی به قانون، این ماده، شفافیت رژیم تجاری ایران را افزایش می‌دهد و تنظیمات را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از پیش بر اساس این اصل عمل می‌کند، همسو می‌کند.

این توافقنامه همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله استخراج مواد معدنی، فرآوری و بهره برداری، بهره وری انرژی، تحقیق و نوآوری، آموزش، پزشکی، حمل و نقل از جمله حمل ونقل چند وجهی، مخابرات، زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک و کریدورهای حمل و نقل را در نظر گرفته است. این سند همچنین یک رژیم تجارت ترجیحی برای حدود 87 درصد از فهرست فعالیت‌های اقتصادی خارجی ایجاد می‌کند.

https://b24.am/economy/401327.html

 مراودات 600 میلیون دلاری بین ایران و ارمنستان

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس به مراودات 600 میلیون دلاری بین ایران و ارمنستان اشاره کرد و گفت: در گمرک نوردوز شاهد افزایش تردد کامیون نیز بودیم.

علی نوید در گفتگو با خبرنگار تسنیم در تبری درباره نگرش شهید آیت الله رئیسی در دولت سیزدهم به مناطق آزاد گفت: نگاه ایشان خلاف رویکرد دولت‌های قبلی که مناطق آزاد را در ویترین رشد اقتصادی نمی‌دیدند، به عنوان موتور محرک اقتصادی کشور بود.

وی افزود: این تغییر نگرش باعث شد تمام برنامه‌ها و مناسبات مناطق آزاد به مرور به سمت پیشرفت حرکت کنند و حاصل این تغییر نگرش در برنامه ریزی مناطق آزاد منتهی به این شد که سال به سال شاهد بهبود شاخص‌های اقتصادی مناطق آزاد باشیم.

نوید افزود: امتیاز رده بندی کشور ایران در شاخص دویینگ بیزنس رده 127 دنیا است که مناطق آزاد هم از احاظ این شاخص سنجیده شدند.

وی به مراودات 600 میلیون دلاری بین ایران و ارمنستان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در گمرک نوردوز شاهد افزایش تردد کامیون نیز بودیم که در دولت سیزدهم شاهد حدود 600 تا 700 تردد رفت و برگشت روزانه در این گمرک بودیم.

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/03/13/3097308

ارمنستان تا آوریل 2024 یکی از پائین ترین نرخ‌های تورم در جهان را دارد

5 کشور برتر با تورم بالا:

-آرژانتین: 289%

-سوریه: 140%

-لبنان: 70.4%

-ترکیه: 69.8%

-ونزوئلا: 67.8%

5 کشور برتر با تورم پائین:

-چین: 0.3%

-تایلند: 0.19%

-سیشل:-0.14%

-ارمنستان: -0.7%

-افغانستان: -9.7%

https://t.me/economyofarmenia

تهیه استراتژی صادرات ارمنستان

به گزارش آرمن پرس، گئورگ پاپویان وزیر اقتصاد ارمنستان، در نشست مشترک کمیسیون مجلس ملی ارمنستان،  اعلام کرد:

کارشناسان ارمنستان، به کمک آژانس بین المللی توسعه ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحقیقات عمیقی را انجام داده و طی آن کالاهایی را که از ظرفیت بیشتری برای صادرات به خاورمیانه، چین، اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، روسیه و غیره... برخوردار می‌باشند را مشخص نموده‌اند.

وی سپس افزود: کالاها به چهار بخش تقسیم شده‌اند:

-کالاهای روز-بازار روز

-کالاهای روز-بازارهای جدید

-کالاهای جدید-بازارهای روز

-کالاهای جدید-بازارهای جدید

پاپویان در ادامه گفت: کشورهای بسیاری در جهان که اقتصادی شبیه ما دارند و آنچه که ما تولید می‌کنیم، آنان نیز تولید دارند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به گفته پاپویان، این استراتژی از طرف گروه‌های کارشناسی در مرحله آزمایشی قرار دارد و پس از آن بازنگری شده و به مجلس ملی ارائه می‌شود.

https://@iranarmeniachamber

وزیر اقتصاد ارمنستان: نشانه‌هایی از برخی کشورهای اروپایی برای افزایش سرمایه گذاری در ارمنستان

به گزارش آرمن پرس، گئورگ پاپویان، وزیر اقتصاد ارمنستان، در نشست کمیسیون‌های مشترک مجلس ملی ارمنستان که روز سه شنبه تشکیل شد، طی سخنانی، با اشاره به اینکه از برخی کشورهای اتحادیه اروپا نشانه‌هایی برای افزایش سرمایه گذاری در ارمنستان به چشم می‌خورد، اعلام کرد:

بعنوان مثال، شرکت‌های فرانسوی اینک در ارمنستان هستند و به دنبال بخش‌های مناسب برای سرمایه گذاری می‌باشند و این شرکت‌ها نیز بسیار متفاوت هستند، از برندهای بین المللی پوشاک، تا شرکت‌هایی که در زمینه زیرساخت‌ها فعالیت دارند.

پاپویان این امر را نتیجه عوامل سیاسی دانسته و با بیان اینکه اخیراً با گروه فعالان اقتصادی فرانسوی دیدار داشته، که این امر پس از اعلامیه‌های رهبران سیاسی صورت گرفته، افزود: جلسه بزرگی تشکیل و نشست‌های B2B برگزار شد.

وی سپس با اشاره به اینکه مسائلی وجود دارند که به روابط ارمنستان-اتحادیه اروپا و اتحادیه اوراسیا ربط دارند، افزود: بطور بارز، اقدامات تحریمی، بر اقتصاد ارمنستان تأثیر منفی داشته و ما این موضوع را مشاهده می‌کنیم.

https://t.me/economyofarmenia

 معاون وزیر امورخارجه ارمنستان: ایران و ارمنستان مشترکا در حال اجرای برنامه‌های بزرگ اقتصادی و زیرساختی هستند

به گزارش آرمن پرس، واهان گوستانیان، معاون وزیر امورخارجه ارمنستان در نشست کمیسیون‌های مشترک مجلس ملی که روز سه شنبه برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه ارمنستان و ایران مشترکا در حال اجرای برنامه‌های بزرگ اقتصادی و زیرساختی هستند افزود:

جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که از برنامه "چهارراه صلح" استقبال نمود و امروز در عمل، برای اجرای برنامه "چهارراه صلح" مشارکت دارد.

گوستانیان با بیان اینکه، این مربوط به ساخت جاده 32 کیلومتری آگاراک-کاجاران، همچنین نوسازی گمرک مغری می‌باشد، که توسط شرکت ایرانی در حال انجام است، افزود:

شرکت های ایرانی بطور فعال در مناقصه‌هایی که از طرف جمهوری ارمنستان برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

گوستانیان اعلام کرد، با توجه به ذات روابط ارمنستان و ایران و منافعی که دو کشور در منطقه دارند، تصور نمی‌کند که هیچگونه عقب نشینی در روابط ارمنستان و ایران پدید آید.

https://@iranarmeniachamber

 وزیر امورخارجه ارمنستان: تا پایان سال جاری میلادی سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

آراکس نیوز: "آرارات میرزویان"، وزیر امورخارجه جمهوری ارمنستان در جریان بحث درباره اجرای بودجه دولتی در پارلمان این کشور گفت: ارمنستان در نظر دارد تا پایان سال جاری میلادی در 4 کشور نمایندگی‌های دیپلماتیک افتتاح کند.

وی افزود: در حال حاضر تصمیم بر افتتاح سرکنسولگری در تبریز گرفته شده است. علاوه بر این، قرار است نمایندگی‌های دیپلماتیک در قبرس و صربستان نیز افتتاح شود.

در حال حاضر کار در این راستا در حال انجام است. همزمان سفارتخانه‌های متقابل با مجارستان نیز آغاز به کار می‌کنند.

https://telegram.me/araxnews

رئیس بانک مرکزی ارمنستان: جذابیت کار در روسیه برای شهروندان ارمنی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است

آراکس نیوز: به گفته "مارتین گالستیان"، رئیس بانک مرکزی ارمنستان، جذابیت کار در روسیه برای شهروندان جمهوری ارمنستان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی افزود، یکی از دلایل این موضوع کاهش قابل توجه تفاوت حقوق دریافت شده در کشور به درام (واحد پول ارمنستان) و حقوق دریافتی به روبل در روسیه می‌باشد.

https://telegram.me/araxnews

آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 11 الی 17 خرداد ماه 1403

  • مسافر ورودی ایرانی و خارجی 5244 نفر
  • مسافر خروجی ایرانی و خارجی 5339 نفر
  • مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی 10583 نفر
  • اتوبوس ورودی 45 دستگاه
  • اتوبوس خروجی 52 دستگاه
  • مجموع تردد اتوبوس‌های ورودی و خروجی 97 دستگاه
  • کامیون‌های ورودی 1241 دستگاه
  • کامیون‌های خروجی 1379 دستگاه
  • مجموع تردد کامیون‌های ورودی و خروجی 2620 دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما