معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دیدار سفیر ایران، با وزیر اقتصاد ارمنستان

گئورگ پاپُویان وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان در تاریخ 10 آوریل ، با مهدی سبحانی؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان دیدار کرد. نارک تِریان و نارک هِواکیمیان معاونان وزیر اقتصاد ارمنستان نیز در این نشست حضور داشتند. طرفین در راستای این دیدار به بررسی تعدادی از موضوعات مرتبط با گسترش همکاریهای اقتصادی دو کشور، افزایش گردش مالی، صادرات و واردات کالا از ارمنستان به ایران و بالعکس پرداختند. در ادامه این دیدار طرفین همچنین درخصوص گسترش همکاری‌ها در زمینه کشاورزی، راه اندازی تولیدات مشترک در شاخه‌های مختلف اقتصادی تبادل نظر کردند. در این راستا به افتتاح مرکز تجاری ایران در ارمنستان نیز  اشاره شد. در پایان این دیدار گئورگ پاپویان بر آمادگی خود جهت حمایت از توسعه و اجرای برنامه‌های مشترک در چارچوب صلاحیت های وزارت اقتصاد جمهوری ارمنستان تاکید نمود.

https://armenpress.am/arm/news/1134435

 

آمریکا از پروژه چهارراه صلح ارمنستان حمایت می‌کند

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی پیش از دیدار سه جانبه با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و اورسولافون رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل این موضوع را بیان کرد، وی گفت: ما از ایده‌های آقای نخست وزیر در خصوص "تقاطع صلح" حمایت می‌کنیم. ما شاهد یک قفقاز جنوبی یکپارچه تر با مسیرهای حمل و نقل جدید، همکاری انرژی و ارتباطات راه دور هستیم.

به گفته وزیر امورخارجه آمریکا، آینده ای قوی در این منطقه وجود دارد که به طور فزاینده ای یکپارچه شده و به نفع مردم و کشورها خواهد بود . بلینکن گفت: ایالات متحده و اروپا می خواهند به شما در ساختن آن کمک کنند. بلینکن از نخست وزیر نیکول پاشینیان به خاطر رهبری و مشارکتش تشکر کرد و خاطر نشان کرد که این از اهمیت بالایی برخوردار است و پایه بسیار محکمی‌برای آنچه می‌توان با هم در آینده انجام داد ایجاد می‌کند، ما می خواهیم ارمنستان قوی، مستقل و با همسایگان خود در صلح زندگی کند و با منطقه و جهان مرتبط باشد، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا می خواهند در این موضوع شریک شوند.

بلینکن تاکید کرد: ما قصد داریم با سرمایه گذاری در امنیت غذایی، زیرساخت های دیجیتال، تنوع انرژی، تنوع بخشی به شرکای تجاری و سایر اولویت های تعیین شده توسط نخست وزیر، حمایت خود را از دموکراسی و ثبات اقتصادی ارمنستان بیشتر کنیم.

https://armenpress.am/arm/news/1134093.html

مزایده ساخت تونل 7 کیلومتری کاجاران (ارمنستان) و بازسازی راه‌های ارتباطی و خدمات نظارت فنی آن اعلام شد

بنیاد "دپارتمان سازی" ارمنستان، شروع مزایده ساخت تونل حدود 7 کیلومتری کاجاران از قطعه ترانش 4، بزرگراه شمال-جنوب و همچنین بازسازی حدود 4 کیلومتر از راه‌هایی که به این تونل ختم می‌شوند و خدمات نظارت فنی بر آن را اعلام کرد.

شرکت های علاقمند به حضور در این مزایده جهت آگاهی از شرایط مزایده می‌توانند به لینک زیر مراجعه کنند.

https://armroad.am/en/procurement/tenders

آخرین مهلت برای ارائه پیشنهادات 27 ماه می 2024 مصادف با 7 خرداد ماه 1403 تعیین شده است.

شایان ذکر است با ساخت تونل کاجاران و بازسازی خطوط منتهی به آن موجب تسهیل تردد در مسیر ایران به ارمنستان خواهد شد.

https://telegram.me/araxnews

 

در ماه مارس 2024 (اسفند-فروردین)، 154 هزار گردشگر از ارمنستان بازدید نموده اند

به گزارش کمیته گردشگری ارمنستان، طی ماه مارس 2024، (اسفند-فروردین)، بیشترین گردشگران از کشورهای روسیه، گرجستان و ایران از این کشور بازدید نموده اند.

طبق این گزارش 154 هزار و 215 گردشگر، طی ماه مارس 2024 به ارمنستان سفر نموده اند که از این تعداد 42 درصد از روسیه، 14 درصد از گرجستان و 8 درصد از ایران بوده اند.

قابل ذکر است که در مدت مشابه سال قبل، تعداد 159 هزار و 918 گردشگر، به ارمنستان سفر کرده بودند.

https://@iranarmeniachamber

 

حضور ارمنستان در نشست سران اوراسیا در حال بررسی است

به گزارش آرمن پرس، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، در گفتگوی کوتاه با خبرنگاران، در مورد حضور ارمنستان در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در تاریخ 8 ماه می ، (19 اردیبهشت) در مسکو برگزار خواهد شد، گفت : شرکت ارمنستان در نشست 8 ماه می اوراسیا در حال بررسی است، هر وقت تصمیمی‌گرفته شد اعلام خواهیم کرد.

قابل ذکر است که چندی پیش، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که در سال 2024، اتحادیه اوراسیا دهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد و به همین مناسبت روز 8 ماه می ، نشست سران این اتحادیه در مسکو برگزار خواهد شد.

https://@iranarmeniachamber

 

بر اساس داده‌های بانک توسعه آسیایی، در پایان سال 2023، ارمنستان بالاترین رشد اقتصادی و کمترین تورم را در میان کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی به ثبت رساند.

بر اساس آخرین گزارش چشم انداز توسعه آسیایی این بانک، بانک توسعه آسیایی پیش بینی می‌کند که اقتصاد ارمنستان در سال 2024 به میزان 5.7 درصد رشد کند و در سال 2025 به دلیل اجرای برنامه‌های سرمایه گذاری دولت در زیرساخت ها و ساخت و ساز مسکن به 6 درصد افزایش یابد، تورم در کشور بین 3 تا 3.5 درصد پیش بینی می‌شود.

کمترین رشد اقتصادی در بین کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی در سال 2023 در آذربایجان به ثبت رسیده است و پیش بینی می‌شود وضعیت مشابهی در 2 سال آینده رخ دهد.

https://t.me/economyofarmenia

 حمل و نقل ترانزیت حیوانات زنده از طریق خاک ایران برقرار شد

در نتیجه مذاکرات انجام شده توسط سازمان بازرسی ایمنی مواد غذایی، ایران حمل و نقل ترانزیت گاو از ارمنستان از طریق خاک این کشور را احیا کرده است. بر اساس بیانیه سازمان امنیت غذایی، حیوانات باید بدون حق توقف یا تخلیه از خاک ایران عبور کنند.

https://hetq.am/hy/article/165633

روسیه ممکن است تحریمهایی را علیه کشورهایی که از کارت میر امتناع می‌کنند اعمال کند

رئیس بانک مرکزی روسیه تحریم های احتمالی فدراسیون روسیه علیه کشورهایی که از کارت های میر امتناع می ورزند را آخرین راه حل خواند. الویرا نبیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه گفت: «بانک مرکزی روسیه در حال کار بر روی روش‌های پرداخت جایگزین در کشورهایی است که از ارائه کارت‌های میر خودداری کرده‌اند و محدودیت‌های تلافی جویانه احتمالی از سوی روسیه را در صورت امتناع از همکاری «اقدامی‌شدید» می‌داند. بانک‌های قزاقستان، ارمنستان، ازبکستان و قرقیزستان برای به حداقل رساندن خطر تحریم‌های ثانویه توسط آمریکا از ارائه کارت‌های سامانه میر روسیه خودداری کرده‌اند.

https://armlur.am/1357815/

 

 جزئیات پروژه سرمایه گذاری احداث قطعه جاده سیسیان – کاجاران ترانش 4 شمال – جنوب مورد بحث و بررسی قرار گرفت

ارمنستان نشستی با هیئت بانک سرمایه گذاری اروپا در بنیاد «دپارتمان راه» برگزارنمود. در این دیدار جزئیات پروژه سرمایه گذاری احداث قطعه جاده سیسیان – کجاران ترانش 4 شمال – جنوب مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کارن بدلیان معاون رییس بنیاد “اداره راه” و آرتور سانویان مدیر پروژه مولفه‌های فنی، زیست محیطی، اجتماعی پروژه، برآورد هزینه پروژه و بسیاری از موضوعات دیگر را به نمایندگان بانک ارائه کردند.
همچنین امکان تامین مالی مشترک این پروژه با بانک توسعه آسیایی و بانک اروپایی بازسازی و توسعه با نمایندگان بانک سرمایه گذاری اروپا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اعضای هیئت بانک سرمایه گذاری اروپا با همراهی نمایندگان اداره راه از منطقه سیونیک نیز بازدید کردند تا از نزدیک با پروژه ساخت جاده به طول 60 کیلومتر آشنا شوند.

https://fa.armradio.am/2024/04/10/%d8%ac%d8%b2%d8%a6%db%8c%d8%a7%d

 

 آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 20  الی 23  فروردین ماه 1403

-مسافر ورودی ایرانی و خارجی         2256    نفر

-مسافر خروجی ایرانی و خارجی          2289   نفر

مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی          4545   نفر

اتوبوس ورودی  15 دستگاه

اتوبوس خروجی  19 دستگاه

مجموع تردد اتوبوس های ورودی و خروجی     34   دستگاه

کامیون‌های ورودی        618  دستگاه

کامیون‌های خروجی        772    دستگاه

مجموع ترددکامیون‌های ورودی و خروجی        1390   دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما