معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کمک‌های ارسالی ایران به ارمنستان

به گزارش آرمن پرس، کمک‌های ارسالی ایران برای سیل زدگان استان‌های شمالی ارمنستان به ایروان رسید و روز جمعه توسط نمایندگان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و صلیب سرخ ارمنستان به شهر آلاوردی رسانده شد.

به همین مناسبت نشستی در مرکز صلیب سرخ ارمنستان، با حضور بهرام طاهری معاون سفیر، محمدجواد علوی مشاور سیاسی سفیر ایران، نماینده هلال احمر و داویت نرسیسیان رئیس لیب سرخ ارمنستان برگزار شد.

نرسیسیان، طی سخنانی شهادت رئیس جمهور ایران آیت الله دکتر رئیسی و همراهانش را تسلیت گفت و اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران یکی از اولین کشورهایی بود که برای کمک به سیل زدگان اعلام آمادگی نمود.

وی سپس اطلاعاتی در مورد خسارات وارد شده بر اثر جاری شدن سیل در استان لوری را ارائه نمود.

https://t.me/@iranarmeniachamber

 در نشست مشترک مرزی گمرکات نوردوز ایران و مغری ارمنستان انجام گرفت: توافق برای افزایش پذیرش حامل‌های صادراتی و ترانزیتی از طرف گمرک مغری

مسئولین گمرکات نوردوز و مغری ارمنستان در نشست مشترک مرزی که به میزبانی گمرک مغری انجام شد در خصوص توسعه و تسهیل مراودات مرزی و تحقق توافق تجارت 3 میلیاردی بین دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

رضا تقی زاده، مدیرکل گمرک نوردوز در این نشست با اشاره به مشکلات مطروحه توسط رانندگان حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی در مرز نوردوز بر افزایش ظرفیت پذیرش کامیون توسط گمرک کشور مقابل تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت اقدامات پیشگیرانه گمرک در مبارزه با قاچاق کالا خواستار پیگیری جهت ایجاد بسترهای لازم از طرف گمرکات مرکزی برای تبادل اطلاعات و اسناد گمرکی بین گمرکات مرزی دو کشور شد که مورد استقبال طرف ارمنی قرار گرفت.

شایان ذکر است، حاضرین در ابتدای این نشست یک دقیقه به احترام رئیس جمهور شهید و همراهانشان سکوت کرده و ایستادند.

گفتنی است مرز نوردوز در استان آذربایجان شرقی تنها مرز زمینی ایران با ارمنستان و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا می‌باشد که روزانه بالغ بر 400 کامیون از آن تردد می‌کنند.

https://nasrnews.ir/detail/114337

سفیر هند در ارمنستان: دهلی انتظار دارد پیشنهادهای جدی در مورد بندر چابهار از طرف ایروان داشته باشد

سفیر هند در ارمنستان در مصاحبه با خبرگزاری آرمن پرس اشاره کرد: هند انتظار دارد پیشنهادهای جدی در مورد بندر چابهار از طرف ایروان داشته باشد.

 در 13 می، هند قراردادی را با ایران در مورد نوسازی و بهره برداری ده ساله از آن بندر امضا کرد. قرار است چابهار به بندر بمبئی در هند وصل شود و بدین ترتیب یک مسیر لجستیکی جدید با اهمیت بین المللی ایجاد خواهد شد. یکی از مسیرهای احتمالی آن ممکن است از ارمنستان نیز عبور کند و شکی نیست که هم هند و هم ایران به این موضوع علاقه مند خواهند بود، اما ارمنستان همچنین ذینفع این پروژه می‌باشد و باید پیشنهادهای جدی را در خصوص این موضوع داشته باشد.

https://www.1in.am/3429160.html

ارمنستان با 148 رأی به عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد انتخاب شد

آراکس نیوز: وزارت امورخارجه جمهوری ارمنستان ضمن اعلام این خبر در صفحه رسمی فیسبوک خود افزود: " از شرکایمان برای حمایتشان تشکر می‌کنیم. ارمنستان متعهد به مشارکت در همکاری‌های بین المللی در راستای اجرای دستور کار توسعه پایدار 2030 است".

به گزارش سایت خبری lurer، ارمنستان با 148 رأی به عضویت شورای اجتماعی و اقتصادی ازمان ملل متحد انتخاب شد.

https://telegram.me/araxnews

https://t.me/@iranarmeniachamber

پروژه انرژی خورشیدی ارمنستان در برزخ

به نظر می‌رسد یک شرکت مستقر در ابوظبی برنامه‌های ساخت اولین نیروگاه خورشیدی عظیم ارمنستان را متوقف کرده است.

شرکت انرژی آینده ابوظبی، در سال 2021 برنده مناقصه بین المللی برای ساخت نیروگاه 200 مگاواتی در نزدیکی تالین، شهری کوچک در 67 کیلومتری ایروان شد. این شرکت متعهد شد

174 میلیون دلار در این کارخانه سرمایه گذاری کند که 85 درصد آن متعلق به خود خواهد بود. صندوق منافع ملی ارمنستان (ANIF)، یک سازمان دولتی که وظیفه جذب سرمایه گذاری خارجی را بر عهده دارد، قرار بود سهام اقلیت باقی مانده را کنترل کند. در ابتدا انتظار می‌رفت که این تاسیسات تا پایان سال 2023 ساخته شود و ANIF گفت که انتظار می‌رود تولید برق را در سال 2025 آغاز کند. اکنون در 500 هکتار زمینی که برای نیروگاه خورشیدی در نظر گرفته شده، هیچ نشانه‌ای از ساخت و ساز یا آماده سازی آن دیده نمی‌شود.

در توضیح خود در مورد تأخیر ANIF، گفت که فرآیندهای قبل از ساخت و ساز ادامه دارد. به سرویس ارمنی رادید آزادی گفت که هنوز یک شرکت ساختمانی که قادر به اجرای این پروژه باشد انتخاب نشده است. وزارت اقتصاد ارمنستان تاکید کرد: این برنامه تعلیق نخواهد شد.

هیچ دلیلی برای تأخیر ارائه نکرد و به طور مبهم گفت که موضوعات باقی مانده در حال بحث است. در سال 2018، دولت تازه تأسیس پاشینیان کمک کرد تا پروژه استخراج چند میلیون دلاری استخراج طلا را که توسط یک شرکت انگلیسی-آمریکایی راه اندازی شده بود و به شدت مورد مخالفت طرفداران محیط زیست محلی قرار گرفت، مختل کند.

در سال 2022، پیشنهاد 300 میلیون دلاری کنسرسیومی از شرکت‌های فرانسوی برای ساخت یک پیست اسکی بزرگ در دامنه‌های مرتفع‌ترین کوه ارمنستان، آراگاتس، را به طور بحث انگیزی رد کرد. دولت در عوض یک پروژه ساده‌تر پیشنهاد شده توسط یک تاجر مبهم روسی –ارمنی برای همان مکان را تصویب کرد. آن پروژه نیز در حال حاضر در بلاتکلیفی است.

 https://mirrorspector.com/2024/06/04/armenian-solar-power-project-in-limbo

 جمعیت ارمنستان تا اول آوریل 2024، مجموعاً 3 میلیون و 39 هزار و 700 نفر ثبت شده است

 آراکس نیوز: جمعیت ٍثابت جمهوری ارمنستان در تاریخ اول آوریل سال 2024 (13 فروردین 1403) مجموعاً 3 میلیون و 39 هزار و هفتصد نفر بوده است که از این تعداد:

یک میلیون و 958 هزار و هفتصد نفر جمعیت شهری،

و یک میلیون و 81 هزار نفر جمعیت روستایی است.

https://telegram.me/araxnews

اتحادیه اروپا طی پنج سال آینده یازده میلیون یورو برای اجرای برنامه "سیونیک پایدار" اختصاص خواهد داد

واسیلیس ماراگوس، رئیس هیئت اتحادیه اروپا در ارمنستان، این موضوع را در مراسمی‌ که به مناسبت راه اندازی این پروژه اختصاص داشت، اعلام کرد. وی خاطر نشان کرد که این برنامه سرمایه گذاری در بخش خصوصی را ارتقا خواهد داد، به ایجاد مشاغل پایدار و همچنین آموزش جویندگان کار، توسعه مهارت‌های موجود آنها یا کسب مهارت‌های جدید از طریق آموزش حرفه‌ای، کمک خواهد کرد که امکان وجود خدمات و محصولات جدیدی را در منطقه فراهم خواهد کرد. ماراگوس یادآور شد که در پاییز گذشته، سیونیک در نتیجه تجاوز آذربایجان، تعداد زیادی پناهنده از آرتساخ را پذیرفت. اما در کنار چالش‌ها، به گقته سفیر، فرصت‌های جدیدی در قالب راه اندازی این برنامه ایجاد شده است.

این برنامه در زمینه جذب سرمایه گذاری در بخش خصوصی و ایجاد شغل بسیار اهمیت دارد و در زمینه اشتغال پناهندگان آرتساخ، بسیار مهم است. اما ما سعی می‌کنیم از مشارکت‌های موجود، از جمله برای مردم محلی استفاده کنیم و در اینجا مهم است که با هم کار کنیم.

کلاوس کاپر، نماینده سفارت اتریش در ارمنستان به نوبه خود خاطر نشان کرد که این برنامه به تضمین توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در سیونیک و همچنین تمرکز بر زیرساخت‌های اجتماعی کمک خواهد کرد. ما 11 میلیون یورو برای 5 سال داریم.

جامعه بین المللی توجه ویژه‌ای به سیونیک دارد و ما خوشحالیم که بخشی از آن هستیم.

https://ejc.am/hy/article/21778

گفتگوهای وزرای اقتصاد اوراسیا در مینسک

به گزارش کانال تلگرامی وزارت اقتصاد ارمنستان، روز دوشنبه، در چارچوب نشست شورای دولتی اوراسیا در مینسک، جلسه وزرای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برگزار شده است.

در این جلسه، که نارک تریان معاون وزیر اقتصاد ارمنستان شرکت نموده بود، مسائل مربوط به پیش نویس برخی اسناد راهبردی، مخصوصاً پیش نویس برنامه اجرایی توسعه راهبردی ترکیب اقتصادی اوراسیا، پیش نویس توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، همچنین روند توسعه اقتصادی اوراسیا، تحت عنوان "مسیر اقتصادی اوراسیا" مورد بررسی قرار گرفته است.

در این جلسه در مورد ایجاد زمینه برای پذیرش پیشنهادات جدید از نظر محتوا، توافق بعمل آمد.

نماینده ارمنستان در این جلسه مسائلی را مطرح نمود که قرار شد در کوتاهترین زمان، نسبت به حل آنها، اقدام شود.

https://t.me/@iranarmeniachamber

آمار گردشگری ماه می ارمنستان

به گزارش کانال تلگرامی وزارت اقتصاد ارمنستان، کمیته گردشگری این کشور آمار گردشگرانی که طی ماه می 2024، از ارمنستان بازدید نموده‌اند را منتشر نمود.

بر اساس این آمار، طی ماه می سال 2024، تعداد 167049 گردشگر به ارمنستان سفر نموده‌اند، این رقم در مدت مشابه سال قبل تعداد 176384 گردشگر بوده است.

طبق آمار منتشر شده، روسیه با 42 درصد، گرجستان 14 درصد و ایران با 7 درصد، سه کشوری هستند که بیشترین گردشگران به مقصد ارمنستان را داشته‌اند.

https://t.me/@iranarmeniachamber

 پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان: مشکلات مالی وجود دارد

روزنامه هراپاراک می‌نویسد: بر اساس اطلاعات به دست رسیده، 11 ژوئن نامه‌هایی از دفتر نخست وزیری به تعدادی از وزارتخانه‌های کشور ارسال شده که وضعیت فاجعه بار بودجه را به اطلاع رسانده است.

دولت پیشنهاد داده است تمام هزینه‌های غیر ضروری و بدون اولویت کاهش یابد و پروژه‌های سرمایه‌ای به تعویق بیفتد، چرا که دولت با مشکلات مالی مواجه است.

به وزارتخانه‌ها پیشنهاد شد که از طریق گفتگو با وزارت دارایی متوجه شوند که کدام جهت از هزینه‌ها اجتناب ناپذیر است و تنها به ادامه آنها بپردازند، زیرا در تأمین مالی بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت مشکل وجود دارد.

https://news.am/arm/news/828593.html

ارمنستان به عضویت بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی در آمد

پیوستن به بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی (IAIB) انگیزه جدیدی به گفتگوهای اقتصادی و سیاسی ارمنستان و چین خواهد داد. مجلس ملی ارمنستان پیش نویس قانون تصویب موافقتنامه بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی را که توسط نارک هواکیمیان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان ارائه شده بود، تصویب کرد.

 به گزارش ارائه دهنده طرح، این عضویت به ارمنستان فرصت مشارکت در برنامه‌های سرمایه گذاری بزرگ منطقه‌ای، همکاری با سایر نهادهای توسعه چند جانبه ای و دو جانبه ای و جذب سرمایه‌های دولتی و خصوصی را خواهد داد.

هواکیمیان گفت: در عین حال، می‌تواند فرصت‌هایی برای جذب سرمایه گذاری‌های چینی برای نوسازی زیرساخت‌های حمل و نقلی ارمنستان ایجاد کند. عضویت در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی از نظر تنوع منابع اعتباری نیز مناسب تلقی می‌شود.

بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی در سال 2015 در چین تأسیس شد. بیش از 100 کشور عضو این بانک هستند که در میان 57 کشور مؤسس، همسایگان ارمنستان، ایران، گرجستان، ترکیه و آذربایجان قرار دارند.

https://arm.sputniknews.ru/20240612/hhn-dardzav-entakarucvatsqajin-nerdrumneri-asiakan-banki-andam-76963661.html

ارمنستان به برنامه آرتمیس ناسا پیوست

ارمنستان چهل و سومین کشوری شد که توافقنامه آرتمیس را با ناسا در زمینه فعالیت‌های مشترک برای اکتشاف و توسعه ماه، مریخ و دیگر اجرام و قلمروهای فضایی امضا کرد.

این سند مربوط به برنامه ماه آمریکا است که توسط ناسا در سال 2012 اعلام شد. این نام از آرتمیس، الهه ماه در میان یونانیان باستان گرفته شده است. هدف این برنامه بازگشت انسان به ماه تا سال 2024 و ایجاد حضور پایدار در ماه تا سال 2028 است. همچنین هدف آن کشف مریخ و دیگر اجرام فضایی است.

بیل نلسون، مدیر ناسا، گفت: ناسا مفتخر است که از پیوستن ارمنستان به توافقنامه آرتمیس استقبال می‌کند، زیرا ما اکتشافات فضایی صلح آمیز را گسترش می‌دهیم. امضای امروز بر پایه‌های مهمی‌ بنا شده است. ارمنستان مدتهاست که به آسمان‌ها نگاه می‌کند و به بشریت کمک می‌کند.

مخیتار هایراپتیان، وزیر صنعت فناوری پیشرفته، که این سند را از طرف ارمنستان امضا کرد، گفت: با امضای این قراردادها، ارمنستان به جامعه کشورهایی می‌پیوندد که به دنبال گسترش مرزهای دانش و توانایی‌های انسانی در فضا هستند.

https://t.me/economyofarmenia

 آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 18 الی 24 خرداد ماه 1403

مسافر ورودی ایرانی و خارجی 5484 نفر

مسافر خروجی ایرانی و خارجی 5056 نفر

مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی 10540 نفر

اتوبوس ورودی 35 دستگاه

اتوبوس خروجی 29 دستگاه

مجموع تردد اتوبوس‌های ورودی و خروجی 64 دستگاه

کامیون‌های ورودی 1337 دستگاه

کامیون‌های خروجی 1402 دستگاه

مجموع تردد کامیون‌های ورودی و خروجی 2739 دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما