معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نخست وزیر ارمنستان، وابسته بازرگانی ارمنستان در ایران را منصوب کرد

نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان، آقای وارطان گوستانیان را از دوم جولای 2024 برای مدت 3 سال به عنوان وابسته بازرگانی جمهوری ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران را منصوب کرد.

پاشینیان 19 ژوئن در این باره تصمیم و حکم وی را امضا کرد.

 https://news.am/arm/news/830059.html

افزایش تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گزارش 1in.am، دیمیتری وولواچ، معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه، در کنفرانس "صادرات به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا"، که در نووسیبیرسک روسیه برگزارشد، طی سخنانی اعلام کرد، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU)، در سه ماهه اول سال 2024 بیش از 5 درصد بوده است.

وی سپس افزود: شاخص‌های اقتصادی 2023 در EAEU به طور پیوسته در حال رشد هستند. بنابراین، رشد تولید ناخالص داخلی EAEU در سال 2023 مقدار 3.8% بود که بالاتر از تولید ناخالص جهانی می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه، بر اساس داده‌های صندوق بین المللی پول (IMF) این مقدار 3.2 درصد بوده، افزود: همانطور که مشاهده می‌کنیم، امسال هم این پویایی حفظ شده و در ژانویه تا مارس 2024، تولید ناخالص داخلی اوراسیا 5.3% افزایش یافته است.

https://t.me/@iranarmeniachamber

  وزیر اقتصاد ارمنستان: پیش بینی می‌شود بیش از 130 میلیارد درام در ارمنستان سرمایه گذاری و حدود 1000 شغل جدید ایجاد شود

 به گزارش آرمن پرس، گئورگ پاپویان وزیر اقتصاد ارمنستان به مناسبت یکصدمین روز فعالیتش در مقام وزارت، روز جمعه، در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت و گزارشی از کارهایش را ارائه نمود. پاپویان در بخشی از سخنانش، با بیان اینکه طی سه ماهه گذشته به بیش از سی برنامه سرمایه گذاری معافیت‌های گمرکی تعلق گرفته، اعلام نمود، با اجرای این برنامه‌ها، انتظار می‌رود که در مجموع بیش از 130 میلیارد درام ) (یک دلار=390 درام) سرمایه گذاری انجام و بیش از یکهزار شغل ایجاد شود.

پاپویان در ادامه گفت: برنامه پنجساله ای برای توسعه بخش ماشین سازی تهیه کرده‌ایم، که بر اساس آن در سال 2028 انتظار داریم در این بخش بیش از 70 میلیارد درام تولیدات داشته باشیم، که 50 میلیارد آنرا صادر خواهیم کرد.

وی در ادامه به بخش‌های جواهرسازی و طلاسازی اشاره و اعلام نمود که در این بخش نیز برنامه پنجساله ایی را تهیه کرده و پیش بینی می‌شود که در نتیجه آن تا 150 میلیارد درام در بخش طلا سازی و 120 میلیارد درام در بخش جواهر سازی تولیدات داشته باشیم، که 80 درصد این تولیدات صادر خواهد شد.

وزیر اقتصاد ارمنستان سپس اعلام کرد: دولت، برنامه ایجاد مرکز تجارت جهانی در ایروان را تصویب نمود. قرارداد ساخت این مرکز به امضا رسیده و پیش بینی می‌شود که 212 میلیون دلار در این برنامه سرمایه گذاری شده و بیش از ده هزار شغل جدید ایجاد نماید. در این برنامه وزارت اقتصاد 19 درصد، اداره پست کشور 31 درصد و شرکت "رنشین" نیز 50 درصد سهم خواهند داشت.

پاپویان سپس به موضوع ساخت کارخانه تولید مس کاتد اشاره کرد و گفت، در این مورد یادداشت تفاهمی‌ بین وزارت اقتصاد ارمنستان و شرکت بازرگانی-صنعتی "آلبروس" به امضا رسیده، که پیش بینی می‌شود، با اجرای این طرح کارخانه ایی با ظرفیت تولید 50 هزار تن در سال ساخته شود.

پاپویان در ادامه این مصاحبه، به ایجاد مرکز خدمات اتومبیل با "Mercedes-Benz" اشاره و اعلام کرد که برای این برنامه 3.5 میلیارد درام سرمایه گذاری خواهد شد که حدود یکصد شغل با حقوق متوسط ماهیانه 600 هزار درام ایجاد خواهد کرد.

https://telegram.me/araxnews

بانک مرکزی ارمنستان پیش بینی کرده است که تورم در پایان سال 2024 بین 1.5 تا 1.7 درصد باشد

بر اساس این گزارش، مارتین گالستیان رئیس کل بانک مرکزی ارمنستان، در مراسم ارائه گزارش سالانه فعالیت‌های بانک مرکزی در مجلس با بیان این مطلب افزود: طی 5 ماه سال 2024، فضای تورم پائین در ارمنستان حفظ شده و در ماه می 2024، تورم 12 ماهه تنها 0.3 درصد بود، که به میزان قابل توجهی کمتر از شاخص هدف میان مدت ما می‌باشد.

گالستیان این موضوع را عمدتاً به اثرات کاهش تورم منتقل شده از بخش خارجی نسبت داد، زیرا قیمت محصولات غذایی وارداتی کاهش یافته است، به گفته وی، تورم کل 12 ماهه همچنان در محدوده منفی قرار دارد.

به گفته رئیس بانک مرکزی ارمنستان، تورم خدمات مرتبط با تقاضای خارجی کاهش یافته، که منعکس کننده کاهش رشد تقاضای خارجی است. در همین حال، تورم خدمات مربوط به گردشگری برون مرزی، از جمله حمل و نقل هوایی و خدمات تفریحی بین المللی، همچنان در سطح بالایی باقی مانده است.

گالستیان در ادامه با بیان اینکه، بر اساس سناریوهای ارائه شده در برنامه سیاست پولی، در افق کوتاه مدت 2024، تورم پائین تر از سطح هدف پیش بینی شده باقی مانده و در پایان سال تورم سال تورم بین 1.5 تا 1.7 درصد خواهد بود.

https://t.me/@iranarmeniachamber

اتحادیه اروپا 100 هزار یورو کمک بشر دوستانه برای مناطق سیل زده ارمنستان اختصاص داده است

اتحادیه اروپا 100 هزار یورو کمک بشر دوستانه برای حمایت از روستاهایی که در اثر سیل در مناطق لری و تاووش بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند اختصاص می‌دهد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که بودجه اتحادیه اروپا برای حمایت از جامعه صلیب سرخ ارمنستان در ارسال کمک‌های مورد نیاز، از جمله پول نقد و مایحتاج اولیه، اختصاص داده شده است.

در 26 ماه می در اثر بارندگی شدید میزان بارندگی ثبت شده در محل به 100 میلی متر رسید که موجب طغیان ناگهانی رودخانه‌های دبد، آقستف و تاشیر و تشدید اثرات سیلابی در شهرستان‌های لری و تاووش شد.

https://www.azatutyun.am/a/em-agheti-g%d6%85ti-1%d6%85ri-tavush-/32998100.html

 دولت ارمنستان موافقتنامه کمک مالی 18 میلیون یورویی با اتحادیه اروپا را برای حمایت از پناهندگان از آرتساخ تصویب کرده است

به عنوان بخشی از قرارداد اصلی به مبلغ 15 میلیون یورو کمک و در چارچوب دیگری به مبلغ 3 میلیون یورو کار سازمانی انجام خواهد شد. هدف از این قراردادها تأمین مالی نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت پناهجویان از قره باغ کوهستانی و همچنین ادغام دراز مدت اجتماعی و اقتصادی آنهاست.

https://t.me/economyofarmenia

 نخست وزیر ارمنستان: فرصت بررسی عوارض آزادراهی در بخش‌های خاصی از بزرگراه شمال-جنوب فراهم شده است

نیکول پاشینیان نخست وزیر، در جریان بحث و بررسی گزارش عملکرد 2023 دفتر تیگران خاچاتریان، معاون نخست وزیر در خصوص پروژه جاده آگاراک-کاجاران صحبت کرده، خاطر نشان نمود که در سفر خود به استان سیونیک با جزئیات بیشتر این پروژه آشنا شده است.

نخست وزیر: این بخش به تنهایی یک پروژه بزرگ است و ما باید دقت بیشتری داشته باشیم، البته این یک مناقصه بین المللی است، اما برداشت من از شرکت سازنده خوب بود زیرا چنین پروژه‌هایی را قبلاً اجرا کرده است. واقعاً یک برنامه استراتژیک بسیار بزرگ است. امیدوارم بتوانیم در زمان مقرر آن را اجرا کنیم.

نیکول پاشینیان در رابطه با سفر خود به استان سیونیک به مورد دیگری نیز اشاره کرد و یادآور شد که از سال 2021 عملیات راهسازی فشرده در آنجا انجام شده است.

نخست وزیر خاطر نشان کردکه به لطف شبکه جاده‌ای ساخته شده، امکان بررسی تبدیل کردن حداقل بخش‌هایی از بزرگراه شمال-جنوب به جاده‌های عوارضی فراهم شده است.

https://news.am/arm/news/830174.html

 آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 26 خرداد الی 1 تیرماه 1403

مسافر ورودی ایرانی و خارجی 5024 نفر

مسافر خروجی ایرانی و خارجی 4935 نفر

مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی 9959 نفر

اتوبوس ورودی 35 دستگاه

اتوبوس خروجی 42 دستگاه

مجموع تردد اتوبوس‌های ورودی و خروجی 77 دستگاه

کامیون‌های ورودی 1271 دستگاه

کامیون‌های خروجی 1484 دستگاه

مجموع تردد کامیون‌های ورودی و خروجی 2755 دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما