معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۱:۱۸ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

  استقرار اتاق های بازرگانی کشورهای ارمنستان، گرجستان، ایتالیا، عراق و قطر در پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به اهمیت جایگاه اتاق های مشترک بازرگانی اقتصادی بیان کرد: اتاق ها در عرصه تولید، خدمات، خصوصا صادرات، همچنین جهت کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور نقشی اثرگذار دارند.

وی بیان کرد: رتبه کشور ما در جهان از نظر علمی‌ پانزده است ولی در نوآوری و دانش فنی رتبه 63 را داریم. فاصله به این دلیل است که نمی‌توانیم به خوبی از پژوهش و تحقیقات خود، دانش فنی تولید کنیم و در نهایت این دانش فنی را نیز به تجاری سازی نرسانده ایم که به تولید محصولات تجاری و بازار محور منجر شود. بنابراین باید به دنبال تولید محصولاتی باشیم که پیچیدگی اقتصادی مثبت داشته باشند.

 https://www.irna.ir/news/85458229

بازدید معاون وزیر اقتصاد ارمنستان از غرفه منطقه آزاد چابهار

به گزارش اقتصاد تهران، در نخستین روز نمایشگاه ایران اکسپو 2024، آقای هواکمیان معاون وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان ضمن بازدید از غرفه منطقه آزاد چابهار و آشنایی با توانمندی‌های تولیدی و صادراتی منطقه، با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان دیدار و در خصوص همکاری دو و چند جانبه در حوزه کریدور شمال-جنوب جدید بین هند-ایران (چابهار و ارس)- ارمنستان، در راستای فرمان نخست وزیر جمهوری ارمنستان به وزیر اقتصاد کشورش برای بازدید از بندر و منطقه آزاد چابهار و سرمایه گذاری در این بندر و منطقه آزاد گفتگو کردند.

https://tehraneconomy.ir/d8/a8

بازدید معاون وزیر اقتصاد ارمنستان از غرفه سازمان منطقه آزاد ارس

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، در اولین روز نمایشگاه ایران اکسپو 2024 معاون وزیر اقتصاد ارمنستان با حضور در غرفه این سازمان با معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس به گفتگو نشست.

علی نوید در این دیدار با تشریح ظرفیت های همکاری فیمابین در حوزه تجارت و ترانزیت و برگزاری نمایشگاه معرفی تولیدات مناطق آزاد ارس در ایروان را نقطه ی عطفی در افزایش ارتباطات طرفین خواند.

وی با بیان اینکه تولیدات ارس به سبب کیفیت قابل رقابت، از امکان حضور بیشتر در بازار ارمنستان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برخوردارند، تصریح کرد:

میزان تجارت ایران و ارمنستان تا حد زیادی قابل افزایش است و در این حوزه منطقه آزاد ارس می‌تواند سهم بسزایی را ایفا نماید.

معاون وزیر اقتصاد ارمنستان نیز در این دیدار با استقبال از پیشنهاد معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص ایجاد منطقه آزاد مشترک، تاکید داشت: عملیاتی شدن منطقه آزاد مشترک ایران و ارمنستان در مرز نوردوز جهت استفاده از مزیت های اتحادیه اوراسیا و معافیت های تعرفه ای ارمنستان با کشورهای اروپایی باید پیگیری گردد و ما از این طرح استقبال می‌کنیم.

 https://@araspress

انتشار فهرست 1000 مالیات دهنده برتر در سه ماه اول سال 2024 ارمنستان

به گزارش آرمن پرس، کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان، فهرست یکهزار مالیات دهنده برتر، در سه ماه اول سال 2024 را منتشر کرده است.

براساس این گزارش، در این فهرست، ده مالیات دهنده اول به شرح زیر می‌باشند:

1-موبایل سنتر آرت، 19.91 میلیارد درام

2-گازپروم آرمنیا 18.16 میلیارد درام

3-کمبینات زنگزور 15.49 میلیارد درام

4-گراند توباگو 13.21 میلیارد درام

5-پریتی وی (وستا) 8.81 میلیارد درام

6-سی پی اس گروپ 4.81 میلیارد درام

7-ماسیس توباگو 4.7 میلیارد درام

8-ویوا آرمنیا 4.62 میلیارد درام

9-سیتی 4.34 میلیارد درام

10-وایلبریز 4.22 میلیارد درام

در مجموع از طرف 10 مالیات دهنده برتر ارمنستان، مبلغ 98.4 میلیارد درام، به بودجه دولت واریز شده، که نسبت به سال 2023 ، مقدار 9.25 درصد افزایش داشته است.

براساس فهرست منتشر شده، 1000 شرکت مالیات دهنده در مجموع 387.11 میلیارد درام، به بودجه دولت واریز نموده اند، که نسبت به سه ماه اول سال 2023ف مقدار 1.58 درصد افزایش داشته است.

متوسط نرخ دلار در سه ماه اول سال 2024، مقدار 388.66 درام محاسبه شده، که براساس آن، مجموع مالیاتی که از طرف 1000 شرکت این فهرست پرداخت شده، میلغ 996.16 میلیون دلار می‌باشد، که از این مقدار، سهم 10 شرکت اول، مبلغ 253.25 میلیون دلار بوده است .

https://@iranarmeniachamber

افزایش درآمدهای مالیاتی کارخانه مس مولیبدن زنگزور نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 140 میلیون درام

براساس داده‌های سه ماهه اول سال 2024، کارخانه مس مولیبدن زانگزور نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 140 میلیون درام افزایش درآمد مالیاتی داشته است

از ماه ژانویه لغایت مارس سال 2024 شرکت 15،626،783 درام مالیات پرداخت کرده است. براساس این شاخص، کارخانه مس مولیبدن زانگزور در رتبه سوم فهرست 1000 مالیات دهندگان بزرگ قرار دارد. یادآور می‌شویم که در سه سال اخیر براساس این شاخص جمع بندی سالانه، کارخانه مس مولیبدن زانگزور اولین رتبه مالیاتی کشور را اشغال کرده است.

به هر حال ، امروز می‌توان با اطمینان پیش بینی کرد که مالیات هایی که در سه ماه آینده می‌پردازیم چندین برابر مالیات های سه ماهه اول خواهد بود.

https://hayeli.am/?p=752978&i=am

گفتگوی مهر گریگوریان با مدیر منطقه ای بانک اروپایی بازسازی و توسعه، در مورد پیشرفت برنامه‌های در حال اجرا در ارمنستان

نیوز ای ام به نقل از سرویس خبری نهاد نخست وزیری نوشت: مهر گرگوریان، معاون نخست وزیر، آلکیس برینیوس دراکینوس، مدیر منطقه ای بانک اروپایی باسازی و توسعه، را به حضور پذیرفت.

طرفین در مورد پیشرفت پروژه‌های در حال اجرا در ارمنستان با همکاری بانک اروپایی باسازی و توسعه گفتگو کردند. در این زمینه، مهر گرگوریان، معاون نخست وزیر خاطر نشان کرد که بانک اروپایی بازسازی و توسعه یک شریک کلیدی برای ارمنستان است و به ویژه بر فعالیت بانک اروپایی باسازی و توسعه در پروژه‌های اجرایی با بخش خصوصی تاکید کرد.

گریگوریان همچنین بر نقش بانک مذکور در روند اجرای طرح اقتصادی و سرمایه گذاری مصوب اتحادیه اروپا تاکید کرد.

در این نشست، سازماندهی سطح بالای نشست سالانه بانک اروپایی باسازی و توسعه و مجمع تجاری در ایروان نیز مورد تاکید قرار گرفت .

https://news.am/arm/news/820104.html

ساخت و ساز مدرن ترین منطقه مسکونی در ایروان با همکاری معماران اروپایی

توسعه دهندگان ارمنی با همکاری معماران اروپایی، مدرن ترین منطقه مسکونی را در ایروان ایجاد خواهند کرد. این تاسیسات به یکی از بزرگترین سایت های ساخت و ساز در کشور تبدیل خواهد شد.

برای ارمنستان ، این اولین سابقه همکاری بین المللی با معماران اروپایی در چنین مقیاسی است. به گفته معماران ، پس از سال ها رکود در کشور ، تقاضا برای ارزش های اروپایی به ویژه، در رویکردهای طراحی وجود دارد .

این مجموعه در ایروان، در قلمرو کارخانه سابق armelektromash  واقع خواهد شد. مساحت کل سایت 50 هکتار می‌باشد، اکنون در اینجا ساختمان‌های صنعتی و انباری متروکه ای وجود دارد.

طرح جامع کل قلمرو توسط شرکت هلندی west 8  تهیه شده است. به گزارش نشریه اکراینی pragmatika ، شرکت اوکراینی archimatika  طراحی دقیق قلمرو را انجام می دهد، حجم ها، تصویر بصری و چیدمان ساختمان‌ها را توسعه می دهد.

در دکوراسیون از مواد سنتی محلی استفاده  می‌شود ، فاز اول به مساحت 7 هکتار که از ساختمان‌های 6-7 طبقه تا 11 طبقه ساخته می‌شود

احداث یک "مرکز تجارت جهانی" در ارمنستان با سرمایه گذاری آن 210 میلیون دلاری

در 30 آوریل، وزیر اقتصاد کشور، گئورگ پاپویان، به نمایندگی از شرکت "رنشین" با مسئولیت محدود، قرارداد اجرای پروژه توسعه شهری برای ساخت مرکز تجارت جهانی (wtc) را امضا کردند.

امروز یک قرارداد سه جانبه دیگر توسط دولت ارمنستان، "رنشین" با مسئولیت محدود و "های پست" شرکت سهامی عام امضا شد که بر اساس آن شرکت سهامی‌ بسته "مرکز تجارت جهانی ایروان" تاسیس خواهد شد.

https://telegram.me/ministryofeconomyRA

آمار تردد پایانه مرزی نوردوز (از تاریخ 7 لغایت 13  اردیبهشت ماه 1403)

-مسافر ورودی ایرانی و خارجی   3396   نفر

-مسافر خروجی ایرانی و خارجی    3875   نفر

مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی    7862   نفر

اتوبوس ورودی  22 دستگاه

اتوبوس خروجی  23 دستگاه

مجموع تردد اتوبوس های ورودی و خروجی  45  دستگاه

کامیون‌های ورودی     1206  دستگاه

کامیون‌های خروجی   1250   دستگاه

مجموع ترددکامیون‌های ورودی و خروجی    2456  دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما