معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۴

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 شرکت وزیر اقتصاد ارمنستان در پنجاه و هفتمین نشست بانک توسعه آسیایی

به گزارش آرمن پرس، واهه هوانسیان وزیر دارایی ارمنستان و هیات همراه وی، در پنجاه و هفتمین نشست بانک توسعه آسیایی، که در تفلیس، پایتخت گرجستان، طی روزهای پنجشنبه تا یکشنبه برگزار شد، شرکت نمود.

در این نشست که با عنوان "پلی به سوی آینده" و با هدف بررسی مسائل اصلی توسعه آسیا و اقیانوس آرام برگزار شد، تعدادی از وزرای دارایی، روسای بانک های مرکزی و مقامات بلند مرتبه 68 کشور جهان حضور داشتند. طی برگزاری این نشست، وزیر دارایی ارمنستان و هیات همراه وی، دیدارهایی با مقامات بانک توسعه آسیایی و هیات های دیگر کشورهای شرکت کننده داشته اند.

 https://@iranarmeniachamber

EBRD، پنجاه و دو میلیون دلار برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط به کشور ارمنستان اختصاص می دهد

بانک اروپایی باسازی و توسعه، 25 میلیون دلار به akabank هفت میلیون دلار به inecobank و ده میلیون دلار به armswissbank و 10میلیون دلار به armeconombank وام ارائه خواهد داد.

به نوبه خود، این بانک ها از این وجوه برای ارائه وام به شرکت های کوچک، کوچک و متوسط (SME) در ارمنستان استفاده خواهند کرد.

این امر دسترسی شرکت های کوچک و متوسط به منابع مالی را که منبع اصلی اشتغال بخش خصوصی و کمک کننده به اقتصاد کشور هستند، بهبود می‌بخشد. 

https://www.ebrd.com/work-with-us/project-finance

 پروژه محیط شهری درجه یک جدید "یرا" yerra در منطقه آرماویر راه اندازی شد

در چارچوب این پروژه، مساحتی به وسعت 2088 هکتار (21 کیلومتر مربع) "محیط شهری درجه یک جدید" با مناطق کشاورزی، صنعتی، آموزشی، مسکونی و توریستی پدیدار خواهد شد. ساخت این مجموعه هم اکنون آغاز شده و در حال افزایش است.

این پروژه تا سال 2030 در 5 مرحله اجرا می‌شود.

در مرحله اول فعلی، فرآیند ایجاد باغات فشرده بادام به وسعت حدود 700 هکتار در حال انجام است. در مجموع حدود 230 هزار اصله درخت (در هر هکتار 330 اصله درخت) کاسته می‌شود. همزمان سیستم تامین آب و آبیاری قطره ای نیز در حال نصب است. اولین مخزن در حال حاضر تکمیل شده است، دو مخزن دیگر بزودی ساخته خواهد شد.

پروژه yerra همچنین شامل مناطق مختلفی مانند مسکونی، مجتمع تفریحی و هتل، عمومی و کاری، خرده فروشی، موسسات آموزشی و مسکونی، تولیدی، صنعتی، جنگل ، منطقه دام و کشاورزی، منطقه نمایشگاه هنرهای زیبا، منطقه حفاظت و بازتولید محیط تاریخی و منطقه احیای سلامت می‌باشد.

https://t.me/economyofarmenia

 رشد 14.3 درصدی فعالیت های اقتصادی ارمنستان در سه ماهه اول سال 2024

شاخص فعالیت اقتصادی ارمنستان نسبت به سه ماه مشابه سال قبل 14.3 درصد افزایش یافته است. در نگاه اول تغییرات قابل توجهی در اقتصاد تجارت محور، بر مبنای صنعت شروع به رشد کرده است. با این حال، پشت اعداد واقعیت چیز دیگری است. فریب آماری "رونق صنعت طلا" همچنان ادامه دارد.

پس از رشد شدید غیر قابل توجیه طلا و جواهر ، این بخش تبدیل به "نیروهای محرک" اصلی رشد اقتصادی ارمنستان شد. بر اساس آمارهای رسمی، در سه ماهه اول سال جاری، صنعت با 30.4 درصد سریع ترین رشد را در بین بخش های اقتصادی داشته است. در ماه‌های قبل از آن در وضعیت صفر و در برخی ماه‌ها کاهش نیز ثبت شده است . علاوه بر این، هم صنعت معدن و هم صنعت تولید در حال افت بودند.

داده‌های تجارت خارجی نشان می دهد که ارمنستان واردات و صادرات جواهرات را به طور چشمگیری افزایش داده است.

اگر چه صنعت و خدمات همواره مولفه‌های اصلی رشد اقتصادی ارمنستان بوده اند، اما رشد شدید اقتصادی این دو بخش از سال 2022 توسط روس هایی که پس از جنگ روسیه و اکراین به ارمنستان نقل مکان کردند، تضمین شد.

 https://hetq.am/hyarticle/166319

 جمعیت ارمنستان از 3 میلیون نفر گذشت

تا اول آوریل 2024، جمعیت ارمنستان برای اولین بار در مدت طولانی از 3 میلیون نفر گذشت و به 3.039.700 نفر رسید.

این رقم در طول سال 3.3 درصد یا 98.2 هزار نفر افزایش داشته است. این را داده‌های کمیته آماری ارمنستان نشان می دهد.

https://armstat.am/file/article/sv_03_24a_510.pdf

-قطعه سیسیان-کاجاران، بزرگراه شمال-جنوب تا سال 2030 ساخته خواهد شد

دولت پیشنهاد امضای قرارداد اختصاص وام بین جمهوری ارمنستان و بانک باسازی و توسعه اروپایی "کریدور جاده شمال-جنوب (بخش جنوبی سیسیان-کاجاران)" را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری آرمن پرس، گنل سانوسیان، وزیر زیر ساخت و مدیریت منطقه ای پروژه مربوطه را ارائه کرد:

به این ترتیب مسیر 60 کیلومتری جاده سیسیان-کاجاران را به 3 قطعه تقسیم کرده ایم، قطعه شمالی 27.12 کیلومتر، تونل بارگوشاد 8.65 کیلومتر، قطعه جنوبی 24.25 کیلومتر. این پروژه در مجموع 118 کیلومتر جاده موجود از کاجاران به سیسیان را به میزان 60 کیلومتر کوتاه کرده و میانگین سرعت موجود 50 کیلومتر در ساعت را به 100 کیلومتر در ساعت افزایش می دهد.

جاده و زیر ساختی مناسب، ایمن و با کیفیت کاملا متفاوت در ابعاد اقتصادی، توریستی و غیره ایجاد خواهد شد.

مجموع اعتبار برای تامین مالی 373 میلیون یورو است که امضای موافقتنامه با بانک باسازی و توسعه اروپایی به میزان 236 میلیون یورو پیش بینی می‌شود.

این پروژه قرار است تا نوامبر 2023 به اتمام برسد (اتمام پیش بینی شده برای ساخت نوامبر 2030، پایان مسئولیت برای برطرف کردن نواقص نوامبر 2023).

https://armenpress.am/arm/news/1136608.html

 حجم درام در گردش در ارمنستان سال به سال در حال افزایش است

بر اساس اعلام بانک مرکزی، حجم اسکناس در سال 2023 به 880.8 میلیارد درام رسید که نسبت به سال 2022 رشد 9.7 درصدی را داشته است.

در 10 سال گذشته حجم اسکناس در گردش تقریبا 2 برابر شده است. همچنین در سال 2020 افزایش ناگهانی 144 میلیارد درامی معادل 24.6 درصد به ثبت رسید.

حجم اسکناس های در گردش تنها در سال 2021 کاهش یافت، 7.1 میلیارد درام یا 0.9 درصد، اما رشد در سال های بعد ادامه یافت.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی در صورت افزایش تقاضای وجه نقد، حجم درام در گردش را افزایش می دهد. به گفته اقتصاددانان، حجم تاثیر آن بر اقتصاد به رشد اقتصاد بستگی دارد : اگر این دو رقم با هم مطابقت نداشته باشند، قیمت کالاها شروع به افزایش خواهد کرد.

https://factor.am/769429.html

 پوتین در دیدار با پاشینیان: حجم تجارت خارجی ارمنستان، نسبت به سال 2015، 14 برابر شده

به گزارش آرمن پرس، روز چهارشنبه در مسکو، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

پوتین طی سخنانی، ضمن اظهار خوشحالی از این دیدار گفت: از آمار چشمگیر اقتصادی بسیار خوشحالم، در چارچوب اوراسیا، حجم تجارت خارجی ارمنستان نسبت به سال 2015،  14 برابر شده است، در مورد روابط دوجانبه، فقط آمار سال گذشته، گویای همه چیز هستند، البته این آمار به لطف صادرات کالاهای ارمنستان بدست آمده اند.

پوتین افزود: در حال حاضر ما مقدار 7 میلیارد دلار تبادل کالا داریم، که هرگز این چنین نبوده است.

پاشینیان گفت: امکان بررسی مسائل اصلی اقتصادی را در اجلاس سران اوراسیا پیدا کردیم، در این دیدار مسائل گسترده مربوط به امنیت منطقه و روابط دوجانبه باید بررسی شوند.

پاشینیان در ادامه با ابراز خرسندی از این دیدار ، اظهار داشت: " ما این فرصت را داشتیم که در جریان اجلاس سران اتحادیه اوراسیا در مورد مسائل اقتصادی گفتگو کنیم. اما در این نشست طیف گسترده ای از مسائل منطقه ای و دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد".

https://www.instagram.com/arax.news

 برآورد بانک اروپایی بازسازی و توسعه از رشد اقتصادی ارمنستان

اودیل رنو باسو، رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه در کنفرانس مطبوعاتی در آستانه نشست سالانه و مجمع تجاری این بانک که در ایروان برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرگزاری "آرکا" گفت: بانک اروپایی بازسازی و توسعه انتظار دارد که رشد اقتصادی در ارمنستان در سال 2024 به 5 درصد و تقریبا به همان میزان، حدود 5 درصد در سال 2025 باشد.

وی یادآور شد: رشد اقتصادی 8.7 درصدی ارمنستان در سال 2023 بسیار چشمگیر بود.

به گفته وی، محرک های اصلی رشد در سال 2024 تقاضای بالای داخلی، هتل داری، ساخت و ساز، فناوری‌های اطلاعات و مخابرات خواهد بود.

رنو باسو، گفت: اقتصاد ارمنستان از هجوم افرادی که برای زندگی به اینجا می آیند،  سود می‌برد. وی همچنین یادآور شد که هجوم پناهجویان از قره باغ تاثیر زیادی بر اقتصاد ارمنستان داشته است که این بانک نیز از آنها حمایت کرده است.

ارقام و پیش بینی‌های مربوط به اقتصاد ارمنستان :

رشد اقتصادی ارمنستان در بودجه دولتی سال 2024، 7 درصد برنامه ریزی شده است. بانک مرکزی جمهوری ارمنستان پیش بینی می‌کند که رشد اقتصادی کشور در سال جاری بین 5.3 تا 6.4 درصد باشد.

صندوق بین المللی پول پیش بینی می‌کند که اقتصاد ارمنستان در سال 2024، 6 درصد و در سال 2025، 5.2 درصد رشد داشته باشد. بانک اروپایی بازسازی و توسعه رشد تولید ناخالص داخلی ارمنستان را 5.7 درصد در سال 2024، 5.3 درصد در سال 2025 پیش بینی کرده است.

بانک جهانی پیش بینی می‌کند که اقتصاد ارمنستان در سال 2024، 5.5 درصد و در سال 2025 رشد 4.9 درصدی داشته باشد. بانک توسعه آسیایی 5.7 درصد برای سال 2024 و 6 درصد برای سال 2025 پیش بینی می‌کند. طبق پیش بینی آژانس رتبه بندی فیچ، رشد اقتصاد ارمنستان در سال 2024 به 6 درصد و در سال 2025 به 4.9 درصد خواهد رسید. اس اند پی رشد 6.2 درصدی اقتصاد ارمنستان در سال 2024 را پیش بینی می‌کند و سازمان ملل متحد رشد 5.2 درصدی اقتصاد ارمنستان در سال 2024 و 4.8 درصدی در سال 2025 را بعید نمی داند.

https:arka.am/am/news/economy/2024_5_5_2025

 آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 15 الی 20  اردیبهشت ماه 1403

-مسافر ورودی ایرانی و خارجی   4038   نفر

-مسافر خروجی ایرانی و خارجی    4048   نفر

مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی    8086   نفر

اتوبوس ورودی  34 دستگاه

اتوبوس خروجی  32 دستگاه

مجموع تردد اتوبوس های ورودی و خروجی  66  دستگاه

کامیون‌های ورودی     1201  دستگاه

کامیون‌های خروجی   1376   دستگاه

مجموع ترددکامیون‌های ورودی و خروجی    2577  دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما