معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۰۹:۰۹ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

میکائیل جباروف: هدف اصلی ما تنوع بخشی به اقتصاد است

میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان در همایش تجاری آذربایجان و اسلواکی که در باکو برگزار شد، گفت: هدف اصلی ما تنوع بخشی به اقتصاد است. وی با بیان اینکه این موضوع به موقعیت جغرافیایی آذربایجان مرتبط است، افزود: آذربایجان به دلیل عدم دسترسی به دریای آزاد، سرمایه گذاری زیادی در بخش حمل و نقل کرده است. ما با استفاده از موقعیت استراتژیک جغرافیایی کشورمان مناطق ویژه اقتصادی از جمله مناطق صنعتی و منطقه آزاد اقتصادی «آلت» ایجاد کرده‌ایم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: منطقه آزاد اقتصادی «آلت» که در نزدیکی بزرگترین بندر بین المللی باکو در دریای خزر واقع شده است، به ساکنان خود مزایای مالیاتی و آزادی بازگشت درآمد را ارائه می‌دهد.

به گفته میکائیل جباروف، مناطق صنعتی آذربایجان برای مدت 10 سال از مالیات‌های مختلف معاف هستند و فرصت‌های استثنایی برای همکاری بر اساس منافع متقابل ایجاد می‌کنند و «زیرساخت‌های مدرن آنها که با هزینه بودجه دولتی ایجاد شده است، فرصت‌های مطلوبی برای توسعه کارآفرینی فراهم می‌کند.»

https://vergiler.az/news/economy/30084.html

رؤسای جمهور ایران و آذربایجان به زودی دیدار خواهند کرد

سد «قیز قلعه سی» به عنوان بزرگترین پروژه مشترک آبی رودخانه ارس واقع در مرز بین المللی ایران و آذربایجان در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش «مدرن آذ»، یوسف غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار «مهر»، با بیان اینکه ساخت این سد که پروژه مهمی است و هم اکنون به اتمام رسیده است، گفت که مراسم افتتاحیه برنامه ریزی شده با حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان طی روزهای آینده برگزار می‌شود.

سد «قیز قلعه سی» در فاصله 12 کیلومتری پایین دست سد مخزنی «خدآفرین» قرار دارد. این پروژه شامل احداث مخزن خدآفرین با ظرفیت 1.6 میلیارد متر مکعب است. این پروژه قلمرو شهرستان جبرائیل آذربایجان را پوشش می‌دهد. از سال 1993 تا 18 اکتبر 2020، این مخزن تحت کنترل جمهوری ارمنستان بود. سد مخزنی بر اساس قراردادی که بین ایران و آذربایجان امضا شده بر روی رودخانه ارس ساخته شده است. هدف از ساخت سد «قیز قلعه سی» تولید برق آبی و آبیاری است.

یوسف غفارزاده این پروژه را یکی از بزرگترین پروژه‌های آبیاری تحت فشار در منطقه ارزیابی کرد و گفت: اجرای آن پروژه موجب استفاده بهینه از منابع آب و خاک، تبدیل شیوه‌های سنتی کشاورزی به شیوه‌های مدرن و ایجاد اشتغال برای 40 هزار نفر خواهد شد.

تصمیم در مورد ساخت سدهای «قیز قلعه سی» و «خدآفرین» در سال 1992 اتخاذ شد. سپس، عملیات ساخت این سدها در چارچوب توافقنامه‌ای که بین دولت‌های ایران و آذربایجان امضا شد، آغاز گردید.

https://modern.az/iqtisadiyyat/468748/iran-ve-azerbaycan-prezidentleri-tezlikle-grushecekler-sebeb/

از سرگیری حرکت قطارهای باری در خط راه آهن «باکو - تفلیس – قارص»

حرکت قطارهای باری در خط راه آهن «باکو - تفلیس – قارص» که به تازگی بازسازی شده است، در 20 می از سر گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است که در 16 می 2023، بخش گرجستانی راه آهن «باکو-تفلیس-قارص» به دلیل تعمیر و بازسازی بسته شد.

طول کل خط راه آهن «باکو ـ تفلیس ـ قارص» 846 کیلومتر است: بخش 504 کیلومتری آن خط راه آهن در خاک آذربایجان، بخش ۲۶۳ کیلومتری آن در خاک گرجستان و بخش 79 کیلومتری آن نیز در خاک ترکیه است.

https://t.me/SputnikAz/42762

رایزنی آذربایجان و اتحادیه اروپا در خصوص توسعه کریدور میانی

به گزارش APA-Economics، رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان در حساب X خود نوشته است که همکاری در زمینه حمل و نقل، به ویژه توسعه کریدور میانی بین اتحادیه اروپا و آذربایجان مورد بحث قرار گرفت. وزیر حمل و نقل آذربایجان خاطرنشان کرده است: این موضوع در دیدار با گرت یان کوپمن، مدیرکل همسایگی و مذاکرات گسترش کمیسیون اروپا که در سفر به جمهوری آذربایجان به سر می‌برد، مورد بحث قرار گرفت.

https://en.apa.az/corridors/eu-azerbaijan-mull-development-of-the-middle-corridor-435979

کاهش درآمدهای صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان

درآمدهای صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوفاز) از میدان میعانات گازی شاهدنیز (از محل فروش گاز و میعانات گازی) در ژانویه تا آوریل سال جاری بالغ بر 202 میلیون و 715 هزار دلار بوده که نسبت به سال قبل 4.6 برابر کاهش داشته است.

بر اساس اطلاعات، درآمدهای صندوق از محل فروش میعانات گازی میدان شاهدنیز - (از اول سال 2024 تا اول ماه می 2024) بالغ بر 60 میلیون و 784 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2023، 3.3 برابر کاهش داشته است.

توجه داشته باشید که در سال گذشته درآمد شرکت سوفاز از شاهدنیز بالغ بر 1308 میلیون دلار بوده که نسبت به سالانه 9.4 درصد کاهش داشته است. درآمد صندوق از فروش میعانات گازی در میدان شاهدنیز (از تاریخ ابتدای 2023 تا 2024) بالغ بر 324 میلیون 396 هزار دلار بوده که 1.3 درصد کاهش داشته است.

https://en.apa.az/energy-and-industry/sofaz-unveils-amount-of-income-obtained-from-shahdeniz-this-year-436205

وزیر اقتصاد آذربایجان: ما با آغاز ساخت راه آهن باکو - تفلیس - قارص، پایه کریدور میانه را گذاشتیم

به گزارش APA-Economics، میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان در مجمع تجاری آذربایجان-اسلواکی گفت که آذربایجان با قرار گرفتن خود به عنوان یک مرکز مهم در کریدورهای حمل و نقل بین المللی، نقش حیاتی در ایجاد کریدور میانه به عنوان یک مسیر تجاری قابل اعتماد که شرق و غرب را به هم متصل می‌کند، ایفا کرد. وی افزود: ما با آغاز ساخت راه آهن باکو - تفلیس - قارص، پایه کریدور میانه را گذاشتیم.

وی با بیان اینکه با استفاده از موقعیت استراتژیک جغرافیایی آذربایجان، مناطق ویژه اقتصادی متعددی ایجاد شده است که شامل مناطق صنعتی و منطقه آزاد اقتصادی عالت می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف منطقه آزاد اقتصادی عالت، جذب سرمایه گذارانی است که علاقه مند به استفاده از فناوری‌های نوین برای تولید کالاهای با ارزش بالا برای صادرات هستند. منطقه اقتصادی که در نزدیکی بندر تجارت دریایی بین‌المللی باکو، بزرگ‌ترین بندر دریای خزر واقع شده است، به ساکنان خود مزایای مالیاتی و آزادی بازگرداندن درآمد خود را ارائه می‌کند.

https://en.apa.az/corridors/azerbaijan-plays-vital-role-in-connecting-middle-corridor-between-east-and-west-says-economy-minister-436199

پیش بینی افزایش تولید روزانه نفت و سایر هیدروکربن‌های مایع در آذربایجان

به گزارش APA به نقل از گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA) وزارت انرژی ایالات متحده، این نهاد پیش بینی خود را برای میانگین تولید روزانه نفت و سایر هیدروکربن‌های مایع در آذربایجان برای سال‌های 2025-2024 افزایش داده است.

پیش بینی می‌شود تولید روزانه نفت و سایر هیدروکربن‌های مایع آذربایجان در سال جاری 610 هزار بشکه باشد که 10 هزار بشکه بیشتر از پیش بینی قبلی است. بر اساس این پیش بینی، میانگین تولید روزانه نفت آذربایجان در سال آینده به 650 هزار بشکه خواهد رسید که 10 هزار بشکه بیشتر از پیش بینی قبلی است.

خاطرنشان می‌شود که تولید روزانه نفت آذربایجان در سال گذشته 620 هزار بشکه بوده است. بر اساس این گزارش، در سال 2022 تولید روزانه هیدروکربن‌های مایع در آذربایجان در سطح 670 هزار بشکه بوده و در سال 2021 تولید روزانه هیدروکربن‌های مایع در سطح 720 هزار بشکه بوده است.

لازم به یادآوری است که در سال‌های 2019 و 2020 شاخص مذکور به ترتیب در سطح 780 و 700 هزار بشکه بوده است.

https://en.apa.az/energy-and-industry/us-increase-its-forecast-for-oil-production-in-azerbaijan-436350

کاهش متوسط تولید روزانه نفت آذربایجان در سه ماهه اول سال جاری میلادی

به گزارش APA-Economics به نقل از گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی (EIA) وزارت انرژی ایالات متحده، متوسط تولید روزانه نفت آذربایجان در سه ماهه اول سال جاری میلادی 470 هزار بشکه بوده است. بر اساس اطلاعات، شاخص ذکر شده در سه ماهه اول سال 2023، 520 هزار بشکه، در سه ماهه دوم 500 هزار بشکه و در سه ماهه سوم و چهارم 490 هزار بشکه بوده است.

لازم به ذکر است در مارس سال جاری تولید روزانه نفت (با احتساب میعانات گازی) در جمهوری آذربایجان 605 هزار بشکه بوده که از این میزان 481 هزار بشکه نفت خام و 124 هزار بشکه میعانات گازی بوده است.

لازم به ذکر است که آذربایجان یکی از شرکت کنندگان توافق "اوپک پلاس" (ابتکاری برای کاهش تولید نفت شامل کشورهای اوپک و غیراوپک) است. بر اساس توافق صورت گرفته در سی و ششمین نشست وزرای کشورهای «اوپک پلاس»، سهمیه تولید آذربایجان در سال 2024 میلادی 551 هزار بشکه در روز است.

https://en.apa.az/energy-and-industry/eia-unveils-daily-oil-production-index-in-q1-of-2024-in-azerbaijan-436352

شروع به کار بازسازی خط ریلی نخجوان - قارص

به گزارش APA در نشست کمیسیون مشترک بین دولتی همکاری‌های اقتصادی به ریاست مشترک نخست وزیر آذربایجان و معاون رئیس جمهور ترکیه اعلام شد که طرف آذربایجانی کار بازسازی خط ریلی مربوطه در نخجوان را برای اجرای پروژه راه آهن قارص- نخجوان آغاز کرده است.

در این نشست اهمیت اجرای پروژه راه آهن قارص- نخجوان در ایجاد ارتباط مستقیم ریلی بین بخش اصلی آذربایجان و ترکیه مورد تاکید قرار گرفت و به اطلاع طرف ترکیه رسانده شد که طرف آذربایجانی هم اکنون کار بازسازی خط ریلی مربوطه در نخجوان را آغاز کرده است.

https://en.apa.az/infrastructure/azerbaijan-starts-reconstruction-of-railway-line-for-implementation-of-kars-nakhchivan-railway-project-436440

اعلام هزینه‌های شرکت BP در میدان نفتی آذری چراغ گونشلی

به گزارش APA-Economics با استناد به گزارشی از نتایج سه ماهه اول سال 2024 در مورد فعالیت‌های شرکت bp در آذربایجان، bp و شرکای آن حدود 115 میلیون دلار در هزینه‌های عملیاتی و 347 میلیون دلار در مخارج سرمایه‌ای برای فعالیت‌های میدان آذری-چراغ-گونشلی هزینه کردند. به این ترتیب، در سه ماهه اول سال جاری، کل هزینه‌های ACG بالغ بر 462 میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، در طول سه ماهه، ACG به تولید ایمن و قابل اطمینان خود ادامه داد. مجموع تولید ACG برای سه ماهه به طور متوسط حدود 339000 بشکه در روز (حدود 31 میلیون بشکه یا 4 میلیون تن در مجموع) از چراغ (21000 بشکه در روز)، آذربایجان مرکزی (92000 بشکه در روز) بود. سکوهای آذربایجان غربی (79000 بشکه در روز)، آذربایجان شرقی (53000 بشکه در روز)، گونشلی (63000 بشکه در روز) و چیراغ غربی (31000 بشکه در روز) بوده است.

در این گزارش آمده است: «در پایان سه ماهه، 139 حلقه چاه نفت در حال تولید بود، در حالی که 43 حلقه برای آب و 8 حلقه برای تزریق گاز استفاده می‌شد. این گزارش خاطرنشان می‌کند که در سه ماهه اول سال 2024، ACG سه چاه تولید کننده نفت و یک چاه انژکتور آب را تکمیل کرد.

https://en.apa.az/energy-and-industry/more-than-usd-460-million-were-spent-on-acg-this-year-436555

اعلام هزینه‌های شرکت BP در میدان گازی شاه دنیز

به گزارش APA-Economics با استناد به گزارشی از نتایج سه ماهه اول سال 2024 در مورد فعالیت‌های شرکت bp در آذربایجان، bp و شرکای آن حدود 719 میلیون دلار در هزینه‌های عملیاتی و حدود 201 میلیون دلار در هزینه سرمایه‌ای در فعالیت‌های شاه دنیز صرف کردند که اکثر آنها مربوط به پروژه شاه دنیز 2 بود.

در طول سه ماهه، میدان شاه دنیز به عرضه گاز به بازارهای آذربایجان Azerkontrakt)، گرجستان GOGC)، ترکیه BOTAS) و BTC در چندین مکان و خریداران در اروپا ادامه داد.

در سه ماهه اول سال 2024، این میدان حدود 7 میلیارد متر مکعب استاندارد گاز و بیش از یک میلیون تن (حدود 9 میلیون بشکه) میعانات گازی در مجموع از سکوهای شاه دنیز آلفا و شاه دنیز براوو تولید کرد.

ظرفیت تولید تاسیسات شاه دنیز در حال حاضر حدود 79.5 میلیون متر مکعب استاندارد در روز یا تقریباً 29 میلیارد متر مکعب استاندارد در سال است.

https://en.apa.az/energy-and-industry/more-than-usd-900-mln-were-spent-on-shah-deniz-field-in-2024-436559

اعلام هزینه‌های خط لوله قفقاز جنوبی در سه ماهه اول 2024

APA-Economics با استناد به گزارش نتایج سه ماهه اول 2024 در مورد فعالیت‌های bp در آذربایجان گزارش می‌دهد که در سه ماهه اول سال 2024، شرکت خط لوله قفقاز جنوبی حدود 17.3 میلیون دلار در هزینه‌های عملیاتی و حدود 1.2 میلیون دلار در هزینه‌های سرمایه‌ای در کل هزینه کرده است که در مقایسه سالانه به ترتیب 13.5 و 40 درصد کاهش یافته است.

خاطرنشان می‌شود که خط لوله قفقاز جنوبی از اواخر سال 2006 عملیاتی شده است و گاز شاه دنیز را به آذربایجان، گرجستان و ترکیه منتقل می‌کند. بخش توسعه یافته خط لوله به ترکیه در ژوئن 2018 و به اروپا در دسامبر 2020 آغاز شد.

بر اساس این گزارش، در طول سه ماهه، میانگین صادرات روزانه خط لوله قفقاز جنوبی 61.7 میلیون متر مکعب گاز در روز بوده است.

https://en.apa.az/energy-and-industry/south-caucasus-pipelines-capital-expenditure-decreases-sharply-436579

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما