معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۰۹:۴۵ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

چهار نیروگاه انرژی تجدیدپذیر جدید پایه گذاری خواهد شد

کانال تلگرامی «اقتصاد آذربایجان»: قرار است در چارچوب «سال همبستگی برای دنیای سبز» چهار نیروگاه جدید انرژی‌های تجدیدپذیر پایه گذاری شود. این مطلب را پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در نشست کمیسیونی که با فرمان مربوطه رئیس جمهوری آذربایجان در مورد اقدامات تکمیلی مرتبط با اجرای پروژه‌ها در زمینه استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر» در وزارت انرژی تشکیل شده است، بیان کرد. در این نشست اطلاعاتی در مورد روند شناسایی منابع آب های در نظر گرفته شده برای تخصیص به پروژه‌های انرژی بادی دریایی به عنوان قلمرو منابع انرژی تجدیدپذیر ارائه شد.

https://t.me/economy_az/15914

 اعلام آمار سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد آذربایجان

کانال تلگرام «اقتصاد آذربایجان»: سال گذشته سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان بالغ بر 6.7 میلیارد دلار بوده است. سامیر نصیروف، مدیر اداره آمار بانک مرکزی آذربایجان در نشست خبری تصریح کرد: پنج کشور پیشرو از نظر سرمایه گذاری مستقیم در اقتصاد آذربایجان شامل بریتانیا (1.9 میلیارد دلار)، ترکیه (1.3 میلیارد دلار)، قبرس (792 میلیون دلار)، روسیه (617 میلیون دلار) و ایران (396 میلیون دلار) می‌باشد.

https://t.me/economy_az/15913

بانک مرکزی بار دیگر نرخ تنزیل را کاهش داد

خبرگزرای «آپا»: هیئت مدیره بانک مرکزی آذربایجان تصمیم خود را در خصوص نرخ تنزیل اعلام کرد.

به گزارش «آپا-اکونومیکس»، بانک مرکزی آذربایجان، نرخ تنزیل را از 7.75 درصد به 7.5 درصد و حد بالای کریدور بهره را از 8.75 درصد به 8.5 درصد کاهش داده است. حد پایین کریدور نرخ بهره بدون تغییر در 6.25 درصد باقی ماند. خاطرنشان شد: این تصمیم با در نظر گرفتن مقایسه تورم واقعی و پیش بینی شده با هدف (2±4 درصد)، تثبیت انتظارات تورمی و تغییرات تراز ریسک اتخاذ شده است. با توجه به اینکه تورم پیش‌بینی شده روی هدف باقی می‌ماند، کاهش سقف بالای کریدور سود و نرخ تنزیل با هدف تلطیف شرایط پولی صورت می‌گیرد. هنگام تعیین پارامترهای کریدور بهره، تأثیر آنها بر نرخ بهره در بازار پول بین بانکی نیز در نظر گرفته شد.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی در سه تصمیم قبلی نرخ تنزیل را کاهش داد. آخرین بار در 31 ژانویه سال جاری، نرخ تنزیل از 8 درصد به 7.75 درصد، حد پایین کریدور بهره از 6.5 درصد به 6.25 درصد و سقف بالای کریدور سود از 9% تا 8.75% کاهش یافت.

https://apa.az/maliyye/merkezi-bank-ucot-derecesini-novbeti-defe-endirib-831731

 

تعداد کالاهای مشمول عوارض گمرکی واردات در آذربایجان افزایش یافت

خبرگزاری «ترند»: هیأت وزیران مصوبه مربوط به«نرخ عوارض گمرکی معاملات صادراتی و وارداتی» مصوب 22 آوریل 1998 را اصلاح کرد. به گزارش «ترند»، علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان مصوبه جدیدی را در این زمینه امضا کرد. بر اساس این مصوبه، تعداد کالاهای مشمول عوارض گمرکی واردات در آذربایجان افزایش یافته است. بطوری که از این پس موارد زیر مشمول عوارض گمرکی واردات خواهند بود:

- کالاهایی که توسط اشخاص حقیقی به عنوان کمک های بشردوستانه برای توزیع رایگان وارد شوند؛

- معاملات مربوط به تسلیم وجوه اصلی، اموال منقول و سایر دارایی‌های مورد نظر برای انتقال به آذربایجان به صندوق دولتی نفت یا اشخاص حقوقی نماینده آذربایجان در قراردادهای مربوط به اکتشاف نفت و گاز، توسعه و اشتراک تولید، خطوط لوله صادرات و سایر قراردادهای مشابه؛

- تجهیزات و مواد مرتبط با فعالیت های نفت و گاز برای مقاصد صادراتی (در صورتی که فهرست تایید شده تجهیزات و مواد وارداتی به آذربایجان برای فعالیت های نفت و گاز برای مقاصد صادراتی توسط شرکت دولتی نفت به گمرک ارائه شود)؛

- فن آوریها، تجهیزات و قطعات وارد شده توسط وزارت صنایع دفاعی و شرکت های تابعه آن به منظور ایجاد و تولید محصولات دفاعی؛

- طلای وارداتی جهت قرار دادن در دارایی‌های صندوق دولتی نفت.

https://az.trend.az/business/3878772.html

قیمت نفت آذربایجان از 92 دلار گذشت

خبرگزاری «آذرتاج»: افزایش قیمت نفت آذربایجان در بازارهای جهانی ادامه دارد. به گزارش «آذرتاج»، قیمت هر بشکه نفت خام «آذری لایت» با 0.8 دلار معادل 0.87 درصد افزایش به 92.65 دلار رسید. لازم به ذکر است که کمترین قیمت نفت «آذری لایت» در 21 آوریل 2020 (15.81 دلار آمریکا) و حداکثر قیمت در جولای 2008 (149.66 دلار آمریکا) ثبت شده است.

https://azertag.az/xeber/azerbaycan_neftinin_qiymeti_92_dollari_otub-2961899

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما