معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۱:۵۷ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سرمایه گذاری صندوق دولتی نفت در شرکت های «تسلا» و «اینتل»

خبرگزاری «آذرتاج»: صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان در سهام «تسلا» و «اینتل» که بزرگترین شرکت های جهان محسوب می‌شوند، سرمایه گذاری کرده است. این مطلب را صندوق دولتی نفت در پاسخ به پرسش «آذرتاج» اعلام کرد. براساس این گزارش، صندوق دولتی نفت سرمایه‌گذاری‌های خود را بر اساس سیاست و ضوابط سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد و بر اساس سیاست‌ سرمایه‌گذاری فعلی، صندوق دولتی نفت می‌تواند تا سقف 25 درصد از ارزش کل سبد سرمایه‌گذاری را در زیر مجموعه سهام (از جمله صندوق های سرمایه گذاری) سرمایه‌گذاری کند. همچنین عنوان شد که صندوق دولتی نفت در چارچوب سرمایه گذاری در سهام عرضه شده در بورس، از شاخص «MSCI World» که شامل بزرگترین شرکت های کشورهای توسعه یافته جهان بر اساس ارزش بازار است، پیروی می‌کند و در این زمینه، با توجه به وزن تمام شرکت های موجود در شاخص سرمایه گذاری می‌کند. خاطرنشان شد که سبد سهام صندوق دولتی نفت شامل ۸۴ میلیون دلار سهام «تسلا» و ۳۱ میلیون دلار سهام «اینتل» است. در پاسخ صندوق دولتی نفت همچنین آمده است: سهم آنها در سبد سهام عرضه شده 0.7 درصد و 0.2 درصد است. همچنین متذکر می‌شویم که در آینده وزن شرکت های «تسلا» و «اینتل» و سایر شرکت های فناوری اطلاعات موجود در سبد سهام صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان با توجه به ترکیب شاخص «MSCI World» تغییر خواهد کرد.

https://azertag.az/xeber/2977348

 وزرای اقتصاد و دارایی مجاز به نمایندگی آذربایجان در صندوق سرمایه گذاری ترک

خبرگزاری «ترند»: در هیئت مدیره صندوق سرمایه گذاری ترک، رهبر جمهوری آذربایجان به عنوان وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان منصوب می‌شود و رهبر جایگزین وزیر دارایی جمهوری آذربایجان خواهد بود و به آنها حق به نمایندگی جمهوری آذربایجان در آن صندوق اعطا شد. به گزارش «ترند»، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان فرمانی را در این خصوص امضا کرده است.

https://az.trend.az/azerbaijan/politics/3891812.html

 خصوصی سازی وسایل ارتباطی ماهواره ای در مدارهای زمین ثابت مجاز شده است

خبرگزاری «ترند»: خصوصی سازی وسایل ارتباطی ماهواره ای در مدارهای زمین ثابت مجاز شده است. به گزارش «ترند»، این موضوع در اصلاحیه قانون «خصوصی سازی اموال دولتی» که امروز توسط الهام علی اف رئیس جمهور تصویب شد، منعکس شد. وسایل ارتباطی ماهواره ای در مدارهای زمین ثابت از فهرست اموال دولتی که خصوصی سازی آن ممنوع است، حذف شده است.

10-milyon-avroluq-yardimi-bloklayir-839057

تفاهم نامه همکاری در زمینه انرژی بین باکو، آستانه و تاشکند امضا شد

وبسایت «ایرنا آذری»: وزرای انرژی و اقتصاد آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان تفاهم نامه همکاری در زمینه انرژی امضا کردند. قرارداد همکاری انرژی بین سه کشور در تاشکند پایتخت ازبکستان به امضای وزرای انرژی و اقتصاد این کشورها رسید. میکای جباروف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در پیامی در شبکه اجتماعی امضای این تفاهم نامه را مبنای تولید انرژی سبز و صادرات آن به اروپا از طریق خاک آذربایجان دانست. وی یادداشت تفاهم امضا شده بین جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان را دلیلی برای ادغام سیستم های انرژی سه کشور و استفاده بهینه از انرژی‌های تجدیدپذیر دانست.

https://az.irna.ir/news/85464331/Bak%C4%B1-Astana-v%C9%99-Da%C5%9Fk%C9%99nd-aras%C4%B1nda-enerji-sah%C9%99sind%C9%99-%C9%99m%C9%99kda%C5%9Fl%C4%B1q

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما