معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۷- ۱۲:۳۲ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اتصال شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان در مرحله پایانی قرار دارد

کانال تلگرامی «اسپوتنیک آذ»: مجتبی اکبری نماینده وزارت نیرو ایران گفت: پروژه مذکور در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این پروژه به ایران این امکان را می‌دهد که برق مورد نیاز خود را وارد کند و در صورت لزوم مازاد برق تولیدی خود را به این کشورها صادر کند.

▪️ ایران و روسیه سال هاست که امکان تبادل برق را بررسی می‌کنند.

▪️توافق اولیه در مورد یکسان سازی شبکه‌های برق در سال 2016 حاصل شد.

▪️ روسیه، آذربایجان و ایران در سال ۲۰۱۹ توافقنامه ای را در مورد پروژه ایجاد کریدور انرژی شمال-جنوب بین سیستم های انرژی سه کشور امضا کردند.

https://t.me/SputnikAz/41854

 حجم مبادلات تجاری با آمریکا افزایش یافته است

کانال تلگرامی «اقتصاد آذربایجان»: حجم کل مبادلات تجاری آذربایجان با ایالات متحده آمریکا در ژانویه تا فوریه امسال با 60.7 درصد یا 46.7 میلیون دلار افزایش از مرز 123.8 میلیون دلار گذشت. در دو ماهه نخست سال جاری به میزان 9.1 میلیون دلار کالا از آذربایجان به آمریکا صادر شده است که نسبت به شاخص مشابه سال 2023، 7.7 برابر یا 7.9 میلیون دلار افزایش داشته است. ارزش محصولات وارداتی از آمریکا به آذربایجان با 51.1 درصد معادل 38.7 میلیون دلار افزایش به 114.6 میلیون دلار رسید. بر اساس نتایج ژانویه تا فوریه 2024، سهم تجارت با آمریکا از کل گردش مالی این کشور 1.71 درصد بوده که نسبت به شاخص یک سال قبل 0.64 واحد درصد بیشتر است.

https://t.me/economicsaz/5347

قیمت خاویار سیاه صادراتی آذربایجان اعلام شد

خبرگزاری «آپا»: طی ژانویه تا مارس 2024، حجم خاویار سیاه برداشت شده از ماهیان خاویاری در آذربایجان اعلام شد. به گزارش «آپا-اقتصاد» به نقل از کمیته دولتی آمار، در 3 ماهه اول سال جاری، 103.1 کیلوگرم خاویار ماهیان خاویاری در آذربایجان تولید شده است. حجم این نماگر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26.4 درصد معادل 36.9 کیلوگرم کاهش داشته است. بدین ترتیب که طی ماه‌های ژانویه تا مارس سال گذشته، 140 کیلوگرم خاویار سیاه در کشور تولید شد.

لازم به ذکر است طی ژانویه تا فوریه سال جاری 90 کیلوگرم خاویار ماهیان خاویاری از آذربایجان صادر شد. میانگین قیمت هر کیلوگرم خاویار صادراتی 1142 دلار آمریکا (1941 منات) بود.

https://apa.az/aqrar-senaye-kompleksi/azerbaycanin-ixrac-etdiyi-qara-kurunun-qiymeti-aciqlanib-837733

 باکو در رتبه سوم از نظر میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2023  قرار گرفت

پرتال خبری «ورگیلر آذ»: موسسه «FDI Intelligence» عضو گروه «فایننشال تایمز»، رده بندی 100 شهر برتر از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2023 را معرفی کرد. باکو در این رده بندی در رتبه سوم قرار گرفت. بر اساس گزارش این موسسه، توافقات انجام شده در سال گذشته در زمینه سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آذربایجان بزرگترین پروژه‌ها در دوره پس از سال 2017 است. خاطرنشان می‌شود که علاوه بر چندین پروژه مهم لجستیکی، در سال 2023 قراردادی به امضا رسید که تنها توسط شرکت مجارستانی «Hell Group» مبلغ 211 میلیون دلار در باکو سرمایه گذاری می‌شود.

لازم به ذکر است که سال گذشته، قرارداد مشارکت مشترک بین شرکت سرمایه گذاری آذربایجان زیر نظر وزارت اقتصاد و شرکت «Hell Group» مجارستان با حضور میکائیل جباروف وزیر اقتصاد و پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در باکو امضا شد. بر اساس این سند، احداث کارخانه جدید با ظرفیت تولید سالانه 700 میلیون قوطی نوشیدنی آلومینیومی در منطقه آزاد اقتصادی "الت" در نظر گرفته شده است. محصولات تولید شده علاوه بر تامین نیازهای داخلی، به کشورهای آسیای میانه نیز صادر خواهد شد. در قالب این پروژه، بیش از 300 فرصت شغلی ایجاد می‌شود. ارزش سرمایه گذاری این پروژه 211 میلیون دلار برآورده شده است. فضای مناسب تجاری و سرمایه گذاری آذربایجان، سرمایه گذاران خارجی زیادی را به کشورمان جذب می‌کند، پروژه‌های مهمی در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی در حال اجراست و شغل‌های جدیدی ایجاد می‌شود. در سال 2023، شرکت تولید کاشی و سرامیک "Azerbaijan Vanhong Ceramics Co" با حضور رئیس جمهور آذربایجان الهام علی اف در شهرک صنعتی شیمیایی سومقائیت افتتاح شد. مبلغ 50 میلیون دلار در موسسه با سرمایه 100 درصد چین سرمایه گذاری شده و حدود 500 شغل جدید ایجاد شده است.

پروژه دیگری که سرمایه گذاری زیادی در آذربایجان انجام خواهد شد، تولید اتوبوس با موتور الکتریکی در قالب همکاری با شرکت چینی "BYD Company Limited" در شهرک صنعتی شیمیایی سوقائیت است. شرکت سرمایه گذاری آذربایجان به عنوان سهامدار در این پروژه شرکت خواهد کرد. قرار است شرکت BYD ابتدا 34 میلیون دلار و سپس 60 میلیون دلار برای اجرای این پروژه سرمایه گذاری کند. ایجاد 800 شغل جدید در این پروژه برنامه ریزی شده است. از سال سوم تولید، قرار است قطعات یدکی اتوبوس ها با موتور برق بومی سازی شود.

"FDI Intelligence" که متعلق به نشریه مشهور جهانی «فایننشال تایمز» بریتانیای کبیر است، در تحلیل عمیق بازارهای جهانی و منطقه ای و محیط سرمایه گذاری شرکت ها در بسیاری از حوزه‌های اقتصاد تخصص دارد. متدولوژی "FDI 100" این نشریه مبتنی بر مطالعه 100 منطقه است که از نظر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به سرعت در حال توسعه هستند. این رتبه بندی داده‌های مربوط به بازارهای سرمایه خصوصی را ارزیابی می‌کند و تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری اعلام شده، نرخ رشد سرمایه گذاری و سرمایه گذاری مستقیم خارجی و همچنین تعداد مشاغل جدیدی که به دلیل سرمایه گذاری ایجاد می‌شود را در نظر می‌گیرد.

https://vergiler.az/news/economy/29902.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما