معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۳:۱۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:


در آذربایجان در مقایسه با سال گذشته تورم وجود ندارد

کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان، اطلاعاتی در مورد تغییرات قیمت در بازار مصرف منتشر کرده است. بر اساس اطلاعات، شاخص قیمت مصرف کننده (شاخص تورم) در آوریل 2023 نسبت به ماه 2024 (0 درصد) تغییری نکرده است. به ویژه، این شاخص برای محصولات غذایی، آشامیدنی و دخانی 1.8 درصد، برای محصولات غیرخوراکی 0.9 درصد و برای خدمات پرداختی ارائه شده به مردم 2 درصد کاهش داشته است.

شاخص قیمت مصرف کننده در آوریل 2024 نسبت به ماه قبل 0.1 درصد کاهش و در ژانویه تا آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.7 درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت مصرف کننده محصولات غذایی، آشامیدنی و دخانی در آوریل 2024 نسبت به ماه قبل 0.4 درصد و در ژانویه تا آوریل 0.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

در آوریل سال جاری نسبت به ماه قبل، قیمت بلغور و گندم سیاه، ماکارونی، ماهی تازه، شیر، تخم مرغ، مارگارین، روغن آفتابگردان و ذرت، گردو، فندق، گوجه فرنگی، خیار، سبزی، بادمجان، سیب زمینی کاهش داشته و افزایش قیمت عمدتاً در قیمت‌های لیمو، موز، سیب، گلابی، کیوی، شاه بلوط، کلم سفید، فلفل دلمه‌ای، چغندر و سیر مشاهده شد. تغییر جدی در قیمت سایر محصولات غذایی رخ نداده است.

شاخص قیمت مصرف کننده کالاهای غیرخوراکی در آوریل 2024 نسبت به ماه قبل 0.1 درصد و در ژانویه تا آوریل 1.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. در ماه آوریل نسبت به ماه قبل، قیمت طلا و جواهر، سیمان و چوب در میان اقلام غیرخوراکی بیشترین افزایش را داشته است. قیمت سایر کالاهای غیرخوراکی تغییر چندانی نداشته است.

در آوریل 2024، شاخص قیمت مصرف کننده خدمات پرداختی ارائه شده به مردم نسبت به ماه قبل 0.1 درصد و در ژانویه تا آوریل نیز 2.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. در ماه آوریل نسبت به ماه قبل، افزایش قیمت خدمات پرداختی به مردم عمدتاً در قیمت خدمات حمل و نقل مسافر بین المللی به کشورهای مستقل مشترک المنافع از طریق حمل و نقل هوایی، تورهای تفریحی درون کشور، پزشکی، دندانپزشکی، خدمات آرایشگری و آرایشی و خدمات مؤسسات آموزشی پیش دبستانی پولی مشاهده شده است. تغییرات قابل توجهی در قیمت سایر خدمات پرداختی رخ نداده است.

https://marja.az/115831/azerbaycanda-illik-muqayisede-inflyasiya-yoxdur-resmi

اعلام شاخص‌های نفت و گاز آذربایجان برای 4 ماه نخست سال 2024

شاخص‌های نفت و گاز 4 ماهه سال 2024 اعلام شد. به گزارش خبرگزاری «ترند» به نقل از وزارت انرژی آذربایجان، بر اساس داده‌های عملیاتی ژانویه - آوریل 2024، 16.7 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی طی 4 ماه تولید شده است.

4.4 میلیارد مترمکعب گاز توسط میدان «آذری-چراغ-گونشلی»، 9.2 میلیارد مترمکعب توسط میدان «شاه دنیز»، 0.5 میلیارد متر مکعب در «آبشرون» و 2.6 میلیارد متر مکعب گاز توسط شرکت «سوکار» تولید شده است. تولید گاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.5 میلیارد مترمکعب افزایش داشته است.

فروش گاز به خارج از کشور طی 4 ماهه گذشته 8.5 میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.7 درصد افزایش داشته است. 4.2 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا، 3.2 میلیارد متر مکعب به ترکیه و 1.1 میلیارد متر مکعب به گرجستان فروخته شد. در این مدت 1.8 میلیارد متر مکعب گاز با تاناپ به ترکیه منتقل شد.

از راه اندازی میادین «آذری-چراغ-گونشلی» و «شاه دنیز» تا اول می 2024، 220.7 میلیارد مترمکعب گاز از «آذری-چراغ-گونشلی» و 218.3 میلیارد مترمکعب از «شاه دنیز» تولید شده است. در این مدت تقریباً 155.2 میلیارد مترمکعب گاز تولیدی از میدان «شاه دنیز» صادر شده است.

در تاریخ‌های ژانویه الی آوریل 2024، 9.6 میلیون تن نفت (با احتساب میعانات) در آذربایجان تولید شد. 5.5 میلیون تن تولید نفت به «آذری چراغ گونشلی»، 1.4 میلیون تن (میعانات) به «شاه دنیز» و 0.2 میلیون تن (میعانات) سهم «آبشرون» بوده است. تولید نفت سوکار (با احتساب میعانات) 2.5 میلیون تن بود.

در این مدت 7.9 میلیون تن نفت (با احتساب میعانات) برای صادرات حمل شد. 6.9 میلیون تن از آن به کنسرسیوم و 1 میلیون تن به سوکار رسید.

از زمان راه اندازی میادین «آذری-چراغ-گونشلی» و «شاه دنیز» تا 1 می 2024، 636.2 میلیون تن نفت (با احتساب میعانات گازی) تولید شده است. 590.2 میلیون تن نفت از «آذری-چراغ-گونشلی» و حدود 46 میلیون تن میعانات گازی از «شاه دنیز» استخراج شد. از این تاریخ تا 1 می 2024، تقریباً 634.2 میلیون تن برای صادرات حمل شده است.

طی دوره گزارش، پالایش نفت حدود 2.2 میلیون تن بوده است.

https://az.trend.az/business/3899026.htm

 سبد اعتبار مصرفی «بانک ملی ایران» شعبه باکو 18.3 درصد کاهش داشت

سبد اعتباری «بانک ملی ایران» شعبه باکو در سه ماهه اول سال 2024 بالغ بر 5 میلیون و 190 هزار منات بوده است. بر اساس گزارش مالی «بانک ملی ایران» شعبه باکو، سبد اعتباری این بانک نسبت به ابتدای سال یک میلیون و 124 هزار منات معادل 18.3 درصد کاهش داشته است.

https://fins.az/bank/316973/bank-melli-iran-baki-filialininistehlak-kredit-portfeli-183-azalib/

عصر جدید در حمل و نقل بار در مسیر شمال - جنوب: پایانه آستارا به بهره برداری رسید

به منظور سرعت بخشیدن به حمل و نقل بار در امتداد کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال – جنوب" که به طور قابل چشم گیری در حال افزایش است، عملیات بازسازی محوطه بارانداز واقع در شهرستان آستارا آذربایجان با موفقیت به پایان رسید و کنترل گمرکی در آن منطقه توسط اداره گمرک آستارا سازماندهی شد.

به گزارش «ترند» به نقل از شرکت راه آهن آذربایجان، به عنوان بخشی از کارهای بازسازی انجام شده در ترمینال، انبار بار طبق استانداردهای مدرن بازسازی و مجهز به تجهیزات لازم برای عملیات ایمن و پایدار شد. کل محوطه با سیم خاردار احاطه شده، 54 دوربین فیلمبرداری سیار و ثابت نصب شده، روشنایی کامل تأمین شده، امنیت 24 ساعته برقرار شده و سایر مسائل سازمانی حل شده است. همچنین، ترازوهایی برای تعیین وزن محموله دریافتی در ترمینال تعبیه شده است.

در پایانه‌ای که در زمینی به مساحت 5.5 هکتار واقع شده است، یک ایستگاه گمرکی به طور مشترک با کمیته دولتی گمرک ایجاد شده و آن ایستگاه با خط اینترنت پرسرعت، تمام تجهیزات لازم و رایانه‌ها تأمین شده است. بسته جدیدی از خدمات حمل و نقل چند وجهی به شرکت‌های حمل و نقل بار در ترمینال ارائه می‌شود.

تحت کنترل گمرک، محموله‌هایی که وارد ترمینال می‌شوند، به سرعت به مقصد منتقل می‌شوند.

یکی از مزیت‌های اصلی ترمینال، اعمال نرخ‌های تخفیفی برای صاحبان بار برای حمل و نقل و ترانشیپ محموله‌های دریافتی است.

بر اساس برآوردهای اولیه، راه اندازی پایانه آستارا امکان افزایش 10 تا 15 درصدی بار ترانزیتی در مسیر شمال - جنوب را تا پایان سال جاری فراهم می‌کند.

در حال حاضر در بین محموله‌های دریافتی، محموله‌های چوب سهم اصلی را به خود اختصاص داده است که حدود 40 درصد از کل گردش مالی را تشکیل می‌دهد. غلات و محصولات غلات با 35 درصد دومین نوع محموله دریافتی هستند.

لازم به ذکر است که خدمات حمل و نقل چندوجهی در امتداد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب تنها در پایانه راه آهن آذربایجان در آستارا جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود. قرارداد ساخت این ترمینال در سال 2017 به امضا رسید، عملیات بارگیری در ترمینال از سال 2018 انجام می‌شود و قرار است تا پایان سال جاری عملیات ساخت ترمینال به پایان برسد.

پیش بینی می‌شود پس از راه اندازی خط ریلی آستارا - رشت در ایران، محموله‌های ترانزیتی دریافتی از هر دو پایانه آستارا افزایش چشمگیری داشته باشد.

در بازه زمانی 2018 تا 2023، بیش از 2.5 میلیون تن بار توسط شرکت «ترمینال آستارا» در پایانه آستارا که از سال 2018 در خاک ایران فعالیت می‌کند، جابجا شده است. در طول این مدت، حجم سالانه محموله‌های جابجا شده بیش از 3 برابر افزایش یافت یعنی از 211789 تن در سال 2018 به 692402 تن در سال 2023 رسیده است. ارقام ثبت شده در سال 2023، 48 درصد بیشتر از سال 2022 بوده است. در چهار ماهه سال 2024، 284 هزار و 688 تن محموله در این پایانه جابجا شده که در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال 2023، 14 درصد افزایش داشته است.

محموله‌های ترانزیتی راه آهن آذربایجان در ژانویه تا آوریل 2024 با 14 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 2 میلیون و 517 هزار تن رسید. در همین مدت حجم حمل و نقل بار از طریق کریدور شمال - جنوب با 29 درصد افزایش نسبت به چهار ماه گذشته به 260 هزار تن رسید.

https://az.trend.az/business/3900285.html

کار تحقیقاتی در بخش راه آهن «رشت – آستارا» در ماه ژوئن آغاز می‌شود

کار تحقیقاتی بر روی قطعه راه آهن رشت - آستارا که از خاک جمهوری آذربایجان و ایران عبور می‌کند، ممکن است در ماه ژوئن 2024 آغاز شود. به گزارش «رپورت» به نقل از «تاس»، این مطلب را دیمیتری زورف وزیر امور خارجه و معاون وزیر حمل و نقل روسیه در پانزدهم مجمع بین المللی اقتصادی «روسیه - جهان اسلام: مجمع کازان 2024» بیان کرد.

وی گفت: «امیدواریم در ماه ژوئن اولین کارهای تحقیقاتی را آغاز کنیم و قرارداد اجرایی در این خصوص امضا شود. امسال به موازات طراحی، عملیات ساختمانی آغاز می‌شود تا بتوان خط مستقیم را تا سال 2028 به بهره برداری رساند.

لازم به یادآوری است که در 17 می، ایران و روسیه در چارچوب پروژه «شمال-جنوب» توافقنامه‌ای برای ساخت مشترک بخشی از جاده رشت - آستارا بین جمهوری آذربایجان و ایران که دسترسی به بنادر خلیج فارس را فراهم می‌کند، امضا کردند. هزینه کل این پروژه 1.6 میلیارد یورو است. برای ساخت این قطعه وام بین دولتی به مبلغ 1.3 میلیارد یورو اختصاص می‌یابد. بر اساس این سند، مسکو و تهران به طور مشترک هزینه طراحی، ساخت و تأمین کالا و خدمات را تأمین خواهند کرد. پیش از این گزارش شده بود که انتظار می‌رود کار ساخت و ساز در سال 2027-2028 تکمیل شود.

https://report.az/infrastruktur/rest-astara-demir-yolu-hissesinde-tedqiqat-islerine-iyunda-baslanila-biler/

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در مرز دولتی دو کشور با یکدیگر دیدار کردند

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان روز 19 مارس با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مرز دولتی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران گفت: بسم الله الرحمن الرحیم. جناب آقای رئیس جمهور، من بسیار خوشحالم که بار دیگر از نزدیک با رئیس جمهور محترم جمهوری آذربایجان آقای الهام علی اف دیدار می‌کنیم و دوباره بحث مشترک خود را بررسی می‌کنیم. خوشبختی بزرگ این است که این نشست در مکانی برگزار می‌شود که پروژه بزرگی در آن اجرا شده است و یک جلسه بسیار موفق برای دو ملت است. در حال حاضر ما در افتتاح پروژه‌ای شرکت خواهیم کرد که راه اندازی آن برای دو ملت و دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. این خود یک رویداد مهم است که می‌توان پروژه‌های بسیار مهمی را بین دو ملت و دو دولت اجرا کرد. شاید بعضی‌ها جلسات ما و موفقیت‌های مشترک ما را دوست نداشته باشند. این‌ها برای ما مهم نیست. نکته اصلی این است که آنچه برای کشورها، دولت‌ها و مردم ما خوب است، آن را با هم اجرا کردیم.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان گفت: جناب آقای رئیس جمهور، من معتقدم که دیدار و مراسم امروز صفحه‌ای زیبا و درخشان در تاریخ روابط ایران و آذربایجان باقی خواهد ماند. زیرا پروژه‌ای که امروز افتتاح خواهیم کرد از نظر فنی بسیار مهم است و در عین حال، دو ملت و دو کشور را بیش از پیش به هم نزدیک‌تر می‌کند. البته موفقیت مشترک مردمان ما باعث خوشحالی دوستان ما می‌شود و آنهایی که دوست ندارند به نظرم بهتر است مشغول کار خودشان باشند. نکته اصلی این است که دولت‌های ایران و آذربایجان امروز اراده سیاسی مشترک بسیار قوی از خود نشان می‌دهند، آنها آشکارا به مردم خود و تمام جهانیان اعلام می‌کنند که ما در کنار هم هستیم و از این پس نیز در کنار هم خواهیم بود. روابط ایران و آذربایجان شرط مهم ثبات در منطقه ماست. مسلماً، چنین پروژه شگفت انگیزی باعث بهبود رفاه مردم و افزایش مشاغل خواهد شد و در نتیجه گام بعدی به سوی موفقیت خواهد بود. من مطمئن هستم که پروژه‌های مشترک مشابه زیادی در آینده وجود خواهد داشت.

https://president.az/az/articles/view/65900

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما