معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۱۰:۳۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بهره برداری و سهمیه منابع آب ارس بین آذربایجان و ایران تعیین و پروتکل امضا شد

خبرگزاری «آپا»: پنجاه و سومین اجلاس کمیسیون مشترک دائمی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه استفاده از منابع آب و انرژی رودخانه ارس در تبریز برگزار شد. به گزارش «آپا» به نقل از شرکت سهامی عام احیاء و مدیریت آب آذربایجان، در این اجلاس که به رهبری ذاکر قلی اف رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک آذربایجان و ایران و نماینده آژانس دولتی منابع آب آذربایجان برگزار شد، نمایندگان آژانس، وزارت محیط زیست و منابع طبیعی آذربایجان و سازمان‌های مربوطه جمهوری خودمختار نخجوان شرکت کردند.

در این اجلاس تعدادی از موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بدین ترتیب، رژیم کاری و سهمیه آب رودخانه ارس بین دو کشور تعریف شده، جداول توزیع مربوطه برای استفاده مشترک از منابع آب و انرژی در رودخانه ارس تهیه و پروتکل امضا شده است.

https://apa.az/infrastruktur/araz-su-anbarinin-is-rejimi-ve-azerbaycanla-iran-arasinda-su-bolgusu-mueyyenlesdirilib-protokol-imzalanib-845650

 شاهین مصطفی یف آخرین توافقات صورت گرفته بین دو کشور را با وزیر ایران بررسی کرد

خبرگزاری «آپا»: آقایان مهرداد بذرپاش و شاهین مصطفی یف، روسای کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان تلفنی گفتگو کردند. به گزارش خبرگزاری «آپا»، شاهین مصطفی یف در این گفت وگوی تلفنی درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایرین در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت. آقای بذرپاش نیز به نوبه خود از حضور هیات آذری در مراسم ترحیم رئیس جمهور در تهران قدردانی کرد. طرفین بر اهمیت اجرای توافقات صورت گرفته در نشست روسای جمهور دو کشور در مراسم افتتاح سد «قیز قلعه سی» تاکید کردند.

https://apa.az/xarici-siyaset/sahin-mustafayev-iranli-nazirle-iki-olke-arasinda-elde-olunan-son-razilasmalari-muzakire-edib-845772

 

آذربایجان به عضویت شورای بین المللی زیتون پذیرفته شد

خبرگزاری «رپورت»: آذربایجان به عضویت شورای بین المللی زیتون (IOC) که کشورهای تولید کننده و مصرف کننده روغن زیتون و زیتون سفره را گرد هم می‌آورد و زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کند، پذیرفته شده است.

به گزارش «رپورت»، این خبر را آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری (آذپروم) منتشر کرد. اعضای شورای بین المللی زیتون (IOC) که در سال 1959 تأسیس شد شامل آلبانی، آرژانتین، آذربایجان، کشورهای اتحادیه اروپا، الجزایر، بوسنی و هرزگوین، مصر، گرجستان، ایران، رژیم صهیونیستی، اردن، لبنان، لیبی، مونته نگرو، مراکش، فلسطین، عربستان سعودی، تونس، ترکیه، اروگوئه و ازبکستان است. فعالیت‌های این شورا ترویج همکاری‌های فنی بین المللی در زمینه تحقیق، آموزش و انتقال فناوری، توسعه استانداردهای تجاری، افزایش سهم روغن زیتون و زیتون‌های رومیزی در تجارت بین المللی از طریق افزایش کیفیت محصول، برگزاری جلسات بین نمایندگان دولت و کارشناسان برای همکاری نزدیک با بخش خصوصی را دربر می‌گیرد.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycan-beynelxalq-zeytun-surasina-uzv-qebul-edilib/

شرایط صدور گواهینامه حلال در آذربایجان اعلام شد

خبرگزاری «آذرتاج»: موسسه ایمنی مواد غذایی آذربایجان (AQTI) نحوه اجرای فرآیند صدور گواهینامه حلال را اعلام کرده است. به گزارش «آذرتاج»، حسین ممدوف مشاور رئیس هیئت مدیره موسسه ایمنی مواد غذایی آذربایجان گفت که فرآیند صدور گواهینامه در چهار دسته بندی انجام می‌شود: این دسته بندی‌ها شامل ذبح حیوانات دامی، طیور، شیر و محصولات لبنی و همچنین محصولات فرآوری شده خواهد بود. فرآیند صدور گواهینامه از چند مرحله تشکیل شده است:

در ابتدا، در مرحله درخواست، مؤسسات غذایی که مایل به دریافت گواهی هستند، اسنادی را که تأیید کننده انطباق با الزامات عمومی‌ برای غذای حلال باشد، ارائه می‌دهند. این اسناد توسط کارمندان سازمان صدور گواهینامه بررسی می‌شود. زمانی که اسناد مناسب تشخیص داده شود، فرآیند ممیزی در محل در مؤسسات مربوطه انجام خواهد شد. تیم حسابرسی متشکل از کارشناسان فنی، حسابرسان و همچنین کارشناسان اسلامی است. هر یک از آنها بیش از پنج سال تجربه در زمینه‌های مربوطه دارند. اگر فرآیند ممیزی با موفقیت انجام شود، مدارک مربوطه به کمیته صدور گواهینامه ارائه می‌شود. پس از تأیید گواهی توسط کمیته، گواهی مربوطه به مؤسسات غذایی ارائه می‌شود.

مسئول این موسسه همچنین گفت: به منظور تسهیل در روند درخواست، هم اکنون کارهای بهبود سایت موسسه ایمنی مواد غذایی آذربایجان آغاز شده است. وی با تاکید بر اینکه با به کارگیری راهکارهای نوآورانه، شرایطی فراهم می‌شود که مؤسسات غذایی به شکلی آسان‌تر و در دسترس تر درخواست دهند، خاطرنشان کرد: در قسمت مربوطه اضافه شده به وب سایت، سیاست قیمت، مقررات درخواست و همچنین اطلاعات مربوط به الزامات عمومی‌برای غذای حلال به تفصیل منعکس خواهد شد.

لازم به ذکر است که موسسه ایمنی مواد غذایی آذربایجان (AQTI) کمیته‌هایی در زمینه صدور گواهینامه، بی طرفی و شکایات به منظور ساماندهی فرآیند صدور گواهی حلال تشکیل داد. اعضای کمیته‌ها متشکل از رئیس گروه معارف اسلامی دانشگاه الهیات آذربایجان و کادر آموزشی، کارشناسان مستقل و متخصصان موسسه «AQTI» است. موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی (SMIIC) برای به رسمیت شناختن بین المللی گواهی انطباق «حلال» موسسه، مطابق با استاندارد بین المللی تعیین شده به آژانس اعتباربخشی حلال جمهوری ترکیه مراجعه کرد.

به عنوان بخشی از اقدامات اعتباربخشی، در ابتدا، ممیزی در یکی از شرکت‌ها در مورد فرآیند صدور گواهینامه مطابق با استاندارد «OIC/SMIIC-1:2019 الزامات عمومی‌برای غذای حلال» انجام شد. مطابق با استاندارد مربوطه، سطح و انطباق الزامات قوانین ذبح حلال، ایمنی مواد غذایی و استانداردهای حلال در شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت.

https://azertag.az/xeber/azerbaycanda_halal_sertifikatlasdirmanin_hansi_formada_heyata_kechirildiyi_achiqlanib-3024922

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما