افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی ترکیه در بخش حمل و نقل دریایی
حمل و نقل دریایی که 90 درصد تجارت جهانی را بر عهده دارد، بدون شک مرکز اقتصاد و ستون فقرات تجارت جهانی است. 70 درصد از محمولههای حمل شده در سراسر جهان از طریق دریا حمل میشود. در شرایط کنونی در جهان، حمل و نقل دریایی با هزینه کم و مزیت کارایی بالا، ضرورتی برای کشورها در دستیابی به توسعه و رفاه اقتصادی پایدار است.
ارزیابیهای انجام شده در مزیتهای استفاده از حمل و نقل دریایی نشان می دهد که، حمل و نقل دریایی، 22 برابر مقرون به صرفه تر از حمل و نقل هوایی، 7 برابر مقرون به صرفه تر از حمل و نقل جاده ای و 3.5 برابر مقرون به صرفه تر از حمل و نقل ریلی است.
حجم محمولههای دریایی در 50 سال گذشته بیش از 20 برابر شد و بخش دریایی را به استراتژیک ترین بخش تجارت جهانی تبدیل کرد. پاندمی کرونا و بدنبال آن ایجاد مشکلات در امنیت زنجیره تامین در میان کشورها و انقباض 30 درصدی در تجارت جهانی سبب شد تا بخش حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی از اهمیت ویژه ای برخوردار شود.
در سال های گذشته افزایش قیمت حامل های انرژی، سوخت، نبود کانتینر خالی و تاخیر در تحویل به موقع سفارشات سبب شد تا هزینههای حمل و نقل به طور قابل توجهی افزایش یابد.
افزایش 30 درصدی هزینههای بندری، افزایش قابل توجه تعرفههای ترانزیت از طریق کانال های دریایی سوئز و پاناما که از نقاط اتصال مهم کشتیرانی جهان هستند سبب افزایش بیش از حد هزینه حمل بار و نیز قیمت کشتیهای باری دست دوم و عقد قراردادهای بلند مدت در حمل بار توسط کشتی شد و در نهایت افزایش 12 درصدی هزینه حمل و نقل در کل سبب افزایش 1.6 درصدی تورم جهانی در این بخش شد.
تحولات اخیر در بخش حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی در جهان سبب شد تا ترکیه نیز همانند کشورهای دیگر در جهت حفظ تامین امنیت زنجیره تامین و همچنین پویایی توسعه صادرات خود توجه ویژه ای به بخش دریایی داشته باشد.
در همین راستا، ناوگان دریایی تجاری ترکیه با هدف ورود به 10 ناوگان دریایی تجاری برتر جهان، سرمایه گذاریهای خود را سرعت بخشیده است. تنها در ماه آوریل سال جاری میلادی، شرکتهای خصوصی فعال در بخش حمل و نقل دریایی چهار کشتی جدید به ناوگان خود افزوده و نسبت به سفارش خرید شش کشتی دیگر اقدام نمودند.
در نتیجه افزایش سرمایه گذاری شرکتهای حمل و نقل دریایی ترکیه، شرکتهای آرکاس ARKAS ناوگان خود را با 4 کشتی جدید به ارزش 240 میلیون دلار ، شرکت جینر CİNER با 4 کشتی جدید به ارزش 900 میلیون دلار و شرکت یاسا YASA با 2 کشتی جدید به ارزش 290 میلیون دلار ، به ناوگان حمل دریایی خود خواهد افزود و مالکان کشتی باری ترکیه گام مهمی در جهت تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی برخواهند داشت. قرار است این سفارشات در 2027 میلادی به مالکان کستی تحویل داده شود.
بخش حمل و نقل دریایی ترکیه قصد دارد تا با سرمایه گذاریهای جدید و توسعه شبکه حمل دریایی خود به یکی از 10 ناوگان حمل دریایی جهان تبدیل شود. در حال حاضر این بخش دارای کشتیهای متعدد باری است که همگی متعلق به بخش خصوصی بوده و این بخش در این اواخر سفارش خرید کشتیهای جدید را در صدر برنامه کاری خود قرار داده است.
پاندمی کرونا و جنگهای سالهای اخیر، ترکیه را در خط مقدم زنجیره تامین جهانی قرار داد و این فرصتهای جدیدی را برای مالکان کشتی این کشور ایجاد کرد. شرکتهای کشتیرانی داخلی ترکیه شکاف غول های کشتیرانی جهانی را که سفرهای دریایی خود را به روسیه به دلیل تحریم در دریای سیاه متوقف کردند، را پر کردند،
پس از سرمایه گذاریهای اخیر، بخش حمل و نقل دریایی ترکیه برای نخستین بار پس از سال 2013 میلادی شروع به رشد کرد. ناوگان کشتی باری ترکیه که قبل از پاندمیکرونا در رتبه پانزدهم جهان قرار داشت، با سرمایه گذاریهای اخیر به رتبه دوازدهم صعود کرده است.
ظرفیت ناوگان تجاری ترکیه تنها در 19 ماه اخیر ، نزدیک به 70 درصد رشد کرد و به 49.7 میلیون DWT ( ظرفیت حمل کشتی بر اساس تن فارغ از احتساب وزن خود کشتی) رسید . پیش بینی میشود ناوگان تجاری دریایی ترکیه با دریافت سفارش های جدید وارد 10 کشور برتر حمل و نقل دریایی در جهان شود ترکها را تبدیل به یک بازگر جهانی در صنعت دریانوردی کند.
شرکت حمل و نقل دریایی جینر CİNER که متعلق به هولدینک جینر میباشد با سرمایهگذاریهای اخیر خود به یکی از بزرگترین مالکان کشتیهای بار خشک ترکیه تبدیل شده است، میزان سرمایه گذاریهای این شرکت برای خرید چهار نوع کشتی جدید کامسارمکس به ارزش 900 میلیون دلار بوده که قرار داد آن با کارخانه کشتیسازی Hengli چین به امضاء رسیده است. شرکت کشتیرانی جینر CİNER با سفارش های جدید ناوگان بار خشک خود را به 50 کشتی به ارزش بیش از 1.6 میلیارد دلار افزایش خواهد داد.
این شرکت به همراه شرکت کشتیرانی یاسا YASA بزرگترین شرکتهای حمل دریایی بار خشک ترکیه میباشند. شرکت حمل دریایی جینر از سپتامبر 2021 میلادی 22 فروند کشتی جدید از انواع مختلف را از سه کارخانه کشتی سازی چینی سفارش داده است. این شرکت در حال حاضر از نظر تناژ دوازدهمین شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی در جهان است. بدون احتساب کشتیهای در مالکیت دولتها و بانکهای بزرگ، شرکت کشتیرانی جینر CİNER به راحتی میتواند وارد پنج ناوگان برتر در بخش خصوصی شود.
شرکت کشتیرانی یاسا YASA که متعلق به خانواده سابانجی Sabancı یکی از سرمایه داران مطرح ترکیه میباشد نیز در راستای توسعه شبکه حمل دریایی خود، در هفته گذشته دو فروند نفتکش 114 هزار DWT به ارزش 290 میلیون دلار از دو کارخانه کشتیسازی Waigaoqiao و Dalian Shipbuilding شانگهای چین سفارش داد و بدین ترتیب این شرکت پس از وقفه ای طولانی بار دیگر وارد بازار تانکرهای LR2 شد. قرار است این کشتیها در سال 2026 تحویل داده شود.
شرکت کشتیرانی آرکاس که بزرگترین ناوگان کشتیهای کانتینری ترکیه را در اختیار دارد، حدود دو هفته پیش اعلام کرد که با سرمایه گذاری 240 میلیون دلاری، 4 کشتی نسل جدید را سفارش داده است. این کشتیها، هر کدام با ظرفیت حمل 4300 TEU ، در کارخانه کشتی سازی گوانگژو ونچونگ چین ساخته میشوند و در سال 2028 تحویل داده خواهند شد. آرکاس با این سرمایه گذاری تعداد کشتیهای ناوگان کشتیهای کانتینری خود را به 53 فروند و ظرفیت خود را به 103 هزار و 630 TEU افزایش می دهد و در عین حال میانگین سن ناوگان خود را نیز کاهش خواهد داد.
در حالی که هلدینگ های بزرگ ناوگان خود را با سفارش های ساخت و ساز جدید در خاور دور گسترش می دهند، مالکان کشتیهای متوسط داخلی به خرید کشتیهای دست دوم روی آورده اند. شرکت کشتیرانی Medkon یکی از مالکان کشتی است که ناوگان خود را با کشتیهای دست دوم گسترش داد. این شرکت اخیرا، خدمات حمل دریایی جدیدی را به اسپانیا، تونس، بلغارستان، رومانی و روسیه راه اندازی کرد و در سال گذشته 5 کشتی به ناوگان خود اضافه نمود.
افزایش میزان سفارشات حمل دریایی سبب شد تا شرکت کشتیرانی Medkon در سال جاری نیز به سرمایه گذاری خود ادامه دهد و در این راستا، این شرکت اخیرا، کشتی 1200 TEU Presidio (ساخت 2003) را از مالک یونانی آن، Conbulk Shipmanagement خریداری کرد و نام آن را به Medkon Ankara تغییر داد. این شرکت همچنین کشتی نپتون آسیایی 1134 تنی (ساخت2007) را خریداری کرد و نام آن را Medkon Anka گذاشت.
شرکت کشتیرانی Medkon در حدود 15 میلیون دلار جهت خرید دو کشتی مذکور سرمایه گذاری کرد و تعداد کشتیهای ناوگان حمل دریایی خود را به 17 فروند رساند و قرار است تعداد کشتیهای خود را تا پایان سال جاری میلادی به 20 فروند افزایش دهد.
منبع : اتحادیه شرکتهای کشتیرانی ترکیه
http://armatorlerbirligi.org.tr