معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۱:۵۶ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی اتریش

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمۀ اول اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ثبات نرخ بهره پایه توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا

بانک مرکزی اتحادیه اروپا نرخ سود پایه را در رقم 4.5 درصد ثابت نگاه داشت. در عوض نرخ سپرده را به 4 درصد رساند. نظر به تاثیرگذاری نرخ سپرده و تعیین معادلات بر اساس آن انتظار می‌رود چرخش در نرخ سود در اتحادیه به زودی آغاز شود. بانک مرکزی اتحادیه از سپتامبر 2023 برای مقابله با تورم ناشی از بحران و جنگ اوکراین نرخ سود را ثابت نگاه داشته است. همچنین متوسط نرخ بهره در کشورهای عضو حوزه یورو در ماه مارس به 2.4 درصد کاهش پیدا کرد. متوسط نرخ در ماه فوریه 2.6 درصد و در ماه ژانویه 2.8 درصد بود. استاندارد اتحادیه اروپا برای کشورهای عضو نرخ تورم زیر 2 درصد برای تمامی‌کشورهای عضو است که با وضعیت فعلی امری دسترس‌پذیر به نظر می‌رسد. نرخ تورم در پاییز 2022 در برخی از کشورهای عضو بیش از ده درصد بود.

https://www.krone.at/3331355

اعلام نرخ تورم اتریش در ماه آپریل 2024

بر اساس اعلام اداره فدرال آمار اتریش، نرخ تورم در ماه آپریل به 3.5 درصد رسیده است که 0.6 درصد کمتر از ماه قبل است و پایین‌ترین نرخ تورم در اتریش از سپتامبر 2021 تاکنون است. مهمترین عامل در کاهش تورم در ماه گذشته قیمت گاز بوده است. همچنین کاهش قیمت کلی سفر در اتریش عامل دیگری در کاهش نرخ بوده است. اما همچنان قیمت‌ها در بخش هتل‌داری و رستوران‌ها و کافه‌ها بالاست و تورم بیش از متوسط کالا و خدمات است. قیمت سوخت خودرو و سوخت منزل نیز همچنان بالاست.

https://www.derstandard.at/story/3000000217789/inflation-bei-35-prozent-sollen-verringerte-produktinhalte-gekennzeichnet-werden

کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اتریش

روزنامه پرسه در مطلبی به نقل از گزارش موسسه مشاوره اقتصادی EY آمریکا اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اتریش در سال گذشته 20 درصد کاهش یافته و اکنون تنها 80 پروژه با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور فعالیت دارد. اکنون اتریش در رتبه سیزدهم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اروپا قرار دارد. رتبه‌های اول تا سوم در اختیار فرانسه، بریتانیا و آلمان می‌باشند. سه کشور عمده سرمایه‌گذار در اتریش در حال حاضر آلمان، سوئیس و آمریکا هستند و در مقابل شرکت‌های اتریشی هم در فرانسه، آلمان و ترکیه سرمایه‌گذاری نموده‌اند. در سال 2023 برای اولین بار در تاریخ، فرانسه توانست جای آلمان را در مناسب‌ترین محل سرمایه‌گذاری‌های اتریشی‌ها به خود اختصاص دهد. سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اتریش در سال 2023 توانست 2 هزار و 345 فرصت شغلی ایجاد کند و این آمار برای سال 2021 برابر با 3 هزار و 692 فرصت شغلی بود. در مقابل سرمایه‌گذاری‌های خارجی اتریش در حوزه جغرافیایی اروپا نیز در سال 2023 توانست 3 هزار و 704 فرصت شغلی ایجاد کند.

https://www.diepresse.com/18425793/auslaendische-investitionen-in-oesterreich-stark-ruecklaeufig

درخواست کارشناسان بانک مرکزی برای وضع مالیات‌های جدید

کارشناسان بانک مرکزی اتریش موافق وضع مالیات بر دارایی و مالیات بر ارث هستند. در اتریش درآمد و دارایی بسیار نابرابر تقسیم شده است. در اتریش تنها نیمه بالایی کشور از لحاظ اقتصادی مالک مسکن خود هستند. اما تنها دهک بالایی جامعه هستند که صاحب شرکت محل کار خود بوده و از اجاره دادن ملک درآمد دارند. در همین راستا کارشناسان بانک مرکزی در گزارش اجتماعی اخیر خود برای وزارت امور اجتماعی خواهان وضع مالیات بر دارایی، ارث و همچنین مالیات بر زمین شدند. به نظر ایشان افراد متول از ساختار مالیاتی موجود بیشتر از دیگران بهره‌مند می‌شوند و علاوه‌براین دسترسی بیشتر و آسان‌تری به تصمیم‌سازی سیاسی دارند. آنها راحت‌تر از دیگران می‌توانند از ابزارهای اجتماعی و سیاسی به نفع خود استفاده کنند. به نظر این کارشناسان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی‌باید با وضع مالیات‌های جدید، هزینه این سیاست‌ها را از طبقه مرفه مطالبه کرد. با وضع این مالیات‌ها می‌توان در عین حال مالیات کارگران و کارمندان را نیز کاهش داد. البته در اتریش از دهه 50 میلادی مالیات بر ملک وجود دارد، اما مقدار آن بسیار ناچیز است. هم‌اکنون در اتریش مالیات یک آپارتمان 100 متری در مرکز وین که چند صد هزار یورو ارزش دارد، تنها 50 یورو است و یا مالیات یک خانه در حومه شهر با 1500 متر مربع مساحت تنها 40 یورو است. بر اساس قوانین فعلی همچنین سهم مالیات و عوارض خرید ملک در اتریش 3.5 درصد از کل مبلغ است که خریداران با توسل به شرکت‌های ساختمانی این مالیات را دور می‌زنند.

https://www.krone.at/3335623

نرخ بالای مالیات از درآمد ناخالص در اتریش

اتریش مانند دیگر کشورهای اتحادیه یکی از کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی محسوب می‌شود. این کشور در مقایسه کلی با دیگر کشورهای عضو این سازمان از حیث مالیات پرداختی مردم در جایگاه سوم است. اتریشی‌ها برای امور اجتماعی و سلامت و مالیات سالانه 47.2 درصد از درآمد خود را باید بپردازند. این نرخ، حاصل تفاوت هزینه و مبلغ پرداختی کارفرما به طور کلی و درآمد خالص دریافتی کارگر یا کارمند است. این نرخ برای متوسط کشورهای عضو سازمان 34.8 درصد است. جالب است این نرخ برای افرادی که دارای فرزند هستند، ‌پایین‌تر است. فرزندآوری در کشورهای عضو از جمله کشورهای اتحادیه از حیث مالیاتی و نیز هزینه‌های تامین اجتماعی شامل بازنشستگی و غیره یک مزیت محسوب می‌شود. در بین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی بیشترین نرخ مربوط به بلژیک با 52.7 درصد است. بعد از این کشور آلمان با 47.9 درصد و اتریش با 47.2 درصد قرار دارند. این بدان معنی است که 47.2 درصد از درآمد ناخالص کارمند به دولت پرداخت می‌شود. بنابراین اگر کارمندی به عنوان نمونه 2000 یورو درآمد ماهانه داشته باشد،‌ درواقع کارفرمای وی علاوه بر 2000 یورو به کارمند، 1754 یورو هم برای سایر خدمات به دولت می‌پردازد.

https://www.krone.at/3351792

رکورد تولید برق با منابع انرژی تجدیدپذیر در اتریش

به طور معمول تولید برق از منابع تجدیدپذیر و بیش از همه نیروگاه‌های آبی در ماه‌های زمستان به شدت کاهش می‌یابد. اما در زمستان امسال به دلیل گرمای هوا و نزولات آسمانی زیاد در ماه‌های فوریه و مارس، تولید برق اتریش در سه ماهه نخست سال 2024 افزایش شدیدی پیدا کرد و لذا تنها در ماه مارس 4183 گیگاوات ساعت برق تولید شد که حدود 93 درصد از مصرف برق اتریش را پوشش می‌دهد. نیروگاه آبی با 2662 گیگاوات ساعت تقریبا دو سوم تولید انرژی تجدیدپذیر اتریش را شامل می‌شود که در نسبت به مارس سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است. همچنین نیروگاه‌های بادی با 965 گیگاوات ساعت حدود 23 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر را تولید کردند که 11 درصد بیش از مارس سال قبل بوده است. همچنین از محل انرژی تولید فتوولتانیک نیز در همین ماه 385 مگاوات ساعت برق تولید شد که 9 درصد از تولید انرژی تجدیدپذیر اتریش را شامل می‌شود. در ماه مارس اتریش بعد از 20 سال مجددا کشور صادرکننده در این حوزه شد.

لازم به ذکر است اتریش در مجموع، یک سوم منابع انرژی خود را از محل انرژی‌های تجدیدپذیر و دو سوم آن را از سوخت‌های فسیلی شامل ذغال‌سنگ، نفت و گاز تامین می‌کند. هم اکنون تنها 2 درصد از مساحت اتریش برای تامین 83 تراوات ساعت انرژی تجدیدپذیر در سال استفاده می‌شود که یک چهارم کل مصرف انرژی سالانه اتریش یعنی 296 تراوات ساعت را پوشش می‌دهد و مابقی مساحت همچنان برای کاربری کشاورزی و جنگلداری قابل استفاده هستند.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/tag-abhaengigkeit-erneuerbare-energie-157732975

https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20240430_OTS0046/apg-historische-strom-exportwerte-im-ersten-quartal-2024

پیش‌بینی ثبات قیمت در بازار گاز

گابریل فبلمایر رییس موسسه تحقیقات اقتصادی اتریش در سخنرانی اخیر خود در اتاق بازرگانی اتریش گفت که وضعیت کنونی مانند سال 2022 نیست و حتی اگر تا پایان سال هیچ گازی از روسیه به بازارهای بین‌المللی تزریق نشود، نباید نگرانی خاصی برای بحران گاز در سال جاری داشت. وی با اشاره به اینکه علیرغم واردات نزدیک به 100 درصدی گاز اتریش از روسیه گفت: قیمت گاز در سال 2022 نرخی حباب‎‌دار بود و حتی اگر روسیه صادرات گاز خود را به اتریش قطع کند، گاز کافی در شبکه‌های اتریشی برای واردات وجود دارد. وی با اشاره به قرارداد انتقال گاز روسیه از مسیر اوکراین برای اتریش افزود: نشانه‌هایی وجود دارد حتی این قرارداد که سال 2025 به پایان می‌رسد باز هم تمدید خواهد شد.

https://energynewsmagazine.at/2024/04/26/russisches-gas-wifo-chef-sieht-keinen-grund-fuer-katastrophenstimmung

افزایش بودجه تحقیقاتی در اتریش

براساس گزارشی که سازمان آمار اتریش اعلام کرد، بودجه تحقیقات و توسعه در این کشور در سال 2024 با افزایشی 0.4 درصدی نسبت به سال 2023، به 16 میلیارد و 600 میلیون یورو خواهد رسید که 3.76 درصد از کل تولید ناخالص داخلی اتریش را شامل می‌شود. اتریش با این میزان اختصاص بودجه، پس از دانمارک، سوئد، فنلاند، بلژیک و هلند در رتبه ششم اتحادیه اروپا قرار دارد. مارتین کوخر وزیر اقتصاد اتریش با اشاره به اینکه این آمار برای سال 2004 حدود 2.7 از تولید سرانه داخلی بود، روند افزایش این بودجه را قابل توجه دانست. لئونوره گوسلر وزیر تحقیقات و فناوری اتریش هم هدف نهایی را رساندن اتریش به فهرست 5 کشور اول تحقیقاتی جهان از نظر بودجه اختصاص داده شده عنوان نمود.

https://www.vol.at/forschungsausgaben-steigen-fe-quote-bei-334-prozent/8693470

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما