معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در نیمه اول اردیبهشت ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

خوشبینی به فصل جدید گردشگری

نمایشگاه مسافرتی قبرس 2024 که توسط انجمن آژانس های مسافرتی و گردشگری قبرس (ACTA) سازماندهی شده است، در آخر هفته، 19 تا 21 آوریل ( 31 فروردین الی 2 اردیبهشت 1403 )، با موجی از خوش بینی برای فصل جدید گردشگری آغاز به کار کرد. این نمایشگاه با حضور 45 غرفه دار در محل نمایشگاه دولتی نیکوزیا افتتاح شد. کوستاس کومیس، معاون وزیر گردشگری، و یوآنیس پاپاملتیو، سفیر یونان در قبرس، بطور مشترک این رویداد را افتتاح و نمایشگاه با خوشامدگویی چاریس پاپاچارالامبوس، رئیس ACTA، آغاز شد. کومیس در سخنرانی افتتاحیه خود بر اهمیت "Travel Expo Cyprus 2024" به عنوان یک رویداد اساسی نه تنها برای عموم مردم، که مشتاق کاوش در مقاصد جدید هستند، بلکه برای صنعت گردشگری گسترده تر، تاکید کرد. وی تحولات و بحران‌های جاری در منطقه و مشکلات اقتصادی را عواملی تاثیر گذار بر گردشگری دانست اما با اشاره به رشد 5 درصدی ورودی گردشگران در سه ماهه اول سال جدید، نسبت به دستیابی به اهداف تعیین شده برای صنعت گردشگری در سال 2024، اظهار امیدواری کرد. وی تعداد مسافرین ورودی به قبرس در سه ماهه نخست را یک میلیون و پانصد هزار نفر اعلام کرد و گفت تعداد ورودی‌ها نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل رشد 20 درصدی داشته و در مقایسه با سال 2019  که یک رکورد قابل توجه را ثبت کرده است. 

منبع: قبرس میل

سفر معاون وزیر گردشگری به چین

 مارینا هاجیمانولیس، معاون وزیر کشتیرانی، به گوانگژوِ چین سفر می‌کند تا در مراسم نامگذاری کشتی باری تازه ساخت "AAL LIMASSOL" متعلق به AAL Shipping که بخشی از گروه هلدینگ شرکتهای شولر Schoeller Holdings متعلق به‌هاینریش است، شرکت کند. در بیانیه مطبوعاتی رسمی منتشر شده در این رابطه آمده است: این کشتی با بالاترین استانداردها و مشخصات مدرن زیست محیطی ساخته شده است و در بخش ثبت کشتی‌های قبرس به ثبت خواهد رسید. معاون وزیر کشتیرانی در سفر به چین با رئیس شرکت کاسکو بلکرز دیدار خواهد کرد و در راستای تلاش های مستمر برای ترویج و تقویت ثبت کشتی‌های قبرس و کشتیرانی قبرس، مجموعه ای از جلسات دیگر را با مالکان کشتی، مدیران شرکت های کشتیرانی، موسسات مالی و کارخانه‌های کشتی سازی برگزار خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری قبرس

رئیس جمهور : دولت گفت و گوهای تجاری را نهادینه می‌کند

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس،  تصمیم دولت برای نهادینه کردن گفتگوی مستقیم با جامعه تجاری را اعلام کرد. این موضوع در جریان سخنرانی وی در مراسم شصت و سومین مجمع عمومی فدراسیون کارفرمایان و صنعتگران قبرس (OEB) در نیکوزیا اعلام شد. رئیس جمهور از برگزاری نشستی در اواخر ماه می در کاخ ریاست جمهوری با حضور سهامداران کلیدی از جمله هیئت رئیسه OEB، رئیس و دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت قبرس (KEBE)، تعدادی از وزرای کابینه دولت و انجمن بانک ها خبر داد. علاوه بر این، رئیس جمهور کریستودولیدس گفت که  کابینه را برای بررسی اجراء برنامه اقدام 88 که در اوایل سال جاری توسط دولت اعلام شد، تشکیل خواهد داد. وی افزود حضور من و تقریبا تمامی اعضاء کابینه در این نشست نتنها بخاطر اهمیت و نقش شما در جامعه، بلکه بیانگر ارزشی است که برای ادامه مستمر گفتگو با جامعه تجاری قائل هستیم. من بدنبال همکاری واقعی بین بخش خصوصی و دولتی هستم، از طریق این همکاری می‌توانیم فضای مساعدتری برای کسب‌وکارها ایجاد کنیم، نوآوری و کارآفرینی را ارتقا دهیم و به توسعه اقتصادی پایدار دست یابیم که به نفع کل جامعه باشد.

منبع: خبرگزاری قبرس

10.000 از نمایشگاه " مسافرتی قبرس 2024 " بازدید کردند

 نمایشگاه مسافرتی قبرس 2024 که توسط انجمن آژانس های مسافرتی و گردشگری قبرس (ACTA) سازماندهی شده و از 19 تا 21 آوریل، برگزار گردید، موفق به جذب بیش از 10 هزار نفر بازدید کننده داخلی و بین‌المللی شد.  این نمایشگاه همچنین موفق به گرد هم آوردن هم زمان فعالین حوزه گردشگری و علاقمندان به این صنعت در این مکان شد. بازدید کنندگان موفق شدند طیف متنوعی از پیشنهادات مسافرتی را دریافت کنند. آنان همچنین تجربه موفقی در جمع آوری بینش و اطلاعات ارزشمند در مورد مقاصد تعطیلات، بسته‌های تور و تجربیات سفر، بدست آوردند.

 براساس بیانیه منتشر شده از سوی برگزار کنندگان این نمایشگاه، موفقیت های بدست آمده در رویداد امسال موجب شد تا بسیاری علاقمندی خود را برای مشارکت در نمایشگاه سال آینده از هم اکنون اعلام کنند. از جمله شرکت کنندگان برجسته در این نمایشگاه، سازمان ملی گردشگری یونان، معاونت وزارت گردشگری قبرس، شرکت آگروتوریسم قبرس و هیئت های مختلف گردشگری منطقه ای قبرس بودند. مقامات گردشگری از اسلواکی، لهستان، مجارستان، و یونان، و همچنین نمایندگانی از آژانس های مسافرتی، خطوط هوایی، شرکت های کروز و شهرداری‌ها نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.

منبع: قبرس میل

رئیس جمهور: حل مسئله انرژی، کلید موفقیت در اقتصاد رقابتی است

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس، گفت: بمنظور دستیابی به هدف بزرگ تقویتِ انعطاف پذیری و رقابت پذیری اقتصاد قبرس، مشکل و چالشی که باید آنرا مرتفع کنیم، رسیدگی به چالش های ناشی از انرژی است. انرژی در واقع چالش مهمی‌برای ما تلقی میشود. لذا ما، بعنوان دولت، به انرژی گسترده تر به عنوان اولویت اصلی نگاه می‌کنیم. گسترش فعالیت های HELLENiQ ENERGY در قبرس و سرمایه گذاری‌های جدید آن در بازار انرژی کشور، از نظر دولت، مهمترین نقطه اعتماد و اتکا برای اقتصاد قبرس است. اقدامات ما و همچنین تعهدات مرتبط ما، هدف بلندمدت انتقال سبز را دنبال می‌کند، در همین راستا، ترویج استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و بهبود بهره‌وری انرژی از اولین لحظه آغاز به کار، هدف استراتژیک اصلی دولت بوده است. ما در حال توسعه استراتژی ملی هیدروژن نیز هستیم. یکی دیگر از اهداف ما، تکمیل زیرساخت‌های لازم برای ورود گاز طبیعی است. البته گاز طبیعی راه‌حل نیست، گاز طبیعی پلی برای رسیدن به اهدافمان است. این ( گاز ) برای تولید برق و همچنین برای اتصال الکتریکی قبرس با کشورهای همسایه است. بطور کلی با توجه به تاثیرات وسیع و موثری که انرژی برای اقتصاد، تجارت و بهبود شرائط زندگی شهروندان قبرس دارد، ارتقای منابع انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی، هدف اصلی استراتژیک دولت است.

منبع: خبر گزاری قبرس

وزیر انرژی:  اتصال بزرگ دریا، پروژه ای با منافع مشترک است     

جورگوس پاپاناستاسیو وزیر انرژی، تجارت و صنعت معتقد است اتصال بزرگ دریا، یک پروژه کابلی زیردریایی با هدف اتصال شبکه‌های برق قبرس، یونان و اسرائیل ( رژیم صهیونیستی )، یک پروژه چالش برانگیز از منافع مشترک است که اجرایی شدن آن با توجه به توسعه فناوری در حال حاضر، امکان پذیر شده است. پاپاناستاسیو روز جمعه ( 7 اردیبهشت ) در پنجمین اجلاس اقتصادی کسب و کار مدیترانه شرقی در نیویورک طی سخنانی به فرصت های تجاری در قبرس و یونان اشاره کرد و مزیت های رقابتی قبرس را به عنوان یک مرکز تجاری بین المللی ارائه نمود. وی همچنین فرصت های سرمایه گذاری ایجاد شده در بخش هایی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشتیرانی، منابع انرژی تجدیدپذیر و بیوتکنولوژی، را معرفی کرد. وزیر انرژی در این رابطه اظهار داشت: ما معتقدیم قبرس محل مناسبی برای کارآفرینی است. این سیستم که در طول سال‌ها ثابت مانده است، محیطی را فراهم کرده که در آن سرمایه‌گذاران می‌توانند احساس راحتی کنند، خدمات و تماس‌هایی پیدا کنند، افراد حقوقی را بیابند، سیستم حقوقی نیز بسیار نزدیک به قوانین انگلیسی است که در سراسر جهان به خوبی مورد اعتماد است.

منبع: خبرگزاری قبرس

هیئت گردشگری نیکوزیا در پروژه گرین‌هاست شرکت می‌کند

هیئت گردشگری نیکوزیا نقشی محوری در پروژه GreenHost ایفا می‌کند، یک ابتکار پیشگام با هدف ایجاد انقلابی در آموزش مهمان‌نوازی پایدار در سراسر اروپا، و اضافه می‌کند که هم به‌عنوان شریک و هم به‌عنوان رهبر، بسته کاری ارائه می‌کند. هیئت گردشگری نیکوزیا در یک بیانیه مطبوعاتی خاطرنشان کرد که همراه با 18 شریک دیگر "نقش مهمی در شکل دادن به آینده مدیریت هتلداری با تمرکز بر پایداری خواهد داشت." هیئت مدیره با کنسرسیومی متشکل از 19 شریک از 7 کشور از جمله یونان، بلغارستان، قبرس، ایتالیا، اسپانیا، اسلوونی و پرتغال همکاری خواهد کرد تا نوآوری و مسئولیت پذیری زیست محیطی را در بخش مهمان نوازی تقویت کند.

منبع: خبرگزاری قبرس

فروش سوخت در ماه مارس سالانه 3.2 درصد کاهش یافت

 مجموع فروش فرآورده‌های نفتی در ماه مارس نسبت به سال گذشته 3.2 درصد کاهش یافت و فروش آن به 108.200 تن رسید. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط سرویس آمار قبرس (Cystat) انواع اقلام بنزین دریایی 6.8 درصد، فروش نفت کوره سنگین و سبک هر کدام 32.9 درصد، آسفالت 7.9 درصد و گازهای نفت مایع 4.4 درصد کاهش یافته است. در مقابل، در اقلامی چون نفت سفید هوایی (3.4 درصد) و در فروش نفت سفید (21.6 درصد)، بنزین گرمایشی (10.4 درصد)، گازوئیل جاده (0.9 درصد) و بنزین موتوری (0.2 درصد) افزایش مشاهده شد. سیستات افزود: فروش از پمپ بنزین‌ها با 0.4 درصد افزایش به 56450 تن رسید. در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2024، کل فروش فرآورده‌های نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.9 درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری قبرس

پانایوتو خواستار افزایش محدودیت حداقلی برای بودجه کشاورزی در اتحادیه اروپا شد

ماریا پانایوتو، وزیر کشاورزی، توسعه روستایی و محیط زیست، در جریان نشست شورای کشاورزی و شیلات اتحادیه اروپا که روز دوشنبه ( 10 اردیبهشت ) در آلمان به همراه 13 کشور عضو دیگر در لوکزامبورگ برگزار شد، خواستار افزایش آستانه حداقلی کمک های دولتی به  کشاورزی به مقدار 50000 یورو، به ازای هر بنگاه شد. بر اساس اعلامیه وزارت کشاورزی، موضوع اصلی این نشست، بحث در مورد چگونگی رسیدگی به وضعیت کنونی در بخش کشاورزی بود. وزیران حاضر در این نشست از تصویب پیشنهادهای کمیسیون اروپا از سوی پارلمان اروپا در 24 آوریل، در مورد کشاورزی، استقبال کردند. این پیشنهادها شامل مقرراتی برای افزایش تولیدات کشاورزی و تضمین درآمد اضافی کشاورزی و همچنین ترتیبات ویژه برای مزارع کوچک است که بیش از 80 درصد از کل متقاضیان CAP ( سیاست مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا ) از آن بهره مند خواهند شد.

منبع: خبرگزاری قبرس

افزایش 50 درصدی قیمتها در طول 5 سال

 فیلنیوز به مناسبت فرارسیدن تعطیلات ایستر، بررسی را در زمینه قیمت اجناس انجام داده و دریافته است که قیمتهای اجناس نسبت به 5 سال گذشته افزایش 50 درصدی داشته و لذا امسال گران ترین عید پاک نسبت به پنج سال گذشته (حداقل، زیرا داده‌های مقایسه ای تا سال 2019 در دسترس است) میباشد. ارقام ارائه شده سازمان حمایت از مصرف کننده برای این دوره و مقایسه با گذشته نشان می دهد که سفره عید پاک امسال حتی با وجود داده‌های سال 2019 که آخرین داده‌های موجود است، گران تر از سال های گذشته خواهد بود. از مصرف کنندگان خواسته می‌شود که برای خرید همان محصولاتی که پنج سال پیش برای عید پاک خریداری کرده اند، حدود 50 درصد پول بیشتری بپردازند. ما مقایسه را با سال 2019 انجام دادیم، زیرا این سال دقیقا قبل از تحولات فاجعه باری چون شیوع کوید 19، جنگ اوکراین، اخلال در چرخه ارسال اجناس، تورم، افزایش نرخ بهره، بحران خاورمیانه و ایجاد مانع در روند تجارت در دریای سرخ، بود که بازار جهانی را مختل کرد و پیامدهای آن هنوز ادامه دارد. براساس بررسی انجام شده در شرائط کنونی برای خرید اقلامی چون شیر، انواع گوشت، مرغ، روغن و شیرینی برای برگزاری مراسم ایستر، در حدود 114 یورو باید پرداخت شود این درحالی است که خرید همین اقلام در سال 2019 در حدود 76 یورو بوده است. 

منبع: فیلنیوز

DP World: ترافیک کشتی‌های باری در بندر لیماسول 75 درصد افزایش یافته است       

بندر لیماسول از زمانی که (DP World Limassol (DPWL عملیات آن را به عهده گرفت، شاهد افزایش قابل توجهی در ترافیک محموله‌های چرخدار بوده است. در بیانیه منتشر شده این شرکت آمده است: تنها در سال 2023 بیش از 60000 انواع وسائل نقلیه چرخدار در بندر لیموسول بارگیری یا تخلیه شده است. این تعداد از زمانی که این شرکت در سال 2017 عملیات ترمینال چند منظوره بندر را بر عهده گرفت، حدود 75 درصد افزایش حجم را نشان می دهد. طی شش سال گذشته، تعداد شناورهای چند منظوره (MPV) که در بندر لیماسول تردد می‌کنند، از تعداد کشتی‌های Pure Car Carrier، یعنی کشتی‌هایی که عمدتاً برای حمل خودروهای سواری طراحی شده‌اند، فراتر رفته است که نشان‌دهنده تنوع بالاتر خدمات ارائه‌شده توسط DP World Limassol است. DPWL  بزرگترین ترمینال Ro/Ro قبرس را اداره می‌کند که شامل یک محوطه اختصاصی بیش از 20000 متر مربع است که می‌تواند بیست و چهار ساعت هفته کار کند. این امتیاز برای کاربران و مشتریان بندر شرائطی را فراهم کرده تا با بهره گیری حداکثری از انعطاف پذیری موجود، آزادی عمل قابل توجهی برای مدیریت زمان تحویل محموله و افزایش بهره وری از ترمینال داشته باشند. حمل و نقل Ro/Ro بخشی جدایی ناپذیر از صنعت لجستیک جهانی و محبوب ترین روش برای حمل و نقل محموله‌های چرخدار به روشی مقرون به صرفه است.

منبع: خبرگزاری قبرس

نیکوزیا متعهد به مبارزه با پولشویی است

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس، با انتشار بیانیه ایی با ابراز خرسندی از گزارش کمیته کارشناسان ارزیابی اقدامات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم (Moneyval) شورای اروپا که در آن به موفقیتهای قبرس در این زمینه‌ها اشاره شده، بار دیگر بر تعهد تزلزل ناپذیر دولت خود در راستای انطباق مداوم جمهوری قبرس با استانداردهای بین المللی و اتخاذ تدابیر لازم، در صورت لزوم، برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، تاکید کرد. این گزارش، پیشرفت، بهبود و انطباق قابل توجه جمهوری قبرس با توصیه‌های مانیوال در مورد رسیدگی به پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را مستند نموده است. این نکته بسیار مهم است که Moneyval در این گزارش تاکید دارد که جمهوری قبرس انتظارات عمومی را برآورده و اکثریت قریب به اتفاق استانداردهای بین‌المللی را برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی غیرقانونی تروریسم در سال 2023 اصلاح و مطابقت داده است.

منبع: قبرس میل

افزایش سالانه 5.2 درصدی شاخص گردش مالی صنعتی در فوریه

 شاخص گردش مالی صنعتی در فوریه 2024 به 124.3 واحد (مبنای 100=2021) رسید که نسبت به فوریه سال قبل، 5.2 درصد افزایش را ثبت کرد. سرویس آمار روز پنجشنبه ( 13 اردیبهشت ) در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر افزود: در دوره ژانویه تا فوریه ۲۰۲۴، این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۰ درصد افزایش داشته است. همانطور که اعلام شده، در بخش تولید در فوریه 2024، این شاخص به 125.7 واحد رسید که نسبت به فوریه سال قبل 10.0 درصد افزایش داشت، ضمن اینکه در بخش معدن و مواد معدنی نیز 32.4 درصد و بخش تامین آب و بازیافت مواد 20 درصد افزایش مشاهده میشود. در مقابل، در بخش تامین برق 18.5 درصد کاهش ثبت شده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

دولت از شورون می خواهد در شش ماه آینده اقدامات خاصی را برای ( پروژه ) آفرودیت انجام دهد

 وزارت انرژی قبرس روز پنجشنبه ( 13 اردیبهشت ) اعلام کرد شورون، شرکت مدیریت میدان گاز طبیعی "آفرودیت"، در 29 مارس، پیشنهادی را برای بهینه سازی طرح مصوب شده توسعه و تولید این میدان، ارائه کرده است. دولت با همکاری مشاوران خود، بطور کامل این طرح را ارزیابی کرده و معتقد بود که این طرح باید ارتقاء داده شود. بنابراین، وزیر انرژی، بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، طی نامه ای به تاریخ 30 آوریل به شورون پیشنهاد کرده است تا طی 6 ماه آینده اقداماتِ هدفمند مشخصی را انجام دهد. گاز طبیعی در میدان "آفرودیت" واقع در بلوک 12، اولین کشف در منطقه انحصاری اقتصادی قبرس EEZ است.

منبع: خبرگزاری قبرس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما