معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته سوم خرداد ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

وزیر حمل و نقل: نقش منطقه ای و اتصال هوایی در اولویت است

الکسیس وافادس، وزیر حمل و نقل، ارتباطات و کار، در جریان سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی با عنوان "هوش مصنوعی و امنیت سایبری در هوانوردی غیرنظامی و نظامی" که توسط "بنیاد ایمنی پرواز - مدیترانه" و "انجمن سازمان‌های آموزش هوانوردی اروپایی" در لارناکا برگزار شد، گفت: دولت قبرس با وقوف به جایگاه قبرس در عرصه هوانوردی، تقویت نقش منطقه‌ای و افزایش اتصال هوایی را دارای اهمیت استراتژیک می‌داند. وی افزود: دولت قبرس و به ویژه وزارت حمل و نقل از عملکرد EATEO حمایت می‌کند و اخیراً یک یادداشت همکاری با آنها امضا کرده است. وی در ادامه افزود: پیشرفت در هوانوردی از اهمیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بالایی برخوردار است. او علاوه بر این بر نیاز به یک رویکرد متعادل برای نوآوری، به ویژه در ادغام هوش مصنوعی (AI) و امنیت سایبری در صنعت هوانوردی تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری قبرس

اتصال برق با کشورهای ثالث در اولویت قبرس است

ماریو پاناییدس، دبیر دائم وزارت انرژی، بازرگانی و صنعت، در جریان تبادل نظر در نشست شورای حمل‌ و نقل، مخابرات و انرژی اتحادیه اروپا گفت: اتصال برق با کشورهای ثالث یک اولویت ثابت برای قبرس است. وی خاطرنشان کرد که برنامه REPowerEU به قبرس، علیرغم عدم وابستگی این کشور به سوخت های فسیلی روسیه، در افزایش صرفه جویی در انرژی و تسریع در توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر کمک کرده است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط دبیرخانه دائمی‌شورا، کشورهای عضو با هدف رشد سریع‌تر و نوسازی شبکه‌ها، از طریق تقویت ارتباطات متقابل و امنیت زیرساخت، برنامه‌ریزی جمعی و حمایت از توسعه، نتیجه‌گیری‌های شورا در مورد توسعه شبکه‌های برق پایدار و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر فراساحلی را تصویب کردند.

منبع: خبرگزاری قبرس

قبرس دارای سریع ترین اکوسیستم استارتاپی در حال رشد در بین 50 کشور برتر جهان است

معاون وزارت تحقیقات اعلام کرد که قبرس بزرگترین جهش را در شاخص اکوسیستم جهانی استارتاپ بلینک در سال 2024 کسب کرده است و با 9 پله صعود به رتبه 45 رسیده است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی معاونت تحقیقات، قبرس در فهرست اکوسیستم جهانی استارت‌آپ Blink در سال 2024، یکی از بزرگترین برندگان به شما می رود چراکه در سال جاری بیشترین جهش را در بین 60 رتبه برتر جهانی کسب کرده و اولین بار است که با 9 پله صعود به رتبه 45 رسیده و در بین 50 کشور برتر جهان قرار می‌گیرد. لیماسول، نیکوزیا، لارناکا و پافوس همگی در میان 1000 شهر برتر جهان قرار دارند که در رتبه بندی خود پیشرفت های چشمگیری داشته اند.

منبع: خبرگزاری قبرس

900 گردشگر که با FTI رزرو کرده اند در قبرس هستند

کوستاس کومیس، معاون وزیر گردشگری روز سه شنبه به خبرگزاری قبرس CNA گفت: در حال حاضر 900 نفر از خریداران بسته مسافرتی از گروه FTI، مستقر در آلمان که اعلام ورشکستگی کرده است، در قبرس هستند. علاوه بر این، حدود 30000 گردشگر که از طریق گروه FTI قرار بود به قبرس سفر کنند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. مقامات گردشگری به CNA گفتند، در نتیجه اعلام ورشکستگی FTI، حدود 160 هتل و سایر مشاغل، مانند خدمات حمل و نقل و آژانس های مسافرتی در قبرس که با این گروه همکاری می‌کنند نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند. کومیس با اشاره به اینکه این 900 نفر شامل 860 بزرگسال و 40 کودک میشوند گفت: مسئولیت ما این است که همه کسانی که از FTI بسته خریداری کرده‌اند بدون مانع به تعطیلات خود ادامه دهند و به آرامی‌به کشورهای شان بازگردانده شوند.

منبع: خبرگزاری قبرس

بیکاری ثبت شده قبرس در ماه مه 21.2 درصد کاهش یافت و به پایین ترین حد تاریخی رسید

روند نزولی در ثبت بیکاری قبرس در ماه می 2024 ادامه یافت و به سطوح پایین تاریخی رسید. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط سرویس آمار قبرس، تعداد افراد بیکار در پایان ماه می 2024 طبق داده‌های اخیر منتشر شده توسط ادارات کار مناطق مختلف، 2198 نفر یا 21.2 درصد نسبت به می 2023 کاهش یافته است. این کاهش عمدتاً به بخش هایی مانند فعالیت های مالی و بیمه، تجارت، ساخت و ساز، مسکن و فعالیت های خدمات غذایی نسبت داده می‌شود. علاوه بر این، کاهش ورود تازه واردان به بازار کار به این روند مثبت کمک کرده است. تعداد افراد بیکار در قبرس در پایان ماه می 2024 به 8159 نفر رسید.

منبع: خبرگزاری قبرس

قبرس مرکز ملی هماهنگی امنیت سایبری را راه اندازی کرد

معاون وزیر سیاست دیجیتال نیکودموس دامیانو از راه‌اندازی مرکز ملی هماهنگی امنیت سایبری خبر داد و خاطرنشان کرد که دولت همچنان به بخش امنیت سایبری اهمیت می‌دهد. دامیانو در پیام تبریک خود گفت یک تحول بسیار مهم در رابطه با ایجاد یک اکوسیستم امنیت سایبری یکپارچه در قبرس رخ داده است. وی افزود که تعیین مرجع امنیت دیجیتال به عنوان مرکز ملی هماهنگی امنیت سایبری (NCC-CY) تکمیل کننده شبکه پیچیده ای از ابتکارات است که از طریق آن سپر تاب آوری و پایداری اقتصاد و جامعه در برابر افزایش روز افزون تهدیدات و حملات در فضای مجازی تضمین می‌شود.

منبع: خبرگزاری قبرس

وام های خالص جدید از بانک های قبرس در ماه آوریل 7.4 درصد افزایش یافت

بر اساس داده‌های منتشر شده در روز چهارشنبه ( 16 خرداد ) توسط بانک مرکزی قبرس، وام های خالص جدید در آوریل 2024 20.9 میلیون یورو افزایش یافت. به طور خاص، وام های خالص جدید از بانک های قبرس در ماه آوریل به 304.3 میلیون یورو رسید که نسبت به 283.4 میلیون یورو در ماه قبل نشان دهنده افزایش 7.4 درصدی است. با این حال، مجموع وام های جدید، که شامل وام های مورد مذاکره مجدد است، کاهش یافت و از 496.4 میلیون یورو در ماه مارس به 422.6 میلیون یورو در آوریل رسید. وام های جدید برای مصرف در مقایسه با 22.2 میلیون یورو در ماه قبل (که 20.5 میلیون یورو وام های جدید خالص بودند) به 22.4 میلیون یورو (که 21.0 میلیون یورو وام های جدید خالص بودند) افزایش یافت. وام های جدید برای خرید خانه افزایش 123.8 میلیون یورویی را ثبت کردند که 90.1 میلیون یورو آن وام های جدید خالص بود.

منبع: خبرگزاری قبرس

وزیر کار :قبرس در مسیر دستیابی به اشتغال کامل است

یانیس پانایوتو، وزیر کار و بیمه اجتماعی، روز سه شنبه ( 15 خرداد ) نسبت به دستیابی قبرس به هدف ایجاد شرایط اشتغال کامل در دوره پنج ساله دولت فعلی ابراز خوش بینی کرد. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد آخرین آمار بیکاری در قبرس، با اشاره به اینکه در اولین سال ریاست جمهوری کریستودولیدس، تعداد بیکاران 4055 نفر کاهش داشته، این تحول را پیشرفتی قابل توجه توصیف نمود. وزیر کشور تاکید کرد که نرخ بیکاری در قبرس به پایین ترین حد خود در پانزده سال گذشته رسیده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

کاهش 4 درصدی گردش مالی صنعتی در مارس 2024

آخرین اطلاعات منتشر شده توسط سرویس آماری قبرس نشان دهنده کاهش شاخص گردش مالی در مارس 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این شاخص با اندازه گیری 132.0 واحد (مبنای 100=2021)، کاهش 4.4 درصدی را به ثبت رساند. در بخش تولید، شاخص گردش مالی صنعتی به 130.2 واحد رسید که نشان دهنده کاهش 1.5 درصدی نسبت به مارس 2023 بود. بخش تامین برق با کاهش قابل توجه 18.4 درصدی مواجه شد. با این حال، بخش تامین آب و بازیافت مواد با افزایش 6.7 درصدی مواجه شد و بخش معدن و مواد معدنی افزایش 1.8 درصدی را ثبت کرد. شاخص مزبور برای دوره ژانویه تا مارس 2024 نسبت به دوره مشابه سال قبل، 0.8 درصد افزایش را ثبت نموده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

مصرف انرژی در قبرس برخلاف روندهای اتحادیه اروپا افزایش می یابد

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط یورواستات، مصرف انرژی توسط خانوارهای اتحادیه اروپا در سال 2022 به کمترین میزان خود از سال 2016 رسیده، این فاکتور همچنین در مقایسه با سال 2021 کاهش قابل توجهی داشته است، این در حالی است که مصرف انرژی در قبرس به سطح سال 2019 خود بازگشته است. در سال 2022، خانوارهای اتحادیه اروپا 10.1 میلیون تراژول انرژی مصرف کردند که کمترین میزان ثبت شده از سال 2016 (10.4 میلیون) و کاهش 7.7 درصدی نسبت به 11 میلیون تراژول ثبت شده در سال 2021 است. مصرف انرژی خانگی در قبرس در سال 2022 به 15.1 هزار تراژول انرژی رسیده است که نسبت به سال 2021 (14.9 هزار) افزایش داشته است. از زمان اولین داده‌های ثبت شده برای قبرس در سال 2018 (14.0 هزار)، استفاده در سال 2019 (15.1 هزار) افزایش یافته است، با کاهش در سال 2020 (15.2 هزار) و معکوس شدن در سال 2021. بیشترین مصرف انرژی نهایی اتحادیه اروپا در خانوارها توسط گاز طبیعی (30.9 درصد)، برق (25.1 درصد) و انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت های زیستی (22.6 درصد) پوشش داده شده است. مصرف اصلی انرژی توسط خانوارها در اتحادیه اروپا در سال 2022 برای گرم کردن خانه‌ها (63.5 درصد از مصرف انرژی نهایی در بخش مسکونی) و پس از آن گرم کردن آب (14.9 درصد) بود. در قبرس، از مجموع 15.1 هزار تراژول در سال 2022، حدود 5.6 هزار تراژول برای گرم کردن منازل، 3.5 هزار برای گرم کردن آب و 3.0 هزار به روشنایی و بیشتر لوازم برقی اختصاص یافته است.

منبع: قبرس میل

گردشگری قبرس تحت تاثیر انتخابات بریتانیا، از دست دادن بازار روسیه، درگیری‌های منطقه ای

ماریو پولیویو، رئیس انجمن هتلداران لارناکا، از کاهش جزئی رزرو توریستی در لارناکا نسبت به سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد که ورود به این جزیره تحت تأثیر طیف وسیعی از رویدادهای جهانی از جمله انتخابات عمومی‌بریتانیا قرار گرفته است. پولیویو در گفتگو با خبرگزاری قبرس (CNA) گفت: "با شروع فصل تابستان، به نظر می رسد کاهش اندکی در رزرو نسبت به سال گذشته وجود داشته باشد. البته نمیتوانیم کل سال را ارزیابی و ناموفق بدانیم." پولیویو در پاسخ به سوالی در مورد ورشکستگی اپراتور تور آلمانی FTI گفت: "ورشکستگی این شرکت تأثیر قابل توجهی بر رزرو در منطقه لارناکا نداشته است، زیرا تعداد رزروها از طریق این اپراتور زیاد نبوده است."

منبع: قبرس میل

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما