معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۱:۵۹

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش صدور پروانه ساختمانی در دو ماهه اول سال جاری

تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در بازه زمانی ژانویه تا فوریه 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 13 درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش سرویس آماری قبرس SYSAT، تعداد مجوزهای ساختمانی صادره توسط مقامات شهرداری و دفاتر اداری منطقه در فوریه 2024 به 706 رسید. ارزش کل این مجوزها به 248.9 میلیون یورو و مساحت کل به 202.6 هزار متر مربع رسید. این مجوزهای ساختمانی برای ساخت 919 واحد مسکونی پیش بینی شده است. در بازه زمانی ژانویه تا فوریه 2024، 1293 پروانه ساختمانی صادر شده است، تعداد مجوزهای صادر شده در دوره مشابه سال گذشته 1143 فقره بوده که براین اساس 13.1 درصد افزایش را به ثبت رساند است. ارزش کل این مجوزها 16.9 درصد و مساحت کل 14.3 درصد افزایش یافته است. تعداد واحدهای مسکونی 13.4 درصد افزایش را به ثبت رساند.

منبع: خبرگزاری قبرس

افزایش 2.3 درصدی قیمت مسکن در سه ماهه چهارم سال 2023

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی قبرس، بازار مسکن قبرس در طول سه ماهه چهارم سال 2023 به سیر صعودی خود ادامه داده است. شاخص قیمت املاک مسکونی (RPPI) طی سال گذشته، شاهد افزایش قابل توجه 2.3 درصدی بود که در چهارمین سه ماهه متوالی نیز ادامه داشته است. این افزایش قیمت باعث افزایش قابل توجه قیمت آپارتمان شد که 3.2 درصد افزایش یافت. این افزایش نشان دهنده روند مداومی است که از گزینه‌های مسکن کوچکتر و مقرون به صرفه تر، به ویژه در مناطق شهری حمایت می‌کند. تقاضای قوی از سوی خریداران داخلی همچنان یک محرک اصلی است که تا حدی توسط استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مانند سرمایه‌گذاری‌های خرید به اجاره تقویت می‌شود. این در حالی است که در تعداد اسناد فروش ملک از سوی خریداران خارجی کاهش مشاهده شد. همچنین کاهش تعداد ثبت شرکت‌های دارای منافع خارجی از طریق واحد تسهیل گری شرکت‌ها نسبت به سال 2022 در چارچوب (سیاست ستاد) مشاهده شد. به طور سالانه، در سه ماهه چهارم سال 2023، قیمت مسکن 8.3 درصد افزایش داشته است، در حالی که در سه ماهه سوم سال 2023، 7.6 درصد افزایش یافته است. قیمت آپارتمان در سه ماهه مورد بررسی 12.7 درصد و قیمت منازل شخصی 5.7 درصد افزایش یافته است. قیمت مسکن در سه ماهه چهارم سال 2023 برای چهارمین سه ماهه متوالی در تمام مناطق به صورت فصلی افزایش یافت. به ویژه در نیکوزیا 1.5 درصد، در لیماسول 3 درصد، در لارناکا 2.5 درصد، در پافوس 2.7 درصد و در فاماگوستا 2.1 درصد افزایش یافت.

منبع: قبرس میل

 

سهم برجسته توسعه دهندگان قبرس در تولید ناخالص داخلی با ایجاد 35000 شغل

انجمن توسعه دهندگان املاک قبرس (LBDA)  چهلمین سالگرد خود را جشن گرفت و اظهار داشت که در این مدت به عنوان یک "حامی و نماینده پویای بخش توسعه زمین و املاک" ظاهر شده است. طبق بیانیه منتشر شده توسط انجمن، LBDA بیش از 15 درصد به تولید ناخالص داخلی قبرس (GDP) کمک کرده و بیش از 35000 نفر را استخدام کرده است. علاوه بر این، انجمن تأکید کرد که بخش توسعه زمین و املاک به عنوان سنگ بنای اقتصاد قبرس عمل می‌کند. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در سال 1983 بود که متخصصان این صنعت، با درک چالش‌های آن زمان و نیاز به انجمنی برای خدمت در راستای همسو کردن صدای جمعی شرکت‌های فعالِ بخش، اقدام به تأسیس انجمن نموده و آن را زیر چتر فدراسیون کارفرمایان و صنعتگران قبرس، (Oev)، قرار دادند. علاوه بر این، انجمن خاطرنشان کرد که برای بزرگداشت سفر 40 ساله خود، رئیس یانیس میسرلیس و هیئت مدیره اخیراً رویدادی را با حضور رئیس جمهور نیکوس کریستودولیدس، وزیر دارایی ماکیس کراونوس، وزیر امور خارجه کنستانتینوس کومبوس و همچنین وزیر حمل و نقل، الکسیس وافادس ترتیب دادند.

منبع: قبرس میل

 

آکل می‌گوید «پیشرفت اندکی» در سیاست مسکن دولت انجام شده

 استفانوس استفانو، رهبر آکل، روز پنجشنبه فهرستی از "نقاط مشکل ساز" در سیاست مسکن دولت را تشریح کرد. او در یک کنفرانس مطبوعاتی ابتدا به جنبه‌های مثبت سیاست کریستودولیدس اشاره کرد و گفت که این پیشرفت ها عمدتاً نتیجه فشار سیاسی است که ما با کمپین خود در طول انتخابات ریاست جمهوری 2023 اعمال کردیم. با این حال، او گفت که از آن زمان به بعد، حزب او تعدادی از مسائل را در وضعیت دولت شناسایی کرده است. اول اینکه؛ تأثیر اقدامات دولت برای افزایش عرضه مسکن برای پاسخگویی به تقاضای موجود برای املاک و نیازهای جامعه کافی نبوده است.موضوع دوم؛ دولت پاسخی برای مشکل بزرگ تامین مالی برای خرید مسکن ارائه نکرده است. مشکل یا ایراد آخر تاخیر در اجرای برنامه‌های اعلامی می‌باشد. مورد آخر یعنی تاخیر، موجب تشدید کلی وضعیت مسکن می‌شود. از سوی دیگر بازنگری دولت در مشوق‌های برنامه‌ریزی شهری، علی‌رغم اینکه بلافاصله اجرایی شد، آنطور که انتظار می‌رفت عمل نکرد. دیگر ابتکارها و برنامه‌های اعلامی دولت مانند بازسازی-اجاره، ساخت- برای – اجاره و اختصاص زمین به خانواده‌ها نیز هنوز اجرائی نشده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

سود ۱۳۳ میلیون یورویی بانک قبرس پس از کسر مالیات

پانیکوس نیکولائو، مدیر عامل بانک قبرس، با اعلام سود 133 میلیون یورویی پس از کسر مالیات در سه ماهه اول سال 2024 که نشان دهنده افزایش 40 درصدی سود در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 که این رقم 95 میلیون یورو بوده، گفت: بانک قبرس دارای سودآوری قوی، موقعیت سرمایه قوی، نقدینگی بالا و سابقه وام سالم است. نیکولائو در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر بانک قبرس در نیکوزیا گفت که بازده سهام مشهود (ROTE) به 23.6 درصد رسید و نشان دهنده پنجمین سه ماهه متوالی با ROTE بیش از 20 درصد است. او همچنین خاطرنشان کرد که پایه سپرده‌های خرده فروشی 19.3 میلیارد یورو در سه ماهه ثابت (QoQ) است، اما 2٪ سال به سال (سالانه) افزایش یافته است. نیکولائو اشاره کرد که بانک دارای ترازنامه بسیار نقدشونده با 7.2 میلیارد یورو در بانک مرکزی اروپا است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

بودجه جدید RIF برای پروژه‌های مشترک برای قبرس، ژاپن و کشورهای اروپایی

بنیاد پژوهش و نوآوری (RIF) فراخوان "EIG CONCERT-Japan" را با بودجه 400000 یورو برای توسعه همکاری‌های علمی‌بین ژاپن و قبرس با هدف تقویت بیشتر برون گرایی اکوسیستم اعلام می‌کند. این فراخوان برای پروژه‌های تحقیق و توسعه مشترک بین سازمان‌های ژاپنی و اروپایی است و تحت برنامه «ابتکارات اروپایی - توسعه ملی» است که قبرس از طریق RIF در آن شرکت می‌کند. در یک بیانیه مطبوعاتی آمده است که بر اساس فراخوان جدید، می‌توان برای پروژه‌هایی که شامل تحقیقات پایه و صنعتی و همچنین فعالیت‌های توسعه تجربی در حوزه موضوعی تحول دیجیتال و رباتیک در کشاورزی پایدار است، پیشنهاداتی ارائه کرد. حداکثر بودجه برای هر پروژه برای کنسرسیوم قبرس 100000 یورو است. سازمان‌های تحقیقاتی، مشاغل و سایر نهادها، واجد شرایط شرکت هستند. پیشنهادات برای قبرس را می‌توان از طریق پورتال IRIS بنیاد، با مهلت 29 ژوئیه 2024 در ساعت 13:00 ارسال کرد، در حالی که برای پیشنهاد بین المللی، آخرین مهلت 23 جولای ساعت 10:00 (CEST) است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

رئیس جمهور: حمایت از مناطق روستایی، هدف اولیه دولت است

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس، در جریان سخنرانی در مراسم افتتاحیه دفاتر جدید شورای جامعه لیترودنتاس در منطقه نیکوزیا گفت: حمایت از مناطق روستایی هدف اصلی دولتی است و به طور سازمان یافته در این راستا کار می‌کند. رئیس جمهور کریستودولیدس خاطرنشان کرد که دفاتر جدید، با اجرای اصلاحات آتی دولت محلی، میزبان دفتر مرکزی شعبه اجتماعی منطقه ماخایراس خواهند بود، که یکی از بزرگترین بخش هایی است که از طریق اصلاحات در قبرس ایجاد شده است. وی گفت: دولت برای ارتقای پروژه‌ها و برنامه ریزی توسعه منطقه ای مناطق روستایی اهمیت زیادی قائل است و ابراز امیدواری کرد که اصلاحاتی که قرار است در اول ژوئیه سال جاری اجرا شود، کمک قاطعی در این راستا باشد.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

وزیر بهداشت: سیستم بهداشت عمومی 99 درصد جمعیت را پوشش می دهد

میکالیس دامیانوس، وزیر بهداشت قبرس، اجراء سیستم بهداشت عمومی (GeSY) را از افتخارات دولت دانست و خاطرنشان کرد که این بزرگترین اصلاحات از زمان تأسیس جمهوری قبرس است و اول ژوئن امسال پنجمین سالگرد آن است. وی در جریان سخنرانی در هفتمین کنفرانس مراقبت های بهداشتی قبرس، که در مورد سیستم بهداشت عمومی و مسیر به سوی یک سیستم برابر و فراگیر است، گفت: طبق داده‌های سال 2023 کمیسیون اروپا، از زمان معرفی سیستم بهداشت عمومی، پوشش جمعیت در قبرس اکنون با نرخ بیش از 99٪، فراگیر شده است. وی افزود همه ساکنان قانونی بدون در نظر گرفتن درآمد یا سایر مشارکت ها، حق دارند از مراقبت های بهداشتی برخوردار شوند. وی افزود: نیازهای مراقبت‌های پزشکی برآورده‌نشده برای خانوارهای کم‌درآمد و پردرآمد بسیار کم و در حدود 0.1 درصد است، در حالی که دسترسی کلی به خدمات افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

Scope بررسی دوره‌ای برای قبرس را تکمیل می‌کند

آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی، اسکوپ، اعلام کرد که بررسی دوره‌ای را برای قبرس تکمیل کرده است، و خاطرنشان کرد که این بررسی منجر به هیچ اقدام رتبه‌بندی نشده است. Scope  ده  می را به عنوان یکی از تاریخ های رتبه بندی اعتباری بالقوه برای قبرس در سال جاری اعلام کرد. این آژانس در آخرین رتبه‌بندی خود برای قبرس، در نوامبر سال گذشته، رتبه اعتباری بلندمدت جزیره را با چشم‌اندازی پایدار به BBB پلاس ارتقا داد. در بیانیه صادره از سوی اسکوپ که مقر آن در آلمان است، عوامل تعیین کننده برای ارتقاء رتبه اعتبار مالی قبرس به BBB+،  پایه‌های اقتصادی و پتانسیل رشد قوی به همراه بالاترین نرخ‌های رشد در منطقه، یک خط سیر تثبیت مالی، تعهد به اصلاحات ساختاری و بهبودهای پایدار در بخش مالی، بوده است. Scope در عین حال خاطرنشان کرد که رتبه‌بندی قبرس توسط عواملی چون؛ اقتصاد کوچک، باز و وابسته به خارج و تاثیر پذیری از شوک های اقتصادی بزرگ، به چالش کشیده می‌شود.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما