معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸

نشست سالانه فدراسیون کارفرمایان و صنعتگران قبرس 2024

محورهای اظهارات رئیس فدراسیون کارفرمایان و صنعتگران قبرس(OEB) در جلسه نشست سالانه این فدراسیون در خصوص شاخص های اقتصادی و ترسیم وضعیت اقتصادی قبرس به همراه معرفی فدراسیون مذکور به شرح زیر ارائه می گردد.

فدراسیون کارفرمایان و صنعت‌گران قبرس

فدراسیون کارفرمایان و صنعت‌گران قبرس  OEB با 60 سال حضور فعال در عرصه اقتصادی قبرس خود را نماینده اصلی مشاغل در مراکز تصمیم‌گیری و بازیگری کلیدی در توسعه اجتماعی و اقتصادی قبرس می‌داند. این سازمان با آگاهی از تحولات محیط کسب و کار قبرس که در سال‌های اخیر به‌طور مداوم در حال تغییر است، با پیروی دقیق از نظم جدید، ابزارهای لازم را برای ارائه خدمات با کیفیت هدفمند به اعضای خود اتخاذ کرده است.

فدراسیون کارفرمایان و صنعتگران قبرس (OEB) در سال 1960 توسط 19 کارآفرین برجسته تأسیس شد. امروزه، اعضای آن از همه بخش‌های اقتصادی هستند و حدود 70 درصد از کارکنان بخش خصوصی را شامل می‌شوند که از این نظر یکی از بالاترین‌ها در اروپا است. این سازمان تقریباً متشکل از یکصد (100) انجمن حرفه‌ای است که بخش‌های اقتصادی مانند صنعت، خدمات، ساخت‌وساز، بازرگانی، محیط زیست، انرژی، گردشگری، آموزش، بهداشت و کشاورزی را پوشش می‌دهد. اعضای غیر مستقیم آن بیش از 10000 نفر هستند.

وبسایت این سازمان کوشیده است تا منبع اطلاعاتی مستقیم و معتبری برای کسب و کارها در مورد موضوعات مربوط به فعالیت‌ها، ابتکارات، رویدادها و برنامه‌های آموزشی، روابط کار، صنعت، قانون، طرح‌های تأمین مالی، انرژی، محیط زیست باشد.

تمام به روز رسانی‌های جدید در وب سایت فدراسیون  به طور همزمان در صفحات رسانه‌های اجتماعی که توسط OEB (توئیتر، فیس بوک، لینکدین) نگهداری می‌شوند، پست می‌شوند و به طور مستقیم به همه دنبال کنندگان در این پلتفرم‌ها می‌رسند. این وب سایت همچنین حاوی صدها ویدئو از برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و بحث در مورد مسائل مربوط به دنیای تجارت و فعالیت‌های OEB است. این ویدیوها در کانال یوتیوب OEB نیز موجود است .  OEB ، از طریق کانال‌های ارتباطی آنلاین خود، منبع اطلاعات سریع و قابل اعتماد برای کارآفرین قبرسی در زمان‌ها و رویدادهای بحرانی که اقتصاد محلی را نشان می‌دهد، مانند بحران مالی 2013، برگزیت و همه گیری COVID-19 بوده است.

The Cyprus Employers & Industrialists Federation (OEB)

Tel: +357 22 643 000

Fax: +357 22 669 459

Email: info@oeb.org.cy

https://www.oeb.org.cy/en/

محورهای سخنرانی رئیس فدراسیون کارفرمایان و صنعت‌گران قبرس در نشست سالانه اوریل 2024

در پنج سال گذشته، به دلیل پیامدهای طولانی‌مدت پیچیدگی‌ها، تنش‌ها و درگیری‌های ژئوپلیتیکی، کشور و اقتصاد قبرس درگیر مدیریت این ناملایمات بوده است که البته با مجموعه‌ای از چالش‌های جدی داخلی نیز همراه بوده است. با این حال، انعطاف‌پذیری اکوسیستم، که در دل بحران‌های پی در پی شکل گرفته است، ما را در برابر طوفان‌ها محافظت کرده است و در مقایسه با بسیاری از همتایان اروپایی سرعت و کیفیت و بهبودی ستایش‌برانگیزی به همراه داشته است.

برآوردهای واقع‌بینانه در سال 2024، نرخ رشد 2.9 درصدی را برای اقتصاد قبرس پیش‌بینی می‌کند که بهبود قابل‌توجهی نسبت به رشد 2.5 درصدی ثبت شده در سال 2023 دارد. انتظار می‌رود تورم در سال 2024 از 3.5 درصد در سال گذشته به 2.5 درصد کاهش یابد و پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده به مسیر نزولی ادامه دهد. همچنین، انتظار می‌رود نرخ بیکاری در سال 2024 به 5.8 درصد کاهش یابد که در صورت تحقق، کاهش قابل‌توجهی نسبت به 6.4 درصد در سال 2023 خواهد داشت. امیدواریم در سال‌های 2026-2025 نیز به روند روبه کاهش خود ادامه دهد.

  در خصوص شاخص‌های مالی، پیش بینی‌ها حاکی از آن است که مازاد مالی عمومی دولت در سال 2024 تغییری نخواهد کرد و به 2.8 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که بدهی عمومی در سال 2024 به 74.7 درصد تولید ناخالص داخلی در مقایسه با 81.8 درصد در سال 2023 کاهش یابد.

 انعطاف‌پذیری و قدرت اقتصاد قبرس به‌طور قابل اعتمادی در رتبه‌بندی اعتباری آژانس‌های بین‌المللی منعکس شده است. به‌طور متوالی جایگاه قبرس در رتبه‌بندی‌های اعتباری همه آژانس‌های بین‌المللی به رتبه سرمایه‌گذاری با چشم‌انداز پایدار یا مثبت ارتقا یافته است. این پیشرفت چشمگیر را می‌توان به تلاش‌های هماهنگ دولت و نیروهای تولیدی در طول سال 2022، و قدرت و عزم دولت جدید در سال 2023 نسبت داد.

مطمئناً، تشدید درگیری‌های اخیر در منطقه ممکن است فشارهایی را که امیدوار بودیم در حال کاهش باشد، بازگرداند. بنابراین، هیچ کس نمی‌تواند با خیال راحت روند قیمت سوخت و افزایش احتمالی ناشی از آن در قیمت برق، حمل و نقل و مواد غذایی را پیش‌بینی کند. اتفاقی که در صورت وقوع، به ناچار پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی نه تنها بر تورم و روند کاهش نرخ بهره، بلکه اثرات منفی گسترده‌تری بر کل اقتصاد جهانی و سرعت رشد خواهد داشت.

 از زمان الحاق ما به اتحادیه اروپا در ماه مه 2004، اقتصاد ما تکامل یافته است و اکنون به طور کامل با اتحادیه اروپا ادغام شده است و بخشی از اقتصاد جهانی است. در نتیجه، ما در معرض تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم تحولات بین‌المللی یا منطقه‌ای و یا حتی تحولات درونی سایر کشورها هستیم. وقتی ارزیابی می‌کنیم که در چه جایگاهی قرار داریم اینکه آیا چیزی گران است یا ارزان، آیا در حال پیشرفت هستیم یا پسرفت، اینها و بسیاری از عوامل دیگر با شرایط کشورهای دیگر باید مقایسه ‌شوند. این مقایسه نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که تقویت رقابت‌پذیری و تنوع‌بخشیدن به اقتصاد ما ضروری است. خوشبختانه مشاهده می‌کنیم که علیرغم بی‌ثباتی در عرصۀ بین الملل، اقتصاد ما در 24 ماه گذشته حرکت روبه‌جلویی داشته است. همچنین با اقدامات راهبردی و ابتکارات هدفمند جناب رئیس‌جمهور، چهره و حیثیت کشور  که از فساد در گذشته خدشه‌دار شده بود، آرام آرام اما پیوسته در حال از بین رفتن است.

چالش‌های قبرس چیست؟

هزینه انرژی:

 قبرس جایی برای حفظ هزینه‌های انرژی در سطوح فعلی ندارد. این هزینه‌ها را نه خانوارها و نه مشاغل نمی‌توانند تحمل کنند. به‌خصوص صنایع ما که یا صادرکننده هستند یا با چالش واردات از کشورهایی مواجه هستند که هزینه‌های انرژی پایین‌تری دارند. تا زمانی که هزینه‌های انرژی تثبیت نشود، نیاز به مهار/کاهش هزینه‌ها برای حفظ بازار محلی و بازارهای بین‌المللی که به سختی به دست می‌آیند وجود دارد.

هزینه برق مشکل همیشگی در اقتصاد ما بوده است و در مقایسه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه بالاترین‌ها قیمت را داشته‌ایم. با ورود گاز طبیعی (که قیمت آتی آن را امروز نمی‌توان محاسبه کرد) انتظار کاهش مشخصی در هزینه‌ها نداریم، اما حداقل بر مبنای قیمت تمام شده اقتصادهای رقابتی خواهیم بود.

در مورد تولید برق از  انرژی‌های پایدار، با توجه به نور خورشید تقریباً در طول سال، فناوری ما و مساحت کوچک ما  ناامیدکننده است. اضافه‌کردن تأسیسات فتوولتائیک و پارک‌ها یک چیز است، اما استفاده از تولید آن‌ها چیز دیگری است.

برنامه‌ریزی و اجرای تاسیسات ذخیره‌سازی برق قطعا نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت، اما به تنهایی کافی نخواهد بود. من به موانع مختلف و متعدد برای گسترش تاسیسات جدید نمی‌پردازم. من فقط به این نکته اشاره می‌کنم که بدون یک فروشگاه جامع، ما به اهداف خود نخواهیم رسید.

اگرچه امر مهمی است اتصال بین‌المللی شبکه برق قبرس هم از نظر رفع انزوای انرژی کشورمان و هم از نظر اهمیت ژئوپلیتیکی آن مهم است، سرمایه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه با توجه به اندازه کوچک بازار ما زیاد به نظر می‌رسد. باید یک تحلیل هزینه و فایده کامل انجام شود، و باید اطمینان حاصل شود که هزینه اتصال اضافی غیر قابل تحمل نخواهد شد.

ما توان حفظ هزینه انرژی در سطوح فعلی را نداریم. نه خانوارها و نه کسب و کارها توان پرداخت آن را ندارند؛ به ویژه، صنایع ما، خواه صادرات محور باشند و واردات محور. ورادات از کشورهایی که هزینه‌های انرژی کمتری دارند چالش‌برانگیز است. چون صنایع ما باید هزینه‌های انرژی را محدود یا کاهش دهند تا بازار محلی و همچنین بازارهای بین‌المللی را حفظ کنند.

تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره وام در سطح بین‌المللی صورت می‌گیرد و در نتیجه اقتصاد ما را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد. تصمیم برای افزایش ناگهانی نرخ بهره وام در فرانکفورت اتخاذ می‌شود و هدف آن کاهش تورم است. جالب است که کل بهره وام در قبرس، در سال 2009 حدود 6.8٪ بود، در حالی که امروز حدود 4.5٪ است! البته همه چیز نسبی است. خانوارها و مشاغل سال‌هاست که به نرخ پایین وام عادت کرده‌اند و افزایش شدید و غیرقابل پیش‌بینی آن  چالش‌هایی را هم در رشد اقتصادی و هم در وام‌دهی خصوصی ایجاد کرده است.

اصلاحات مالیاتی:

نظام مالیاتی مطلوب برای کشورهایی که توانایی تولید منابع ندارند، پیش نیاز قابل توجهی برای توسعه است، اما کافی نیست، زیرا باید با یک سری اقدامات دیگر همراه باشد که کشوری مانند کشور ما را برای توسعه تجارت قبرس مطلوب و همچنین جذاب کند و قبرس را به مقصدی برای سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل کند. اصلاحات مالیاتی باید با هدف توسعه کارآفرینی قبرس، آسودگی خاطر هر شهروند قبرسی از طریق ساده‌سازی رویه‌ها و همچنین جذب سرمایه‌گذاری و نیروی کار و پتانسیل علمی از اتباع کشورهای ثالث باشد. ساده‌سازی رویه‌ها و تقویت ظرفیت وصول مالیات مراجع ذیصلاح نیز باید بخشی از اصلاحات باشد.تا پایان آن، برخی از مالیات‌ها باید فوراً مورد بازنگری قرار گیرند تا حداقل فعالیت‌های اقتصادی را تسهیل کند. مانند:

  • کاهش مالیات بر نیروی کار از طریق کاهش یا لغو مالیات‌ 2% صندوق انسجام اجتماعی و 1.2% صندوق مازاد پرسنل در لیست حقوق و دستمزد در هر کسب و کار. من معتقدم کمک به صندوقی که هر سال مازاد دارد و قبلاً ذخیره عظیمی‌بیش از 700 میلیون یورو ایجاد کرده است، می‌تواند کاهش یابد.
  • مالیات بر تقسیم سود سهام حتی در صورت عدم پرداخت سود منجر به توزیع واقعی سود برای سهامداران می‌شود به گونه‌ای که هدف مشترک ما برای تشویق سرمایه گذاری مجدد را برآورده نمی‌کند.
  • مالیات 17 درصدی بر سود سهام که به طور ناعادلانه از سرمایه‌گذار قبرسی مالیات می‌گیرد در حالی که غیرقبرسی آن را پرداخت نمی‌کند.
  • قبرس باید زیرساخت‌های خود را برای توسعه مدارس ابتدایی و متوسط به زبان‌های خارجی و ایجاد واحدهای جدید در مناطق جغرافیایی که تعداد کارگران خارجی با خانواده‌های خود در قبرس ساکن هستند، تقویت کند.
  • گسترش حتی بیشتر شبکه‌های حمل و نقل عمومی و راه حل‌های هوشمند برای کاهش تراکم ترافیک در شهرها مورد نیاز است.
  • اتخاذ تدابیر تکمیلی فراتر از آنچه قبلاً وزارت کشور اجرا کرده است برای افزایش ساخت مسکن و ایجاد شرایط برای ایجاد مسکن ارزان قیمت و ضروری است.
  • با توجه به تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی، ما تأسیس یک مرکز تجاری یا پارک بین‌المللی در زمینی دولتی، به تبعیت از مدل دبی و سایر کشورها را درخواست داده‌ایم. این مرکز به مشاغل مالی و مشاوره‌ای به‌صورت مقرون‌به‌صرفه اجاره‌ داده می‌شود و سرمایه گذاران بالقوه در آنجا اطلاعات متمرکز، خدمات سریع و راهنمایی‌های قابل اعتماد خواهند یافت.

ما به سرمایه‌گذاری‌های کلان به‌ویژه در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، شبکه‌های برق و مدیریت بازیافت نیاز داریم. غیر از هزینه‌های مالی مرتبط با سرمایه‌گذاری، به تعداد قابل توجهی فرصت شغلی مناسب در صنایع مختلف نیز نیاز داریم. براساس مطالعه اخیر Cyprus Institute قبرس تا سال 2030، به 20000 یا بیشتر نیروی ماهر جدید به دلیل نیازهای مستقیم و غیرمستقیم جهت گذار به انرژی سبز نیاز خواهد داشت.

ارزیابی مجدد نظام کل‌نگر بازنشستگی با هدف اطمینان از کفایت حقوق بازنشستگی و پایداری صندوق‌های تامین مالی آن با در نظر گرفتن تغییرات جمعیتی، افزایش امید به زندگی و ادغام آهسته و فزاینده جوانان به بازار کار نیز باید انجام شود. در صورت صلاحدید باید امکان افزایش تدریجی سن بازنشستگی را بررسی کنیم.

پیشرفت‌های تکنولوژی قطعا در کشور ما وارد مسیر جدیدی شده است. کسب‌وکارها باید دائماً آگاه و آماده سازگاری حود با  تغییرات آنی باشند و نه تنها به تجدید و ارتقای مداوم مهارت‌ها نیاز دارند بلکه به تغییر در فرآیندها نیز توجه کنند. برای بسیاری، مشارکت مشاوران متخصص و مشاوران متخصص نیز ضروری خواهد بود.

در دهه گذشته، نوآوری در قبرس برجسته شده است. ما نمونه‌های درخشانی از ایده‌های نوآورانه داریم که متعاقباً به مشاغلی منجر شده که به مرحلۀ تولید و صادرات قابل توجه‌ به بسیاری از کشورها رسیده‌اند. با این حال، برخی از نوآوری‌ها پیشرفتی نکرده‌اند، چون برای رشد نیاز به بودجه دارند و برای کار به نیروی کار ماهر مناسب نیاز دارند.

شایان ذکر است که قبرس دو سال متوالی (2022 و 2023) توسط اتحادیه اروپا به عنوان کشور پیشرو در عرصۀ نوآوری شناخته شده است و در بین 27 کشور عضو، رتبه دهم را دارد.

اکوسیستم کشور با وجود دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز عالی دولتی و خصوصی با کیفیت، با تحقیقات کاربردی و تولید محصولات فناوری روز، به وضوح پتانسیل بالای خود را به نمایش گذاشته است. اکنون زمان ورود به فاز بعدی است:یعنی از طریق ارتباط مالی با مشارکت‌های خلاقانه، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و بهره برداری تجاری از نتایج. امکانات برای چند برابر شدن منافع کشور بسیار زیاد است. چشم‌انداز رشد وجود دارد، تخصص وجود دارد، بودجه وجود دارد، و رهبری وجود دارد که چشم‌انداز را به نتایج قابل اندازه گیری تبدیل کند و اطمینان حاصل کند که هر یک یورو در سرمایه‌گذاری، بازدهی چندگانه دارد.

هم برای فناوری و نوآوری و هم برای گذار به انرژی پاک، برنامه‌های آموزشی ضروری و مفید هستند. آن‌ها به کسب دانش پایه و نظری کمک می‌کنند. علاوه بر اینها، برای آماده‌سازی نیروی کار مورد نیاز، باید بر آموزش و جهت‌گیری در همه سطوح تمرکز کرد. این نیاز به طراحی مجدد برنامه درسی با تمرکز اولیه بر توسعه مهارت‌ها و توانایی‌ها دارد. نوسازی مستمر نظام آموزش با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی و جهت‌گیری موثر حرفه‌ای از جمله آموزش فنی ضروری است.

صنعت تولید قبرس انعطاف‌پذیری خود را نشان داده است. در رقابت جهانی به دلیل سرمایه‌گذاری در فناوری و کیفیت محصولات خود، سهم خود را در بازارهای بین‌المللی حفظ کرده و گسترش می‌دهد. هیچ کشوری بدون یک بخش ثانویه داخلی قوی نمی‌تواند زنده بماند.

فدراسیون کارفرمایان و صنعت‌گران (OEB) توصیه‌هایی برای ارائه یک استراتژی جدید صنعتی در حوزۀ تولیدات کشاورزی، صنعت داروسازی، غذا و نوشیدنی و سایر فعالیت‌های تولیدی قبرس تدارک دیده است.

قبرس به بهبود قابل توجهی در ارتباطات هوایی خود از طریق اعطای مشوق‌ها به خطوط هوایی برای گسترش ارتباط خود با سایر نقاط جهان نیاز دارد. نه تنها با هدف افزایش بازدیدکنندگان و گردشگران، بلکه بیشتر برای تبدیل کشور از جزیره‌ای منزوی به یک مرکز تجاری جدی، که در آن هر اهل حرفه‌ای، چه قبرسی و چه خارجی، می‌تواند برای برآوردن نیازهای حرفه‌ای خود به سایر کشورها سفر کند.

 من قبلاً به پروژه جاه‌طلبانه Great Sea Interconnector اشاره کردم: اتصال برق قبرس به شبکه بین‌المللی از طریق دریا. با هزینه کمتر از 5٪ این پروژه، ما می‌توانیم تنها یک تا سه ساعت با تمام مراکز اصلی در اروپا و فراتر از آن فاصله داشته باشیم و در نتیجه، انزوای جغرافیایی خود را از بین ببریم. تصور کنید که این امر چه تأثیری بر توسعه ما چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی خواهد داشت. خصوصاً در بعد سیاسی، دسترسی مستقیم رهبران سیاسی و دولتی و همراهان آن‌ها به کشورمان با سفرهای یک روزه تصویر مثبتی از قبرس ایجاد می‌کند.

یکی از اهدافی که در گذشته به دلیل ارتباط ضعیف با بقیه اروپا موفقیت آمیز نبوده است، تأمین امنیت یک آژانس، موسسه یا ارگان اتحادیه اروپا در خاک ما است. 20 سال پس از پیوستن ما به اتحادیه، زمان تحقق این هدف رسیده است. یک برنامه عملیاتی باید به رهبری رئیس‌جمهور و با حمایت جهانی نیروهای سیاسی، OEB و همه شرکای اجتماعی از طریق ارتباطات اروپایی ما تهیه شود. ارتباطات هوایی بهتر برای کشور ما ضروری است.

نیروی کار

البته نمی‌توانستم سخنانم را بدون پرداختن به نیروی کار و سیاست‌های گسترده‌تر در حوزه کارگران به پایان برسانم. گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2023 واضح است: تغییرات تکنولوژیکی، فشارهای ژئوپلیتیکی، تغییرات جمعیتی و گذار به انرژی پاک، تغییرات ساختاری اساسی در مشاغل و مهارت‌ها ایجاد می‌کنند. بنابر گزارش این مجمع درباره آینده مشاغل 2023 انتظار می‌رود تقریباً یک چهارم مشاغل (23٪) در پنج سال آینده تغییر کنند و بیش از 40٪ از مهارت‌های کلیدی مورد نیاز در مشاغل سطح متوسط نیز تغییر کند. اتحادیه اروپا قاره‌ای است که بیشترین جمعیت سالخورده را دارد. تا سال 2035، منابع انسانی اتحادیه اروپا نسبت به سال 2010 حدوداً 50 میلیون کاهش خواهد یافت. این کاهش در قبرس نیز مشهود است و من خوشبین نیستم که بتوانیم مسیر آن را تغییر دهیم اما ارزش امتحان کردن را دارد. ما نیاز به برنامه‌ریزی یک سیاست جمعیتی واحد داریم که در میان‌مدت روند کاهشی جمعیت بومی را معکوس کند. ما باید تدابیری را برای تسهیل یا حتی تشویق خانواده‌های جوان به افزایش جمعیت در نظر بگیریم. منظورم مشوق‌های پولی است جناب رئیس‌جمهور عزیز. اجازه بدهید مثالی بزنم: برای هر کودک تا سن بزرگسالی، والدین باید 5000 یورو افزایش درآمد سالانۀ معاف از مالیات داشته باشند.با این حال، نه امروز و نه در آینده قابل پیش‌بینی، تأمین نیروی کار را نمی‌توان تنها توسط قبرسی‌ها و اروپایی‌ها برآورده کرد، بنابراین دسترسی بی‌وقفه مشاغل به منابع انسانی اتباع غیر اتحادیه اروپا باید بدون تأخیر و رویه‌های بوروکراتیک تضمین شود. من معتقدم که اقتصاد کشورها زمانی تقویت می‌شوند که نیروی کار با مهارت‌ها و ایده‌های چندفرهنگی و جدید همراه شود. افزایش افقی نیروی کار و نیروی انسانی علمی در تمامی‌بخش‌ها و شاخه‌های اقتصاد به خودی خود باعث رشد بیشتر اقتصادی و ایجاد مشاغل جدید می‌شود. باعث افزایش فعالیت‌ها و تقاضا برای مسکن و غذا، مدارس و آموزش، فضاهای تفریحی، حمل و نقل و غیره می‌شود.

اگر اجازه بدهید توضیح بدهم. موضوع مهاجران غیرقانونی با موضوع پناهندگان و پناهجویان متفاوت است و موضوع پناهندگان و پناهجویان نیز با موضوع اتباع کشورهای غیر اروپایی که به‌صورت کاملاً قانونی شاغل هستند متفاوت است. سیاه‌نمایی به کارگیری کارگران خارجی متاسفانه عاملی منفی و مانعی بر سر راه توسعه کشورمان است. خوشبختانه روند تصویب مجوزهای استخدامی‌کارگران کشورهای غیر‌اروپایی به وضوح از نظر سرعت توسط وزارت کار بهبود یافته است و این امر باید تأیید شود. با این حال، ساده‌سازی رویه‌ها، لغو تحریف‌ها و نوسازی مقررات ضروری است. به چند نمونه اشاره می‌کنم:

 برخی از شرکت‌ها که دارای فروشگاه‌ها یا شعبه‌های مشابه زیادی هستند، نمی‌توانند کارمندی را از فروشگاهی که نیازی به او ندارد به فروشگاه مجاور دیگری که به او نیاز دارد، منتقل کنند.

در برخی از حرفه‌ها هیچ فرصت شغلی وجود ندارد. زیرا هیچ فرد بیکاری درخواست خود را در آن مشاغل ثبت نکرده. اجرای یک فرآیند صدور مجوز کار ساده‌تر مشابه آنچه برای کارگران کشاورزی انجام می‌شود ضروری است.

ما همچنین باید درک کنیم که نیازهای نیروی کار ما دیگر به مشاغل کم‌درآمد و همچنین مشاغلی که تعداد قبرسی‌های با دانش و تجربه در آن روبه کاهش است (مانند صنعت ساختمان) نیز محدود نیست. ما در حوزه‌های دیگر ازجمله نوآوری، حسابداری و مالی، مراقبت‌های بهداشتی، پزشکی تخصصی، کارکنان پرستاری، آموزش و بسیاری از بخش‌های دیگر نیز به نیروی کار نیاز داریم.

ایالات متحده به دلیل گاوچران‌ها و معدنچیان طلا به یک قدرت اقتصادی بزرگ تبدیل نشد. آن‌ها از طریق جذب سایر شهروندان به چنین جایگاهی رسیده‌اند. امروز بسیاری از دستاوردهای معاصر را غیربومیان کسب کرده‌اند: - یکی از بنیانگذاران Google سرگئی برین روسی است. WhatsApp - یکی از بنیانگذاران آن جان کوم اوکراینی است. YouTube – یکی از بنیانگذاران آن استیو چن تایوانی و جاوید کریم آلمانی است. ایلان ماسک  اهل آفریقای جنوبی است.

قبرس در سال 2023 با تعیین نرخ حداقل دستمزد و افزایش نرخ مشارکت ATA از 50٪ به 66.7٪ جهش بزرگی کرد. هر دوی این مسائل در مراحل بعدی نیاز به رویکرد عقلانی دارد. سیستم ATA نیاز به نوسازی دارد. شاخص تورم به تنهایی نمی‌تواند معیار باشد. همچنین باید با رشد بهره وری و نرخ رشد اقتصادی غنی شود. این مؤسسه در سال 1944 در دوران استعمار، زمانی که شرایط کار بد بود، تأسیس شد. امروز پس از گذشت 80 سال، همه چیز تغییر کرده است و همانطور که قبلاً اشاره کردم، اقتصاد ما مستقیماً با سایر کشورها مرتبط است.

با مداخله قاطع وزیر کار، به ما فرصت داده شد تا با شرکای اجتماعی خود مواردی را که کهنه شده‌اند و اقتصاد را تضعیف می‌کنند، رقابت‌پذیری را از بین می‌برند و شکاف بین کارگران پردرآمد و کم‌درآمد را افزایش می‌دهند، بررسی کنیم. ما باید در یک گفتگوی سازنده همکاری کنیم و با هم سیستم جدیدی را تدوین کنیم که با واقعیت‌های فعلی و آینده در محل کار مطابقت داشته باشد.

امروزه کسب و کارها منابع انسانی خود را به عنوان مهمترین شریک خود در تلاش برای موفقیت در نظر می‌گیرند و با روش‌های نوآورانه مختلف، شرایط برابری را ایجاد می‌کنند و از ابزارهای مدرن برای ایجاد محیطی خلاقانه و دوستانه و ایجاد سیستم‌های شناسایی، پاداش و تشویق استفاده می‌کنند.

دستمزدهای واقعی هرگز در هیچ کجا و در هیچ زمان با احکام افزایش نیافته‌اند - دستمزدها تنها با توسعه اقتصادی، با رشد، با کسب و کارهای سودآور و اقتصادهای رقابتی افزایش می‌یابد.

*در این زمینه، من فقط دو درخواست را مطرح می‌کنم:عدم بازگشت به افزایش نامتقارن در مقیاس حقوق دولتی. افزایش بودجه 15 درصدی در مقیاس حقوق دولتی برای سال 2024 نسبت به سال 2023 عمیقاً ما را نگران کرده است. نه به این دلیل که یک ریسک مالی فوری وجود دارد، بلکه به این دلیل که اگر این روند ادامه یابد، نتیجه نهایی را می‌دانیم. ما آن را در سال 2013 تجربه کرده‌ایم. اکنون که درآمدهای عمومی سالم هستند و مازادهای اولیه می‌تواند کاهش بدهی را تسریع کند و ارتقای اعتبار کشور امکان تامین مالی مجدد با شرایط مطلوب را فراهم می‌کند، سیاست مالی باید منضبط و توسعه محور باقی بماند.

هنگامی‌که سنگاپور در سال 1965 به استقلال رسید، جمعیت آن حدود 1.8 میلیون نفر بود. امروز نزدیک به 6 میلیون نفر است که 2.3 میلیون نفر آن خارجی هستند. از 3.6 میلیون نفر محلی، حدود 25٪ در خارج از سنگاپور متولد شده‌اند. 44 درصد نیروی کار بازار کشور، خارجی هستند. قبرس باید چندفرهنگی را بپذیرد و مزایایی را که برای تقویت اقتصاد ما به ارمغان می‌آورد شناسایی کند. هیچ مانعی برای ورود قانونی نیروی کار و متخصص خارجی به کشور نباید وجود داشته باشد.

*مطلب دوم یکسان سازی قوانین در بین نهادهای داخلی در حوزه کسب و کار . یکسان سازی و هماهنگ نمودن قوانین موجود درجهت تسهیل و کمک به رشد اقتصادی کشور

داروین حدود 200 سال پیش به این نتیجه رسید که آنهایی که زنده می‌مانند قوی‌ترین یا باهوش‌ترین نیستند، بلکه کسانی هستند که به بهترین وجه خود را با تغییر وفق می‌دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما