معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۷:۱۰

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته چهارم خرداد ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

وزیر حمل و نقل: نقش منطقه ای و اتصال هوایی در اولویت است

الکسیس وافادس، وزیر حمل و نقل، ارتباطات و کار، در جریان سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی با عنوان "هوش مصنوعی و امنیت سایبری در هوانوردی غیرنظامی و نظامی" که توسط "بنیاد ایمنی پرواز - مدیترانه" و "انجمن سازمان‌های آموزش هوانوردی اروپایی" در لارناکا برگزار شد،گفت، دولت قبرس با وقوف به جایگاه قبرس در عرصه هوانوردی، تقویت نقش منطقه‌ای و افزایش اتصال هوایی را دارای اهمیت استراتژیک می‌داند. وی افزود: دولت قبرس و به ویژه وزارت حمل و نقل از عملکرد EATEO حمایت می‌کند و اخیراً یک یادداشت همکاری با آنها امضا کرده است.وی در ادامه افزود: پیشرفت در هوانوردی از اهمیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بالایی برخوردار است. او علاوه بر این بر نیاز به یک رویکرد متعادل برای نوآوری، به ویژه در ادغام هوش مصنوعی (AI) و امنیت سایبری در صنعت هوانوردی تاکید کرد. وفادس در بخش دیگری از سخنان خود گفت:آسمان ما دیگر محدود به محدودیت های متعارف نیست. هوش مصنوعی و امنیت سایبری هر دو پتانسیل باز کردن امکانات منحصر به فرد را دارند اما می‌توانند چالش‌های بزرگی را نیز ایجاد کنند.

منبع: خبرگزاری قبرس

اتصال برق با کشورهای ثالث در اولویت قبرس است

ماریو پاناییدس، دبیر دائم وزارت انرژی، بازرگانی و صنعت، در جریان تبادل نظر در نشست شورای حمل‌ونقل، مخابرات و انرژی اتحادیه اروپا گفت: اتصال برق با کشورهای ثالث یک اولویت ثابت برای قبرس است. وی خاطرنشان کرد علیرغم عدم وابستگی این کشور به سوخت های فسیلی روسیه، برنامه REPowerEU به قبرس در افزایش صرفه جویی در انرژی و تسریع در توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر کمک کرده است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط دبیرخانه دائمی‌شورا، کشورهای عضو با هدف رشد سریع‌تر و نوسازی شبکه‌ها، از طریق تقویت ارتباطات متقابل و امنیت زیرساخت، برنامه‌ریزی جمعی و حمایت از توسعه، نتیجه‌گیری‌های شورا در مورد توسعه شبکه‌های برق پایدار و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر فراساحلی را تصویب کردند. پاناییدس در جریان مشارکت در مباحث این نشست، از اینکه نیاز به افزایش اتصالات به ویژه برای سیستم انرژی ایزوله ایی مانند قبرس، مورد توجه قرار گرفته و یکی از مصوبات این نشست است، ابراز رضایت کرد.

منبع: خبرگزاری قبرس

 یوروبانک سهم خود در سهام هلنیک بانک را به 55.42 درصد افزایش داد

یوروبانک 503934 سهم دیگر از بانک هلنیک را به قیمت 1.29 میلیون یورو خریداری کرده و سهم خود را به 55.42 درصد افزایش داد.Erobank SA ( Eurobank)  ، یکی از شرکت های تابعه Eurobank Ergasias Services and Holdings SA در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که در 10 ژوئن سال جاری، 503934 سهم از هلنیک بانک، Hellenic Bank Public Company Limited ، را به به قیمت 1.29 میلیون یورو، هر سهم 2.56، خریداری کرده است. یوروبانک، پس از خرید فوق، در کل دارای 228,789,554 سهم است که نشان دهنده 55.42 درصد از کل سرمایه سهام منتشر شده و حق رای بانک هلنیک است.

منبع: خبرگزاری قبرس

رشد یازده درصدی درآمد حاصل از گردشگری

بر اساس داده‌های منتشر شده در روز دوشنبه ( 21 خرداد ) از سوی سرویس آمار، درآمد حاصل از گردشگری در دوره ژانویه تا مارس 2024 بیش از 223 میلیون یورو برآورد شده که در مقایسه با درآمد200 میلیون یورویی در دوره مشابه سال 2023، افزایشی 11.7 درصدی را ثبت کرده است. بر اساس نتایج بررسی انجام شده توسط سرویس آمار، درآمد حاصل از گردشگری در مارس 2024 به 113 میلیون یورو رسید که در مقایسه با 97.8 میلیون یورو در ماه مشابه سال قبل، 15.5 درصد افزایش را به ثبت رساند. میانگین هزینه برای هر نفر در ماه یاد شده، 558.88 یورو بوده که در مقایسه با 530.72 یورو در مارس 2023، نشان دهنده افزایش 5.3 درصدی است. انگلستان و لهستان در زمان مورد اشاره، به ترتیب با 31 و 10 درصد، بیشترین سهم را در تعداد مسافرین ورودی به قبرس داشته اند. 

منبع: خبرگزاری قبرس

جلسه غیر علنی مجلس در رابطه با پروژه واسیلیکو

کمیته انرژی مجلس نمایندگان بمنظور بحث درخصوص آخرین تحولات مرتبط با پیشرفت پایانه واردات گاز طبیعی مایع (LNG) در واسیلیکوس و اتصال الکتریکی قبرس، یونان و اسرائیل ( رژیم صهیونیستی ) از طریق کابل زیردریایی Great Sea Interconnector ، جلسه غیر علنی تشکیل داد. جورج پاپاناستاسیو، وزیر انرژی، با اشاره به اینکه موضوعات حساسی در حال حاضر در دادگاه داوری لندن با شرکت چینی CPP Metron در دست داوری است، خواستار برگزاری این جلسه غیر علنی شد. CPP Metron، پیمانکار مسئول ساخت ترمینال ساحلی LNG در Vasilikos، ادعایی برای دریافت غرامت اضافی از جمهوری قبرس به مبلغ 200 میلیون یورو ارائه کرده است. گیریاگوس حاجییانیس، رئیس کمیته انرژی مجلس، بر اهمیت محرمانه بودن موضوع تاکید کرد و هشدار داد که حتی انتشار حداقلی اطلاعات نیز می‌تواند پیامدهای قانونی قابل توجهی علیه منافع عمومی‌به همراه داشته باشد.

منبع: قبرس میل

وزیر انرژی: درخصوص نیروگاه LNG واسیلیکو همه گزینه‌های روی میز است

جورج پاپاناستاسیو، وزیر انرژی، در مورد پایانه واردات LNG برای تولید برق در واسیلیکو، گفت: همه گزینه‌های جایگزین روی میز باقی مانده و بین طرف‌های قرارداد مورد بحث قرار می‌گیرند. این موضوع در جلسه غیرعلنی کمیته انرژی پارلمان مورد بحث قرار گرفت.وزیر انرژی پس از این نشست در گفتگو با خبرنگاران گفت: دو راه حل وجود دارد، یک مسیر ادامه کار ساخت و اتمام پروژه است که ما بر آن اصرار داریم و راه حل دیگر توافق بر اقدامات دیگر است. رسیدن به هریک از این راه حل ها بستگی به اراده و خواست طرفین دارد.  قبرس و کنسرسیوم چینی CPP Metron (CMC ) در یک فرآیند داوری در لندن قرار دارند و گزارش شده است که شرکت ساخت و ساز چینی ادعای لزوم پرداخت 200 میلیون یورو اضافی را ارائه کرده است، ادعایی که توسط جمهوری مورد مناقشه قرار گرفته است. این پروژه تاکنون چندین تاخیر داشته است و آخرین مهلت آن برای پایان سال 2025 برنامه ریزی شده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

معاون وزیر کشتیرانی و وزیر حمل و نقل مونته نگرو تفاهم نامه امضا کردند

مارینا هاجیمانولی، معاون وزیر کشتیرانی قبرس و فیلیپ رادولوویچ، وزیر حمل و نقل و امور دریایی مونته نگرو، روز سه شنبه ( 22 خرداد ) یادداشت تفاهم به رسمیت شناختن متقابل گواهینامه‌های صلاحیت افسران کشتی‌های تجاری، صادر شده توسط مقامات ذیصلاح قبرس و مونته نگرو، را امضا کردند. امضای یادداشت تفاهم در لیماسول و در چارچوب یک نشست رسمی دوجانبه انجام شد که طی آن علاوه بر موضوعات منعکس شده در این یادداشت، زمینه‌های همکاری مورد علاقه دو کشور نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. معاون وزیر کشتیرانی قبرس امضاء این یادداشت تفاهم را نشانه علاقمندی دو کشور برای تقویت همکاری‌های فی مابین دانست.

منبع: خبرگزاری قبرس

پارلمان بر طرح های نوآورانه انرژی‌های تجدید پذیر،RES، تمرکز دارد

کمیته انرژی مجلس، روز چهارشنبه ( 23 خرداد ) با هدف حمایت از ادغام فناوری‌های نوآورانه منابع انرژی تجدیدپذیر در شبکه و تشویق استفاده از انرژی خورشیدی توسط کشاورزان، دو ماده قانونی را  پیشنهاد داد. اولین پیشنهاد مورد مربوط به معافیت تاسیسات RES از پرداخت هزینه اتصال به سیستم های توزیع و انتقال و همچنین از هزینه استفاده، برای مدت ده سال است. پیشنهاد دوم، در مورد استفاده از RES در کشاورزی و دامپروری است که خواستار نصب سیستم‌های فتوولتائیک (PV) برای تامین انرژی پمپ‌های آب در مناطقی که خارج از شبکه تامین آب آبیاری هستند، شده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

رئیس بانک مرکزی: اعمال مالیات بر سودهای هنگفت برای اقتصاد مضر است

کریستودولوس پاتسالیدس، رئیس جدید بانک مرکزی قبرس (CBC)، در گفتگو با خبرنگاران، مخالفت خود را با اعمال مالیات بر سودهای هنگفت ( بادآورده ) اعلام کرد و توضیح داد که چنین اقدامی نتنها به اقتصاد کمک نمی‌کند بلکه مضر خواهد بود زیرا پیش بینی پذیری مالی را که برای جذب سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد باز و کوچکی مانند قبرس ضروری است، مختل می‌کند. وی افزود که هرگونه اصلاح مالیاتی باید قابل پیش بینی باشد زیرا اقتصاد قبرس به سرمایه گذاری‌ها و به ویژه به سرمایه گذاری‌های خارجی وابسته است که به کاهش کسری تراز حساب جاری نیز کمک می‌کند. وی خاطرنشان کرد: چنین مالیات های موقتی بدون ارائه راه حل، عوارض جانبی بر اقتصاد وارد می‌کند.

منبع: خبرگزاری قبرس

معرفی پروژه جدید برای تقویت تجارت ترک قبرس از طریق خط سبز

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ( 23 خرداد ) پروژه "اتحاد: SME" که برای حمایت از توسعه بخش خصوصی در جامعه ترک قبرس و تقویت تجارت خط سبز طراحی شده است را راه اندازی کرد. این کمیسیون در بیانیه ای اعلام کرد که این پروژه با مشارکت GIZ International Services اجرا می‌شود. طبق بیانیه منتشر شده، پروژه مزبور با بودجه 4 میلیون یورویی طی دو سال آینده، با حمایت از دیجیتالی‌سازی، پایداری و انطباق با استانداردهای اتحادیه اروپا، رقابت‌پذیری کسب‌ و کارهای ترک قبرس را تقویت می‌کند. در بیانیه مطبوعاتی همچنین آمده است، مراسم راه اندازی پروژه در نیکوزیا با حضور نمایندگان کمیسیون اروپا، نهادهای محلی قبرس ترک و اعضای جامعه تجاری برگزار شد.

منبع: قبرس میل

افزایش قابل توجه 12.87 درصدی بورس اوراق بهادار قبرس در ماه می

افزایش قابل توجه 12.87 درصدی بورس اوراق بهادار قبرس (CSE) در ماه می ثبت شد. این افزایش عمدتاً ناشی از افزایش شرکت های مالی، که 77.54 درصد از حجم معاملات ماهانه را به خود اختصاص دادند، بوده است. وزن سهام بانک قبرس و بانک هلنیک به ویژه در این رابطه قابل توجه است. بر اساس بررسی گزارش ماهانه منتشر شده توسط CSE، در آخرین جلسه معاملاتی ماه می 2024، بازارهای مالی با جهش قابل توجهی روبرو شدند و شاخص کل به 163.35 واحد رسید که نسبت به ماه قبل، افزایش قابل توجه 12.87 درصدی را نشان داد. این روند صعودی با افزایش قابل توجه ارزش کل سهام معامله شده همراه بود که نسبت به ماه قبل 51.28 درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری قبرس

معاون وزیر امور اروپا: انرژی کاتالیزوری  مهم  برای ثبات در EastMed

مارلینا راونا، معاون وزیر امور اروپا، تاکید کرده است که قبرس ضمن اینکه در مسیر استقلال انرژی و در نتیجه استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا مشارکت دارد، از انرژی به عنوان کاتالیزوری برای همکاری و ثبات در مدیترانه شرقی استفاده می‌کند. راونا در جریان سخنرانی در میزگرد اجلاس سران اروپا در پراگ 2024 که در تاریخ 13 تا 14 ژوئن برگزار شد، بر نقشی که قبرس می‌تواند در تلاش‌های اتحادیه اروپا برای رسیدگی به بحران انرژی، با ارائه یک کریدور انرژی قابل اعتماد جایگزین به اروپا ایفا کند، تمرکز کرد.

منبع: خبرگزاری قبرس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما