معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۰۹:۰۷

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته دوم خرداد ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

گزارش وزیر کشاورزی قبرس به همتایان اتحادیه اروپا درباره خشکسالی در قبرس

براساس بیانیه رسمی وزارت کشاورزی، ماریا پانایوتو، وزیر کشاورزی، توسعه روستایی و محیط زیست قبرس که برای شرکت در نشست وزراء کشاورزی اتحادیه به بروکسل سفر کرده، در جریان این نشست گزارشی از وضعیت خشکسالی مداوم در قبرس و اثرات نامطلوب کاهش بارندگی بر کشاورزی، دامپروری و محیط زیست را به همتایان اتحادیه اروپا ارائه نمود. در این نشست مسائل مربوط به بحران فعلی کشاورزی و همچنین وضعیت بازار، پس از جنگ روسیه و اوکراین، مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: قبرس میل

 

وزیر دارایی: با وجود تورم پایین، نرخ بالای بهره بانکی قابل توجیه نیست

ماکیس کراونوس وزیر دارایی در مصاحبه با روزنامه فیلفتروس، نرخ بالای وام در قبرس با توجه به تورم نسبتا پایین این کشور را غیرقابل توجیه دانست. وی خاطرنشان کرد که برای یک کشور منطقه یورو مانند قبرس، با تورم نسبتا پایین، نرخ استقراض بسیار بالا، توجیه پذیر نیست. کراونوس به پیچیدگی‌های ناشی از سیاست پولی یکپارچه منطقه یورو اشاره کرد که به گفته وی، اغلب چالش‌هایی، از جمله وضعیت فعلی را ایجاد می‌کند. کراونوس فاش کرد که شخصاً این موضوع را در جلسات یوروگروپ مطرح کرده است، جایی که نگرانی‌های او مورد استقبال سایر وزرای دارایی کشورهای عضو، قرار گرفت. وزیر دارایی همچنین تاکید کرد که آخرین پیش بینی‌های بهاری کمیسیون اروپا نشان می دهد که اقتصاد قبرس در مسیر درستی قرار دارد، لذا هدف ما حفظ این مسیر مثبت و در عین حال شناخت چالش‌های چندوجهی است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

فروش کل فرآورده‌های نفتی در آوریل نسبت به آوریل سال گذشته، 9 درصد افزایش یافت

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط سرویس آماری قبرس، در آوریل 2024، کل فروش فرآورده‌های نفتی به 115028 تن رسید که نسبت به آوریل 2023 افزایش 9 درصدی را ثبت کرد. عرضه گازوئیل دریایی (27.5 درصد) و نفت سفید هواپیمایی (6.4 درصد) و همچنین در فروش نفت کوره سنگین و سبک (به ترتیب 59.3 درصد و 39.1 درصد)، آسفالت (40.7 درصد)، بنزین موتور ( %6.9 ) و گازوئیل جاده ( %4.9 ) افزایش یافته است. در مقابل، فروش نفت سفید (59.9- درصد)، گازوئیل گرمایشی (30.3- درصد) و گاز مایع (3.1- درصد) کاهش داشته است. تا آنجا که به طور خاص به فروش از پمپ بنزین‌ها مربوط می‌شود، این میزان با 4.6 درصد افزایش به 53037 تن رسیده است. در مقایسه با مارس 2024، کل فروش فرآورده‌های نفتی در آوریل 2024 افزایش 6.3 درصدی را ثبت کرد. به طور مشخص در مورد نفت سفید هوایی (57.4 درصد) و نفت گاز دریایی (17.7 درصد) افزایش ثبت شده است، اما فروش گازوئیل جاده ای و بنزین به ترتیب 6.7 درصد و 1.5 درصد کاهش داشته است. در بازه زمانی ژانویه تا آوریل 2024، کل فروش فرآورده‌های نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.9 درصد افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

بانک های قبرس 1.8 میلیارد یورو وام های بانک مرکزی اروپا را در ماه مارس بازپرداخت کردند

بر اساس داده‌هایی که روز دوشنبه ( 7 خرداد ) توسط بانک مرکزی قبرس (CBC) منتشر شد، بانک‌های قبرس در ماه مارس سال جاری 1.8 میلیارد از وام‌های بانک مرکزی اروپا (ECB) را بازپرداخت کردند. بر اساس ترازنامه CBC، در ماه مارس در مجموع 1.8 میلیارد یورو از وامهای بلندمدت عملیات تامین مالی مجدد هدفمند (TLTRO) بازپرداخت شده است. همانطور که در صورت های مالی بانک قبرس و Astrobank ذکر شده است، بانک قبرس 1.7 میلیارد یورو وAstrobank  صد میلیون یورو را بازپرداخت کرده اند. در نتیجه، مانده TLTRO موجود در ترازنامه CBC از 4.5 میلیارد یورو در پایان فوریه به 2.7 میلیارد یورو در پایان مارس کاهش یافت. بر اساس صورت‌های مالی بانک‌ها، هلنیک بانک 2.4 میلیارد یورو از این مبلغ، بانک قبرس 310 میلیون یورو و Astrobank صد میلیون یورو در اختیار دارند. TLTRO ها وام های سه ساله ای هستند که بانک ها می‌توانند به طور جزئی یا کامل هر سه ماه یکبار بازپرداخت کنند. برنامه TLTRO در ژوئن 2014 آغاز شد و با هدف ارائه نقدینگی بلندمدت به بانک‌های تجاری تحت شرایط وام‌دهی مطلوب به منظور ترویج وام‌دهی به اقتصاد واقعی، به‌ویژه در دوره‌های فشارهای طولانی‌مدت کاهش تورم، انجام شد. این ابزارها مورد هدف قرار گرفتند، زیرا میزان وام به بانک ها با وام هایی که به مشاغل و خانوارها اعطا می‌کردند مرتبط بود.

منبع: قبرس میل

 

آموزش عالی تایمز: CUT پیشرو در تدریس در قبرس-یونان

بر اساس ارزیابی انجام شده با معیار تدریس، دانشگاه فناوری قبرس (CUT) رتبه اول را در بین دانشگاه‌های قبرس و یونان دارد، از جمله در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان تایمز (The Young University Rankings 2024) که در 14 مه 2024 منتشر شد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی دانشگاه، CUT در رتبه بندی جدید آموزش عالی تایمز، 100 پله صعود کرده است. خاطرنشان می‌شود که این عملکرد برجسته، علی‌رغم اینکه CUT فقط 20 سال است که در حال فعالیت است،  در واقع نشان دهنده به رسمیت شناختن کیفیت تدریس، زیرساخت‌های پیشرفته، اعتبار کارکنان آموزشی، تجربه یادگیری غنی دانشجویان CUT در مقطع کارشناسی و برنامه‌های کارشناسی ارشد است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

سفر معاون وزیر کشتیرانی به دانمارک جهت شرکت در کنفرانس روز اروپایی دریانوردی

مارینا هاجیمانولیس، معاون وزیر کشتیرانی قبرس، در کنفرانس روز اروپایی دریایی EMD 2024 که از 30 تا 31 می‌برگزار شد، شرکت کرد. در بیانیه مطبوعاتی آمده است که در چارچوب این کنفرانس، معاون وزیر دیدارهای دوجانبه با شهردار اسوندبورگ بو هانسن و چارلینا ویتچوا، رئیس اداره کل امور دریایی و شیلات (DG MARE) برگزار کرد. ماریانا در دیدار با ویتچوا  در مورد کلیه مسائل مربوط به تعهدات مورد نیاز کشور میزبان برای سازماندهی روز اروپایی دریانوردی گفتگو نمود. پس از تصمیم کمیسیون اروپا، لیماسول میزبان روز اروپایی دریانوردی (EMD) در سال 2026، با رویدادهایی در تمام شهرهای ساحلی قبرس خواهد بود.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

با کاهش وام ها، سپرده‌ها در سیستم بانکی قبرس برای سومین ماه در ماه آوریل افزایش یافت

کل سپرده‌ها برای سومین ماه متوالی، در آوریل افزایش ماهانه را ثبت کرده است، زیرا کل وام ها پس از دو ماه رشد کاهش یافته است. بر اساس آمارهای پولی و مالی که در روز چهارشنبه ( 9 خرداد ) توسط بانک مرکزی قبرس (CBC) منتشر شد، کل سپرده‌ها در آوریل 2024 افزایش خالص (معاملات بدون احتساب تغییرات ناشی از طبقه‌بندی مجدد، نرخ ارز و سایر تعدیل‌ها) 252.1 میلیون یورویی را در مقایسه با رقم 209.1 میلیون یورویی ماه مارس 2024، ثبت کردند. نرخ رشد سالانه کل سپرده‌ها در مقایسه با 0.6 درصد در مارس 2024 به 1.4 درصد افزایش یافت.  CBC اضافه کرد که مانده کل سپرده‌ها در آوریل 2024 به میزان قابل توجه 52.5 میلیارد یورو رسیده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

وزرای کشاورزی MED9 خواستار افزایش تدابیر بحران در CAP هستند

وزرای کشاورزی گروه MED9 در بیانیه ای مشترک، پس از نشست های 25 و 29 مارس و آوریل که تحت ریاست قبرس برگزار شد، خواستار تقویت و ارتقای تدابیر بحران در چارچوب سیاست مشترک کشاورزی، CAP، شدند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی، کرواسی، قبرس، فرانسه، یونان، ایتالیا، مالت، پرتغال، اسلوونی و اسپانیا به منظور هماهنگ کردن مواضع مشترک، چالش‌ها و ویژگی‌های مشترک منطقه مدیترانه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. نشست بعدی وزرای MED9 در سوم سپتامبر در قبرس برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری قبرس

 

افزایش سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در  قبرس

صندوق های سرمایه گذاری در قبرس در سه ماهه دوم سال، در مجموع 3 میلیارد یورو در پروژه‌های مختلف سرمایه گذاری کرده اند که بالاترین محسوب شده و نشان دهنده سهم رو به رشد این بخش در اقتصاد محلی است. انجمن صندوق های سرمایه گذاری قبرس (CIFA) در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد، کل دارایی‌های سرمایه گذاری شده در قبرس به رکورد 2.9 میلیارد یورو رسیده که نقطه عطفی مهم به شمار میرود و تقویت نقش این بخش در توسعه و تنوع اقتصادی کشور، به ویژه در این دوران پرتلاطم، را موجب می‌شود. سرمایه گذاری در قبرس در حال حاضر 26.7 درصد از کل دارایی‌های تحت مدیریت را تشکیل می دهد که در پایان سه ماهه دوم سال 2023 به 10.7 میلیارد یورو رسیده است و نسبت به سه ماهه قبل 0.42 درصد افزایش نشان می دهد. سیفا افزود: این مسیر صعودی زیربنای فعالیت 254 شرکت دارای مجوز از کمیسیون بورس و اوراق بهادار است که نشان دهنده رشد قابل توجه حدود 7.2 درصدی در طی یک سال است. روند ثابتی نیز در سرمایه‌گذاری در بخش‌های محوری مشهود است، به طوری که بخش کشتیرانی با ۵۵۵ میلیون یورو سهم عمده‌ای از دارایی‌های سرمایه‌گذاری‌شده را به خود جذب نموده است.

منبع: کاتمرینی

 

قبرس پیشرو در سرمایه گذاری فرامرزی

جورج تئوچاریدس، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار قبرس (CySEC) در جریان نشست کمیسیون مالی پارلمانی در نیکوزیا گفت که قبرس در تامین خدمات سرمایه گذاری فرامرزی از تمامی‌کشورهای اتحادیه اروپا پیشتاز تر است. او گفت که بخش خدمات مالی طی چهار سال گذشته در قبرس به ویژه در شرکت های سرمایه گذاری، شاهد رشد 12 درصدی بوده است. تئوکاریدس این موفقیت را به رشد سریع در بخش شرکت های سرمایه گذاری در 10 سال گذشته نسبت داد که شرکت هایی را از  رژیم صهیونیستی به دلیل نزدیکی قبرس و عضویت در اتحادیه اروپا، جذب کرد. او بر توسعه یک اکوسیستم با تخصص در فناوری اطلاعات، فناوری، انطباق و جنبه‌های قانونی تاکید کرد. در حالی که قبرس برای مقررات جدید در بخش دارایی‌های رمزنگاری آماده می‌شود، تئوچاریدس بر اهمیت حمایت از سرمایه گذاران تاکید کرد. مقررات MiCA که قرار است تا پایان سال 2024 به طور کامل اجرا شود، یک چارچوب جامع در سراسر اتحادیه اروپا برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات رمزنگاری ایجاد خواهد کرد.

منبع: کاتمرینی

 

صندوق بین المللی پول: قبرس باید مدل اقتصادی را از طریق اصلاحات ساختاری متنوع کند

صندوق بین‌المللی پول (IMF)، قبرس را به دلیل بهبود قوی اقتصادی و انضباط مالی ستایش کرد و در عین حال پس از آخرین مشورت ها با این کشور، توصیه کرد که تلاش‌های مستمر برای کاهش بدهی عمومی‌باید ادامه یافته و رفع نیازهای بلندمدت که در ماده 4 گزارش بدان‌ها اشاره شده، انجام شود. هیئت اجرایی، ارزیابی انجام شده توسط صندوق بین المللی پول با تأکید بر اهمیت حفظ مازاد قابل توجه اولیه و حذف تدریجی یارانه‌ها را تأیید کرد. صندوق مزبور  همچنین بر نیاز به سرمایه گذاری و اصلاحات برای حفظ رشد و مقابله با چالش هایی مانند پیری جمعیت و تغییرات آب و هوایی تاکید کرد. علاوه بر این، صندوق بین المللی پول سیاست مالی قبرس برای سال 2024 را مناسب دانست و بر لزوم کاهش بدهی عمومی زیر 60 درصد تولید ناخالص داخلی تاکید کرد.

منبع: قبرس میل

 

اتاق کشتیرانی قبرس از درخواست اتحادیه اروپا برای استراتژی صنعتی دریایی حمایت می‌کند

اتاق کشتیرانی قبرس به طور کامل از فشار اتحادیه اروپا برای یک استراتژی صنعتی دریایی که پتانسیل انتقال سبز و دیجیتال را برای تقویت رقابت و همسویی با اهداف زیست محیطی برجسته میکند، حمایت می‌کند. هدف این چشم انداز متحدِ ارتقاء بخش دریایی در مقیاس بین المللی است و راه را برای آینده ای پایدارتر و نوآورانه تر برای کشتیرانی در اروپا و فراتر از آن هموار می‌کند. در بیاینه منتشر شده در این خصوص آمده است: بدیهی است که کربن زدایی بخش دریایی تنها در صورتی محقق می‌شود که درآمدها برای کاهش شکاف قیمتی با سوخت های پاک، تامین مالی تحقیق و توسعه و نوآوری و افزایش مقیاس و استقرار انرژی و فناوری‌های پاک در کشتی، سرمایه گذاری در زیرساخت های ساحلی و آموزش، ارتقاء مهارت و مهارت مجدد کارگران دریایی و در ساحل به همراه موارد مرتبط، در نظر گرفته شود.

منبع: قبرس میل

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما