معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۶

بازار دارو و تجهیزات پزشکی در قبرس

قبرس برای رفع نیازهای بهداشتی خود طیف گسترده‌ای از دارو و تجهیزات پزشکی را وارد می‌کند. رایج‌ترین داروهای وارداتی قبرس شامل داروهایی است برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی، انکولوژی (سرطان)، دیابت و بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شوند. این کشور همچنین تولید و صادرکننده دارو نیز می‌باشد. گزارش زیر نگاهی دارد به اقلام اصلی وارداتی و صادراتی دارو و تجهیزات پزشکی در قبرس.

نیازهای دارویی در قبرس

قبرس در حال حاضر با کمبود قابل توجهی از اقلام دارویی به‌ویژه در حوزۀ بیماری‌های خاص مواجه است. برخی از داروهای حیاتی مورد نیاز عبارتند از داروهای مربوط به بیماری‌های کلیوی به‌ویژه برای جایگزینی با دیالیز، داروهای مربوط به سرطان، داروهای قلبی عروقی و درمان فشار خون بالا، داروهای دیابت مانند انسولین، و داروهای مربوط به حوزۀ سلامت روان برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب.

الف – واردات دارو و تجهیزات پزشکی

مهمترین داروهای وارداتی به قبرس عبارتند از:

  • داروهای قلبی عروقی: به دلیل شیوع بیماری‌های قلبی عروقی از رایج‌ترین داروهای وارداتی هستند.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌ویروس‌ها: این‌ دسته از دارو‌ها که برای درمان عفونت‌ها ضروری هستند اغلب برای رفع عفونت‌های مختلف باکتریایی و ویروسی وارد می‌شوند.
  • داروهای دیابتی: با توجه به افزایش بروز دیابت، واردات قابل توجهی از انسولین و سایر داروهای کنترل دیابت به قبرس صورت می‌گیرد.
  • داروهای انکولوژی: برای مقابله به بیماری سرطان نیز داروهای شیمی‌درمانی و درمان‌های هدفمندوارد قبرس می‌شوند.
  • داروهای کنترل درد: قبرس همچنین واردکنندۀ داروهای مُسّکن‌ بدون نسخه و تجویزی برای کاهش دردهای مزمن است.
  • واکسن‌ها: واکسن‌های ضروری، ازجمله واکسن‌های آنفولانزا، هپاتیت، و سایر بیماری‌های قابل پیشگیری، به‌طور منظم وارد می‌شوند.
  • داروهای روانپزشکی: داروهای مرتبط به حوزه بهداشت و سلامت روان، مانند داروهای ضد افسردگی و ضدروان‌پریشی نیز از اقلام دارویی وارداتی به قبرس هستند.

در سال 2022، با افزایش 7.6 درصدی نسبت به سال گذشته، ارزش تقریبی واردات دارویی قبرس به 288.6 میلیون دلار رسید. این حجم از واردات نشان می دهد قبرس برای تأمین نیازهای خود در حوزۀ مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی  به دارو و تجهیزات پزشکی خارجی متکی است.

واردکنندگان و توزیع کنندگان دارو در قبرس دو شرکت جنسیس فارما قبرس و سازمان داروسازی قبرس سایفا ( نمایندۀ واردکنندگان و توزیع‌کنندگان دارو در قبرس ) هستند. سایفا نقشی حیاتی در ارتباط با مقامات نظارتی، ارتقای استانداردها و اطمینان از در دسترس‌بودن داروهای ایمن  برای قبرس ایفا می‌کند.

قبرس انواع تجهیزات پزشکی را برای رفع نیازهای بهداشتی خود وارد می‌کند. برخی از رایج‌ترین اقلام وارداتی عبارتند از:

تجهیزات تشخیصی: این تجهیزات شامل دستگاه‌هایی مانند فشارسنج، پالس ‌اکسی‌متر (پالس اکسیمتر یک دستگاه پزشکی است که سطح اشباع اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کند) و دماسنج می‌شود. این‌ تجهیزات برای نظارت و تشخیص اولیه در مراکز پزشکی و در خانه‌ ضروری هستند

ابزار جراحی: ابزار جراحی مختلفی مانند چاقوی جراحی، فورسپس و قیچی جراحی برای استفاده در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها وارد می‌شود.

دستگاه‌های درمان: این شامل تجهیزاتی مانند نبولایزر است که برای درمان‌ بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود و دستگاه‌های دیالیز که برای بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی ضروری است. تغلیظ‌کننده‌های اکسیژن قابل حمل و دستگاه‌های CPAP برای آپنه خواب نیز بازار تقاضای بالایی دارند. دستگاه‌های CPAP (فشار مثبت پیوسته از راه هوا) برای درمان آپنه خواب استفاده می‌شوند. آپنه خواب اختلال در خواب است که در آن نفس‌کشیدن به‌طور مکرر در طول خواب متوقف و دوباره شروع می‌شود.

تجهیزات مراقبت شخصی: این تجهیزات شامل ماسک، دستکش، روپوش، و سایر وسایل حفاظتی لازم برای کنترل عفونت است.

دستگاه‌های استریلیزاسیون و ضدعفونی‌کننده: اتوکلاوها و سایر تجهیزات استریلیزاسیون که برای حفظ بهداشت و جلوگیری از عفونت در محیط‌های پزشکی مهم هستند.

تجهیزات مراقبت در منزل: این دسته شامل تخت‌های پزشکی، ویلچر و سایر وسایل کمک حرکتی و همچنین دستگاه‌های نظارتی خانگی است که به بیماران اجازه می‌دهد شرایط سلامتی خود را در خانه مدیریت کنند.

تجهیزات پزشکی پیشرفته: تجهیزات تخصصی برای بررسی و کنترل فشار خون، قلب و عروق و مراقبت‌های پیشرفته از بیمار نیز وارد می‌شود. این دستگاه‌ها از روش‌های پزشکی پیچیده پشتیبانی می‌کنند و وضعیت سلامت آنها بهبود می‌بخشد.

واردات این قبیل تجهیزات برای اطمینان از اینکه قبرس می‌تواند خدمات بهداشتی با کیفیت بالا را از تشخیص اولیه تا درمان‌های پزشکی پیشرفته ارائه دهد، حیاتی است.

دو شرکت شرکت مدیسل Medisell Co Ltd: و ارتوکینیس: OrthoKinisi Ltdتامین کننده اصلی تجهیزات پزشکی در قبرس هستند. شرکت مدیسل توزیع‌کننده برجسته تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی در قبرس است و طیف گسترده‌ای از محصولات ازجمله تجهیزات تشخیصی، ابزار جراحی و مواد مصرفی پزشکی را که از تولیدکنندگان معتبر بین‌المللی تهیه می‌شود، عرضه می‌کند.و ارتوکینیس متخصص در توزیع تجهیزات ارتوپدی و توانبخشی است و محصولات متنوعی ازجمله وسایل کمک حرکتی، ارتزها و دستگاه‌های توانبخشی را در مراکز مراقبت‌های بهداشتی در سراسر قبرس توزیع می‌کند.

ب - صادرات اقلام و تجهیزات پزشکی

قبرس روندی ثابت در صادرات انواع محصولات دارویی داشته است که عمدتاً بر داروهای ژنریک متمرکز بوده است. برخی از داروهای صادراتی قبرس عبارتند از:

داروهای ژنریک: قبرس به دلیل تولید قوی داروهای ژنریک که به کشورهای مختلف صادر می‌شود، شناخته شده است. این شامل طیف گسترده‌ای از داروهای مورد استفاده برای بیماری‌های رایج مانند آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد فشار خون و ضد دیابت است.

مواد فعال داروی API: صادرات APIها بسیار حائز اهمیت است چرا که از اجزای ضروری هستند که شرکت‌های داروسازی در سراسر جهان برای تولید داروهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند.

آماده‌سازی‌ها و فرمولاسیون‌های دارویی: این موارد شامل دسته وسیعی از داروهای آماده و فرموله شده است که برای مصرف‌کننده آماده است.

تقویت کننده‌ها و مکمل‌های غذایی: قبرس همچنین در صادرات مواد مقوی که از منابع غذایی مشتق شده‌اند و علاوه بر ارزش غذایی اولیه، فواید سلامتی بیشتری نیز دارند فعال بوده است. تمرکز بر داروهای ژنریک و API‌ها نقش قبرس را در زنجیرۀ تأمین دارویی جهانی، به‌ویژه در ارائه جایگزین‌های مقرون‌به‌صرفه برای داروهای گران‌قیمت و مواد خام ضروری برای تولید دارو، برجسته می‌کند. پشتیبان این قبیل صادرات،‌ زیرساخت‌های قوی تولید داروی در قبرس و مطابقت آن با استانداردهای کیفی بین‌المللی است که قبرس را به یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی دارو تبدیل می‌کند.

قبرس مرکز فعالیت چندین شرکت داروسازی است که انواع داروهای دارویی را تولید می‌کنند. برخی از شرکت‌های داروسازی قابل توجه در قبرس عبارتند از:

مدوکیمی (Medochemie): با درآمد فروش 197.12 میلیون دلار یکی از بزرگترین شرکت‌های داروسازی در قبرس است که طیف گسترده‌ای از داروهای ژنریک را تولید می‌کند. این داروها بازار صادراتی قابل توجهی دارند و محصولات مرتبط با این قبیل داروها در بسیاری از کشورها موجود است.

رمدیکا (Remedica ): با  درآمد فروش 126.09 میلیون دلار یکی دیگر از تولیدکنندگان عمده دارو در قبرس است که به دلیل تولید داروهای ژنریک و مارک‌دار شناخته شده است که محصولات خود را در سطح جهانی صادر می‌کند.

دلوربیس( Delorbis Pharmaceuticals ): با درآمد فروش 9.49 میلیون دلار متخصص در توسعه، تولید و توزیع داروهای ژنریک با کیفیت بالا است.

آفامه ( Aphame ): انواع محصولات دارویی از جمله داروهای ژنریک و بدون نسخه را تولید می‌کند.

این شرکت‌ها نه تنها در تأمین نیازهای دارویی داخلی قبرس بلکه در تأمین جهانی داروهای مقرون به صرفه و با کیفیت نیز نقش بسزایی دارند.

در قبرس، درآمد بازار داروها در سال 2024 به 162.80 میلیون دلار آمریکا خواهد رسید داروهای مرتبط با سرطان (Oncology Drugs) بزرگترین حجم از بازار قبرس را به خود اختصاص داده است و حجم بازار پیش‌بینی‌شده آن در همان 2024 به حدود 31.06 میلیون دلار آمریکا خواهد رسید. با نگاهی به آینده، انتظار می‌رود که از سال 2024 تا 2028 درآمد بازار دارو با نرخ رشد سالانه 6.29درصد افزایش یابد و به 207.80 میلیون دلار آمریکا در سال 2028 برسد.

منابع:

https://www.volza.com/p/medicine/import/import-in-cyprus/

https://www.dnb.com/business-directory/company-information.pharmaceutical_and_medicine_manufacturing.cy.html

https://www.lusha.com/company-search/pharmaceutical-manufacturing/e0f690b5b5/cyprus/178/

https://www.statista.com/outlook/hmo/pharmaceuticals/cyprus

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما