معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۰:۲۹

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته اول مهر 1403، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تأیید بودجۀ دولتی 2025 قبرس

ماکیس کراونوس، وزیر دارایی قبرس پس از اینکه هیئت دولت قبرس بودجۀ دولت در سال 2025 و چارچوب مالی سه ساله (2025-2027) را تأیید کرد، گفت اولویت بر حفظ مازاد بودجه، کنترل اشتغال در بخش عمومی، کاهش بدهی، گذار به انرژی پاک و دیجیتالی‌سازی است که از طریق رشد پایدار در بخش‌های حیاتی و حفظ ثبات مالی دنبال می‌شود. وی افزود با در نظرگرفتن اولویت‌ها، هزینه‌های مربوط به طرح‌های توسعه 2.1 درصد و آموزشی، بهداشتی و مزایای اجتماعی 5.2 درصد افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود مازاد بودجه به 3.3 درصد تولید ناخالص داخلی برسد و بدهی عمومی تا پایان سال 2025 به 64.2 درصد کاهش یابد. صندوق بین‌المللی پول همچنین تاب‌آوری قبرس پس از همه‌گیری را ستود و توصیه کرد مازاد بودجه تا زمانی که بدهی عمومی‌به 60 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد، حفظ شود.

https://cyprus-mail.com/2024/09/20/cabinet-approves-2025-state-budget

رشد بخش عمده‌فروشی و تجارت خودرو در قبرس

براساس گزارش مرکز آمار قبرس (Cystat)  بخش تجارت عمده‌فروشی و وسایل نقلیۀ موتوری قبرس در سه ماهۀ دوم سال 2024 رشد داشته است. به‌طور مشخص، شاخص ارزش گردش معاملات عمده‌فروشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۷ درصد و شاخص فروش و تعمیر وسایل نقلیۀ موتوری ۱۱.۸ درصد افزایش یافته است. شاخص فروش وسایل نقلیۀ موتوری در سه ماهه دوم سال به 176.7 واحد رسید که نشان‌دهندۀ افزایش 16.5 درصدی از آوریل تا ژوئن 2023 است. تعمیر و نگهداری و تعمیر وسایل نقلیۀ موتوری نیز با شاخص 132.6 افزایش یافت که نشان‌دهندۀ افزایش 5.2 درصدی در بازۀ زمانی مشابه است. همچنین فروش قطعات و لوازم جانبی وسایل نقلیۀ موتوری با افزایش 7.5 درصدی، به 134.7 واحد رسید.

https://cyprus-mail.com/2024/09/23/cyprus-sees-growth-in-wholesale-vehicle-trade-sector-in-second-quarter/

نیاز قبرس به یک استراتژی بلند‌مدت و با اهداف روشن در حوزۀ انرژی

به گفتۀ آندریاس پولیکاس، رئیس سازمان تنظیم مقررات انرژی قبرس (CERA)، این کشور به یک استراتژی انرژی بلند‌مدت و با اهداف روشن نیاز دارد. وی تأکید کرد که انرژی مقرون‌به‌صرفه برای توسعۀ پایدار بسیار مهم است. پولیکاس بر استراتژی انرژی پایدار اتحادیۀ اروپا که هدف آن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است، تأکید کرد. وی خاطرنشان کرد که توسعۀ فناوری‌هایی از قبیل ذخیره‌سازی انرژی و هیدروژن برای دستیابی به این اهداف حیاتی خواهد بود. قبرس به عنوان جزیره‌ای منزوی که به گردشگری وابسته است، با چالش‌های انرژی مواجه است اما پتانسیل بالایی برای استفاده از انرژی خورشیدی و ذخایر احتمالی گاز طبیعی دارد. وی گفته برای گذار موفقیت‌آمیز قبرس به انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی طی 30 تا 40 سال آینده مورد نیاز است.

https://cyprus-mail.com/2024/09/23/cyprus-needs-long-term-energy-strategy-cera-chief-says/

ازسرگیری معاملات بانک قبرس در بورس آتن

بانک قبرس پس از 7 سال غیبت، معاملات خود را در بازار اصلی بورس آتن (ATHEX) از سر گرفت. بانک قبرس اعلام کرده «بازگشت به بورس آتن گام مهمی در تاریخ 125سالۀ بانک به شمار می‌آید که با استراتژی رشد بلندمدت آن همسو است. این اقدام با هدف ایجاد ارزش برای سهام‌داران و مشتریان و درعین‌حال گسترش چشم‌انداز بانک در بین بخش وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران اعم از نهادی و خصوصی است. تاکیس آراپوگلو، رئیس هیئت مدیرۀ بانک قبرس، در سخنان خود بر مزایای تصمیم بانک قبرس مبنی بر واگذاری سهام خود به ATHEX تأکید کرد و گفت این اقدام با جلب توجه تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران، نقدینگی سهام بانک را افزایش می‌دهد و همچنین سهام بانک قبرس را با بانک‌های دیگر ازجمله در اروپای جنوب شرقی قابل مقایسه می‌کند.

https://cyprus-mail.com/2024/09/23/bank-of-cyprus-starts-trading-on-athens-stock-exchange-photos/

تغییرات قیمت سوخت در قبرس

طبق بیانیۀ انجمن مصرف‌کنندگان قبرس قیمت واردات سوخت در قبرس، بدون احتساب مالیات، تغییرات عجیبی را نشان می‌دهد. به گفتۀ این انجمن تقریباً در همۀ موارد، میانگین قیمت واردات سوخت در قبرس بالاتر از میانگین اتحادیۀ اروپا است. طبق برآورد این انجمن، در دوره‌هایی که میانگین قیمت سوخت بدون احتساب مالیات در کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش می‌یابد، تفاوت میانگین قیمت در قبرس و در اتحادیه اروپا کاهش می‌یابد و در دوره‌هایی که میانگین قیمت سوخت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال کاهش است، تفاوت تفاوت میانگین قیمت در قبرس و در اتحادیه اروپا افزایش می‌یابد. این آمار در سال 2024 قابل مشاهده است. انجمن خواستار توضیحات در این باره شده است.

https://cyprus-mail.com/2024/09/23/unexplained-fuel-price-variations-in-cyprus-says-consumers-association

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما