معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۰۹:۲۹

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 کمیته درآمدهای دولتی در سه ماهه اول سال بیش از پانصد میلیارد درام درآمد مالیاتی و عوارض دولتی جمع آوری کرده است

 کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان اعلام کرد: در سه ماهه اول سال 2024، کمیته درآمدهای دولتی 500.6 میلیارد درام درآمد وصول کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 59.8 میلیارد درام یا معادل 13.6 درصد افزایش داشته است. 88.6 میلیارد درام درآمد توسط گمرک وصول شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25.5 میلیارد درام یا معادل 22.4 درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است کاهش درآمدهای گمرکی ناشی از کاهش حجم واردات محصولات مختلف است. حدود 88.6 میلیارد درام به مودیان و اشخاص حقیقی عودت داده شده است (این شاخص شامل بازده مبالغ مالیات بر درآمد 15.8 میلیارد درام وام مسکن نمی‌شود) که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 4.9 میلیارد درام یا 5.3 درصد کمتر است (شاخص بازده 2023 شامل بازده 11.8 میلیارد درام مالیات بر درآمد وام مسکن است).

در عین حال، این کمیته گزارش می دهد که در سه ماهه اول سال 2024، در مجموع 589.2 میلیارد درام از سوی سازمان‌های مالیاتی و گمرکی وصول شده است که از این میزان 88.6 میلیارد درام به اشخاص حقیقی بازگردانده شده است. در نتیجه عملکرد واقعی از نظر درآمدهای مالیاتی و عوارض دولتی بالغ بر 500.6 میلیارد درام بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 39.3 میلیارد درام یا معادل 8.5 درصد افزایش داشته است. اگر عملکرد سه ماهه اول سال 2023 را بر اساس منطق محاسباتی سال 2024 در نظر بگیریم، یعنی بدون کسر بازپرداخت مالیات بر درآمد وام مسکن از مبالغ بازپرداخت شده در این صورت درآمدهای تضمین شده سه ماهه اول سال 2024 معادل 27.4 میلیارد درام یا 5.8 درصد بیشتر از شاخص مشابه سال قبل خواهد بود.  

https://www.tert.am/am/news/2024/04/02/pek/4102607

 بر اساس اعلام مجله Global Finance، بانک آمریابانک به عنوان بهترین بانک ارمنستان در سال 2024 شناخته شد

 بر اساس نتایج سی و یکمین مراسم جایزه سال بهترین بانک های جهان مجلهGlobal     Finance، آمریا بانک به عنوان بهترین بانک ارمنستان شناخته شد. بانک های برنده از حدود 150 کشور و منطقه بر اساس معیارهایی مانند رشد دارایی، سودآوری، پوشش جغرافیایی، مشارکت های استراتژیک،  توسعه کسب و کار و نوآوری انتخاب شده اند. در این انتخاب  همچنین تحلیل های بازارهای مالی و آژانس های رتبه بندی، مشاوران بانکی و مالی و نقطه نظرات سایر متخصصان نیز مد نظر گرفته شده است. به گزارش Global Finance ، بانکهای برنده جایزه، به دلیل توانایی خود در پاسخگویی دقیق به نیازهای مشتریان و ثبت نتایج خوب در شرایط سخت بازار متمایز بودند. به نوشته این نشریه، در شرایط تغییر سریع نرخ بهره، سازمان‌های برنده توانستند دارایی‌ها و بدهی‌های خود را هوشمندانه مدیریت کنند. لازم به ذکر است،  آمریابانک برای دهمین بار و برای چهارمین سال متوالی برنده جایزه «بهترین بانک ارمنستان» شده است.

https://hetq.am/hy/article/165425

 معدن طلای آمولسار ، در پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده به بهره برداری می رسد

 معدن طلای آمولسار با مدیریت«لیدیان ارمنستان» قرار است در پایان سال جاری یا ابتدای سال 2025 آغاز به کار کند. بابکن تونیان، نایب رئیس کمیته دائمی امور اقتصادی جمهوری ارمنستان در جلسه کمیته این موضوع را بیان کرد. وی اعلام کرد: در نتیجه مشکلی از نظر طلای خام در کشور ما وجود نخواهد داشت. یادآور می‌شویم که در تاریخ 6 ژوئن 2023، روسای شرکت‌های «لیدیان ارمنستان» و«الید گلد کورپ»در دیدار با مهر گریگوریان معاون نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان گفتند که قرار است پروژه آمولسار را به طور مشترک اجرا کنند. موضوعات مربوط به از سرگیری ساخت و ساز معدن آمولسار ، تاریخ های مورد انتظار شروع بهره برداری، روند تامین مالی پروژه سرمایه گذاری و همکاری دولت و شرکت، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://news.am/arm/news/815891.html

 نماینده پارلمان : محصولات ارمنی باید در بازارهایی با استانداردهای بالا مصرف شود

ارمنستان به عنوان یک کشور باید کیفیت کالاهای صادراتی خود را بهبود بخشد و سعی و تلاش کند تا کالاهای ما نه تنها در بازارهای کلاسیک مصرف شود، بلکه در بازارهایی با استانداردهای بالا که ممکن است در حال حاضر برای ما دست نیافتنی به نظر برسد، مصرف شود. در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم. وقارشک هاکوبیان، عضو فراکسیون توافق مدنی مجلس ملی در گفتگو با خبرنگاران در مجلس ملی به این موضوع اشاره کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا مقامات اتحادیه اروپا از ارمنستان می خواهند تا وابستگی اقتصادی خود به روسیه را کاهش دهد، گفت: ما باید مشکل را از نظر تنوع بازارها در نظر بگیریم. الان دولت ما با آن برخورد می‌کند که خیلی طبیعی است تا به یک نقطه وابسته نباشیم. اما همچنین نباید وابستگی به یک نقطه را تبدیل به وابستگی به نقطه دیگر کنیم. این تضمینی است که در این شرایط سخت ژئوپلیتیکی، حتی در صورت وقوع آتش سوزی، اقتصاد ما به حالت عادی کار خواهد کرد. ما نباید این روند را در تضادها در نظر بگیریم، بلکه در ترکیبات.  به عنوان مثال، ارمنستان یکی از اعضای اتحادیه اقتصادی ارواسیا است، اما ما روابط بسیار خوبی با اتحادیه اروپا داریم. ما با همه شرکای غربی خود، همچنین با شرکای خاورمیانه، با همسایه خود ایران، روابط بسیار خوبی داریم. همچنین می‌توانیم دروازه بزرگی در همکاری‌های اوراسیا و ایران باشیم. به گفته وی، در این تعبیر، ارمنستان در موقعیت بسیار سودمندی قرار دارد.

https://fa.armradio.am/2024/04/02/%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%86%

کامیون داران گیر افتاده در مرز گرجستان ، ادعا می‌کنند که مسکو در تلاش است ، ارمنستان را به دلیل اقدامات اخیرش به غرب تنبیه اقتصادی کند

کامیون‌های صادر کننده کنسرو، میوه و سبزیجات، گل، ماهی و سایر اقلام غذایی ارمنستانی به روسیه پنج روز است که در لارس گیر افتاده اند و تحت بررسی‌های بهداشتی و ایمنی سخت تر از حد معمول قرار دارند.

رز فیلد شرکتی است که رزهای گلخانه ای از ارمنستان به روسیه صادر می‌کند. یکی از مقامات این شرکت استدلال می‌کند که مسکو برای مجازات ایروان به دلیل جستجوی گزینه‌های غربی در بخش های دفاعی و امنیتی، بازرسی‌های سختی را آغاز کرده است، وی گفت : آنها تلاش می‌کنند به ارمنستان از نظر اقتصادی ظلم کنند، دلیل آن این است که ارمنستان در حال تغییر مسیر سیاسی خود است.

تنها جاده زمینی که ارمنستان را به روسیه متصل می‌کند، مرز گرجستان و روسیه از طریق پاسگاه لارس علیا در اوستیای شمالی است.

دولت ارمنستان می‌گوید که از این وضعیت آگاه است، کامیون داران می‌توانند برای پشتیبانی با وابسته گمرک ارمنستان در لارس تماس بگیرند، اما کامیون داران می‌گویند که امکان ارتباط و تماس برقرار نیست.

https://eitaa.com/t.me@miranpress

 حجم صادرات خودرو از ارمنستان به روسیه کاهش می یابد

 خرید خودرو از ارمنستان دیگر برای روس ها جالب نخواهد بود و حجم فروش در ارمنستان نیز کاهش می یابد .

آرتیوم پتروسیان ، رئیس انجمن خودروسازان ارمنستان گفت: طبق آیین نامه جدیدی که اخیرا در روسیه لازم الاجرا شد ، در صورت واردات خودرو از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله ارمنستان به روسیه، مالیات و عوارض پرداخت نشده ناشی از کاهش ارزش گمرکی به عنوان بخشی از عوارض خروج محاسبه می‌شود. در واقع پولی که وارد کنندگان خودرو روسی با گرفتن خودرو از ارمنستان پس انداز می‌کردند به صفر می رسد.

وی یادآور شد: در نتیجه محدودیت های غربی که گرجستان نیز به آن پیوست، صادرات خودرو از گرجستان به فدراسیون روسیه پیچیده شد و در نتیجه راه‌ها و مکانیسم های صادرات و صادرات مجدد تغییر کرد.

ارمنستان پس از بلاروس و قزاقستان ، در اتحادیه اوراسیا ، سومین کشور صادر کننده خودرو به فدراسیون روسیه است.

https://ejc.am/hy/articles/tntesakan

 منافع ملی ارمنستان در توسعه اقتصادی است

 به گزارش آرمن پرس، نشست شورای سیاست گذاری اقتصادی ارمنستان روز شنبه با حضور نیکول پاشینیان نخست وزیر برگزار شد.

در این نشست پاشینیان اعلام نمود که برای سال 2024، مبلغ 40 میلیارد درام (حدود 100 میلیون دلار) به بخش علوم اختصاص یافته، که نسبت به سال 2018، این رقم سه برابر افزایش یافته است.

پاشینیان سپس افزود: حقوق دانشمندان افزایش یافته و موفق شده ایم تجهیزات علمی مدرنی برای این بخش بدست آوریم، تغییرات ساختاری مهمی‌ برای این بخش بدست آوردیم. تغییرات ساختاری مهمی در این بخش ایجاد کرده ایم. نخست وزیر ارمنستان در ادامه با بیان اینکه ، تصور ما این است که این برنامه باید در خدمت توسعه اقتصاد، همچنین توسعه ارمنستان قرار گیرد، تاکید نمود، منافع ملی ارمنستان در توسعه اقتصادی کشور است، یعنی توسعه ارمنستان ، بدون توسعه اقتصادی ، قابل تصور نیست.

 https://@iranarmeniachamber

آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 10  الی16 فروردین ماه 1402

-مسافر ورودی ایرانی و خارجی   5346نفر

-مسافر خروجی ایرانی و خارجی 4380 نفر

مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی  9439 نفر

اتوبوس ورودی  43 دستگاه

اتوبوس خروجی  39 دستگاه

مجموع تردد اتوبوس های ورودی و خروجی  82دستگاه

کامیون‌های ورودی  1153دستگاه

کامیون‌های خروجی  1124 دستگاه

مجموع ترددکامیون‌های ورودی و خروجی  2277 دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما