معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۱۰:۰۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم فروردین ماه 1403 انتشار یافته در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته بالغ بر 26 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسیده است. بر این اساس، بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی و قزاقستان محصول پلی پروپیلن تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن‌نفت» و نمایندگان گروه‌های تجاری امارات نیز کربن فنی تولید شده در کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی» را با ارز خارجی خریداری کردند.

همچنین محصولاتی از قبیل پارچه‌های پنبه‌ای و نخ پنبه، پیراهن‌های مردانه، جین، الیاف بازیافتی، مواد خام ابریشم و ضایعات پنبه‌ به کارآفرینانی از امارات، بریتانیا، ترکیه، آذربایجان، پاکستان و جمهوری قرقیزستان فروخته شد. ارزش کل معاملات حدود 2 میلیون و 900 هزار دلار بود.

تجار کشور ترکمنستان نیز محصولاتی از قبیل قیر، پلی پروپیلن و فرش‌های دست‌باف را برای بازار داخلی خریداری کردند. ارزش کل معاملات بیش از 24 میلیون و 387 هزار منات بود.

 https://tdh.gov.tm/tk/post/39425

تولید قطعات یدکی به ارزش بیش از 1.5 میلیون منات توسط کارخانه تعمیر موتور داش‌آغوز

کارخانه تعمیر موتور داش‌آغوز در سال 2023 قطعات یدکی و سایر لوازم به ارزش یک میلیون و 540 هزار منات تولید و به شرکت‌های مربوطه تحویل داده است. این شرکت در زمینه تولید قطعات یدکی ماشین آلات مورد استفاده در کاشت پنبه و گندم، مراقبت از آن‌ها و برداشت محصولات و همچنین وسایل مورد استفاده در زمینه خدمات رسانی فعالیت دارد.

در سال 2014 این کارخانه بازسازی اساسی شده و در حال حاضر دارای 3 بخش تولیدی است. این شرکت در مجموع 43 نوع قطعات یدکی لازم برای ماشین آلات مختلف و ابزار کار آن‌ها را تولید می‌کند. در میان آن‌ها قطعات یدکی برای تراکتور، کمباین، دستگاه کاشت پنبه و گندم، کولتیواتور، گاو آهن و چیزل وجود دارد.

بنا به اظهارات گلدیمراد اورازبایف مهندس ارشد این شرکت: ایجاد زمینه تولید برخی از قطعات یدکی دروگرهای گندم نیز بسیار مفید بود. این مهم نشان می‌دهد که دامنه تولید در این شرکت در حال گسترش بوده و همچنین ثابت می‌کند که تجربه تعمیرکاران و متخصصان ما در حال افزایش است. زیرا آن‌ها قادر به تولید چنین قطعات یدکی با کیفیتی با کمک تجهیزات مدرن هستند.

یکی از فعالیت‌های مؤثری که در سال‌های اخیر در این شرکت انجام شده، آغاز تولید اکسیژن فنی لازم برای دستگاه‌های جوشکاری است. در این راستا تقاضای زیادی به این محصول در کارگاه‌های مربوطه وجود دارد.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/72465

 میزان صادرات محصولات تولید شده توسط کارآفرینان استان لباب به کشورهای خارجی

ارزش کل محصولات صادراتی کارآفرینان استان لباب در سال 2022 حدود 11 میلیون و 197.5 هزار دلار بوده است. در سال 2023 نیز کارآفرینان استان لباب با اطمینان و فعالانه وارد بازارهای جهانی شده و به سطوح عالی دست یافتند. بر اساس مقاله‌ای که در روزنامه «Türkmen gündogary» منتشر شده، صادرات محصولات مختلف از جمله مواد غذایی به کشورهای خارجی همواره در حال افزایش است.

کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان و ازبکستان به عنوان کشورهای اصلی وارد کننده محصولات کارآفرینان استان لباب در حال تقویت روابط اقتصادی متقابل هستند. محصولات غذایی پرورش یافته در مجتمع‌های گلخانه‌ای مدرن ده‌ها شرکت خصوصی استان لباب مانند «Altyn saraý»، «Döwrebap çözgüt»، «Altyn bürgüt»، «Mizemez gadam»، «Altyn gül» و انجمن‌های اقتصادی «Ahmet-Haýdar» و «Bäşnur» در خارج از کشور تقاضای زیادی دارد. لازم به ذکر است که حجم صادرات شرکت خصوصی تولید پنبه «Gaýrat»، شرکت تولیدی باتری «Kökçi» و شرکت تولیدکننده اسیدهای چرب خام «Döwrebap iş» در این استان نیز رو به افزایش است.

بر اساس این مقاله، محصولات صنعتی تولید شده توسط شرکت‌های خصوصی بخش عظیمی از صادرات را تشکیل می‌دهند. به ویژه، کارآفرینان با مصالح ساختمانی و سایر انواع محصولات تولیدی خود با موفقیت وارد بازار جهانی می‌شوند. کالاهای صنعتی مانند ایزوگام، ماستیک قیر مایع، گلدان کنفی، نخ کنفی، لوله‌های پلی اتیلن و کیسه در بازارهای ازبکستان، روسیه، ترکیه، افغانستان، قزاقستان، بلاروس، امارات متحده عربی و قرقیزستان از فروش بیشتری برخوردار هستند.

در سال 2023، مجموعاً 16 شرکت کوچک، انجمن‌های اقتصادی و کارآفرینان خصوصی تولید کننده کالاهای صنعتی، روابط اقتصادی خود را با کشورهای خارجی برقرار کرده و جایگاه خود را در بازارهای جهانی تحکیم بخشیده‌اند. در این مقاله آمده، انتظار می‌رود تعداد آن‌ها در سال 2024 افزایش یابد.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/72450

 احداث خانه‌های مسکونی در استان لباب بر اساس وام‌های بلند مدت 30 ساله

در استان لباب شرکت‌های خصوصی ساختمان سازی مانند «Pisseli»، «Arzuwly ugur»، «Paýhasly ýörelge» و «Syrly sandyk» در حال ساخت 165 خانه مسکونی یک و دو طبقه بر اساس وام‌های بلند مدت دولتی 30 ساله هستند.

براساس گزارش مزبور هم اکنون در مجتمع‌های مسکونی که در شمال شهر کرکی احداث شده، برخی از آن‌ها طی مراسم‌های جشنی مورد بهره برداری قرار گرفته است. تعداد 72 مورد از این ساختمان‌های مسکونی جدید که جلوه بی‌نظیری به شهر کرکی می‌بخشد، در حال تکمیل است. در آینده نزدیک صاحبان آن‌ها به خانه‌های جدید نقل مکان خواهند کرد.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/73110

 حجم مبادلات تجاری بین افغانستان و ترکمنستان در سال 2023

بر اساس آمار وزارت تجارت و صنایع افغانستان، مبادلات تجاری بین افغانستان و ترکمنستان در سال 2023 معادل 481 میلیون دلار بوده است. نشریه اینترنتی «طلوع نیوز» در این باره خبر داده و اعلام نموده که وزیر تجارت و صنایع افغانستان با سفیر ترکمنستان دیدار و در خصوص همکاری‌های تجاری و صادرات سنگ مرمر افغانستان به ترکمنستان تبادل نظر کردند.

آخوندزاده عبدالسلام جواد نماینده وزارت تجارت و صنایع در گفتگو با خبر گزاری «طلوع نیوز» اظهار داشت: در سال 2023 حجم مبادلات تجاری دو کشور معادل 481 میلیون دلار بوده است. ذبیح الله مجاهد نماینده امارت اسلامی نیز بیان داشت که حجم صادرات در سال 2024 افزایش خواهد یافت. اداره تجارت و سرمایه گذاری افغانستان خاطرنشان کرد که ترکمنستان فعالانه در روابط تجاری با افغانستان مشارکت دارد.

بنا بر اطلاعات وزارت تجارت و صنایع، مواردی از قبیل برق، نفت و گاز طبیعی اساس صادرات ترکمنستان به افغانستان را تشکیل می‌دهند. در حالی که عمده صادرات افغانستان به ترکمنستان سنگ مرمر، خشکبار، سیب زمینی و نوشیدنی‌های غیر الکلی است.

 https://www.atavatan-turkmenistan.com/owganystan-bilen-turkmenistanyn-arasyndaky-sowda-dolanysygy-481-million-dollara-den-boldy

 

حجم گردش تجاری بین ترکمنستان و چین در سال 2023

حجم تجارت متقابل ترکمنستان و چین در سال 2023 از مرز 10 میلیارد و 590 میلیون دلار گذشت. تنها در ماه دسامبر 2023، گردش تجاری بین ترکمنستان و چین بیش از 863 میلیون و 112 هزار دلار بوده است. بخش عمده حجم مبادلات تجاری دوجانبه مربوط به صادرات ترکمنستان است.

ترکمنستان در سال 2023 محصولاتی به ارزش 9 میلیارد و 633 میلیون و 228 هزار دلار به چین ارسال کرده است. همچنین ترکمنستان طی سال گذشته حدود 956 میلیون و 840 هزار دلار کالای چینی وارد کرده است. بخش عمده صادرات ترکمنستان به چین گاز طبیعی بوده که از طریق خطوط لوله ارسال می‌شود.

https://business.com.tm/tm/post/11322

 افزایش 76.5 درصدی صادرات گندم قزاقستان به ترکمنستان

قزاقستان طی یک سال یعنی از نوامبر 2022، میزان گندم صادراتی به ترکمنستان را 76.5 درصد افزایش داد و از 299.3 هزار تن به 528.1 هزار تن رساند. کمیته آمار دولتی قزاقستان در اوایل سال جاری میلادی ، این موضوع را اعلام کرده است.

از نظر ارزش ارزی، صادرات با 58.7 درصد افزایش از 109.2 میلیون دلار به 173.2 میلیون دلار رسید. ترکمنستان پس از ازبکستان و تاجیکستان سومین وارد کننده گندم قزاقستان است.

شایان توجه آنکه ترکمنستان مدعی است، سالانه نزدیک به 1.5 میلیون تن گندم برداشت می‌کند، اما سالهاست که با بحران غذایی و از جمله کمبود آرد و نان مواجه بوده است. منتهی دولت ترکمنستان این موضوع را به طور رسمی قبول نمی‌کند.

https://www.azathabar.com/a/gazagystan-turkmenistana-bugday-eksportyny-76-5-artdyrdy/32797754.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما