معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۰۸:۵۴ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 انتشار یافته در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته مجموعاً 36 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسیده است. بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی، مالت، ترکیه، افغانستان، گرجستان، ازبکستان و اوکراین محصولاتی از قبیل گازوئیل گوگرد زدایی شده، اوره، اسید سولفوریک فنی، سوخت دیزل تصفیه شده به روش هیدرولیکی، گاز مایع، قیر جاده‌ای، نفت کوره کم گوگرد، روغن پایه و پلی پروپیلن را با ارز خارجی خریداری کردند.

علاوه بر آن، محصولاتی از قبیل نخ پنبه، نخ پنبه قلیایی نشده و ست لحاف و تشک با ارز خارجی به بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و آذربایجان فروخته شده که ارزش کل معاملات آن بیش از 70 میلیون و 944 هزار دلار بوده است.

بازرگانان کشور ترکمنستان نیز محصولاتی از قبیل پلی پروپیلن (کنسرن دولتی ترکمن نفت)، نخ پنبه، فرش دست‌باف و شیره تغلیظ شده ریشه گیاه شیرین بیان را به ارزش کل بیش از 42 میلیون و 79 هزار منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/40137

رشد شاخص های اقتصادی ترکمنستان در سه ماهه اول سال جاری میلادی

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان آقای گلدی‌ مرادوف درباره شاخص‌های کلان اقتصادی کشور در سه ماهه اول سال 2024 طی گزارشی در نشست هیئت دولت ترکمنستان اعلام کرد که " در سه ماهه اول سال جاری برنامه فعالیت‌ها و تولید محصولات در مجموعه ساختمانی و صنایع به میزان 121.8 درصد محقق شده است".

مشارالیه ادامه داد: " برنامه اجرایی وزارت ساختمان سازی و معماری در دوره مزبور 107.3 درصد، وزارت صنایع و تولیدات ساختمانی 102.7 درصد و وزارت نیرو 114.4 درصد محقق شده است. ضمنا نرخ رشد تولید برق نیز 100.8 درصد بوده است. از ابتدای سال تاکنون، برنامه تولید و کار انجام شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» برابر با 152.8 درصد، برنامه اداره دولتی مدیریت ساخت بزرگراه‌ها 115.1 درصد و برنامه‌های شهرداری عشق آباد به میزان 113 درصد محقق شده است ".

شایان توجه است که علاوه بر مشارالیه، آقای آتدایف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور تجارت نیز در گزارشی درباره نتایج امور انجام شده توسط وزارتخانه‌های بخش تجاری و نساجی و ادارات مربوطه آن‌ها در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی مارس 2024 به ارائه گزارشی مبادرت نمود.

بنا به اعلام آقای آتدایف در دوره مزبور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نرخ رشد گردش تجارت توسط وزارت بازرگانی و روابط اقتصادی خارجی 103.8 درصد، نرخ رشد محصولات تولیدی 101.4 درصد، تولید پارچه‌های نخی توسط وزارت صنایع نساجی 106.5 درصد، خیاطی و بافندگی 103.3 درصد و محصولات چرمی‌ برابر با 109.5 درصد بوده است.

مشارالیه همچنین اظهار داشت : " از ابتدای سال تاکنون 74 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان انجام شده و 6 هزار و 867 قرارداد به ثبت رسیده است. در این دوره سه ماهه، نرخ رشد فعالیت‌ها از سوی اتاق بازرگانی و صنایع برابر با 108.3 درصد بوده و 3 نمایشگاه و 30 مورد همایش برگزار شده است" .

شایان ذکر است که بر اساس اعلام اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، نرخ رشد تولید محصولات کشاورزی و غذایی در سه ماهه اول سال جاری برابر با 107.6 درصد و محصولات صنعتی برابر با 107.2 درصد بوده است.

ضمنا آقای مأممت‌خان چاکی‌یف مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت نظر کابینه وزرای ترکمنستان درباره نتایج فعالیت‌های انجام شده در بخش‌های تحت نظارت خود در سه ماهه گذشته سال جاری به ارائه گزارش مبادرت نمود.

بنا به اعلام وی در دوره مورد گزارش، نرخ رشد کارها و خدمات انجام شده در این مجموعه معادل 118.1 درصد بوده است. نرخ رشد حمل و نقل بار از طریق جاده، ریلی، هوایی، دریایی و رودخانه‌ای برابر با 105.4 درصد و نرخ رشد جابجایی مسافر نیز برابر با 101.7 درصد بوده است.

آقای چاکی یف همچنین اظهار داشت : "در ماه‌های ژانویه الی مارس، نرخ رشد انجام خدمات در آژانس «ترکمن‌ دمیریوللاری (خطوط ریلی ترکمن)» برابر با 104.2 درصد، در آژانس «ترکمن آوتواولاغلاری» 110.2 درصد، آژانس «ترکمن‌هوایوللاری (خطوط هوایی ترکمن)» برابر با 164.7 درصد، آژانس «‌ترکمن‌دنیز دریایوللاری (خطوط دریایی و رودخانه‌ای ترکمن)» برابر با 121.4 درصد و آژانس «ترکمن‌ آراقاتناشیق (مخابرات ترکمن)» برابر با 111 درصد بوده است " .

رئیس جمهور ترکمنستان پس از گزارش های فوق الذکر به اعضای کابینه اظهار داشت : " نتایج فعالیت‌های انجام شده در کشور در سه ماهه اول سال جاری نشان از اجرای موفق برنامه‌های اتخاذ شده داشته و رشد تولید ناخالص داخلی در طول دوره این گزارش به میزان 6.3 درصد ثابت مانده و این شاخص در بخش صنایع 4.7 درصد، در بخش حمل و نقل و ارتباطات 6.6 درصد، در بخش خدمات 7.6 درصد، در بخش تجارت 8.2 درصد و در بخش کشاورزی 4.1 درصد بوده است ".

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/40214

 

ارائه نرخ‌های تخفیف‌دار برای حمل و نقل کانتینری از بنادر گرجستان به شهرهای ترکمنستان

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، شرکت سهامی عام «مرکز حمل و نقل - لجستیک ترکمنستان» نرخ‌های ویژه تخفیف‌دار را برای حمل و نقل کانتینری از بنادر پوتی و باتومی‌گرجستان به شهرهای ترکمنستان از طریق بندر دریایی بین المللی ترکمن باشی در مسیر بین المللی CASCA+  ارائه داده تا باعث افزایش تردد در این مسیر گردد.  

بنا به اعلام آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت نظر کابینه وزرای ترکمنستان، این نرخ ها شامل رویه‌های گمرکی برای صادرات و واردات، ایمنی، بیمه، مایل اول و هزینه‌های بندری در بنادر پوتی و باتومی و THC نمی‌گردد. ضمنا در صورتی که وزن محموله به همراه کانتینر از 22 تن بیشتر شود، برای هر کانتینر 50 دلار هزینه اضافی دریافت خواهد ‌شد.

در اطلاعیه آژانش حمل و نقل و ارتباطات تاکید شده که در صورت تغییر کرایه‌های راه آهن، کرایه‌ها بر اساس آن تغییر تعدیل می‌شوند. این نرخ‌ها همچنین شامل پرداخت جریمه‌هایی نمی‌شود که ممکن است به دلیل اشتباه فرستنده یا گیرنده کالا و نه حامل بار یا راه‌آهن در زمان حمل و نقل بروز نمایند.

نرخ های ترجیحی تعیین شده توسط TULM برای حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی، محصولات گیاهی و کالاهای خطرناک اعمال نمی‌شود.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11639

 حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و ازبکستان در دو ماهه نخست 2024

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی، حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و ازبکستان از ژانویه لغایت فوریه 2024 معادل 184.6 میلیون دلار بوده است. ازبکستان طی دوره مورد گزارش از ترکمنستان محصولاتی به ارزش 173.5 میلیون دلار وارد کرده و در مدت مشابه، صادرات این کشور به ترکمنستان 11.1 میلیون دلار بوده است.

شایان ذکر است که مجموع گردش مالی تجارت خارجی ازبکستان در ژانویه سال جاری معادل 9.9 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2023، به میزان 940.3 میلیون دلار معادل 10.5 درصد افزایش داشته است. حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و ازبکستان در ژانویه 2024 معادل 59.8 میلیون دلار بوده است.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11580

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما