معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۰۸:۴۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول خرداد ماه 1403 انتشار یافته در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته مجموعاً 31 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسیده است. بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان و گرجستان محصولاتی از قبیل سوخت هواپیما و قیر جاده‌ای تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن‌نفت» و کاربامید تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی» را با ارز خارجی خریداری کردند.

علاوه بر آن، محصولاتی از قبیل پارچه‌های رنگی و ژاکارد، نخ پنبه‌ای، جین و الیاف پنبه به بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و قرقیزستان با ارز خارجی فروخته شد. ارزش کل معاملات بورس در این هفته بیش از 20 میلیون و 590 هزار دلار بوده است.

ضمناً کارآفرینان کشور ترکمنستان نیز محصولاتی از قبیل قیر جاده‌ای و پلی پروپیلن و همچنین فرش‌های دست‌باف را برای بازار داخلی خریداری کردند که ارزش کل معاملات آنها بیش از 6 میلیون و 701 هزار منات گزارش شده است.

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/40222

برگزاری بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی شهر سفید عشق‌آباد

در هفته گذشته در پایتخت کشور ترکمنستان، بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی " شهر سفید عشق‌آباد " گشایش یافت. شهرداری عشق‌آباد و اتاق بازرگانی این کشور متصدی برگزاری این نمایشگاه بودند. بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، شهر مرمرین عشق‌آباد که به " مروارید آسیا " معروف شده، تبدیل به یکی از زیباترین و راحت‌ترین شهرهای جهان برای زندگی تبدیل شده است.

این نمایشگاه به ابتکار رئیس جمهور ترکمنستان، آقای سردار بردیمحمدوف برگزار گردیده و نمایانگر دستاوردها و چشم‌اندازهای گسترش شهر در زمینه معماری می‌باشد. نمایشگاه مذکور محلی برای گفتگو، تبادل تجربیات و استفاده از طرح‌های نوآورانه جهانی در زمینه شهری است.

در این نمایشگاه 140 شرکت داخلی و خارجی، سازمان‌ها و مؤسسات و فعالان اقتصادی خصوصی تولیدات و دستاوردهای خود را به معرض نمایش گذاشتند. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اعضای هیات دولت، رئیس مجلس، مدیران وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی ترکمنستان، سفرا و دیپلمات‌های مقیم عشق آباد، نمایندگان سازمان‌های عمومی، خبرنگاران رسانه‌های ارتباط جمعی و ... حضور داشتند.

 https://turkmenistan.gov.tm/ru/post/72547/mezhdunarodnaya-universalnaya-vystavka-belyj-gorod-ashhabad

 https://tdh.gov.tm/ru/post/40729/uchastnikam-xxiii-mezhdunarodnoj-universalnoj-vystavki-belyj-gorod-ashhabad

 افتتاح بخش تجن-مرو بزرگراه عشق‌آباد–ترکمن‌آباد

در اواسط آوریل 2024، سردار بردی‌محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم افتتاحیه بخش تجن-مرو بزرگراه عشق‌آباد-ترکمن‌آباد شرکت نموده و یک هفته بعد مراسم افتتاح رسمی، این بزرگراه مورد استفاده عموم مردم و وسایل نقلیه قرار گرفت.

شایان توجه آنکه در تاریخ 24 ژانویه 2019 عملیات ساخت بزرگراه عشق آباد-ترکمن آباد به طول 600 کیلومتر آغاز شده است. بنا به اعلام خبرگزاری دولتی ترکمنستان ساخت این بزرگراه در سه مرحله عشق آباد-تجن (203 کیلومتر)، تجن-مرو (109 کیلومتر) و مرو-ترکمن آباد (288 کیلومتر) انجام خواهد شد.

مرحله اول این بزرگراه یعنی بخش عشق آباد-تجن در ماه اکتبر سال 2021 به بهره برداری رسید. این بزرگراه توسط شرکت سهامی خاص «Türkmen Awtoban» در حال ساخت است.

https://www.azathabar.com/a/prezident-asgabat-turkmenabat-yolunyn-tejen-mary-bolegini-acdy/32908912.html

 

اعلام آمادگی روسیه برای کمک به برقی سازی راه آهن ترکمنستان در مسیر ترکمن‌باشی-ترکمن‌آباد

ویاچسلاو پاولوفسکی معاون مدیرکل شرکت سهامی عام راه آهن روسیه در سخنانی اظهار داشت: " شرکت سهامی عام راه آهن روسیه آماده یاری رسانی جهت برقی سازی زیرساخت‌های راه آهن ترکمنستان در مسیر اصلی شهر ترکمن‌باشی به ترکمن‌آباد است ".

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، ویاچسلاو پاولوفسکی اظهار داشت که این شرکت آماده ارائه رویکردهای یکپارچه جهت ایجاد یک مبنای حقوقی نظام‌مند در زمینه برقی سازی و آموزش کارکنان است. آنطور که در این گزارش اشاره شده، طرف ترکمنستانی و شرکت سهامی عام راه آهن روسیه در مورد مسائل نوسازی کارخانه تعمیر واگن در قزل‌آربات نیز به توافق رسیدند.

ویاچسلاو پاولوفسکی همچنین اظهار داشت:" در کنار برنامه‌های آموزشی، بازدید همکاران ترکمنی از تأسیسات راه آهن در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ مد نظر گرفته شده و امکان بازدید اساتید دانشگاه روسیه از ترکمنستان نیز وجود دارد".

در همین راستا لیودمیلا رنه معاون بخش پروژه‌های خارجی و همکاری‌های بین‌المللی شرکت سهامی عام راه آهن روسیه رد اظهاراتی اعلام کرد که کشورش که از ایده بازسازی راه آهن مسافربری معروف مسکو-عشق‌آباد نیز حمایت می‌کند.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11719

 

حضور ترکمنستان در همایش اقتصادی بین‌المللی کازان

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنستان در همایش اقتصادی بین‌المللی «KazanForum 2024» و نمایشگاه «Russia Halal Expo» که از تاریخ 15 لغایت 19 می 2024 در مرکز نمایشگاهی «Kazan Expo» برگزار گردید، ترکمنستان نیز حضور فعالی داشته است.

این نمایشگاه فرصتی مناسب برای شرکت‌های ترکمنی بود تا فرصت‌های سرمایه گذاری و دستاوردهای خود در بخش فراورده‌های حلال را به نمایش گذاشته، با شرکت‌های خارجی روابط تجاری برقرار کرده و با آخرین تحولات بازار محصولات حلال آشنا شود.

تجار و بازرگانان ترکمنی بر این بارند که حضورشان در رویداد مزبور، باعث افزایش و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با روسیه و همچنین تقویت جایگاه این کشور در بازار جهانی محصولات حلال و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی در ترکمنستان خواهد شد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/77068

تحقق برنامه‌های مربوط به تولید نفت و گاز ترکمنستان در سه ماهه اول سالجاری میلادی

آقای باتیر آمانوف ، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور نفت و گاز درباره نتایج کار انجام شده در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی مارس 2024 در بخش‌های تحت نظارت خود، مبادرت به ارائه گزارش خلاصه ای به شرح ذیل نمود:

" کنسرن دولتی «ترکمن‌نفت» در سه ماهه اول سال جاری 102.1 درصد از برنامه استخراج نفت، 101.1 درصد برنامه تولید بنزین، 100 درصد برنامه تولید سوخت گازوئیل، 100 درصد برنامه تولید پلی پروپیلن و 100 درصد برنامه تولید روغن‌های روان کننده را محقق نموده است" .

بنا به گزارش منتشر شده " نرخ رشد تولید گاز مایع معادل 109.4 درصد بوده و برنامه پالایش نفت توسط پالایشگاه‌های نفت نیز به میزان 102.1 درصد محقق شده است " .

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/40214

 تولیدات کارخانه شیمیایی ترکمن‌آباد در سه ماهه نخست سال 2024

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی مارس 2024 مجموعاً 42 هزار و 300 تن کود معدنی فسفر در کارخانه شیمیایی صفرمراد نیازوف ترکمن‌آباد تولید شده است و لذا متخصصان این کارخانه برنامه تولید کود معدنی فسفر را به میزان 124.4 درصد محقق کردند.

همچنین بر اساس سفارشات، از ابتدای سال جاری تا کنون 29 هزار و 600 تن اسید سولفوریک در این کارخانه تولید شد. براساس این گزارش اسید سولفوریک صنعتی تولید شده در این کارخانه به طور گسترده از سوی شرکت‌های صنعتی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارخانه شیمیایی ترکمن‌آباد که در سال 1960 احداث شد، در حال حاضر یکی از بزرگترین کارخانه‌های شیمیایی ترکمنستان است. امروزه این کارخانه انواع محصولات شیمیایی از جمله سوپر فسفات آمونیوم، اسید سولفوریک، بهبود دهنده کود، اکسیگومات، سولفات آلومینیوم، اکسیژن، محصولات پلیمری (لوله‌های پلی اتیلن، نایلون‌های پلاستیکی و ...) را تولید می‌کند.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11659

 

دریافت ضمانت مالی از سوی «چالیک انرژی» برای ساخت نیروگاه در ترکمنستان

براساس خبرهای منتشره، شرکت چالیک انرژی ترکیه ضمانت مالی تقریباً 586 میلیون دلاری از بانک «Commerzbank» آلمان و آژانس اعتباری- صادرات سوئیس برای ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی 1574 مگاواتی در ترکمنستان دریافت کرده است.

ساخت نیروگاه 40 ماه به طول خواهد انجامید و در این مدت، «Commerzbank» اوراق قرضه قراردادی را برای شرکت انرژی دولتی ترکمنستان به نمایندگی از شرکت «چالیک انرژی» منتشر خواهد کرد. شرکت بیمه Swiss Export Risk Insurance (Serv) با ارائه تضمینی که تقریباً نیمی از کل هزینه نصب را پوشش می دهد، از صادرات تجهیزات الکتریکی از سوئیس پشتیبانی می‌کند.

شایان توجه است که بر اساس مصوبه امضاء شده توسط رئیس جمهور ترکمنستان در تاریخ 28 اکتبر 2023، شرکت دولتی برق «ترکمن‌انرگو» مجوز عقد قرارداد با شرکت «Çalik Enerji Sanayi ve Ticaret A.Ş.» ترکیه جهت احداث نیروگاه برق 1574 مگاواتی در بخش ترکمن باشی استان بالکان و خرید قطعات یدکی مورد نیاز برای نیروگاه‌های دولتی موجود را دارد. بر اساس این سند، این نیروگاه تا ماه می سال 2027 آماده بهره برداری خواهد بود.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11587

 

امضای قرارداد بین کنسرن دولتی «ترکمن گاز» و شرکت «Petrofac»

براساس اعلام رسانه‌های ترکمنی، شرکت «Petrofac» ارائه دهنده خدمات پیشرو در حوزه انرژی، قراردادی را با کنسرن دولتی «ترکمن گاز» جهت کار در میدان گازی قالکینیش ترکمنستان به امضاء رسانده است. این قرارداد سه ساله شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • نظارت و پشتیبانی عملیات و خدمات فنی؛
  • ارائه خدمات پشتیبانی فنی و تدارکات؛
  • تهیه و جانمایی سیستم‌های مدیریتی برای اطمینان از عملکرد کارآمد تجهیزات فنی مرکزی میدان گازی قالکینیش.

شایان توجه آنکه اجرای پروژه میدان گازی «گالکینیش» برای کنسرن دولتی «ترکمن گاز» یکی از بزرگترین پروژه‌های خرید، نصب و راه‌اندازی (EPC) بود که توسط واحد تجاری «Petrofac Engineering & Construction» انجام شده است .

قرارداد توسعه دومین میدان گازی بزرگ جهان در سال 2009 امضاء و در سال 2013 تکمیل شد. ظرفیت تأسیسات واقع در نزدیکی شهر یول‌اؤتن استان مرو که توسط شرکت «Petrofac» خدمات رسانی خواهد شد برابر با 10 میلیارد متر مکعب است.

نیک شورتن، مدیر ارشد بخش «Petrofac Asset Solutions» در اظهاراتی در این خصوص اظهار داشت : " شرکت «Petrofac» تجربه مهمی در زمینه همکاری با کنسرن دولتی «ترکمن گاز» داشته و امضای این قرارداد بار دیگر ثابت کرد که Asset Solutions راهبرد خوبی برای گسترش دامنه جغرافیایی فعالیت های خود در منطقه آسیای مرکزی دارد " .

 برگزاری دیداری با موضوع نوسازی پست برق «نورالجهاد»

در نشستی که با حضور نمایندگان شرکت «Da Afghanistan Breshna Sherkat» (DABS)، بزرگترین شرکت برق افغانستان، مراد آرتیکوف رئیس بخش پروژه‌های برق بین‌المللی ترکمنستان، افغانستان و پاکستان وزارت انرژی ترکمنستان و نمایندگان سفارت ترکمنستان برگزار شد، اجرای طرح‌های توسعه پست برق نورالجهاد و خطوط انتقال برق، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ادامه بیانیه مطبوعاتی که در این خصوص منتشر شده، آمده است: " در این دیدار موضوع انتقال تجهیزات مورد نیاز و تکمیل مابقی پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اطلاعاتی ارائه شده است " .

پیش بینی می‌شود که با نوسازی پست برق نورالجهاد در هرات و افزایش واردات برق از ترکمنستان، کمبود برق در منطقه شمال غرب افغانستان به میزان قابل توجهی کاهش یابد. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی «nCa»، حل مشکل کمبود برق تأثیر مثبتی بر تولید داخلی، توسعه اقتصادی، توسعه کشاورزی و فعالیت‌های تجاری در منطقه خواهد داشت.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/75186

 ترکمنستان و عضویت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز

در دیدار با محمد همل دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز در سفارت ترکمنستان در قطر، زمینه‌های اولویت‌دار همکاری‌های ترکمنستان و این سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این دیدار، دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز خطاب به مرادگلدی سیدمأممدوف سفیر ترکمنستان، مروری جامع بر نقش مجمع کشورهای صادر کننده گاز به عنوان یک سازمان بین‌المللی بین‌دولتی در زمینه ارتقای گفتگو و همکاری بین کشورهای عضو و کشورهای مصرف‌کننده ارائه کرد.

رئیس این مجمع در سخنانی اظهار داشت: " ترکمنستان که دارای ذخایر عظیم گاز طبیعی بوده و یکی از صادرکنندگان اصلی گاز طبیعی است و لذا می‌تواند به مجمع کشورهای صادرکننده گاز بپیوندد و در جلسات و نشست های آن شرکت کند" .

در این دیدار، هر دو طرف تمایل خود را برای بررسی فرصت‌های همکاری و تقویت روابط دوجانبه بین ترکمنستان و مجمع کشورهای صادر کننده گاز ابراز کردند. شایان ذکر است، در حال حاضر الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا عضو کامل مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند. ضمنا آنگولا، آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک، پرو و سنگال به عنوان ناظر در کار این سازمان مشارکت دارند.

در حال حاضر 69 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان، 39 درصد از تولید گاز طبیعی و 40 درصد از صادرات جهانی گاز طبیعی در حوزه سهم کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر کننده گاز می‌باشد. علاوه بر آن، کشورهای عضو این سازمان بیش از نیمی (51 درصد) از صادرات جهانی گاز مایع را به خود اختصاص داده‌اند. مقر این سازمان در دوحه قطر قرار دارد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/76199

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما