معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۱۰:۳۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در نیمه اول خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پیشنهاد اجرای پروژه ساخت بزرگراه "سرخس - ماری - سرحدآباد" توسط شرکت ترکمنستانی – 5 خرداد 1403

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت خصوصی "اوجار آسیا" پروژه بزرگی را برای ساخت بزرگراه "سرخس - ماری - سرحد آباد" ارائه می‌دهد. این جاده در محدوده استانهای آخال و ماری کشور ترکمنستان قرار گرفته و طول این بزرگراه حدود 450 کیلومتر و هر قسمت آن دارای 4 لاین و به عرض 27.5 متر می‌باشد. در حال حاضر مناطقی که از محدوده این بزرگراه عبور خواهد نمود در حال بررسی و تصویر برداری از این جاده و تاسیسات های لازم در دست تهیه می‌باشد.

https://business.com.tm/tm/post/11870/turkmen-kompaniyasy-sarahsmaryserhetabat-yokary-tizlikli-awtomobil-yolunyn-gurlushygynyn-taslamasyny-hodurleyar

 افزایش علاقه مندان خارجی به خرید سیمان تولیدی استان لباب– 9 خرداد 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال به نقل از روزنامه "ترکمنستان": کارخانه سیمان بخش کویتنداغ در سال 2013 راه اندازی و در فاز اول سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان تولید داشته است و فاز دوم این کارخانه در ماه مارس سال جاری به بهره برداری رسید و ظرفیت تولید را به دو برابر افزایش داده است. همانطور که در این روزنامه آمده، در چهار ماهه گذشته 295 هزار و 204 تن سیمان تولید و بفروش رسیده که نشان می‌دهد سیمان تولید شده در اینجا به صورت عمده خریداری می‌شود. بازرگانان خارجی نیز علاقه زیادی به خرید سیمان داشته که در چهار ماه گذشته 17 هزار و 826 تن سیمان خریداری کردند. درآمد این شرکت از محصولات سیمانی فروخته شده در چهار ماهه بالغ بر 58 میلیون و 741 هزار و 498 منات بوده است. محصولات اصلی این کارخانه انواع سیمان "PS-400" و "PS-500" و به دلیل کیفیت بالا متمایز می‌شوند. همچنین آزمایشگاه ویژه‌ای برای تضمین کیفیت، فعالیت داشته در آن محصولات به چهار نوع تجزیه و تحلیل صورت می‌گیرید. بطور مثال تجزیه و تحلیل شیمیایی، طیف شناسی اشعه ایکس و آزمایش‌های فیزیکی مطابق با استانداردهای جهانی است و بر اساس این گزارش، 28 کارشناس در آزمایشگاه مشغول به کار می‌باشند.

https://turkmenportal.com/tm/blog/78652/dashary-yurtlardan-lebap-sementini-satyn-almaga-barha-kop-isleg-bildiryarler

 افزایش 50 درصدی حمل و نقل بار بین بندر آکتائو و بندر ترکمن باشی در سه سال گذشته– 8 خرداد 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال به نقل از "کازینفورم": آقای مورات نورتلئو معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان پس از گفتگو با همتای ترکمنستانی خود در آستانه، گفتند دو کشور جهت افزایش حجم حمل و نقل بار بین بنادر ترکمن باشی و آکتائو توافق نموده و طی سه سال گذشته، حمل و نقل در این مسیر 50 درصد افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط "کازینفورم"، آقای مورات نورتلئو گفت کشورش از پیوستن ترکمنستان به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب حمایت می‌کند. وزیر امور خارجه قزاقستان اعلام داشت آستانه و عشق آباد از اعضای مهم و مؤثر سیستم حمل و نقل کالای بین قاره‌ای می‌باشند. ما معتقدیم توسعه مسیرهای آسیا-اروپا، آسیا-خاورمیانه از طریق دو کشور، نقش این دو کشور را در جامعه جهانی تقویت خواهد نمود. همچنین با توسعه همه جانبه ظرفیت راه آهن ایران موافقت و وزیر قزاقستان گفتند: نتیجه تلاش‌های مشترک در سال گذشته تردد ریلی بین کشورهایمان با 20 درصد افزایش به مقدار یک میلیون و 300 هزار تن رسیده است. بنا بر اظهار وزیر امور خارجه قزاقستان، اتصال بزرگراهی نه تنها به اقتصاد مناطق مرزی کمک خواهد نمود، بلکه حجم حمل و نقل نهائی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/78613/aktau-we-turkmenbashy-portlarynyn-arasynda-yuk-dashamak-sonky-uch-yylda-50-yokarlandy

 تولید دو نوع انگور جدید در ترکمنستان- 28 اردیبهشت 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: در مؤسسه تحقیقات علمی‌ کشاورزی زیر نظر وزارت کشاورزی ترکمنستان، دو نوع جدید انگور پرمحصول "کاریزک" و "دییار"، به دست آوردند. نوع "کاریزک" با هیبریداسیون انواع "پاراهات" و "جنجل گارا" به دست آمد. نوع "دییار" نیز ترکیبی از انواع انگور مذکور می‌باشد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/78172/turkmenistanda-uzumin-taze-sortlarynyn-ikisi-doredildi

 رشد 112.7 درصدی تولید کارخانه سیمان بخش بهاردن استان آخال در چهار ماه گذشته سال جاری - 4 خرداد 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از روزنامه "ترکمنستان"، از ژانویه لغایت آوریل سال جاری، در کارخانه سیمان بخش بهاردن استان آخال، محصولات این کارخانه به مبلغ بیش از 68 میلیون و 233 هزار منات می‌باشد که افزایش 112.7 درصدی را به دست آورده است. انواع سیمان تولید شده در این کارخانه در ساخت انواع تاسیسات این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

https://turkmenportal.com/tm/blog/78432/baherden-etrabyndaky-sement-zawodynda-dort-ayda-1127-goterim-osush-depgini-upjun-edildi

تولید بیش از 950000 آجر در کارخانه آجرسازی در داشغوز - 9 خرداد 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از روزنامه "ترکمنستان"، در 4 ماه اول سال جاری، در کارخانه آجرسازی شرکت بتن آرمه انجمن تولیدی "داشغوز سوو هوجالیک" بیش از 950 هزار آجر تولید شد.

تنها در ماه می سال جاری، 300000 آجر در این کارخانه تولید شد و هدف برنامه ریزی شده با موفقیت اجرا شد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/78656/dashoguzdaky-demirbeton-karhanasynyn-kerpich-zawodynda-950-munden-gowrak-bishen-kerpich-ondurildi

 تولید حدود 384.2 میلیون کیلووات ساعت برق در نیروگاه دولتی "آوازه" - 9 خرداد 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از روزنامه "ترکمنستان"، متخصصان نیروگاه دولتی "آوازه" در نزدیکی شهر ترکمن باشی استان بالکان توانستند حدود 384.2 میلیون کیلووات ساعت برق از ژانویه لغایت آوریل سال جاری تولید نمایند. بر اساس این گزارش، نسبت به چهار ماهه اول سال گذشته نرخ رشد تولید 135 درصد افزایش یافته است.

https://turkmenportal.com/tm/blog/78654/awaza-desde-3842-million-kilowat-sagada-golay-elektrik-energiyasy-ondurildi

 افزایش قیمت خرید دولتی برنج - 12 خرداد 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از خبرگزاری دولتی ترکمنستان TDH، رئیس جمهور ترکمنستان به وزارت کشاورزی، انجمن ایالتی "ترکمن گالا اونوملری" (محصولات غلات ترکمنستان) و استانداری‌های داشغوز و لباب دستور داد تا کارهای برداشت و کاشت برنج طبق استانداردها انجام شود. همچنین بر اساس این دستور، از برداشت سال 2024 قیمت خرید دولتی برنج افزایش خواهد یافت.

https://turkmenportal.com/tm/blog/78788/turkmenistanda-shalynyn-dowlet-satyn-alysh-nyrhy-yokarlandyryldy

 تهیه پیش نویس بودجه سال 2025 توسط وزارت دارایی و اقتصاد - 12 خرداد 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از خبرگزاری دولتی ترکمنستان TDH، رئیس جمهور ترکمنستان به وزارت دارایی و اقتصاد در خصوص مسائل ذیل دستور داد: سازماندهی کار برای آماده سازی پروژه‌های بودجه دولتی برای سال 2025، جهات اصلی توسعه اجتماعی-اقتصادی و برنامه سرمایه گذاری ترکمنستان را قبل از اول نوامبر 2024 به کابینه وزیران ارائه نماید؛ قبل از 5 ژوئن 2024، فرم پرداخت‌ها و دستورالعمل‌ها برای تهیه پروژه‌های فوق را به وزارتخانه‌ها، ادارات مربوطه، استانداری‌ها، شهرداری‌های عشق آباد و ارکاداغ ارسال کند؛ کارگروهی از متخصصان را جهت تهیه پروژه‌های فوق سازماندهی نماید.

https://turkmenportal.com/tm/blog/78789/maliye-we-ykdysadyyet-ministrligi-2025nji-yyl-uchin-ykdysady-resminamalaryn-taslamalaryny-tayyarlamagy-guramaga-borchly-edildi

 

آغاز فصل برداشت غلات در ترکمنستان - 12 خرداد 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از خبرگزاری دولتی ترکمنستان TDH، در 31 می، در جلسه کابینه وزیران رئیس جمهور ترکمنستان دستور آغاز فصل برداشت غلات را اعلام کرد. بر اساس این دستور، از 7 ژوئن، در استان‌های آخال، لباب و ماری و از 14 ژوئن، در استان‌های بالکان و داشغوز فصل برداشت غلات آغاز می‌گردد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/78792/7nji-iyunda-turkmenistanda-bugday-oragy-bashlanar

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما