معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۰:۱۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در نیمه دوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

راه اندازی تولید پوکه لیکا در یک شرکت ترکمنستانی

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از نشریه "ترکمنستان: آلتین عصر"، تولید پوکه لیکا در کارخانه محصولات بتن آرمه شهر داشغوز زیر نظر وزارت صنعت و ساخت و ساز ترکمنستان راه اندازی خواهد گردید.

https://turkmenportal.com/tm/blog/78901/turkmen-karhanasy-keramzit-onumchiligini-ozleshdiryar

آغاز فصل برداشت گندم در 3 استان ترکمنستان

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از خبرگزاری "وطن"،  در مورخ 7 جون، فصل برداشت گندم در استان‌های آخال، لباب و ماری ترکمنستان آغاز گردید.  بر اساس دستور رئیس جمهور، در استان‌های بالکان و داشغوز ، شروع برداشت گندم از تاریخ 14 جون آغاز می‌گردد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/79055/turkmenistanyn-3-welayatynda-bugday-oragyna-girishildi

 

تولید 2.1 هزار تن پیله و تحویل آن به انبار دولت ، توسط پرورش دهندگان کرم ابریشم ترکمنستان

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از خبرگزاری دولتی ترکمنستان TDH، آقای آتاخالیف، معاون نخست وزیر در جلسه کابینه وزیران اعلام داشت : پرورش دهندگان کرم ابریشم بیش از 2.1 هزار تن پیله را به انبار دولت تحویل دادند.  آقای سردار بردی محمدوف، رئیس جمهور این کشور به تولید کنندگان کرم ابریشم با توجه به انجام تعهدات منعقده ، تبریک گفتند .

https://turkmenportal.com/tm/blog/79056/turkmenistanyn-yupekchileri-pile-ondurmek-boyuncha-shertnamalayyn-borchnamalaryny-ustunlikli-yerine-yetirdiler

 

بررسی فرصت های استفاده از هیدروژن "سبز" توسط وزارت انرژی ترکمنستان و GIZ

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: آقای تورستن برسینا، مدیر برنامه منطقه‌ای GIZ در آسیای مرکزی، در مصاحبه با نشریه اینترنتی " بیزنس ترکمنستان" در حاشیه کنفرانس آسیای مرکزی در مورد مسائل تغییر اقلیم (SAKIK 2024) که از 27 لغایت 30 می سال جاری در آلماتی قزاقستان برگزار شد گفتند : وزارت انرژی ترکمنستان و انجمن همکاری‌های بین المللی آلمان (GIZ) با انجام مطالعاتی در مورد فرصت های استفاده از هیدروژن "سبز" موافقت کردند. به گفته ایشان، ابتکار "آسیای مرکزی سبز" به نمایندگی از دولت آلمان و با حمایت اتحادیه اروپا، GIZ برنامه ای را با هدف اجرای استراتژی ملی آب و هوا در ترکمنستان اجرا می‌گردد.  این برنامه شامل توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و کاهش انتشار گاز متان است. ضمنا این انجمن راه‌حل‌ها و استراتژی‌های فناوری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر را با همکاری وزارت انرژی ترکمنستان و شرکت دولتی ترکمن‌گاز توسعه خواهد داد. به گفته مدیر این انجمن ، GIZ قصد دارد به صورت آزمایشی رویکردهای فناورانه برای کاهش انتشار گاز متان را مطالعه و متخصصان محلی را در زمینه منابع انرژی تجدید پذیر آموزش دهند.

آقای تورستن برسینا همچنین گفت که انجمن در نظر دارد با انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان در شهر ماری همکاری نموده و فرصت های بزرگی را در این موسسه آموزش عالی برای توسعه آینده پیش بینی می نماید. همچنین پروژه‌هایی که این انجمن ( GIZ ) برای ترکمنستان در خصوص وضعیت کمبود آب در نظر دارد ، در قالب ابتکار "آسیای مرکزی سبز" ، شامل برنامه‌های مختلفی مانند استفاده از زمین مقاوم ، اقلیم و گردش منابعی آبی به دلیل تغییرات اقلیمی می‌باشد .

https://business.com.tm/tm/post/11915/bsggnin-wekilhanasy-gamilerin-sanitariya-barlagy-boyuncha-okuw-sapagyny-gechirdi

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما