معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۰:۱۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم خرداد ماه 1403 انتشار یافته در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته مجموعاً 46 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسید. بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان و ازبکستان محصولاتی از قبیل پلی پروپیلن، گاز مایع و روغن پایه تولید شده از سوی کنسرن دولتی «ترکمن‌نفت»، اوره تولید شده از سوی کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی» و گازوئیل تصفیه شده از گوگرد را با ارز خارجی خریداری کردند.

ضمنا به بازرگانی از کشورهای امارات متحده عربی، صربستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان محصولاتی از قبیل عصاره ریشه گیاه شیرین بیان، ریشه خشک گیاه شیرین بیان، محصولات ژاکارد رنگی، پارچه و نخ پنبه‌ای، پسماندهای پنبه تصفیه شده و الیاف پنبه به ارز خارجی فروخته شد. ارزش کل معاملات بیش از 35 میلیون و 703 هزار دلار بود.

همچنین بازرگانان کشور ترکمنستان نیز محصولاتی از قبیل پلی پروپیلن، قیر جاده‌ای، شیشه تخت و فرش‌های دست‌باف را به ارزش کل بیش از 6 میلیون و 997 هزار منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

https://business.com.tm/tm/post/11704

برنامه ترکمنستان برای ساخت کارخانه‌ بهره برداری از منابع معدنی در خلیج قارابوغاز

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی، دورانگلدی ساپبایف رئیس کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی» در سخنانی که چندی پیش در همایش بین‌المللی جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی ترکمنستان (TEIF 2024) در پاریس ایراد نمود ، اظهار داشت : " ترکمنستان در نظر دارد در آینده نزدیک کارخانه‌ای برای بهره برداری از منابع معدنی و خام خلیج قارابوغاز در استان بالکان احداث کند " .

ذخایر معدنی غنی این خلیج، منابع خام پایان ناپذیری برای تولید انواع ترکیبات منیزیم، نمک سدیم، برم و بور است. بر این اساس، قرار است در آینده نزدیک پروژه ساخت یک کارخانه شیمیایی مدرن برای بهره برداری مستمر از ذخایر معدنی و مواد خام خلیج قارابوغاز اجرا شود.

رئیس کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی» همچنین اعلام کرد که " احداث سه کارخانه جدید تولید ید و برم برای آینده نزدیک برنامه‌ریزی شده است ".

شایان توجه آنکه همایش بین‌المللی جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی ترکمنستان (TEIF 2024) در تاریخ 24 الی 25 آوریل سال جاری ، در پاریس برگزار شد. در چارچوب این رویداد، چشم‌انداز همکاری‌های مربوط به استخراج، انتقال و فرآوری منابع نفت و گاز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 https://business.com.tm/tm/post/11736

 

برگزاری کنفرانس " گرایش‌های موجود در توسعه بازارهای مالی در ترکمنستان "

در اواخر ماه آوریل 2024، وزارت آموزش ترکمنستان و مؤسسه دولتی اقتصاد و مدیریت این کشور ، مبادرت به برگزاری یک کنفرانس علمی- کاربردی و بین‌المللی تحت عنوان " گرایش‌های موجود در توسعه بازارهای مالی"  بصورت مشترک نمودند.

این کنفرانس با حضور نمایندگان سازمان‌های مالی بین‌المللی، بورس‌ها و بانک‌های بزرگ و همچنین دانشمندان و اساتید برجسته مؤسسات آموزش عالی و مراکز علمی داخلی و خارجی از جمله کشورهای جمهوری خلق چین، جمهوری فدرال آلمان، استرالیا، فدراسیون روسیه، ترکیه، رومانی، لیتوانی، جمهوری قزاقستان، جمهوری ازبکستان، جمهوری بلاروس، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان و چندین کشور دیگر برگزار شد.

نماینده دائم بانک جهانی در قزاقستان و ترکمنستان، مدیر دفتر نمایندگی دائم بانک توسعه آسیایی در ترکمنستان، معاون بورس استانبول و همچنین اساتید چندین مؤسسه آموزشی عالی معتبر و اقتصاددانان مجرب کشور در نشست عمومی این کنفرانس سخنرانی کردند.

شرکت کنندگان خارجی در طی سخنرانی‌ها به توسعه مدرن سیستم مالی و بانکی ترکمنستان، ثبات بازار مالی و همچنین افزایش فعالیت‌های سرمایه گذاری اشاره کرده و تأکید کردند که اجرای موفق فعالیت‌های مهم با هدف توسعه علوم و آموزش در ترکمنستان، تحرکی قوی به توسعه همکاری‌‍‌های بین‌المللی در زمینه انجام فعالیت‌های علمی، تبادل نظر بین اساتید و کارکنان علمی در این کشور می‌دهد.

پس از نشست عمومی‌ کنفرانس علمی-کاربردی بین‌المللی، کار آن در بخش‌های «بازارهای مالی و توسعه اقتصادی پایدار»، «نقش بانک‌ها در توسعه بازارهای مالی» و «بازارهای مالی و فعالیت سرمایه گذاری» ادامه یافت. سخنرانی‌هایی با محوریت نقش نوآوری‌ها در توسعه بازارهای مالی، تأثیر تحولات دیجیتال بر فعالیت بازار خدمات بانکی، زمینه‌های اصلی بهبود عملیات بازار مالی و همچنین اهمیت سرمایه گذاری در تأمین توسعه پایدار مورد استماع قرار گرفته و تبادل نظرهایی صورت گرفت.

https://turkmenportal.com/tm/blog/77296

 

استفاده از فناوری‌های راه دور توسط کارکنان گمرک ترکمنستان

به گزارش سایت رسمی‌ گمرک ترکمنستان در اواخر آوریل 2024، مأموران فنی برنامه مدیریت مرزی در آسیای مرکزی (BOMCA) با بودجه اتحادیه اروپا از مرکز آموزشی تحت نظر اداره دولتی گمرک ترکمنستان بازدید کردند. هدف از این بازدید، ارائه پیشنهادات و راهکارهای فنی برای اجرای مفهوم آموزش از راه دور در گمرک دولتی ترکمنستان اعلام شده است.

براساس گزارش سایت گمرک ترکمنستان، در این رویداد کارشناسان دانشگاه فنی ریگا، نمایندگان گمرک دولتی ترکمنستان را با تجارب پیشرو کشورهای اتحادیه اروپا در اجرای مفهوم و قابلیت‌های فنی آموزش از راه دور و آموزش کارکنان آشنا کردند.

بر اساس نتایج این دیدار، بررسی راهکارهای فنی، نرم افزاری، تجهیزاتی و زیرساخت‌ها در زمینه آموزش کارکنان و بهبود روش‌های تدریس انجام شد. همچنین راهکارهای مرتبط برای جانمایی فناوری‌های آموزش از راه دور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این گزارش آمده که آموزش از راه دور رویکرد مثبتی برای آموزش کارکنان و ارتقای سطح حرفه‌ای آنان فراهم می‌کند و در عین حال ظرفیت‌های تدریس را افزایش می‌دهد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/77289

 

اعلام آمادگی شرکت‌های خصوصی آذربایجان برای سرمایه گذاری در ترکمنستان

رسانه‌های ترکمنی به نقل از سایت «Report» اعلام کردند که شرکت‌های خصوصی آذربایجان آماده سرمایه گذاری در ترکمنستان هستند. در همین راستا رفعت سلطان زاده نایب رئیس هلدینگ «Caspian Logistic Solutions» در همایش بین‌المللی جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی ترکمنستان (TEIF 2024) که در پاریس برگزار شد بر این موضوع تاکید نموده و اظهار داشت : " آینده منطقه دریای خزر و دریای سیاه به سرمایه گذاری در ترکمنستان بستگی دارد" .

در حال حاضر ترکمنستان مرکز شناخته شده همکاری‌های بین المللی است که سیاست بی‌طرفی، صلح و درهای باز را ترویج می‌کند که اساس آن را قربانقلی بردی‌محمدوف بنا نهاده و تحت رهبری رئیس جمهور سردار بردی‌محمدوف به طور مستمر اجرا می‌شود.

رفعت سلطان زاده در سخنرانی خود اظهار داشت : " ترکمنستان سال‌ها مبتکر و آغازگر برنامه‌های مختلف بین‌المللی در منطقه بوده و این مهم، مشخص کننده کمک عظیم کشور به برنامه‌های توسعه پایدار برای ابتکارات اقتصادی، لجستیکی و اقلیمی در منطقه می‌باشد" .

وی همچنین با پیشنهاد در نظر گرفتن چندین رویکرد برای توسعه کریدورهای حمل و نقلی جدید عبوری از خاک ترکمنستان اظهار داشت :" پیشنهاد می‌کنیم مسیرهای جدید مرتبط با پروژه حمل و نقل آذربایجان - گذرگاه زنگزور از طریق افغانستان و پاکستان و همچنین ایران در نظر گرفته شود" .

یکی دیگر از نمایندگان هلدینگ مزبور با توجه به استراتژی و طرح‌های توسعه‌ای پروژه‌های محیط زیستی و اقلیمی‌ توسط دولت ترکمنستان تاکید نمود که شرکت AZCHEMCO علاقمند به همکاری با تولیدکنندگان کودهای معدنی و سرمایه‌گذاری در تولید کودهای مایع و سایر کودها در ترکمنستان است.

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در پایان این نشست، تفاهمنامه همکاری بین شرکت خصوصی Rysgally zähmet و شرکت AZCHEMCO آذربایجان به امضاء رسیده است.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/77261

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما