معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم خرداد ماه 1403 انتشار یافته در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته مجموعاً 31 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسید. براین اساس تجاری از کشورهای امارات متحده عربی، افغانستان، مالت، اسکاتلند و ازبکستان محصولاتی از قبیل گاز مایع، سوخت هواپیما، روغن پایه و پلاستیک‌های بسته بندی تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن‌نفت» را با ارز خارجی خریداری کردند.

ضمناً نمایندگانی از گروه‌های تجاری کشورهای ترکیه، افغانستان و اوکراین نیز محصول کاربامید تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی» را خریداری کردند. همچنین محصولاتی از قبیل نخ پنبه و عصاره ریشه گیاه شیرین بیان به تجاری از آلمان و امارات متحده عربی به ارز خارجی فروخته شد. ارزش کل معاملات بیش از 45 میلیون و 320 هزار دلار بود.

کارآفرینان کشور ترکمنستان نیز محصول شیشه تخت را برای بازار داخلی خریداری کردند. ارزش کل معاملات بیش از 3 میلیون و 599 هزار منات بوده است.

https://tdh.gov.tm/tk/post/40288

همایش همکاری‌های بین‌المللی در زمینه توسعه دیپلماسی حمل و نقل ترکمنستان

در تاریخ اواخر ماه آوریل سالجاری در مؤسسه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان همایشی تحت عنوان «همکاری‌های بین‌المللی در زمینه توسعه دیپلماسی حمل و نقل ترکمنستان» برگزار شد.

در این مراسم نمایندگانی از وزارت امور خارجه، مجلس ترکمنستان، آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت نظر کابینه وزرای ترکمنستان، دانشکده فنی-مهندسی و ارتباطات حمل و نقلی ترکمنستان، کارکنان حوزه اجتماعی و سیاسی، اساتید و دانشجویان مؤسسات آموزش عالی و همچنین نمایندگان خبرگزاری‌های جمعی حضور داشتند.

آقای احمد قابان اف، معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان، نمایندگانی از مجلس ترکمنستان، نمایندگانی از مؤسسات آموزش عالی و متخصصان آژانس‌های حمل و نقل و ارتباطات در این نشست به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین ویدئو کلیپی از سوی ایگور رونوف دبیر اجرایی مرکز بین‌المللی دیپلماسی حمل و نقل تحت نظر سازمان ملل نیز پخش گردید.

براساس آنچه که در " برنامه توسعه دیپلماسی حمل و نقل ترکمنستان برای سال‌های 2025-2022 " آمده، جهت‌گیری‌های راهبردی مربوط به نوسازی همه جانبه بنیان مادی و فنی انواع حمل و نقل، ایجاد زیرساخت‌های تخصصی مدرن و تقویت بیش از پیش موقعیت کریدورهای حمل و نقل ترانزیتی ترکمنستان به عنوان یک مرکز منطقه‌ای در نظر گرفته شده است.

در همین راستا، اهمیت سی و هشتمین جلسه نشست رؤسا و نمایندگان مسئول ادارات حمل و نقل ریلی کشورهای عضو سازمان همکاری راه آهن‌ها که در بازه زمانی 15 الی 19 آوریل 2024 در عشق‌آباد برگزار شد، مورد تأکید قرار گرفته است.

سخنرانان با تأکید بر اینکه ترکمنستان در بیش از 10 کنوانسیون بین‌المللی حمل و نقل مشارکت داشته و ابتکار برگزاری اولین کنفرانس جهانی سیستم حمل و نقل پایدار را ارائه نموده، خاطر نشان کردند که به ابتکار ترکمنستان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌های مربوطه را با هدف توسعه همکاری‌های حمل و نقلی چندجانبه در سال‌های 2014، 2015، 2017 و 2021 مورد تصویب قرار داد. این همایش در قالب میزگردی با موضوع "سیستم حمل و نقل پایدار تکیه گاه روابط تجاری و اقتصادی" به کار خود پایان داد.

https://www.mfa.gov.tm/tk/news/4500

 

نشست بررسی مسائل مربوط به الحاق ترکمنستان به سازمان تجارت جهانی (WTO)

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در هفته پایانی آوریل 2024، نشست دوره‌ای کمیسیون دولتی برای بررسی مسائل مربوط به الحاق ترکمنستان به سازمان تجارت جهانی (WTO) در وزارت امور خارجه ترکمنستان برگزار شده و اعضای کمیسیون دولتی که متشکل از وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه می‌باشند، در این نشست شرکت داشتند.

در این نشست، شرکت کنندگان بر اهمیت تعامل فعال بین دولت ترکمنستان و سازمان تجارت جهانی در چارچوب اجرای برنامه توسعه فعالیت‌های اقتصادی خارجی ترکمنستان برای سال‌های 2025-2020 و همچنین راهبرد تجارت خارجی ترکمنستان برای سال‌های 2030-2021 تأکید کردند.

در این نشست، شرکت کنندگان نتایج کار کمیسیون دولتی در سال 2023 را بررسی کرده و دستور کار سال 2024 را تعیین کرده و با در نظر داشت اینکه ترکمنستان در ژوئیه 2020 وضعیت ناظر را دریافت کرده و در نتیجه درخواست کشور برای عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی در جریان نشست دوره‌ای شورای عمومی سازمان تجارت جهانی برگزار شده در ماه فوریه 2022 در ژنو، تصمیم مبنی بر اعطای سطح " ناظر فعال " اتخاذ شده است، برخی از موضوعات مرتبط با همکاری‌های آتی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همچنین نظرات و پیشنهادات برای گسترش همکاری‌ها با دبیرخانه سازمان تجارت جهانی، مورد بحث و تبادل قرار گرفت.

https://www.mfa.gov.tm/tk/news/4506

 

افزایش 13 درصدی گردش تجاری بین ترکمنستان و تاتارستان در سال 2023

بر اساس آمارهای منتشره توسط دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاتارستان، گردش تجاری بین ترکمنستان و جمهوری تاتارستان روسیه در سال 2024 معادل 52 میلیون دلار بوده که 13 درصد بیشتر از شاخص‌های اعلامی در سال 2022 می‌باشد.

 شایان توجه است که در تاریخ 28 آوریل 2024، آقای رستم مینی خانوف برای شرکت در مراسم‌های جشن ملی اسب ترکمن طی سفر به ترکمنستان سفر کرده و با سردار بردی‌محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان و قربانقلی بردی‌محمدوف رئیس مصلحت خلق ترکمنستان گفتگو نموده بود.

مینی خانوف در دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان در سخنانی اظهار داشت: " سال‌هاست که شرکت‌های پیشرو تاتار با موفقیت در ترکمنستان فعالیت می‌کنند و سال گذشته گردش تجاری فیمابین ما 13 درصد افزایش یافته و به 52 میلیون دلار رسیده است ".

 https://www.azathabar.com/a/nji-yylda-turkmenistan-bilen-tatarystanyn-arasyndaky-sowda-dolanysygy-13-osdi-minnihanow-/32924922.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما