معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۰:۴۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم خرداد ماه 1403 انتشار یافته در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته تجار کشور افغانستان، در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان محصول گاز مایع را به ارزش 4 میلیون و 851 هزار دلار خریداری کردند. ضمناً بازرگانان کشور ترکیه نیز کاربامید نوع «B» تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی» را خریداری کردند که ارزش کل آن بالغ بر یک میلیون و 400 هزار دلار بوده است.

همچنین بازرگانانی از کشور صربستان نیز جهت خرید عصاره غلیظ ریشه گیاه شیرین بیان، ریشه خشک گیاه شیرین بیان و عصاره خشک ریشه گیاه شیرین بیان قراردادی را منعقد کردند. ارزش کل این معاملات در بورس بالغ بر یک میلیون و 377 هزار دلار اعلام شده است.

شایان توجه است که ارزش کل معاملات ارزی هفته گذشته در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به 45 میلیون و 320 هزار دلار رسیده است.

https://business.com.tm/tm/post/11704

میزان گردش مالی غیر نقدی در ترکمنستان در سه ماه اول سال جاری میلادی

حجم کل گردش مالی (تراکنش‌های) غیر نقدی کارت‌های بانکی در ترکمنستان در بازه زمانی ماه‌های ژانویه لغایت مارس 2024 از مرز 3 میلیارد و 576.86 منات گذشت. در بازه زمانی ماه‌های ژانویه لغایت مارس سال جاری، حجم کل تراکنش‌های غیر نقدی انجام شده از طریق پایانه‌های کشور به 3 میلیارد و 121 میلیون و 565 هزار و 538 منات رسید.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی ترکمنستان، در بازه زمانی ماه‌های ژانویه لغایت مارس 2024، معاملاتی به ارزش بیش از 329 میلیون و 862.3 هزار منات از طریق سامانه‌های «تجارت الکترونیک» انجام شده و بیش از 4 میلیون و 143.2 هزار منات سهم تراکنش‌های سامانه «موبایل بانک» بوده است.

همچنین حجم کل تراکنش‌های غیر نقدی انجام شده از طریق دستگاه‌های خودپرداز از مرز 103 میلیون و 324.2 هزار منات و از طریق سامانه «اینترنت بانک» از مرز 527.6 هزار منات فراتر رفت.

https://business.com.tm/tm/post/11761

 دعوت از شرکت‌های ترکمنی برای شرکت در نمایشگاه کالاهای کودکان و سمینار تجاری

شرکت «TurkmenExpo» از شرکت‌ها و کارآفرینان خصوصی ترکمنستان برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کالا و خدمات کودکان که برای اولین بار در ترکمنستان برگزار خواهد شد، دعوت به عمل می‌آورد. این نمایشگاه بین‌المللی در بازه زمانی 19 الی 22 اوت سال جاری در سالن نمایشگاهی اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان برگزار خواهد شد.

به گفته برگزار کنندگان این رویداد، نمایشگاه بین‌المللی «Kids Expo: همه چیز برای کودکان» به یک پلتفرم جدید تبدیل خواهد شد که این بخش را با فرصت‌های جدید غنا بخشیده و به شرکت‌های فعال در زمینه خدمات و کالاهای کودکان اجازه خواهد داد تا محصولات و خدمات جدید خود را ارائه نمایند.

شرکت «TurkmenExpo» همچنین از شرکت‌ها و کارآفرینان ترکمنستانی دعوت نمود تا در سمینار تجاری که در طبقه دوم مرکز خرید «آرکاچ» برگزار خواهد شد، شرکت کنند. این سمینار تحت عنوان «چگونه می‌توان ثمربخشی شرکت در نمایشگاه‌های کالا و خدمات را برای کودکان و والدین بهبود بخشید؟» برگزار خواهد شد.

 https://business.com.tm/tm/post/11759

 

راه اندازی سامانه اندازه گیری دبی جریان آب در رودخانه قره قوم با همکاری (USAID)

سامانه خودکار اندازه گیری دبی جریان آب در حاشیه رودخانه قره قوم راه اندازی شد. این ابتکار توسط کمیته دولتی اقتصاد آب ترکمنستان و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) انجام شد. این مراسم به همت کانون جوانان «Bosfor» و با همکاری انجمن «قره قوم دریا خوجالیق (مدیریت آب رودخانه قره‌قوم)» برگزار شد.

این پروژه امکان برنامه ریزی دقیق‌تری برای توزیع آب برای کشاورزی، آب آشامیدنی و صنعت را فراهم خواهد کرد. داده‌ها در نرم افزار سیستم ثبت شده و بلافاصله در دسترس خواهند بود.

با کمک داده‌های به دست آمده، کشاورزان اطلاعات کاملی در مورد مصرف آب به دست می‌آوردند و می‌توان میزان آب مورد نیاز برای رشد بهینه محصول را محاسبه کرد. سایر مصرف کنندگان آب نیز از تأمین آب پایدارتر و کارآمدتر بهره‌مند خواهند شد.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/77508

 صادرات گوجه فرنگی ترکمنستان به تاجیکستان

پلتفرم تحلیلی EastFruit در گزارشی اعلام کرد که " در حال حاضر گوجه فرنگی‌های گلخانه‌ای وارداتی از ترکمنستان جایگاه اصلی را در بازارهای عمده فروشی تاجیکستان به خود اختصاص داده است". آنطور که در این گزارش اشاره شده، به دلیل افزایش تقاضا به گوجه فرنگی‌های ترکمنستان از سوی مصرف کنندگان در بازارهای تاجیکستان، تقاضا برای گوجه فرنگی‌های ازبکستان کاهش یافته است.

در ماه‌های ژانویه الی مارس سال جاری حجم صادرات گوجه فرنگی در ترکمنستان نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزایش داشته است. در حال حاضر مساحت کل گلخانه‌ها در ترکمنستان حدود 800 هکتار است و بیشتر آن‌ها یعنی 95 درصد در زمینه تولید گوجه فرنگی فعالیت می‌کنند.

https://business.com.tm/tm/post/11758

استخراج حدود 904 هزار تن نفت در ترکمنستان در سه ماهه نخست سال 2024

در سه ماهه نخست سال 2024، مجموع نفت استخراج شده از ذخایر غنی از مواد خام هیدروکربنی ترکمنستان به 904 هزار تن رسید. این خبر حاکی از آن است که 102 درصد از برنامه استخراج نفت از چاه‌های فعال در مدت مورد نظر توسط ادارات ذیربط کنسرن دولتی «ترکمن‌نفت» محقق شده است. با این حساب، میزان نفت استخراج شده مازاد بر برنامه مورد نظر بیش از 18.4 هزار تن بوده است.

براساس گزارش مزبور مدیریت حفاری شرکت کنسرن دولتی «ترکمن‌نفت» که بزرگترین واحد تولیدی بخش سوخت و انرژی کشور است، سهم بسزایی در موفقیت‌های به دست آمده دارد. حفاران این شرکت در سه ماه مذکور از عمق 37 هزار و 841 متری موفق به استخراج نفت شدند.

همچنین طی دوره اشاره شده در این گزارش، تعداد 7 حلقه چاه جدید به ادارات استخراج مواد اولیه هیدروکربنی تحویل داده شد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/77094

استخراج حدود 185 هزار تن نفت توسط اداره استخراج نفت و گاز

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی مارس 2024، اداره استخراج نفت و گاز «قوم‌داغ‌نفت» که در ذخایر غنی از مواد خام هیدروکربنی کنسرن دولتی «ترکمن‌نفت» فعالیت می‌کند، مجموع نفت تحویلی خود به دولت را به 184.4 هزار تن رساند.

براساس این گزارش شاخص‌ها نشان می‌دهند که 134.4 درصد از برنامه سه ماهه اجرایی شده است. شایان ذکر است، این اداره که از نظر حجم کل نفت تولیدی در رتبه سوم قرار دارد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته نرخ رشد تولید را به 132.5 درصد رسانده است.

https://turkmenportal.com/tm/blog/76643

برنامه احداث اولین تصفیه خانه گاز طبیعی در میدان گازی «Kelleli» در مرو

بر اساس برنامه کنسرن دولتی «ترکمن گاز»، اولین واحد تصفیه گاز طبیعی در میدان گازی «Kelleli» واقع در محدوده استان مرو احداث می‌شود. بنا به دستور اداره «ماری‌گاز چیکاریش (استخراج گاز مرو)»، دومین اداره تخصصی شرکت «Türkmenýöritenebitgazgurnama» به عنوان پیمانکار اصلی، عملیات ساخت این واحد را انجام می‌دهد.

این واحد به منظور فراوری گاز استخراج شده از چاه‌های میادین گازی و تزریق آن به خط لوله انتقال گاز فشار قوی قره‌قوم-اؤچاجی-مالای احداث می‌شود. بر اساس محاسبات کارشناسان، پس از راه اندازی واحد جدید، در هر شبانه روز به میزان یک میلیون و یکصد هزار مترمکعب گاز طبیعی فراوری شده روانه بازارهای خارجی خواهد شد.

https://business.com.tm/tm/post/11721

 اعلام مناقصه برای احداث یک پایانه ذخیره، تخلیه و بارگیری گاز مایع در استان لباب

پایانه‌ای جهت ذخیره، بارگیری و تخلیه گاز مایع در پالایشگاه نفت سیدی واقع در استان لباب احداث خواهد شد. در همین راستا، کنسرن دولتی «ترکمن‌گاز» به نمایندگی از گروه مناقصه، یک مناقصه بین‌المللی جهت طراحی و ساخت کامل پایانه ذخیره، بارگیری و تخلیه گاز مایع در پالایشگاه نفت سیدی اعلام کرد.

برای شرکت در مناقصه بایستی درخواست کتبی با ذکر نام کامل متقاضی، وضعیت حقوقی، کشور محل ثبت نام و مشخصات بانکی ارسال شود. همچنین شرکت کننده بایستی با قوانین ترکمنستان «در مورد مناقصات تأمین کالا برای نیازهای دولتی، اجرای کار و خدمات»، «ضوابط برگزاری مناقصات» و مدارک لازم جهت شرکت در مناقصه آشنا باشد. برای شرکت در مناقصه شرکت کننده بایستی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، شماره حساب برای پرداخت هزینه 1725 دلاری را دریافت نماید.

https://business.com.tm/tm/post/11691

برنامه ترکمنستان جهت افزایش میزان پتانسیل میدان گازی «گالکینیش»

مقصد بابایف رئیس کنسرن دولتی «ترکمن گاز» درباره برنامه‌های توسعه میدان گازی «گالکینیش» بزرگ‌ترین میدان گازی جهان صحبت کرد و از سرمایه گذاران خارجی برای همکاری در این زمینه دعوت کرد. این اطلاعات در همایش بین‌المللی سرمایه گذاری (TEIF 2024) برگزار شده در پاریس با موضوع جذب سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ترکمنستان ارائه شد.

فاز اول توسعه این میدان گازی در جنوب شرقی ترکمنستان، سالانه صادرات مستمر 30 میلیارد متر مکعب گاز به چین را تأمین می‌کند. قرار است از فاز دوم برای افزایش 25 میلیارد مترمکعبی میزان صادرات مذکور استفاده شود. بنا به اعلام آقای بابایف، فاز سوم آن به عنوان چشمه تأمین کننده پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (تاپی) با ظرفیت 33 میلیارد متر مکعب در سال عمل خواهد کرد.

کنسرن دولتی «ترکمن‌گاز» به طور مشترک با شرکت‌های «Gaffney» و «Cline & Associates» بریتانیا در حال به روز رسانی مدل زمین شناسی و هیدرودینامیکی برای توسعه مرحله‌ای میدان گازی «قالکینیش» هستند. به منظور اطمینان از عدم ایجاد نارسایی فصلی در تولید و مصرف گاز طبیعی و همچنین ثبات صادرات آن، مناقصه احداث تأسیسات ذخیره سازی زیرزمینی گاز در کشور اعلام شد.

رئیس کنسرن دولتی «ترکمن‌گاز» همچنین افزود: ما آماده همکاری متقابلاً سودمند با همه طرف‌های علاقمند هستیم. اطمینان دارم همایش کنونی بستری مؤثر برای توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های شرکت‌های ملی نفت و گاز ترکمنستان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی خواهد بود.

https://turkmenportal.com/tm/blog/77167

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما