معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

فعالیت های اقتصادی ساحلی ترکمنستان

ترکمنستان در غرب کشور، 610 کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد.

اقتصاد ترکمنستان از چند منظر وابسته به دریا است. بخش قابل توجهی از منابع نفت و گاز این کشور در مناطق ساحلی و دریای خزر قرار دارد و با توجه به اینکه بخش اعظم درآمدهای این کشور ناشی از صادرات نفت و گاز و محصولات پتروشیمی است، می‌توان گفت ذخایر این کشور در این مناطق سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و درآمدهای این کشور دارد. از سوی دیگر بخشی از تولیدات گازی و نفتی این کشور از طریق دریای خزر برای مشتریان ارسال می‌شود.

ترکمنستان دارای چندین بندر فعال در دریای خزر است که بندر ترکمن‌باشی، فعالترین و بزرگترین آن‌ها می‌باشد. بعد از استقلال، بندر ترکمن‌باشی با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی توسعه یافته است و در حال حاضر با چندین بندر و ترمینال حمل و نقل مسافری، کانتینری، نفت و گاز، امکان ارتباط با کشورهای بیشتری را در منطقه برای این کشور فراهم می‌نماید. سهم این بندر در درآمدهای ناشی از حمل و نقل و ترانزیت محموله‌های بین‌المللی رو به افزایش است.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، تردد محموله‌های بین‌المللی از طریق بندر ترکمن‌باشی به مقاصد بنادر کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران رو به افزایش است. مثلا در آماری که اخیرا صادر شده ظرف سه سال اخیر حمل و نقل محموله‌ها بین بنادر ترکمن‌باشی و آکتائو قزاقستان حدود 50 درصد رشد داشت و به 1.3 میلیون تن رسید.

بر اساس اعلام ترکمن‌ دنیز دریایوللاری (خطوط دریایی و رودخانه‌ای ترکمن)، ظرفیت‌های لازم برای حمل و نقل محصولات غلات تولید شده در روسیه از طریق بندر ترکمن‌باشی ایجاد می‌شود. در پایانه بارهای دانه ریز بندر ترکمن‌باشی، 14 سیلو جهت نگهداری انواع محصولات غلات از جمله گندم، جو و ذرت به حجم 35 هزار مترمکعب وجود دارد. 350 تن غله در ساعت از طریق سیستم نوار نقاله‌ای اتوماتیک مدرن نصب شده در پایانه بارهای دانه‌ریز در بندر دریایی می‌تواند مستقیماً از کشتی به واگن‌ها، کامیون‌ها و انبارها تخلیه و بارگیری شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما