معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۳:۴۴

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی فیلیپین در هفته سوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ذخایر دلاری فیلیپین در پایان ماه مارس به ۱۰۴ میلیارد دلار رسید

۲۰  فروردین ۱۴۰۳ Manila Bulletin-

ذخایر ارزی ناخالص بین المللی فیلیپین تا پایان ماه مارس به بیش از ۱۰۴ میلیارد دلار افزایش یافت که نشان دهنده افزایش نسبت به رکورد ۱۰۲ میلیارد دلاری در ماه فوریه است و این افزایش عمدتا به سپرده‌های ارزی به بانک مرکزی فیلیپین نسبت داده شد. بانک مرکزی فیلیپین گزارش داد که سطح ارز خارجی فعلی می‌تواند به عنوان یک حافظ خارجی قوی برای این کشور عمل کند و برای پوشش واردات کالاها و پرداخت خدمات برای حدود ۸ ماه کافی است.

ذخایر ارزی ناخالص بین‌المللی فیلیپین نیز در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ که تنها۱۰۱  میلیارد دلار بود، بالاتر بود. علاوه بر سپرده‌های دولت فیلیپین، این افزایش به افزایش قیمت طلا در بازار جهانی و همچنین سرمایه گذاری‌های درآمدی در خارج از کشور نیز نسبت داده شد و در حالی که فیلیپین مسیر خود را به سمت بهبود و رشد اقتصادی ادامه می دهد، موقعیت قوی فعلی آن در سپرده‌های ارز خارجی نقشی حیاتی در حفظ ثبات مالی آن ایفا می‌کند.

دومین محموله صادراتی انبه فیلیپینی به استرالیا

 ۲۰  فروردین ۱۴۰۳ – The Manila Times & Philippine News Agency

وزارت تجارت و صنعت فیلیپین اعلام کرد که شرکت لجستیک Fastboxph قرار است در ماه جاری محموله دیگری از انبه فیلیپینی را به استرالیا بفرستد که روابط تجاری بین دو کشور را بیش از پیش تقویت می‌کند. آقای فردریکو پاسکوال، وزیر تجارت فیلیپین تاکید کرد که سطح تجارت بین فیلیپین و استرالیا از ارقام قبل از همه گیری فراتر رفته و به ۴.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است که ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. پاسکوال همچنین به پتانسیل خوب محصولات فیلیپین در بازار استرالیا اشاره کرد و گفت: این صادرات موفق انبه گواهی بر پیشرفت در تسهیل تجارت کشاورزی بین دو کشور است.

از سوی دیگر، شرکت لجستیک FastboxPH همچنین اعلام کرد که تقاضای انبه فیلیپینی در استرالیا افزایش یافته است و آن را به طعم و کیفیت برتر انبه فیلیپینی نسبت می دهد. این شرکت فیلیپینی همچنین با رعایت مقررات ایمنی زیستی سختگیرانه و مستندات و روش‌های بازرسی، قصد دارد حضور و فعالیت خود را در سراسر استرالیا از طریق ایجاد مشارکت با خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان دیگر برای اطمینان از دسترسی بیشتر به انبه فیلیپینی برای مصرف‌کنندگان استرالیایی گسترش دهد.

 نرخ بیکاری در سال 2024 در سطح 3 تا 4 درصد باقی خواهد ماند

۲۰  فروردین ۱۴۰۳  Philippine News Agency -

طبق گزارش بانک تجاری RCBC، پیش بینی می‌شود نرخ بیکاری در فیلیپین در ماه‌های آینده حدود ۴ درصد باقی بماند. آقای مایکل ریکافورت، اقتصاددان ارشد این بانک در بیانیه خود، شاخص‌های مثبت اقتصادی، بهبود فروش و درآمد شرکت‌ها را از عوامل حمایت از ثبات نرخ اشتغال در این کشور عنوان کرده است. اداره آمار فیلیپین هنوز اطلاعات نیروی کار فوریه ۲۰۲۴ را منتشر نکرده است، اما نرخ بیکاری در ژانویه ۴.۵ درصد بود. ریکافورت همچنین خاطرنشان کرد که افزایش هزینه‌ها در تعطیلات هفته مقدس در ماه آوریل احتمالاً به برخی فرصت‌های شغلی اضافی کمک کرده است زیرا برخی بازارها و صنایع حیاتی برای استخدام کارمندان بیشتری برای پاسخگویی به تقاضا برای محصولات و خدمات مورد نیاز بودند. ریکافورت پیش بینی کرد که نرخ بیکاری در این کشور در محدوده ۳ تا ۴ درصد باقی خواهد ماند که در زمره پایین ترین نرخ های ثبت شده در ۱۸ سال گذشته است. 

سازمان اقتصادی و توسعه فیلیپین بر تعهد خود برای ایجاد یک محیط تجاری مساعد برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی تاکید کرد و این اداره همچنین بر هدف خود برای ایجاد فرصت‌های شغلی با کیفیت بالا برای فیلیپینی‌ها در این کشور تاکید کرد. آقای آرسنیو بالیساکان، دبیر سازمان اقتصاد و توسعه فیلیپین بر اهمیت ایجاد مشاغل بیشتر برای فیلیپینی‌ها از طریق قانون TBP یا "قانون کار برای ملت" و همچنین نقش آن در ایجاد یک برنامه جامع برای افزایش کمیت و کیفیت اشتغال در سراسر کشور را تاکید کرد.                                                                                                              

در ماه مارس گذشته حدود ۲۲۰ خارجی از ورود به فیلیپین منع شدند

۲۰  فروردین ۱۴۰۳ Manila Bulletin-

در مارس ۲۰۲۴، اداره مهاجرت فیلیپین از ورود حدود ۲۲۰ خارجی به فیلیپین جلوگیری کرد. به گفته کمیسر مهاجرت آقای نورمن تانسینگکو در میان اتباع ممنوعه، حدود ۱۵۰ ویتنامی، ۳۰ چینی، و ۱۴ نفر اندونزیایی و دیگران بودند. تانسینگکو همچنین توضیح داد که ورود این خارجی‌ها به این دلیل که احتمال می‌رفت در فعالیت‌های غیرقانونی دست داشته باشند، ممنوع شد یا اینکه برای اقامت خود در فیلیپین بیشتر به منابع عمومی و کمک‌های دولتی متکی هستند.

 آقای تانسینگکو همچنین تاکید کرد که اداره مهاجرت به دقت داده‌های مربوط به دستگیری‌ها و رهگیری‌های گذشته را همانطور که در قانون مهاجرت فیلیپین در سال ۱۹۴۰ ذکر شده است بررسی می‌کند تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد ممنوعیت ورود این افراد اتخاذ کند و پس از ممانعت از ورود، وی گفت که این افراد خارجی در لیست سیاه قرار گرفته اند که آنها را از ورود مجدد به فیلیپین در آینده منع می‌کند. وی تصریح کرد که اقدامات آنها ملیت های خاصی را هدف قرار نمی دهد و یکی از علل تعداد بالای اخراج اتباع ویتنامی مربوط به افزایش ویتنامی‌هایی است که در مراکز غیرقانونی بازی آنلاین کار می‌کنند.

بازرسی و نظارت سنا برای کنترل قیمت پیاز فیلیپین

 ۲۱  فروردین ۱۴۰۳ –  Philippine News Agency

سنای فیلیپین در حال تشدید بازرسی و نظارت بر کشاورزان محلی است تا از عرضه کافی و ثبات قیمت پیاز اطمینان حاصل کند، به ویژه در میان نگرانی‌های احتکار و دستکاری قیمت در بازار. کمیته کشاورزی دفتر سناتورها نیز تلاش می‌کند تا با سازمان‌ها و ادارات دولتی مربوطه همکاری کند تا قیمت پیاز در فیلیپین را کنترل کند.

سناتور اروین تولفو بر لزوم محافظت از کشاورزان محلی پیاز در برابر استثمار بازرگانان سود جو که اغلب ،محصولات را با قیمت های ناعادلانه و پایین خریداری می‌کنند که منجر به بی ثباتی در بازار می‌شود، تأکید کرد. به عنوان بخشی از این تلاش ها، سناتور تولفو برنامه‌های خود را برای بازرسی و بازدیدهای غیرمنتظره در بازار و انبارهای محلی برای نظارت دقیق بر قیمت پیاز اعلام کرد.

 علاوه بر این، سناتورهای دیگر نیز در نظر دارند که پیاز را مجدداً وارد کنند برای جلوگیری از افزایش قیمت مشابه آنچه در ژانویه ۲۰۲۳ رخ داد بود، زمانی که قیمت پیاز به حدود ۱۳ دلار در هر کیلوگرم رسید که به عنوان گران‌ترین قیمت پیاز در جهان محسوب می‌شد. در حال حاضر پیاز قرمز و سفید در فیلیپین بین ۱ تا ۳ دلار در هر کیلوگرم قیمت دارد.

اقدام دولت فیلیپین برای مدیریت افزایش قیمت ها در میان چالش های آب و هوایی

۲۱  فروردین ۱۴۰۳-  Philippine News Agency

 سازمان توسعه اقتصادی فیلیپین برنامه‌هایی را برای رسیدگی به نگرانی‌های افزایش قیمت در میان چالش‌های ناشی از فصول خشک و مرطوب شدید اعلام کرد. این اعلام همچنین پس از افزایش نرخ تورم از ۳.۴ درصد در فوریه به۳.۷ درصد در ماه مارس توسط اداره آمار فیلیپین منتشر شد. در حالی که نرخ تورم ماه مارس در مقایسه با ۷.۶ درصد ثبت شده در سال گذشته کمتر است، نگرانی‌های اقتصادی و بازار همچنان ادامه دارد.

  دبیر سازمان توسعه اقتصادی بر لزوم داشتن برنامه‌های موثر برای مبارزه با اثرات منفی چالش های آب و هوا بر تولید و عرضه کالاهای اصلی تاکید کرد. بالیساکان همچنین از اداره محیط زیست و منابع طبیعی و وزارت کشاورزی خواست تا تامین آب را تضمین کنند و به کشاورزان محلی که اثرات شدید خشکسالی را تجربه کرده اند، کمک نمایند.

 علاوه بر این، دولت در تلاش است تا امنیت غذایی و انرژی، در دسترس بودن آب،  سلامت و ایمنی عمومی را برای آمادگی برای اثرات بالقوه افزایش بارندگی و سیل در برخی مناطق فیلیپین در ماه‌های آینده حفظ کند. از سوی دیگر، به منظور کاهش بار افزایش قیمت برق بر دوش خانواده‌های فقیر، دولت برنامه یارانه‌ای را نیز ایجاد کرد که به مشترکین برق با درآمد پایین که از نظر مالی قادر به پرداخت قبوض برق خود نیستند، تخفیف ۱۰۰ درصدی ارائه می‌دهد. در همین حال، دولت فیلیپین تعهد خود را برای تقویت رشد اقتصادی علیرغم این چالش ها برای دستیابی به اهداف توسعه تأیید کرد.

ایجاد بیش از 6 میلیون شغل در طرح جدید گردشگری

۲۱  فروردین ۱۴۰۳-  The Manila Times

وزارت گردشگری فیلیپین طرح جدیدی را برای گردشگری به ویژه در منطقه ویسایاس اعلام کرد. برنامه شش ساله توسعه ملی گردشگری از سال۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ با تاکید بر فرهنگ و پایداری، گردشگری فیلیپین را ارتقا می‌بخشد.

خانم کریستینا گارسیا فراسکو، وزیر گردشگری، نقش این طرح جدید را در تقویت تعامل گردشگری که هدف آن استخدام بیش از ۶ میلیون فیلیپینی تا سال ۲۰۲۸ است و انتظار دارد تا سال ۲۰۲۸ به ۱۱.۵ میلیون بازدیدکننده بین المللی افزایش دهد، برشمرد. این طرح جدید همچنین چارچوبی را برای برنامه‌ها و فعالیت های مختلف با هدف حفظ رشد، توسعه و تحول گردشگری فیلیپین ترسیم می‌کند.

وزیر همچنین از دیگر سازمان‌های دولتی می‌خواهد که از دیدگاه پرزیدنت مارکوس برای تبدیل فیلیپین به قطب گردشگری آسیایی از طریق تلاش‌های جمعی برای نمایش غنای فرهنگی این کشور در سطح جهانی، هماهنگی و حمایت کنند.

خطر از دست دادن مشاغل کارگران فیلیپینی با گسترش هوش مصنوعی

۲۲  فروردین ۱۴۰۳ –  Philippine Daily Inquirer

بر اساس دفتر تحقیقات آسه آن، کارگران فیلیپینی در مقایسه با همتایان خود در منطقه جنوب شرقی آسیا در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن مشاغل با توسعه هوش مصنوعی هستند. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که با صنعت عظیم فیلیپین در ارائه خدمات شخص ثالث و پشتیبانی به شرکت‌های خارج از کشور، کارگران فیلیپینی ممکن است با خطر بیشتری برای از دست دادن شغل خود مواجه شوند زیرا هوش مصنوعی نیز عملیات فناوری اطلاعات و ارتباطات را توسعه داده است.

در این هنگام این مطالعه نشان می‌دهد که تا زمانی که کشور به سمت ارائه مشاغلی که نیازمند دانش و مهارت‌های انسانی بیشتری هستند تغییر نکند، خطر از دست دادن شغل در کارهای معمول بالا باقی خواهد ماند. همچنین اشاره می‌کند که اقتصاد کشورهایی با قابلیت‌های فناوری پایین‌تر می‌توانند در برابر اختلال هوش مصنوعی آسیب‌پذیرتر باشند. این ارزیابی با نگرانی‌های فزاینده جهانی در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر اشتغال همزمان است.

علاوه بر این دفتر تحقیقات آسه‌آن همچنین بر شکاف دیجیتالی در منطقه جنوب شرقی آسیا تأکید کرد که می‌تواند به طور بالقوه نابرابری‌های اقتصادی را افزایش دهد در حالی که اقتصادهای توسعه‌یافته‌تر به طور مستمر از پیشرفت‌های هوش مصنوعی سود می‌برند. این گزارش بر نیاز فوری اقتصادهای آسه آن از جمله فیلیپین برای رسیدگی به این چالش ها با تغییر به سمت خدمات مبتنی بر دانش و سرمایه گذاری در توسعه سرمایه انسانی برای کاهش اثرات سوء هوش مصنوعی بر اشتغال و رشد اقتصادی تاکید می‌کند.

گسترش شرکت بازی آنلاین فیلیپین در سطح بین المللی

۲۲  فروردین ۱۴۰۳ –  The Manila Times

 بر اساس DigiPlus Interactive یک شرکت بازی آنلاین و اوقات فراغت در فیلیپین در نظر دارد که بازی  های آنلاین خود را در سطح بین المللی گسترش  و دامنه بازار خود را توسعه دهد و در عین حال امکان حضور و فعالیت در کشورهای دارای جمعیت فیلیپینی زیاد را بررسی کند.

رئیس این شرکت بر گسترش مداوم آنها به ویژه در ساخت سایت های فیزیکی برای افزایش تجربیات مشتری و ایجاد مکان‌های نمادین تأکید کرد. با رشد درآمدی تا ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۴ این شرکت قصد دارد تا ۱۰ میلیون کاربر به پلتفرم های بازی دیجیتال خود اضافه کند و اخیراً نزدیک به ۴۰ میلیون دلار را عمدتاً برای توسعه فناوری و بازی در کشور اختصاص داده است.  همچنین آنها قصد دارند عناصر غیر بازی مانند فیلم‌ها و کانال‌های ورزشی را برای پخش زنده روی پلتفرم‌های خود بگنجانند تا کاربران بیشتری را جذب کنند.

بهبود شرایط کسب و کار در فیلیپین به دلیل کاهش بیکاری

۲۴  فروردین ۱۴۰۳ – Philippine News Agency

شرایط کسب و کار در فیلیپین تحت مدیریت رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور بهبود یافته است و به کاهش اخیر نرخ بیکاری در این کشور در ماه‌های گذشته نسبت داده می‌شود. در بیانیه نماینده مجلس، آقای جوی سالسدا، رشد در بخش‌های شغلی مانند صنایع دستی و ماشین‌آلات نمود بیشتری داشته درحالی که  کاهش در بخش‌هایی مانند کشاورزی و سایر مشاغل غیررسمی‌بوده است. وی خاطرنشان کرد که ارزیابی وضعیت تجاری فیلیپین در سال ۲۰۲۳ اعتماد بالایی را در بخش هایی از جمله معدن و ساخت و ساز ثبت کرده است در حالی که میزان رضایت کمتری را در بخش هایی مانند کشاورزی و تجارت خرده فروشی نشان داده است .

علاوه بر این، بهبود شرایط کسب و کار در فیلیپین نیز به بهبود کیفیت مشاغل به ویژه در بخش های تولیدی در میان چالش های جهانی که این کشور با آن مواجه است نسبت داده می‌شود. همچنین بر اهمیت دستمزد منصفانه به ویژه با توجه به افزایش قیمت برنج که به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی کارگران کم درآمد تأثیر می‌گذارد نیز تأکید قرار گرفت. نیاز به تنوع بخشیدن به منابع برنج برای کاهش وابستگی به واردات و کاهش اثرات نوسانات قیمت برنج ناشی از عواملی مانند شرایط گرمای شدید نیز تشویق شد.

 از سوی دیگر، اداره آمار فیلیپین از کاهش نرخ بیکاری به ۳.۵ درصد در فوریه ۲۰۲۴، همراه با افزایش نرخ اشتغال به ۹۶.۵ درصد خبر داد که نشان دهنده روندهای مثبت در بازار کار است.

https://www.pna.gov.ph/articles/1222434

کاهش 6 درصدی کسری تجاری فیلیپین در ماه فوریه

۲۴  فروردین ۱۴۰۳ – GMA News Network

فیلیپین شاهد بهبود قابل توجهی در کسری تجاری خود بود که روند مثبتی را در چشم‌انداز اقتصادی آن نشان می‌دهد. در ماه فوریه ۲۰۲۴، فیلیپین کسری تجاری ۳.۶۴۷ میلیارد دلاری را ثبت کرد که در مقایسه با رکورد کسری تجاری ۳.۸۸ میلیارد دلاری آمریکا در ماه مشابه سال گذشته، معادل ۶ درصد کاهش است.

بر اساس گزارش سازمان آمار فیلیپین، مجموع تجارت صادراتی کالاهای این کشور در فوریه ۲۰۲۴ به ۱۵.۴۶ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به فوریه سال قبل ۹.۷ درصد افزایش داشته است و نشان دهنده فضای تجاری قوی با وجود چالش های اقتصادی جهانی است. علاوه بر این، همین گزارش آماری نشان داد که از ژانویه تا فوریه ۲۰۲۴، ارزش کل صادرات فیلیپین به بیش از ۱۱ میلیارد دلار افزایش یافت و نشان دهنده افزایش ۱۲.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ بود.

به طور کلی، آمریکا در فوریه ۲۰۲۴ با صادراتی بالغ بر ۹۴۷ میلیون دلار که ۱۶ درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می دهد، به عنوان بزرگترین بازار صادراتی کالاهای فیلیپین گزارش شد. پس از آن ژاپن، هنگ کنگ، چین و تایلند قرار دارند.

 

https://www.gmanetwork.com/news/topstories/nation/903348/ph-trade-deficit-declines-by-6-in-feb-2024/story/  

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما