معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۵- ۱۳:۱۶ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی اتریش

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمۀ اول فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت بازار کار اتریش

نرخ بیکاری در اتریش در ماه مارس سال جاری نسبت به ماه مارس سال گذشته با 0.7 درصد افزایش به 6.9 درصد رسیده است. در پایان ماه مارس 369640 نفر نزد آژانس کار اتریش ثبت شده بودند که از بین آن‌ها 291468 نفر بیکار و 78172 نفر مشغول به طی دوره‌های کارآموزی وابسته به این نهاد بوده‌اند. این آماری است که آژانس کار اتریش و وزارت کار این کشور منتشر کردند. البته نرخ بیکاری در مجموع رو به کاهش است، اما این مساله فصلی است و عموما با شروع فصل گرم آمار بیکاری با توجه به افزایش مشاغل فصلی کاهش می‌یابد. یوهانس کوپف، رئیس آژانس کار اتریش این وضعیت موجود در بازار کار را بسیار بد توصیف کرد و گفت تعداد افراد بیکار یا افرادی که مشغول طی دوره کارآموزی هستند در ماه مارس 2024 حدود 36 هزار نفر یعنی 11 درصد بیش از زمان مشابه سال گذشته است. وی ادامه داد: اتریش آشکارا همچنان در حالت رکود است و برخلاف سال گذشته که پیش‌بینی می‌شد که در کوتاه‌مدت نرخ بیکاری کاهش یابد، اما دیگر باوری به کاهش سریع بیکاری در اتریش وجود ندارد. شرکت‌های اتریشی به دلیل نرخ بالای تورم در این کشور دیگر توان رقابت‌‌پذیری ندارند و با مازاد نیروی کار مواجه هستند. اگر رشد اقتصادی ایجاد شود، در آن صورت بیکاری با تاخیر به مرور حاصل خواهد شد.

همچنین مارتین کوخر، وزیر کار و اقتصاد اتریش گفت: نسبت به سال‌های پیش از بروز پاندمی‌کرونا، وضعیت بازار کار بدتر شده است. نرخ بیکاری هم‌اکنون بالاتر از مارس 2023 است و این موضوع نتیجه محیط چالشی اقتصادی است. نرخ بیکاری در ماه مارس 2019 یعنی پیش از بروز پاندمی 7.5 درصد بود. این نرخ در ماه مارس 2020 نیر 12.3 درصد و در سال 2021 نیز 9.3 درصد و در سال 2022 هم 6.3 درصد بوده است. در ماه مارس 2022 نرخ بیکاری 6.2 درصد بود. این نشان می‌دهد که همچنان در بازار کار اتریش پویایی بالایی وجود دارد، اما حوزه‌هایی مانند عمران و تجارت هم‌اکنون پویایی بالایی ندارند. وزیر کار در بیانیه خود اعلام کرده که بازار کار اتریش همچنان انعطاف‌پذیر است. نکته مثبت در این میان این است که تعداد افراد کارمند (غیرخویش‌فرما) با 3.956.000 نفر همچنان بسیار بالاست. در ماه مارس 6 هزار نفر بیش از ماه مارس سال گذشته شاغل بودند. البته باید توجه داشت که در مقابل نرخ اشتغال افراد بالای 60 سال افزایش زیادی داشته است. در ماه ژانویه امسال تعداد افراد شاغل بالای 60 سال با 14844 نفر به 181466 نفر رسیده است. این نشان می‌دهد که تعداد شاغلین زیر 60 سال در اتریش در مجموع کاهش داشته است. همچنین بر اساس اعلام آژانس کار اتریش، تعداد مشاغل خالی نیز افزایش داشته است. تعداد این گونه مشاغل از 178541 موقعیت شغلی در ماه فوریه به 184811 شغل رسیده است. بیشترین تعداد مشاغل خالی هم اکنون در حوزه الکترونیک با 3200 شغل خالی و همچنین 2 هزار شغل خالی به عنوان آشپز است.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/arbeitslosenquote-maerz-prozent-156083038

230 هزار آپارتمان خالی در اتریش

بر اساس محاسبات صلح سبز (سازمان بین‌المللی مردم نهاد فعال در حوزه محیط‌زیست و صلح) در اتریش 230 هزار آپارتمان خالی وجود دارد و در عین حال سالانه حدود 60 هزار واحد آپارتمان جدید نیز ساخته می‌شود. شاخه اتریش این سازمان محیط‌زیستی برای جلوگیری از هدررفت زمین، خواهان وضع مالیات بر اماکن خالی شد. نمونه‌ای از وضع این مالیات در فرانسه انجام شده که از سال 1999 انجام شده که باعث کاهش 13 درصدی اماکن خالی در آنجا شده است. به هر حال هم‌اکنون افزایش جمعیت بسیار کمتر از توسعه اماکن مسکونی است. بنابر اعلام این سازمان «در حالی که طی دوره زمانی بین 2011 تا 2021 جمعیت 6.1 درصد افزایش یافته، فضای مسکونی در بازه زمانی مشابه تقریبا دوبرابر شده است». به طور متوسط هم‌اکنون نرخ اماکن خالی در اتریش 4.7 درصد است. بیشترین نرخ را ایالت کرنتن (5.7 درصد) و تیرول (5.6 درصد) و زالتسبورگ (5.2 درصد) دارند و کمترین نرخ را نیز وین با 3.4 درصد و فورالبرگ با 3.9 درصد از آن خود کرده‌اند.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/greenpeace-wohnungen-oesterreich-156073510

واردات 87 درصدی گاز اتریش از روسیه

روزنامه کوریر در گزارشی به نقل از آمار رسمی وزارت انرژی اعلام کرد که اتریش تنها در ماه فوریه سال جاری حدود 87 درصد کل گاز وارداتی خود را از روسیه تامین کرده است. این آمار برای ماه‌های دسامبر 2023، حدود 98 درصد و در ژانویه 2024 حدود 97 درصد عنوان شده بود.

https://kurier.at/politik/inland/russisches-gas-oesterreich-februar-leonore-gewessler-gruene-87-prozent/402843847

احتمال وقوع بحران جدید گازی در اتریش

روزنامه پرسه در مطلبی با بررسی سناریوهای مختلف پیشروی اتریش طی سال‌های آینده برای تامین گاز نوشت: اگر اوکراین قرارداد انتقال گاز از قلمروی خود با روسیه را که در سال 2025 به اتمام می‌رسد تمدید نکند، آنگاه می‌تواند نرخ کنونی گاز در اتریش به شدت و حتی تا دو برابر افزایش یابد. این موضوع خود به توقف روند رشد اقتصادی که پس از رکود دوران کرونا در وضعیت مناسبی قرار دارد نیز منجر خواهد شد. البته مقام‌های رسمی می‌گویند که حتی علیرغم عدم انتقال گاز از روسیه، وضعیت در زمستان سال جاری خوب خواهد بود و ذخایر گازی تا 75 درصد تامین شده‌اند. اما وضعیت در سال 2026 به گونه‌ای دیگر خواهد بود. کارشناسان بر این عقیده‌اند که یک بحران جدید گازی برای اتریش طی سال‌های آینده قریب‌الوقوع است. اتریش به صورت میانگین 87 درصد گاز وارداتی خود را از مسیر خط لوله اوکراین تامین می‌کند. راه حل امکان پذیر در این مسیر دریافت گاز از خطوط انتقالی کنونی از ایتالیا و آلمان است که امکان آن وجود دارد. اما خطوط فعلی در صورتی که اوکراین از قرارداد با روسیه خارج شود، برای انتقال گاز از مسیر اتریش برای مجارستان، اسلوونی و اسلواکی در کنار اتریش امکان‌پذیر نیست و احداث چنین خط لوله‌ای نیز سال‌ها زمان خواهد برد.

https://www.diepresse.com/18355349/schaerfste-rezession-seit-lehman-und-corona-oesterreich-droht-eine-neue-gaskrise

14 میلیارد سود بانک‌های اتریشی در یک سال

بنابر ارزیابی‌های انجام شده از زمان بحران جنگ در اوکراین بزرگترین برنده این مساله بانک‌های اروپایی بوده‌اند. بانک‌ها در اروپا در سال 2023 رکورد درآمد از سال بحران مالی 2008 اروپا را داشته‌اند که بیش از همه به وضع بهره بانکی توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا و افزایش سود وام‌های بانکی برمی‌گردد. سود بانک‌ها در این سال 120 میلیارد یورو بوده است. بانک‌های اتریشی پس از کسر مالیات در این سال 14 میلیارد یورو سود داشته‌اند که 30 درصد بیش از سال 2022 بوده است. بانک‌های اتریشی حدود نیمی از این سود را در خارج از کشور و نیمی را در داخل کشور به دست آورده‌اند. بانک مرکزی اروپا نرخ سود را به 4.5 درصد رساند که در نتیجه آن نرخ سود وام‌های شرکت‌ها و مالکان منازل مسکونی و شرکت‌های عمرانی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت.

https://www.derstandard.at/story/3000000215143/banken-in-oesterreich-machen-rekordgewinne-soll-der-staat-sie-nun-abschoepfen

نیاز اتریش به سرمایه‌گذاری در شبکه توزیع برق و گاز

اتریش باید تا سال 2040 سیاست اقلیمی عاری از دی اکسید کربن خود را اجرایی کند. در این راستا باید شبکه برق و گاز این کشور برای انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه پیداکنند تا بتوان با برق تولیدی از باد و خورشید و هیدروژن بیشترین استفاده را کرد. اتریش نیاز به 11 میلیارد یورو هزینه دارد که بنابر طرح‌های دولت باید توسط مصرف‌کنندگان پرداخت شوند. 9 میلیارد یورو از این مقدار باید برای شبکه برق هزینه شود. برای این کار باید 430 کیلومتر شبکه برق جدید و 70 ایستگاه ترانسفرماتور و 50 نیروگاه تولیدی ایجاد شود. تولید برق سبز در اتریش به کمک باد و خورشید در حد مطلوبی است. 87 درصد نیاز برق از طریق برق سبز تولید می‌شود. در حوزه گازی هم باید گاز روسیه با گاز سبز و هیدروژن جایگزین شود. در این راستا باید 1400 کیلومتر خطوط لوله گاز موجود باید برای گاز سبز و انتقال انرژی تغییر کنند و 300 کیلومتر خط لوله جدید برای هیدروژن تولیدی ایجاد شود. این اقدامات نیز حدود 2 میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.

https://www.krone.at/3326435

درخواست افزایش ساعات کاری فروشگاه‌های مواد غذایی

رییس فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی Rewe که فروشگاه‌هایی مانند Bill در اتریش را مدیریت می‌کند، خواستار افزایش ساعت کاری این فروشگاه‌ها تا ساعت 23 شد. وی ساعت کاری کنونی را وضعیتی تاریخی خواند که سبک زندگی امروز و نیازهای کنونی جامعه را پاسخگو نیست. در عین حال اتحادیه کارگران و کارکنان شاغل در این بخش این درخواست را رد کرده است.

https://www.derstandard.at/story/3000000215146/rewe-214sterreich-chef-will-80-statt-72-stunden-pro-woche-offen-halten

برگزاری همایش بین المللی در حوزه فناوری سبز، بخش عمران و ساخت و ساز در وین

اداره تجارت خارجی اتاق بازرگانی اتریش (WKO) همراه با وزارت فدرال کار و اقتصاد این کشور و با برخی شرکای خود اقدام به برگزاری همایشی دو روزه در حوزه فناوری سبز، بخش عمران و ساخت و ساز (GREENTECH & SUSTAINABLE BUILDING) در تاریخ 29 و 30 فروردین ماه 1403 (17 تا 18 آوریل 2024) می‌نماید. این همایش به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود و در آن شرکت‌ها و کارشناسانی از 80 کشور با بیش از 1000 کارشناس در خصوص موضوعات، طرح‌ها و محصولات در حوزه فناوری سبز و بخش عمران و ساخت و ساز با یکدیگر مرتبط خواهند شد. طی برگزاری این برنامه، ملاقات‌ها و گفتگوهای B2B نیز برنامه‌ریزی ‌شده است که شرکت‌ها می‌توانند برای شرکت در آن ثبت نام کنند.

https://gtdmeetfob2024.b2match.io

برگزاری دور چهارم جشنواره استارت ‌آپی وین

چهارمین دور جشنواره استارتاپی وین موسوم به ViennaUP طی هفت روز از تاریخ 14 تا 20 خرداد ماه 1403 توسط آژانس اقتصادی وین بصورت حضوری و آنلاین برگزار می‌گردد. ‌محورهای رویداد برنامه‌ریزی شده مزبور تنوع بسیاری داشته و از این رو می‌تواند توسط علاقمندان، کارآفرینان، شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین فعالان اقتصادی مورد بهره‌برداری قرار گیرند. این رویداد، بزرگترین رویداد استارتاپی در سطح اروپا می‌باشد که فرصت‌های بسیار خوبی را برای همتایابی، شبکه‌سازی و جذب سرمایه‌گذار بین‌المللی فراهم می‌آورد. سال گذشته در این جشنواره 14 هزار نفر از 30 مه تا 7 ژوئن 2023 از 96 کشور شرکت کرده بودند. طی برگزاری جشنواره برنامه‌های متنوعی در قالب‌های مختلف از جمله جلسات همتایابی B2B و معرفی ظرفیت‌های اتریش و شبکه‌ سازی استارت‌آپ‌هایی از تمامی دنیا برگزار می‌شود.

https://viennaup.com/programme

https://brutkasten.com/artikel/viennaup-2024-ankuendigung

https://www.trendingtopics.eu/termin-fixiert-viennaup-findet-auch-2024-wieder-statt

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما