معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۱۵:۳۴

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های فیلیپین در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فیلیپین به عنوان دومین اقتصاد با رشد سریع در شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۴

 ۱۵  فروردین ۱۴۰۳ – Philippine News Agency

 بانک جهانی پیش‌بینی رشد اقتصادی ۵.۸ درصدی فیلیپین برای سال ۲۰۲۴ را تایید کرد و اعلام کرد که این کشور در سال۲۰۲۵  رشد اقتصادی ۵.۹ درصدی خواهد داشت. این گزارش همچنین فیلیپین را به عنوان دومین اقتصاد با رشد سریع در شرق آسیا و اقیانوس آرام، پس از پالائو با رشد اقتصادی ۱۲.۴ درصدی قرار می دهد. رشد پیش‌بینی‌شده به بهبود بخش مصرف‌کننده و خدمات در کشور و برخی اصلاحات دولتی که سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری را در فیلیپین جذب می‌کند نسبت داده می‌شود. پیش‌بینی‌های رشد فیلیپین و کامبوج در سال جاری نیز بالاتر از سایر کشورهای همان منطقه مانند چین، اندونزی، مالزی، ویتنام و تایلند است.

علاوه بر این، گزارش بانک جهانی کاهش نرخ فقر در فیلیپین را به دلیل پیشرفت در صنایع اشتغال و سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌کند، اما خطرات اقتصادی همچنان به دلیل کاهش تعاملات با اقتصادهای بزرگ مانند چین و به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه همچنین وجود دارد.  به گفته آدیتیا ماتو، اقتصاددان ارشد ،منطقه شرق آسیا که فیلیپین را نیز شامل می‌شود در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر است که به سرمایه گذاری‌های بیشتری مانند سیستم های هشدار اولیه و زیرساخت های قوی نیاز دارد.

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی فیلیپین و آلمان

۱۶  فروردین ۱۴۰۳ – Philippine Daily Inquirer

 فیلیپین و آلمان دومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی  (JEC) خود را در 27 مارس با تمرکز بر فرصت های مشترک برای هر دو کشور برگزار کردند. این جلسه توسط معاون وزیر تجارت فیلیپین آقای آلن گپتی و وزیر تجارت آلمان آقای استفان ونزل با حضور مقامات و نمایندگان بازرگانی از هر دو کشور انجام شد.

گفت‌وگوها در بخش‌های کلیدی مانند تولید، انرژی، زیرساخت‌ها، فناوری اطلاعات و نیروی کار را پوشش دادند که نشان‌دهنده تعهد به همکاری چندجانبه است. شرکت‌کنندگان شامل نمایندگانی از شرکت‌های فیلیپینی مانند انجمن سازندگان فیلیپین و شرکت‌های آلمانی مانند بوش و لوفت‌هانزا تکنیک بودند که پتانسیل قابل توجهی برای مشارکت در این امور را دارا هستند. تعدادی از شرکت های آلمانی نیز به سرمایه گذاری در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر فیلیپین علاقه نشان دادند و وزارت انرژی از آنها دعوت کرد تا تأسیسات تولیدی برای قطعات انرژی تجدیدپذیر در فیلیپین ایجاد کنند.

علاوه بر این، پروژه‌های مشترک بین فیلیپین و آلمان برای پیشرفت صنعت ساخت و ساز و توسعه ظرفیت نیروی کار در حال پیگیری است. آلمان همچنان یک شریک تجاری و سرمایه گذار قابل توجه برای فیلیپین است که سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی قابل توجه و سرمایه گذاری‌های تایید شده در سال ۲۰۲۳ ثبت شده دارد.

 شرکت ژاپنی پروژه توسعه ۴۰ میلیون دلاری را در بندر سوبیک راه اندازی کرد

 ۱۶  فروردین ۱۴۰۳ – Philippine Daily Inquirer

یک شرکت ژاپنی به نام "سانیو دنکی " پروژه توسعه ۴۰ میلیون دلاری در پارک فناوری سوبیک را به طور رسمی آغاز کرده است. هدف این پروژه ساخت کارخانه جدید است که باعث ایجاد ۱۵۰۰ فرصت‌ شغلی برای تولید محصولات مختلف مانند منابع تغذیه بدون وقفه، فن‌های خنک کننده و تقویت کننده‌های سرور میشود.  

این شرکت ژاپنی در حال حاضر دستگاه‌های الکتریکی، لوازم خانگی و وسایل کامپیوتری را تولید و تعمیر می‌کند و در حالی که تا دسامبر ۲۰۲۳ حدود ۵۰۰۰ کارمند داشته است. همچنین، در سه ماهه اول سال  ۲۰۲۱  این شرکت صادرکننده پیشرو در این شهر بود و در میان معدود شرکت هایی بود که مجاز به کار و تولید فن‌های خنک کننده برای ونتیلاتورها در طول همه گیری COVID-19 در فیلیپین بود.

صنعت تولید در فیلیپین در بحبوحه کمبود مواد خام ضعیف شده است

۱۶  فروردین ۱۴۰۳ – Manila Times

به گزارش اخیر S&P Global Market Intelligence، وضعیت صنعت تولید در فیلیپین در ماه مارس به دلیل کمبود مواد خام کاهش یافته است. این گزارش نشان می دهد که شاخص خرید برای بخش تولید در ماه مارس به ۵۰.۹ کاهش یافته است که نسبت به ۵۱.۰ ماه قبل کاهش جزئی داشته است. همچنین محصولات تولیدی برای اولین بار در ۲۰ ماه گذشته کاهش یافت، هرچند که استخدام نیروی کار و فعالیت خرید در بین مصرف کنندگان افزایش یافته است.

خانم مریم بلوچ، اقتصاددان S&P Global Market Intelligence، نسبت به تاثیر کمبود مواد خام بر سطح تولید ابراز نگرانی کرد، با این حال او خوش بین بود که اگر شرکت ها بتوانند مواد را به درستی تامین کنند، این کمبود در تولید ممکن است موقتی باشد. علاوه بر این، امید به تقویت تقاضا در داخل و جهان همچنان ادامه دارد تا سطح اطمینان شرکت‌های داخل بخش تولید را افزایش دهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما