معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۰:۳۶

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های فیلیپین در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کارخانه کشتی سازی جدید در استان لیته به زودی راه اندازی می‌شود

 هیئت سرمایه گذاری فیلیپین اعلام کرد که کارخانه کشتی سازی و خدمات بندری جدید توسط IMP Incorporation واقع در استان لیته تا اواسط سال 1403 به طور کامل عملیاتی خواهد شد. این پروژه به عنوان بخشی از ماموریت بهبود تسهیلات تعمیر و جایگزینی کشتی، حمایت مالی ویژه ای از دولت فیلیپین دریافت کرد. این کارخانه کشتی سازی جدید در سال 1398 با بودجه تخمینی بیش از 8 میلیون دلار شروع به ساخت کرد و پیش بینی می‌شود که به گنجایش 10 کشتی برای ساخت و تعمیر ظرفیت داشته باشد.

IMP Incorporation همچنین قصد دارد پروژه‌های کارخانه کشتی سازی خود را به منظور پذیرش کشتی‌های بزرگتر و مشارکت در کشتی‌های بازیافت و تسهیلات خود برای حمایت از برنامه دولت فیلیپین گسترش دهد. دولت فیلیپین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را تشویق می‌کند تا مشارکت با IMP Incorporation را برای کمک به صنعت کشتی‌سازی فیلیپین در نظر بگیرند. فیلیپین چهارمین کشور بزرگ کشتی‌سازی جهان است که در مجموع 115 کارخانه کشتی‌سازی ثبت شده در سازمان صنایع دریایی   (MARINA) و نیروی کار 300000 نفری دارد.

فیلیپین به عنوان یک اقتصاد 2 تریلیون دلاری در 10 سال آینده

 به گفته مارتین رومولدز، رئیس مجلس نمایندگان، پیش‌بینی اخیر مجمع جهانی اقتصاد    (WEF) در مورد اقتصاد فیلیپین برای رسیدن به سطح کشورهایی مانند کانادا و ایتالیا ظرف یک دهه امکان‌پذیر است. وی پیشنهاد می‌کند که فیلیپین می‌تواند به رشد پیش‌بینی‌شده دست یابد، اگر بتواند رشد سالانه 7 تا 8 درصدی را حفظ کند.

مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد که پیش‌بینی رشد فیلیپین برای تبدیل شدن به یک اقتصاد 2 تریلیون دلاری در ده سال آینده، این کشور را در کنار اقتصادهای مهم جهانی قرار می‌دهد و رومولدز این را تغییری دگرگون‌کننده برای شهروندان این کشور می‌داند.

علاوه بر این، مجلس نمایندگان نیز قطعنامه‌ای برای کاهش محدودیت‌های اقتصادی در قانون اساسی فیلیپین برای جذب سرمایه‌های خارجی بیشتر تصویب کرده است. رهبر این قطعنامه نیز آقای رومولدز است و بر اهمیت سرمایه گذاری در آموزش، زیرساخت ها و توسعه نیروی کار برای حفظ رشد اقتصادی فیلیپین تاکید می‌کند. وی همچنین از تاب‌آوری اقتصادی و استراتژی‌های مالی کشور که جذابیت آن را برای سرمایه‌گذاران خارجی افزایش داده و منجر به ایجاد شغل و فرصت‌های کارآفرینی شده است، تمجید می‌کند.

شبکه کابلی زیردریایی جدید برای تقویت اتصال به اینترنت فیلیپین

انتظار می‌رود شبکه کابلی زیردریایی جدید در فیلیپین اتصال اینترنت را در این کشور حتی در جزایر دورافتاده آن تقویت کند و به شرکت‌های پشتیبانی مشتری اجازه دهد تا در راستای تقویت اقتصاد فیلیپین فعالیت و گسترش یابند. شبکه کابلی زیردریایی داخلی فیلیپین  (PDSCN) این پروژه شبکه را آغاز می‌کند که انتظار می رود تا پایان فروردین 1403 تکمیل شود.

در بیانیه قبلی رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور، این پروژه شبکه 2500 کیلومتری واقعاً یک تغییر بازی در تلاش فیلیپین برای برابری با سایر کشورها به ویژه از نظر سرعت اینترنت، اتصال و تحول دیجیتال است. شهرهای بزرگی مانند مانیل و سبو در حال حاضر دسترسی به اینترنت نسبتاً پایداری دارند، اما از آنجایی که فیلیپین از بیش از 7100 جزیره تشکیل شده است، بسیاری از مناطق دورافتاده دارای اتصالات اینترنتی ناپایدار هستند. همچنین انتظار می رود که شبکه کابلی جدید به ایجاد شغل و تشویق به توسعه فیلیپین در سراسر کشور کمک کند.

مقامات فیلیپین امیدوارند که این پروژه شبکه جدید منجر به داشتن مراکز پشتیبانی بیشتر فراتر از شهرهای بزرگ شود تا شرکت‌های بین‌المللی بتوانند خدمات تماس و پشتیبانی خود را در فیلیپین اجرا کنند و از جمعیت بزرگ انگلیسی زبان و کاهش هزینه‌های نیروی کار این کشور استفاده کنند.

سرمایه گذاری بیشتر  ناشی از مذاکرات فیلیپین با اتحادیه اروپا در مورد توافقنامه تجارت آزاد

 پس از از سرگیری مذاکرات بر سر توافقنامه تجارت آزاد   (FTA) بین فیلیپین و اتحادیه اروپا    (EU)، سازمان منطقه اقتصادی فیلیپین  (PEZA) سرمایه گذاری بیشتری را در مناطق صادراتی و صنعتی فیلیپین پیش بینی می‌کند.  علاوه بر این، خانم ترزا پانگا، مدیر کل منطقه اقتصادی فیلیپین، معتقد است که سرمایه گذاران اروپایی به دلیل تلاش های مستمر رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور برای افزایش جذب فرصت های تجاری در این کشور، سرمایه گذاری در فیلیپین را بیشتر در نظر خواهند گرفت.

فیلیپین اخیرا بیش از 200 پروژه ثبت شده از کشورهای اروپایی را با سرمایه گذاری حدود 5.3 میلیارد دلار ثبت کرده است. این پروژه‌ها به طور قابل توجهی به رشد صادرات و ایجاد فرصت های شغلی مستقیم متعدد فیلیپین کمک کرده اند. به منظور جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این منطقه، فیلیپین ماموریت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری را در اروپا به دنبال سفر اخیر و مذاکرات رئیس جمهور مارکوس در آلمان و جمهوری چک انجام خواهد داد. همچنین، طبق اعلام وزارت تجارت و صنعت فیلیپین ، دور بعدی مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد   (FTA) بین فیلیپین و اتحادیه اروپا (EU)  قرار است در سه ماهه دوم سال 1403 انجام شود.

مرکز تسهیلات انبار جدید در شهر سبو برای بخش های تجارت آنلاین

 یک شرکت لجستیک در فیلیپین قصد دارد  مرکز انبار جدیدی در شهر سبو ایجاد کند تا تقاضای فزاینده ای برای مکان ذخیره سازی محصولات و اقلام تجارت الکترونیک را برآورده کند. این شرکت با نام Airspeed نزدیک به 2 میلیون دلار برای ساخت انبار به مساحت 5000 متر مربع با ظرفیت حداکثر 4000 انبار مناسب برای مشاغل مختلف سرمایه گذاری خواهد کرد. این طرح با هدف تسهیل تحویل و عملیات تجارت الکترونیک و کمک به ارائه راه حل برای مشکلات موجودی و ذخیره سازی است. همچنین این شرکت با ساخت انبارهای نزدیک به مشتریان، کاهش هزینه‌ها و زمان حمل را پیش بینی می‌کند.

 از سوی دیگر، انتظار می‌رود که بخش تجارت الکترونیک در فیلیپین تا سال 1404 شمسی به یک بازار 22 میلیارد دلاری تبدیل شود، بنابراین شرکت‌های لجستیکی مانند Airspeed فرصتی مساعد برای سرمایه‌گذاری در تأسیسات انبارداری می‌بینند، زیرا مطالعات نشان داده است که تحویل کارآمد و به‌موقع و تجربه خوب مشتریهای تجارت الکترونیک ، ثبات کسب و کار را تضمین می‌کند. این تجربه مثبت مشتری برای موفقیت تجارت الکترونیک بسیار مهم است، زیرا مشتریان راضی تمایل دارند وفادار بمانند و خریدهای تکراری انجام دهند.  

بیش از 400 میلیون دلار سرمایه گذاری از ویتنام برای خدمات تاکسی سازگار با محیط زیست

یک شرکت ویتنامی‌برای پیوستن به بازار تاکسیرانی فیلیپین در سال جاری با برنامه ای برای ارائه خدمات تاکسی که فقط از خودروهای برقی استفاده می‌کند، ابراز علاقه کرده است. شرکت Green and Smart Mobility ( (GSM) از ویتنام قرار است تا 500 میلیون دلار در بازار فیلیپین طی دو تا سه سال آینده با تمرکز بر خودروهای دوستدار محیط زیست سرمایه گذاری کند. طبق اظهارات مدیرعامل این شرکت، حدود 15000 خودروی برقی از سه ماهه چهارم سال 1402 به کار گرفته می‌شود که 80 درصد از آنها در مانیل استفاده می‌شود.

علاوه بر این، این شرکت ویتنامی همچنین عملیات خود را به شهرهای سبو و داوائو گسترش خواهد داد تا خدمات تاکسی دوستدار محیط زیست را منحصراً با استفاده از خودروهای برقی VinFast که متعلق به شرکت Vingroup است، ارائه دهد. همچنین، این یکی از شرکت‌هایی بود که رئیس‌جمهور فردیناند مارکوس جونیور و هیئت او در جریان سفرش به ویتنام در دی ماه 1402 بازدید داشتند. در حال حاضر این شرکت به دنبال ثبت نام در هیئت سرمایه گذاری فیلیپین   (BOI) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار  (SEC) است.

رشد اقتصادی بیش از 6 درصد فیلیپین در سه ماهه اول سال 2024

بر اساس مطالعات اقتصادی اخیر ، انتظار می‌رود رشد اقتصادی فیلیپین در سه‌ماهه اول سال جاری شتاب بگیرد که عمدتاً به دلیل افزایش هزینه‌های دولت در پروژه‌های زیربنایی است.

با توجه به رشد سرمایه گذاری‌های زیرساختی، کمک های مالی خارجی و حمایت از پروژه‌های نیمه دولتی   شرکت سرمایه گذاری (FMIC) و دانشگاه (UA&P) گزارشی از رشد 6.1 درصدی تولید ناخالص داخلی فیلیپین منتشر کردند. این مطالعه همچنین از این پیش‌بینی حمایت می‌کند که افزایش قابل‌توجهی در سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های غیردولتی وجود خواهد داشت، زیرا از زمان انتقال از دولت قبلی به دولت مارکوس، تعدادی تعدیل در بودجه‌ها و اولویت‌ها در بخش‌های مختلف فیلیپین صورت گرفته است از جمله  پروژه بزرگ توسعه 3 میلیارد دلاری فرودگاه بین المللی (NAIA). علاوه بر این، پیش‌بینی تورم که در ماه فوریه به 3.4 درصد رسید، در محدوده هدف دولت که 2 تا 4 درصد بوده است در سال 2024 باقی خواهد ماند. تورم 3.7 درصدی در نیمه اول سال و 3.5 درصدی در سه ماهه سوم پیش بینی می‌شود و کاهش قیمت برنج وارداتی و محدود شدن فشار بر افزایش قیمت نفت خام از دیگر عواملی است که به ثبات تورم نیز کمک می‌کند.

جذابیت فیلیپین برای سرمایه گذاری

 در بیانیه رسانه ای HSBC Global Research، توانایی فیلیپین برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی به دلیل اصلاحات مداوم در دولت و ثبات اقتصادی آن در دهه گذشته بسیار بهبود یافته است. این مرکز تحقیقاتی تغییر دیدگاه دولت و مردم نسبت به این کشور را برشمرد و مدعی شد که نظرات منفی قبلی نسبت به فیلیپین در دستاوردهای اخیر آن دیده نمی‌شود.

علیرغم عدم تطابق با جریان سرمایه گذاری کشورهای همسایه مانند مالزی و ویتنام، مرکز تحقیقات HSBC تاکید کرد که فیلیپین نسبت به سال های گذشته بهبودی در اقتصاد نشان داده است که نشان دهنده تأثیر مثبت در توانایی آن برای جذب سرمایه گذاری خارجی است. HSBC همچنین این بیانیه مثبت را به برنامه اصلاحات قوی و ثبات قوی اقتصاد کلان فیلیپین نسبت داد.

از سوی دیگر، در پاسخ به تقاضای فزاینده برای سرمایه گذاری، برخی از قانونگذارانی که از مسیر رئیس جمهور مارکوس برای توسعه کشور حمایت می‌کنند، در حال حاضر پیشنهاد تغییر در قانون اساسی 1987 و جذاب تر کردن آن برای تجارت و سرمایه گذاری خارجی را ارائه می دهند اما این گونه پیشنهادات با انتقاد و تردید مواجه شده است، به ویژه در مورد نگرانی در مورد افزایش احتمالی مدت خدمت مسئولان.

افزایش بیش از 20 درصدی فروش خودرو در فوریه 2024

بر اساس گزارش ترکیبی از تولیدکنندگان خودرو و کامیون، فروش خودرو در فیلیپین در فوریه 2024 به 23 درصد افزایش یافت و اکنون به 38 هزار دستگاه رسیده است که در مقایسه با 21 درصد در سال گذشته بیشتر است.  این افزایش ناشی از فعالیت تبلیغاتی شرکت‌های خودروسازی و نرخ سود ثابت ارائه شده به خریداران بوده و طبق این گزارش خودروهای تجاری مانند کامیون بیشترین فروش را داشته‌اند و خودروهای سواری همچنین افزایش فروش داشته‌اند.

شرکت تویوتا با نزدیک به 46 درصد از کل فروش خودرو تا پایان فوریه پیشتاز این بازار باقی مانده است، شرکت میتسوبیشی بیش از 18 درصد در حالی که فورد بیش از 7 درصد فروش در کل خودروهای فروخته شده در فیلیپین داشته است. هر دو شرکت خودروهای سواری و کامیون قصد دارند این رشد را به ویژه با نهمین نمایشگاه بین المللی خودرو فیلیپین در سه ماهه چهارم سال 2024 افزایش دهند که انتظار می رود مردم را بیشتر به خرید و افزایش فروش خودرو در فیلیپین ترغیب کند.

اضافه شدن 10 ژنراتور برق به پست نیروی دریایی در دریای فیلیپین غربی

 انجمن وام نیروهای مسلح فیلیپین 10 ژنراتور برق اضافی را برای پست های دریایی در دریای فیلیپین غربی به نیروی دریایی فیلیپین اهدا کرد. مقامات نیروهای مسلح بر اهمیت این ژنراتورهای جدید در کمک به پرسنل نیروی دریایی ارتش در حفاظت از مرزها و قلمرو کشور به ویژه در دریای فیلیپین غربی که با تهدیدات خطرناک مختلفی روبرو هستند، تاکید کردند. آنها افزودند که حفاظت از منافع دریایی و تامین امنیت مردم فیلیپین نماد این کمک مالی است و بر تعهد آنها به مسئولیت اجتماعی و همبستگی تاکید نمودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما