معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۱:۵۳

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های فیلیپین در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دیدار وزیر امور خارجه بلینکن با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فیلیپین در مانیل

وزیر امور خارجه آمریکا آقای آنتونی بلینکن قرار است طی یک سفر رسمی از ۱۸  تا ۱۹ مارس با رئیس جمهور مارکوس و انریکه مانالو وزیر امور خارجه فیلیپین دیدار کند. به گفته وزارت امور خارجه فیلیپین، انتظار می رود این سفر فرصتی برای گفتگو در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله مشکلات فیلیپین در دریای فیلیپین غربی فراهم کند.

  وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که این نشست اولویت های اقتصادی مشترک دو کشور و همچنین تعهد آنها بر اتحاد فیلیپین و آمریکا را مد نظر خواهد داشت. در اطلاعیه رسمی این وزارتخانه آمده است: بلینکن، رئیس جمهور مارکوس و مانالو، وزیر امور خارجه، در زمینه‌هایی برای تعمیق روابط فیلیپین-آمریکا از جمله صلح و ثبات منطقه‌ای، حقوق بشر و دموکراسی، شکوفایی اقتصادی، سلامت، انرژی پاک، نیمه‌رساناها و اقتصاد دیجیتال گفتگو خواهند کرد.

 گفتگوها همچنین بر تلاش‌ها برای ارتقاء تجارت و سرمایه‌گذاری و راه‌حل‌هایی برای حفظ انعطاف‌پذیری اقتصادی برای امنیت ملی تاکید خواهند نمود. همچنین قرار است دو وزیر درباره همکاری‌های دوجانبه در زمینه مسائل منطقه ای بحث و بررسی خواهند نمود.

ابراز علاقه منده جمهوری چک برای فرستادن تجهیزات نظامی‌به فیلیپین

در جریان سفر رئیس جمهور مارکوس به جمهوری چک، نخست وزیر پتر فیالا حمایت خود را از تلاش های فیلیپین برای تقویت مکانیسم های دفاعی در بحبوحه افزایش تنش ها در دریای فیلیپین غربی ابراز کرد. جمهوری چک آمادگی خود را برای حمایت از برنامه نوسازی مستمر ارتش فیلیپین از طریق ارائه آخرین فناوری و تجهیزات دفاعی ابراز کرد.

در همین حال، رئیس جمهور مارکوس گفت که کمک های جمهوری چک در حالی انجام می‌شود که فیلیپین نیز در حال تقویت توانایی‌ها و ظرفیت های ارتش خود است. مارکوس گفت: جمهوری چک همیشه به عنوان یک منبع تجهیزات برای فیلیپین فعال بوده است، بنابراین ما می آییم تا مشارکت فیلیپین با جمهوری چک را دوباره فعال کنیم. وی افزود: ما از شرکت‌های دفاعی و صنایع دفاعی چک دعوت می‌کنیم تا پیشنهادات خود را ارائه و در این همکاری مشارکت نمایند تا نیازهای آینده توان دفاعی فیلیپین را تامین کنند.

نزدیک به ۳۰۰ تبعه خارجی به جرم کلاهبرداری و قاچاق انسان دستگیر شدند

نزدیک به ۳۰۰ تبعه خارجی که در یکی از مراکز POGO یا شرکت قمار آنلاین در استان تارلاک دستگیر شده بودند، به مانیل آورده شدند. در مجموع ۲۰۴  خارجی از چین، ۵۳ از ویتنام، ۱۴ از مالزی، دو نفر از اندونزی و رواندا و یک نفر از قرقیزستان بودند. گزارش شده است که این اتباع خارجی احیانا  می‌توانند خود قربانیان احتمالی قاچاق انسان باشند.

هیئت فیلیپین در اولین نشست مقامات ارشد APEC برای سال 2024 در لیما، پرو

معاون وزیر امور چندجانبه و روابط اقتصادی، آقای چارلز خوزه، هیئت فیلیپین را در اولین نشست مقامات ارشد  (SOM1) APEC که در 24 فوریه تا 8 مارس 2024 در لیما، پرو برگزار شد، رهبری کرد.

جلسه امسال تجارت و سرمایه گذاری را برای رشد فراگیر، نوآوری برای ارتقای نیروی کار جهانی، اقتصاد جهانی و رشد پایدار برای توسعه انعطاف پذیر اولویت بندی می‌کند. این موضوعات با اولویت های خود فیلیپین در همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه   (APEC) و همچنین برنامه توسعه اقتصادی فیلیپین ( (PEDP) همخوانی دارد. این رویداد فرصت خوبی برای تعاملات قوی فیلیپین با پرو و سایر اقتصادهای عضو داد.

از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۸۹، APEC به انجمن مهمی تبدیل شده است که در آن رهبران می‌توانند در مورد سیاست های مربوطه بحث کنند و توافق نامه‌های همکاری را با هدف تقویت رشد و توسعه اقتصادی ملی و منطقه ای ایجاد کنند.

زیان اقتصادی ۶۰ میلیون دلاری روزانه ناشی از ترافیک مانیل

  انجمن مدیریت فیلیپین  (MAP) از دولت خواسته است که به دلیل تشدید تراکم ترافیک که منجر به زیان اقتصادی بیش از ۶۰ میلیون دلار در روز می‌شود، وضعیت فاجعه بار را در مانیل اعلام کند. این انجمن اضافه کرد که وضعیت ترافیک در مانیل شهر را در وضعیت بحرانی قرار می دهد که باید با اقدامات امدادی اضطراری دولت همراه و حمایت شود.

  در ماه گذشته، رئیس انجمن، آقای رنه آلمندراس، ایجاد دفتری را پیشنهاد نمود که تنها مشکلات ناشی از ترافیک را  بررسی کند و یک برنامه جامع برای حل بحران ترافیک در شهر اجرا نماید.  این ایده بلافاصله توسط یکی از مقامات سازمان توسعه مانیل  (MMDA) رد شد و همچنین گفت که ایجاد دفتر دیگری یا تعیین یک مقام دیگر برای نظارت بر شرایط ترافیکی ضروری نیست.

از سوی دیگر، انجمن مدیریت فیلیپین نیز از ترویج خودروهای الکتریکی در این کشور حمایت و پیشنهاد می‌کند اتوبوس های عمومی را به خودروهای برقی تبدیل نمایند تا هزینه‌ها به حداقل برسد و کارایی افزایش یابد. آنها همچنین می‌خواهند با معافیت خودروهای برقی از پرداخت عوارض و هزینه‌های جاده‌ای، شیفت سراسری به سمت خودروهای برقی را ترویج کنند.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و بندر آزاد در شهر بولاکان

سنای فیلیپین لایحه شماره 2572 را برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه بولاکان و بندر آزاد که به طور بالقوه از رشد اقتصادی کشور حمایت می‌کند، تصویب کرده است. ایجاد منطقه اقتصادی بولاکان احتمالاً 1.2 میلیون شغل ایجاد و تا 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای فیلیپین جذب می‌کند. منطقه ویژه اقتصادی بولاکان و سازمان آزاد بندر مسئول نظارت بر عملیات منطقه اقتصادی جدید خواهند بود.

سناتور گریس پو مزایای این اقدام جدید را برشمرد و گفت انتظار دارد که زیرساخت ها و فرصت های اقتصادی در فیلیپین در آینده توسط آن بهبود یابد. در همین حال، من امید زیادی به این منطقه اقتصادی جدید دارم، می‌دانم که سرمایه‌گذاری خارجی را افزایش می‌دهد و مشاغل بیشتری ایجاد می‌کند که می‌تواند تولید ناخالص داخلی ما را افزایش دهد و این یک الگو نه فقط در فیلیپین، بلکه در سراسر آسیا خواهد بود.  همچنین سناتور جوئل ویلانووا بر پتانسیل بولاکان برای کمک به توسعه ملی تاکید کرد. هر دو سناتور اطمینان دادند که قانون جدید شامل انطباق با چارچوب های قانون اساسی و نظارتی کشور می‌شود.

 سرمایه گذاری شرکت های مالزیایی در فیلیپین

شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی   (MATRADE) از 12 تا 15 مارس ماموریت بررسی بازار سرمایه گذاری  را به سمت فیلیپین هدایت می‌کند که بر افزایش زیرساخت ها و پروژه‌های توسعه در این کشور تمرکز دارد. پنج شرکت مالزیایی از بخش‌های مختلف از جمله مصالح ساختمانی، خدمات ساختمانی و انرژی‌های تجدیدپذیر در این ماموریت مشارکت دارند.

این ماموریت با توجه به پروژه‌های زیرساختی در حال ظهور و صنعت ساخت و ساز پررونق در فیلیپین، چشم اندازهای ارزشمندی را برای محصولات و خدمات ساخت مالزی ارائه می دهد.

MATRADE حدود 30 جلسه تجاری را با شرکت های خصوصی هماهنگ کرده و با واردکنندگان پیشرو و شرکای بالقوه در فیلیپین درگیر شده است.

طی یک شام کاری در سفارت مالزی در مانیل، سفیر مالزی در فیلیپین تعهد سفارت را برای تسهیل تجارت مالزی برای دسترسی به بازار فیلیپین اعلام کرد. وی بر ایجاد فرصت های مشترک برای بهبود اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور تاکید نمود. کل تجارت بین مالزی و فیلیپین در سال 2023 با رشد مثبت و در کل صادرات برای هر دو کشور، 7.91 میلیارد دلار ارزش داشت. 5 صادرات اصلی از مالزی به فیلیپین شامل محصولات نفتی، الکترونیکی، شیمیایی، محصولات کشاورزی بر پایه نخل و مواد غذایی فرآوری شده است. فیلیپین همچنین شانزدهمین شریک تجاری بزرگ مالزی است، بنابراین این ارقام اهمیت مشارکت هر دو کشور را نشان می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما