معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۰۹:۳۳

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته دوم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ایران بر آمادگی خود جهت صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به ارمنستان تاکید کرد

ایروان، 15 فوریه، آرمن پرس : ایران در راستای برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران ، برای صادرات محصولات تولیدی دارو و تجهیزات پزشکی ایران به ارمنستان اعلام آمادگی کرده است.

در تاریخ 14 فوریه سال جاری میلادی در راستای هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران، طرفین در خصوص گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی تبادل نظر نموده اند. معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو جمهوری اسلامی ایران در راستای نشست تخصصی اعلام کرد: ایران آمادگی کامل دارد تا محصولات تولیدی دارو و تجهیزات پزشکی در ایران را به ارمنستان صادر کند.

خانم نانوشیان، معاون وزیر بهداشت جمهوری ارمنستان هم به نوبه خود ضمن اشاره به پیشرفت های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی داشته است، افزود: تقویت همکاری در حوزه گردشگری سلامت، بیمه دارویی و سلامت از دیگر موضوعات مورد جمایت جمهوری ارمنستان است. جمهوری ارمنستان برای گسترش همکاری‌ها در زمینه بهداشت، سلامت و گردشگری اعلام آمادگی کرده و از گسترش و تقویت این روابط استقبال می‌کند .

https://armenpress.am/eng/news/economy

 کاهش دلار و یورو در ارمنستان

نرخ روبل روسیه نیز کاهش یافت، در برابر درام ارمنستان (USD) نرخ برابری دلار آمریکا در روز چهارشنبه در ارمنستان 404.76 درام/1(AMD) دلار بود. بر اساس وب سایت رسمی‌بانک مرکزی ارمنستان، این میزان نسبت به روز سه شنبه 0.36 درام کاهش یافته است. نرخ مبادله یک یورو 439.97 درام (کاهش 0.59 درام) بود، نرخ یک پوند انگلیس به 514.57 درام (0.46 درام کاهش) و نرخ یک روبل روسیه 4059 درام (کاهش 0.40 درام) در آمریکا بود.

https://news.am/eng/news/allregions/economics

در پنج سال گذشته حدود 111 میلیارد درام در راستای عملیات ساخت و ساز استان سیونیک هزینه شده است

به گزارش آرمن پرس: در برهه زمانی سال های 2023-2018 به مبلغ حدود 111 میلیارد درام (حدود 276 میلیون دلار) در راستای عملیات ساخت و ساز استان سیونیک هزینه شده است. به گزارش خبرگزاری دولتی آرمن پرس: نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان ، در راستای نشست دولت گزارشی از طرح های تکمیل شده را به اعضای دولت ارائه کرده است. بر اساس این گزارش در برهه زمانی مذکور 427.3 کیلومتر راه ، 70 کیلومتر سیستم روشنایی، 160 کیلومتر خطوط انتقال آب سامانه آبرسانی،7 مهد کودک، 5 مدرسه در استان سیونیک احداث ، کلنگ زنی، تعمیر و بازسازی شده است.

https://armenpress.am

ارمنستان از نظر سطح اشتغال زنان در رتبه اول جهان قرار دارد

تعداد مردان شاغل در جهان 1.5 برابر تعداد زنان شاغل است، تنها در 9 کشور جهان شمار زنان شاغل بیش از مردان است.

طبق آمار بانک جهانی ، ارمنستان یکی از پیشتازان جهان در اشتغال زنان است و پس از آن دو کشور ترکمنستان و بوروندی قرار دارند. طبق این آمار 52.76 درصد زنان در ارمنستان شاغل هستند و از نظر اشتغال زنان رتبه اول جهان قرار دارد.

در رتبه دوم ترکمنستان، دیگر کشور عضو اتحاد جماهیر سابق شوروی قرار دارد، در این کشور 52.61 درصد زنان مشغول به کارند. رتبه سوم با 51.96 درصد متعلق به کشورآفریقایی بوروندی است. روسیه با سهم 49 درصدی از اشتغال زنان در جایگاه بیست و دوم قرار دارد و اما کمترین تعداد شاغلین زن به کشور یمن تعلق دارد. در این کشور از هر دوازده کارمند یک نفر زن می‌باشد.

https://t.me/araxnews

 "بال های تاتف" (تله کابین) در سیونیک ارمنستان دوباره بهترین در جهان

پروژه "بال های تاتف" در بخش "بهترین تله کابین جهان" در جایزه معتبر بین المللی گردشگری (world travel awards) برنده شد.

بدین ترتیب تله کابین ارمنستان رقبایی از بولیوی، برزیل، ویتنام، کانادا، نیوزلند، ایالات متحده آمریکا و آفریقای جنوبی را شکست داد. این دومین پیروزی در این بخش است، اولین جایزه در سال 2021 به ارمنستان رسید.

بنیانگذار پروژه "بال های تاتف" روبن واردانیان است

https://t.me/economyofarmenia

همکاری ایران و ارمنستان برای رفع آلودگی رود ارس

نخستین نشست روسای هیات ها و گروه‌های کارشناسی نقشه راه رفع آلودگی رودخانه ارس در راستای اجرای سند 25 جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در منطقه جلفا در حال برگزاری است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ایران در این دیدار بر اقدامات مشترک دو کشور در سال های گذشته به ویژه تصویب نقشه راه رفع آلودگی رودخانه ارس تاکید کرد.

https://t.m/parstoday_armenian

تریان معاون وزیر اقتصاد ارمنستان در خصوص امکان همکاری با شرکت های ایرانی گفتگو کرد

نارک تریان معاون وزیر اقتصاد ارمنستان ، 15 اسفند ماه با نمایندگان 16 شرکت خصوصی در حوزه تجاری و اقتصادی جمهوری ایران دیدار و گفتگو کرد. در این نشست که تعدادی از مقامات این وزارتخانه شرکت داشتند امکان همکاری به ویژه در بخش های کشاورزی، دامپروری، فرآوری محصولات جانبی کشتارگاهی، تولید علوفه، صنعت ، ساخت تجهیزات، راهسازی و سایر زمینه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.بررسی گردید.

https://parstoday.ir/hy/news/iran-i214964

رئیس هیئت اتحادیه اروپا: 550 میلیون یورو از 2.6 میلیارد یورو حمایت برنامه ریزی شده برای ارمنستان تخصیص یافته است 

اعضای کمیته دائمی ادغام اروپایی مجلس ملی کشورمان با واسیلیس ماراگوس، رئیس هیئت اتحادیه اروپا در ارمنستان دیدار کردند. در این نشست که در 29 فوریه برگزار شد، هقینه خاچیکیان، معاون رئیس دفتر مجلس ملی و سیلیا کاسمان، معاون رئیس اداره همکاری هیئت اتحادیه اروپا در ارمنستان نیز حضور داشتند. واسیلیس ماراگوس برنامه‌های اجرا شده در زمینه‌های مختلف در ارمنستان با حمایت اتحادیه اروپا و پیشرفت آنها را ارائه کرد. وی با خرسندی خاطر نشان کرد که 550 میلیون یورو از بسته حمایتی 2.6 میلیارد یورویی برنامه ریزی شده برای ارمنستان در قالب برنامه اقتصادی و سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در حال حاضر اختصاص یافته است. به موازات این، اصلاحات انجام شده توسط برنامه‌های حمایت از بودجه ادامه دارد. به گفته واسیلیس ماراگوس، اتحادیه اروپا نیز در تلاش است تا چنین پروژه‌هایی را اجرا کند که به ایجاد فرصت ها و ارزش افزوده در زمینه اشتغال در ارمنستان کمک کند. نمایندگان پارلمان ارمنستان بر اهمیت همکاری اتحادیه اروپا و ارمنستان و بر اثربخشی برنامه‌های اجرا شده در کشورمان با حمایت اتحادیه اروپا تأکید کردند. در این نشست، به مجموعه جدیدی از اولویت های مشارکت اتحادیه اروپا و ارمنستان که در حال حاضر در حال توسعه است، اشاره شد.

https://news.am/arm/news/810107.html

"بازارهای سرمایه ارمنستان" در ایروان راه اندازی شد. چشم انداز آینده" اولین انجمن سرمایه گذاری مالی

 بازارهای سرمایه ارمنستان» روز سه شنبه در ایروان راه اندازی شد. "چشم انداز آینده" اولین انجمن سرمایه گذاری مالی.این رویداد توسط Freedom Broker ارمنستان و وزارت اقتصاد RA برگزار شد. هدف این انجمن تبدیل شدن به یک پلت فرم پیشرو برای تعامل بین شرکت کنندگان کلیدی بازار، از جمله مقامات دولتی، تجارت، رسانه‌ها و نمایندگان عمومی است. در این رویداد بیش از 500 نفر از جمله روسای سازمان‌های دولتی، رهبران تجاری، سرمایه گذاران خصوصی و نمایندگان رسانه‌ها حضور دارند.

شرکت کنندگان شامل موسس و رئیس Freedom Holding Corp. تیمور تورلوف، مدیر کل بورس ارمنستان، رئیس هیئت مدیره‌هایک یگانیان و همچنین کارآفرین، بنیانگذار و عضو هیئت مدیره گروه شرکت های ABBYY هستند. داویت یان، متخصص جهانی در زمینه هوش مصنوعی. همانطور که تورلوف در این مجمع اشاره کرد، تجربیات بین المللی، تجربیات انباشته هلدینگ از جمله در اتحادیه اروپا، آمریکا و قزاقستان و همچنین چشم انداز توسعه بازار سرمایه در ارمنستان و به کارگیری صحیح موارد موجود تجربه مورد بحث قرار خواهد گرفت. این یک فرصت منحصر به فرد است که ما باید از آن برای به کارگیری فناوری‌های جدید، بسیج استعدادهای عالی که در ارمنستان فراوان هستند استفاده کنیم تا بتوانیم تعامل فعالانه و ایجاد پل هایی بین بازارهای سرمایه اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، آسیای مرکزی و کشورهای اروپایی ایجاد کنیم. بازارهای منطقه به عنوان یک کل، به منظور ایجاد یکپارچگی." به گفته تورلوف، موضوع اعتماد به سیستم مالی از جمله برای امنیت ملی بسیار مهم است و تصریح کرد: هر چه اعتماد بیشتر باشد، سطح رفاه مردم بهتر است، سرمایه‌گذاران خصوصی بیشتر، اقتصاد فعال‌تر می‌شود.

https://arka.am/am/news/economy/Yerevanum_meknarkel_e_Hayastani/

بانک توسعه اوراسیا به سه حوزه اشاره کرد که رشد فعالیت اقتصادی در ارمنستان را در ژانویه تضمین کرد

بانک توسعه اوراسیا (EDB) به سه بخش اشاره کرد که رشد فعالیت اقتصادی در ارمنستان را در ژانویه سال جاری تضمین کرد.

فعالیت اقتصادی در ارمنستان 10.7 درصد در ژانویه 2024 افزایش یافت. «یوگنی وینوکوروف» معاون رئیس هیئت مدیره بانک توسعه اقتصادی اروپا، اقتصاددان ارشد یوگنی وینوکوروف در تحلیل کلان هفته گفت: بخش های صنعت (+ 21.0 درصد)، تجارت (+ 19.3 درصد) و خدمات (+ 4.4 درصد) رشد کردند. به گفته تحلیلگران، این صنعت به دلیل فرآوری جواهرات طلا رشدی حدود 4 درصدی داشته است. این تحقیق می‌گوید: افزایش 2.1 برابری صادرات عمدتاً به دلیل افزایش عرضه جواهرات طلا تضمین شده است. بر اساس داده‌های کمیته ملی آمار، در ماه ژانویه، حجم تولیدات صنعتی در ارمنستان حدود 206.2 میلیارد درام، گردش مالی تجارت داخلی 340.8 میلیارد درام و حجم بخش خدمات (بدون تجارت) حدود 237 میلیارد درام بوده است. درام

درعین حال، حجم مبادلات تجاری خارجی در ژانویه به 2.1 میلیارد دلار رسید که 78.8 درصد افزایش یافت.

https://arka.am/am/news/economy/EAZB_um_nshel_en_/

آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 11  الی16 اسفند ماه 1402

-مسافر ورودی ایرانی و خارجی  3473نفر

-مسافر خروجی ایرانی و خارجی 3349 نفر

مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی  6822 نفر

اتوبوس ورودی  19 دستگاه

اتوبوس خروجی  19 دستگاه

مجموع تردد اتوبوس های ورودی و خروجی  38دستگاه

مجموع کامیون‌های ورودی  993دستگاه

مجموع کامیون‌های خروجی  1100 دستگاه

جمع کل ترددکامیون‌های ورودی و خروجی  2093 دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما