معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های فیلیپین در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری  1 میلیارد دلاری شرکت های آمریکایی در فیلیپین

شرکت هایی حاضر در هیات تجاری و سرمایه گذاری ایالات متحده در فیلیپین، قصد دارند بیش از یک میلیارد دلار در این کشور در زمینه‌های مختلف از جمله پروژه‌های صنعت انرژی سرمایه گذاری کنند. در یک کنفرانس مطبوعاتی، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده گفت که این شرکت ها قرار است سرمایه گذاری‌های خود را در بخش های اولویت بندی شده که توسط دولت فیلیپین مشخص شده انجام دهند. ریموندو گفت، این سرمایه گذاری‌ها از جمله سبب ایجاد فرصت های آموزشی برای بیش از 30 میلیون فیلیپینی در قالب مهارت های دیجیتال، هوش مصنوعی و های تک و همچنین آموزش دیجیتال ایجاد می‌کند. وی افزود که شرکت مایکروسافت قرار است با سازمان آموزش فنی و حرفه ای فیلیپین برای آموزش بیش از 100.000 زن فیلیپینی در هوش مصنوعی و امنیت سایبری همکاری کند.

همچنین سرمایه گذاری در پروژه‌های انرژی خورشیدی و هسته ای برای حمایت از اهداف انرژی و آب و هوایی فیلیپین صورت خواهد گرفت. بخشی از پروژه‌های تعریف شده شامل ایجاد یک مسیر هواپیمایی جدید برای گسترش سفر و گردشگری به سبو است. ایالات متحده سومین شریک تجاری بزرگ فیلیپین است که کل تجارت دو کشور به بیش از 20 میلیارد دلار رسیده است. علاوه بر آن، ایالات متحده بزرگترین بازار صادراتی کالاهای فیلیپینی به ارزش 12 میلیارد دلار و پنجمین بازار بزرگ واردات است که تقریبا 8.5 میلیارد دلار است. 

https://www.philstar.com/headlines/2024/03/12/2339932/us-firms-investing-over-1-billion-philippines#:~:text=Ap%20Foundation%2C%20FedEx%2C%20Mastercard%2C,Nations%20(ASEAN)%20Business%20Council.

ساخت دو نیروگاه بادی ساحلی در فیلیپین توسط شرکت نروژی

شرکت نروژی Mainstream Renewable Power قراردادهایی با وزارت انرژی فیلیپین برای ساخت دو پروژه نیروگاه بادی ساحلی امضا کرده است که به طور جداگانه در مناطق مشخص شده در شمال و مرکز این کشور توسعه خواهد یافت. . امضای این قراردادها در حضور رافائل، وزیر انرژی فیلیپین و کریستین لیستر، سفیر نروژ در فیلیپین انجام شد.  قراردادهای امضاء شده با Mainstream بر اساس مالکیت 100٪ خارجی تضمین شده است و به دنبال جلب سایر سرمایه گذاران خارجی است که به دنبال پروژه‌های انرژی تجدید پذیر در فیلیپین هستند از آنجا که این کشور محدودیت های سهام برای تأسیسات نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را در سال 2022 کاهش داده است. 

سرمایه گذاری نیروگاه بادی هدفمند Mainstream پروژه بادی 100 مگاواتی سانتا آنا در استان کاگایان و نیروگاه بادی 340 مگاواتی Panaon در جزیره Panaon در لِیته را شامل می‌شود. Mainstream که دفتر مرکزی آن در ایرلند، دوبلین است که متعلق به Aker Horizons مستقر در نروژ است، و یکی دیگر از سهامداران آن شرکت Mitsui & Co. Ltd. ژاپن است در حالی که مدیریت امور مالی توسط سهامدار ایرلندی است. این شرکت دارای پروژه‌های سرمایه گذاری در سراسر آسیا-اقیانوسیه همچنین در آمریکای لاتین و آفریقا است.

https://mb.com.ph/2024/3/10/european-firm-inks-service-contracts-for-2-wind-power-projects-1

سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری شرکت آلمانی در انرژی‌های تجدید پذیر فیلیپین

مالاکانیانگ (دفتر ریاست جمهوری فیلیپین) گفت که شرکت پیشرو توسعه دهنده نیروگاه بادی و خورشیدی آلمان wpd GmbH علاقه مندی خود را به سرمایه گذاری در حدود 392.4 میلیارد پزو در بخش انرژی‌های تجدید پذیر فیلیپین اعلام کرده است. کِلوی گارافیل، وزیر دفتر ارتباطات ریاست جمهوری (PCO) در بیانیه ای گفت، این تعهد سرمایه گذاری در جلسه رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور با مقامات wpd GmbH  به مدیریت Björn Nullmeyer، مدیر ارشد مالی شرکت، در برلین، آلمان ابراز شده است. گارافیل گفت، wpd GmbH  قصد دارد 392.4 میلیارد پزو در فیلیپین برای راه اندازی مزارع بادی دریایی در Cavite, Negros Occidental,  و Guimaras سرمایه گذاری کند. بدین ترتیب این سرمایه گذاری بزرگترین شرکت ثبت شده در هیئت سرمایه گذاری (BOI) فیلیپین در سال 2023 بوده است. وی افزود: رئیس جمهور با مقامات wpd GmbH در برلین ملاقات کرد تا در مورد به روز رسانی وضعیت پروژه‌های بادی دریایی  ثبت شده Cavite و پروژه‌های (1 و 2) Negros با ظرفیت ترکیبی 3260 مگاوات به ارزش 400 میلیارد پزو بحث و گفتگو کند.

وی گفت، مقامات WPD GmbH همچنین مارکوس را در جریان پروژه‌های بادی جدید و خورشیدی به ارزش 137 میلیارد پزو با ظرفیت ترکیبی 1662 مگاوات در اکلان، ایلوکوس نورته، ایلوکوس سور، آبرا، ایلو ایلو، بولاکان، میندورو و انتیک قرار داده اند. مارکوس در این دیدار از اینکه این شرکت آلمانی فناوری مدرن مزارع بادی دریایی را به فیلیپین خواهد آورد ابراز خوشنودی کرد. wpd GmbH پروژه‌های فتوولتائیک بادی و خورشیدی (PV) را در اروپا، آسیا و قاره آمریکا توسعه داده و مدیریت می‌کند. شرکت توسعه دهنده بادی و خورشیدی آلمان در حال ایجاد پنج پروژه ساحلی در مناطق مختلف فیلیپین است که پیش بینی می‌شود بین سال های 2027 تا 2030 تکمیل شوند.

https://www.pna.gov.ph/articles/1220770#:~:text=%E2%80%9CThe%20wpd%20GmbH%20plans%20to,last%20year%2C%E2%80%9D%20Garafil%20said.

ابراز علاقه سرمایه گذاران سوئدی برای سرمایه گذاری در فیلیپین

سرمایه گذاران سوئدی علاقمند به سرمایه گذاری در فیلیپین به دلیل رشد بالای اقتصادی در این کشور، بهبود فضای کسب و کار، و نیروی کار ماهر هستند. وزارت دارایی فیلیپین در بیانیه ای اعلام کرد که وزیر دارایی رالف رکتو با جمعی از سرمایه گذاران سوئدی به سرپرستی مارکوس والنبرگ، رئیس  Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) و  مایکل جوهانسون، رئیس و مدیرعامل Saab برای بحث در مورد زمینه‌های احتمالی همکاری ملاقات کرده است. این هیات توسط سفیر سوئد در فیلیپین انیکا تونبورگ همراهی می‌شد. با توجه به سابقه سوئد در ارتقا ظرفیت های دفاعی در کشورهایی مانند برزیل و تایلند، سرمایه گذاران علاقه خود را به تقویت صنعت دفاعی فیلیپین ابراز کردند. سایر زمینه‌های بالقوه برای همکاری که در این جلسه مورد بحث قرار گرفته است عبارتند از: داروسازی، پولی و بانکی، پروژه‌های سبز و همکاری‌های عمیق تر دولتی و خصوصی بود.

در مارس 2024، ارزش بازار سرمایه SEB سوئد که یک گروه مالی برجسته در شمال اروپا اروپاست، 1.7تریلیون دلار اعلام زده شد. از سوی دیگر، Saab یک شرکت دفاعی و امنیتی سوئدی با ارزش بازار تقریبا 580.18 میلیارد دلار در همان دوره است. این برنامه شامل 185 پروژه زیر بنایی بزرگ به ارزش 9.14 تریلیون پزو از جمله انرژی، راه، دیجیتالی شدن، توسعه روستایی، منابع آب، برق، پروژه‌های انرژی پایدار و مراقبت های بهداشتی است.

https://www.pna.gov.ph/articles/1220670

همکاری‌های گردشگری فیلیپین با اتریش

به گفته وزارت گردشگری فیلیپین، این کشور به دنبال همکاری گردشگری با اتریش برای افزایش تعداد گردشگران اتریشی در این کشور است. کریستینا فراسکو، وزیر گردشگری فیلیپین گفت، مانیل می خواهد یادداشت همکاری گردشگری با اتریش امضا کند که بر امکان برقراری ارتباط بهتر و همچنین به اشتراک گذاری بهترین شیوه‌ها در ورود بازنشستگان اتریشی به فیلیپین و نیز گردشگری فرهنگی تاکید دارد. توافقنامه پیشنهادی همچنین به دنبال ایجاد یک پلت فرم برای گردشگری پایدار و برنامه‌های ارتقاء مهارت در مهمان نوازی است.

در جریان دیدار با سوزان کراوس وینکلر، وزیر امور خارجه اتریش به نزدیک شدن تعداد ورود گردشگران از اتریش به فیلیپین در سال 2023 به 13.180 نفر به رکورد 14.840 ورود ثبت شده پیش از پاندمی‌کرونا در سال 2019 اشاره کرد. سوزان کراوس وینکلر گفت: ما می خواهیم همکاری‌های خوب بین اتریش و فیلیپین را در زمینه گردشگری گسترش دهیم. ما مشتاقانه منتظر مذاکرات در مورد اجرای سریع یک برنامه مشترک در زمینه گردشگری هستیم.

https://www.pna.gov.ph/articles/1220566#:~:text=Tourism%20Secretary%20Christina%20Frasco%20said,%2C%20heritage%2C%20and%20retirement%20tourism.

سرمایه گذاری 35 میلیون دلاری تولید کننده سیمان تایلندی در فیلیپین

تولید کننده سیمان فیبر مستقر در بانکوک Shera سرمایه گذاری 2 میلیارد پزو (حدود 35 میلیون دلار) در فیلیپین را به عنوان اولین سرمایه گذاری تولیدی این شرکت در خارج از تایلند انجام داده است. در نمایشگاه ساختمان و ساخت و ساز فیلیپین در سال 2024 در شهر پاسای، Thunnop Jumpasri، رئیس شرکت Shera در فیلیپین گفت که کارخانه این شرکت در یک ملک دو هکتاری در مالاباکات، پمپنگا در حال ساخت است. ظرفیت اولیه این کارخانه سالانه 100000 تن خواهد بود که می‌تواند در سال های آینده دو برابر شود و افتتاح کارخانه جدید به 120 تا 150 کارگر نیاز دارد. وی افزود: ما قصد گسترش این کارخانه‌ها در کشورهای دیگر را هم داریم اما فیلیپین اولین کارخانه ما در خارج از تایلند است، در کشورهای دیگر ما باید بازار و فرهنگ آن‌ها را درک کنیم، اما در فیلیپین، ما اینجا بودیم و درک و شناحت از بازار و فرهنگ اینجا را داریم.

Jumpasri  گفت، این شرکت در سال 2023 کار ساخت کارخانه در فیلیپین را آغاز کرده و قصد دارد امسال این کارخانه را تکمیل کند. وی افزود: سال گذشته، فروش Shera در فیلیپین حدود 28 میلیون دلار بوده است و ما پیش بینی می‌کنیم در سال 2024 حدود 10 تا 5 درصد رشد داشته باشیم. این شرکت تایلندی با افتتاح کارخانه خود در فیلیپین، قصد دارد محصولات ساختمانی پایدار و سازگار با محیط زیست خود را به این کشور عرضه کند، به ویژه برای مؤسسات، ساختمان‌ها و خانه‌هایی که می خواهند راه حل های سبز را در پروژه‌های خود به کار گیرند.

https://www.pna.gov.ph/articles/1220819

پیشنهاد ساخت مراکز دیالیز بیشتر و ارائه دیالیز رایگان به فیلیپینی‌های فقیر

سناتور فیلیپین آقای جینگگوی استرادا از دیگر سناتورها می خواهد که لایحه شماره 800 سنا را که ایجاد مراکز دیالیز بیشتری را در تمام بیمارستان‌های دولتی ملی و منطقه ای برای ارائه دیالیز رایگان به بیماران فقیر فیلیپینی الزامی می‌کند، به تصویب فوری برسانند.  استرادا گفت: اگر مراکز دیالیز در تمام بیمارستان‌های دولتی در سراسر مناطق فیلیپین با دیالیز رایگان برای فقیران وجود داشته باشد، در زمان و هزینه بسیار صرفه جویی خواهد نمود.

 استرادا خاطرنشان کرد که نرخ بیماری‌های کلیوی در سراسر فیلیپین در حال افزایش است، اما بیمارستان‌های تخصصی فقط در مناطق شهری قرار دارند. موسسه ملی کلیه و پیوند فیلیپین همچنین نشان می دهد که بیماری کلیوی هفتمین عامل مرگ و میر در میان فیلیپینی‌ها است.  به این ترتیب، طی 2 سال پس از تصویب این لایحه سنا یا (قانون مرکز دیالیز)، کلیه بیمارستان‌های دولتی موظف به تجهیز مراکز دیالیز به ماشین آلات و لوازم کامل خواهند بود. بودجه عملیات این مراکز دیالیز باید در بودجه ملی سالانه فیلیپین لحاظ شود.

پیشنهاد هلند برای افزایش سرمایه گذاری و کمک به کاهش کمبود  غذا در فیلیپین

سفیر ماریل گرادتس از پادشاهی هلند فناوری‌ها و محصولات کشورش را برای کمک به مقابله با چالش امنیت غذایی در فیلیپین ارائه کرده است. سفیر در سخنرانی خود در جریان شرکت در نشستی با یک بنیاد محلی در استان بولاکان گفت که هلند به طور گسترده در زمینه کشاورزی و مواد غذایی شناخته شده است و همچنین به دلیل تخصص خود در تکنیک های نوآورانه کشاورزی به عنوان دومین صادرکننده بزرگ کشاورزی پس از آمریکا.قرار دارد. وی گفت که کشورش از ارائه محصولات و فناوری‌های خود برای کمک به مقابله با چالش امنیت غذایی در سراسر جهان از جمله فیلیپین خرسند خواهد شد.

 سفیر همچنین خاطرنشان کرد که هلند و بولاکان از نظر جغرافیایی اشتراکات زیادی دارند زیرا مردم هلند در یک منطقه دلتا مانند جنوب غربی استان بولاکان توسط آب احاطه شده اند. وی افزود: مردم هلند قرن‌ها متحمل عواقب سیل شدند و در نتیجه در دور نگه داشتن منطقه خود از این بلایا و استفاده حداکثری از توپوگرافی متخصص شده اند. وی همچنین اشاره کرد که یک شرکت هلندی به نام Royal Boskalis Westminster NV -یکی از بزرگترین شرکت های لایروبی و احیای زمین در جهان در ساخت فرودگاه بین المللی  (NMIA) New Manilaدر شهر بولاکان مشارکت دارد. سفیر گفت که دولت هلند نیز در این پروژه مشارکت دارد زیرا از نظر مالی توسط دولت هلند از طریق آژانس اعتبار صادراتی خود تضمین می‌شود. وی افزود: ما معتقدیم که این پروژه برای اشتغال و توسعه بلندمدت فیلیپین مفید خواهد بود و من معتقدم که به عنوان الگوی خوبی در اجرای پروژه‌های زیربنایی در فیلیپین خواهد بود.

فیلیپین ورود طیور از سوئد و جمهوری چک را ممنوع کرد

فیلیپین واردات طیور از سوئد و جمهوری چک را به دلیل شیوع آنفولانزای پرندگان در این دو کشور ممنوع کرده است.  طبق دستورات صادر شده توسط وزیرکشاورزی فیلیپین، سوئد و جمهوری چک شیوع آنفولانزای پرندگان که به نام H5N1 نیز شناخته می‌شود در ژانویه 2024 گزارش کردند، بنابراین ورود همه محصولات طیور از جمله مرغ و تخم مرغ از هر دو کشور به فیلیپین ممنوع است.

 علاوه بر این، تمام محموله‌هایی که قبل از انتشار رسمی این سفارش در حال ترانزیت هستند، تا زمانی که محصولات طیور قبل از دسامبر 2023 ذبح شده باشند، مجاز به ورود به فیلیپین هستند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، آنفولانزای پرندگان در بین پرندگان آبزی وحشی در سراسر جهان گسترش می‌یابد و می‌تواند طیور اهلی و سایر گونه‌های پرندگان و حیوانات را آلوده کند.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما