معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های فیلیپین در هفته سوم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرخ تورم فیلیپین در ماه فوریه به 3.4 درصد رسید

نرخ تورم در فیلیپین در فوریه 2024 به 3.4 درصد افزایش یافت که بالاتر از نرخ 2.8 درصد در ژانویه 2024 است. این شتاب ناشی از افزایش سریع قیمت مواد غذایی در کشور در ماه گذشته است. علاوه بر افزایش قیمت اقلام اساسی در بازار، افزایش کالاهای حمل و نقل، مسکن، آب، برق، گاز و سایر فرآورده‌های سوختی نیز در این تورم نقش داشته است.

علاوه بر این، تورم برنج در فیلیپین نیز به دلیل تلاش برای حفظ عرضه آن بالا باقی ماند و بر اساس رکوردهای آماری ملی، تورم 24.6 درصدی برنج امسال بالاترین تورم برنج از فوریه 2009 است.  حتی با وجود نرخ تورم در این ماه که 4 سال متوالی کاهش نرخ تورم برای این کشور را شکست، این نرخ تورم همچنان در محدوده پیش‌بینی شده 2.8 تا 3.6 درصدی توسط بانک مرکزی فیلیپین قرار دارد.

https://www.philstar.com/business/2024/03/05/2338250/inflation-rises-34-february-ending-4-month-decline

 همکاری فیلیپین و ژاپن برای بهبود توانایی پاسخگویی به بلایا

 در 3 مارس 2024، ارتش فیلیپین  یک گروه 12 نفره از گردان رزمی مهندس خود را  در قالب کمک های بشردوستانه و پاسخگویی به بلایا توسط ژاپن (HADR)  به توکیو، اعزام کرد. این همکاری که تا 9 مارس 2024 ادامه خواهد داشت، با هدف ارتقای توانمندی‌های دو کشور در کاهش و مدیریت ریسک با به اشتراک گذاشتن دانش و شیوه‌ها در مواقع بروز بلایایی مانند فوران آتشفشان، سونامی، زلزله و سیل است. 

هیئت فیلیپینی به سرپرستی سرهنگ جونجی جوگیلون در مورد استفاده از تجهیزات اهدایی ژاپن در عملیات اخیر خود، از جمله تلاش های امداد و نجات و کمک های بشردوستانه پس از زلزله 7.2 ریشتری ترکیه در فوریه 2023 را مورد بحث و بررسی قرار دادند. وی همچنین تاکید کرد که این تجهیزات در اوایل سال جاری در عملیات نجات رانش زمین در شهر داوائو نیز مفید بوده است. https://www.pna.gov.ph/articles/1220164 

درخواست میزبانی فیلیپین در نشست آتی اجلاس کشورهای با درآمد متوسط در  ۲۰۲۵

فیلیپین در جریان شرکت در اجلاس کشورهای با درآمد متوسط در رباط پایتخت مراکش، آمادگی خود را برای میزبانی نشست بعدی مقامات در سال 2025 اعلام کرد. رهبر هیئت فیلیپین، خانم ماریا ترزا تی آلموجوئلا، معاون وزارت امور خارجه مجدداً بر حمایت فیلیپین از کشورهای با درآمد متوسط اشاره و بر لزوم اقدام جمعی برای پیشبرد رشد پایدار در منطقه تأکید کرد.

اجلاس عالیرتبه امسال در تاریخ 05-06 فوریه 2024 و به میزبانی مراکش با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل متحد  (UNDP) و کمیسیون‌های اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا ( UNECA) برگزار شد. در این نشست ، معاون دبیر کل سازمان ملل، خانم آمینه جی محمد  رئیس ECOSOC خانم پائولا نارواز اوجادا رئیس کمیسیون‌های اقتصادی (UNECA)حضور داشتند.  این اجلاس موضوعاتی مانند تامین مالی آب و هوا و همکاری‌های منطقه ای را با تمرکز بر چگونگی حمایت سیستم سازمان ملل متحد و سایر شرکا از کشورهای با درآمد متوسط پوشش داد.

https://dfa.gov.ph/dfa-news/dfa-releasesupdate/34222-philippines-to-host-next-meeting-of-middle-income-countries-in-asia-pacific

 حمایت فیلیپین از عضویت استرالیا در انجمن آسه آن(ASEAN) 

رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور حمایت خود را از حضور احتمالی استرالیا در انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) به عنوان یک کشور عضو ابراز کرد. این ایده ابتدا توسط انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی در جریان اجلاس ویژه آسه آن در استرالیا که در اوایل این هفته برگزار شد و سران کشورها نیز در آن حضور داشتند، پیشنهاد شد.

رئیس جمهور مارکوس در طول مصاحبه رسانه ای در شهر ملبورن گفت: خب، نمی دانم چرا این ایده خوبی نباشد. استرالیا در حال حاضر بخش بسیار فعال آسه آن بوده است . این رئیس جمهور همچنین بر اهمیت استرالیا به عنوان شریک تجاری کلیدی در منطقه تاکید نمود و مشارکت فعال آن در آسه آن که پس از میزبانی موفقیت آمیز اجلاس امسال نیز دیده می‌شود.

 آسه آن در سال 1967 تاسیس شد و هدف آن ارتقای همکاری و توسعه منطقه ای است. استرالیا اولین عضو غیر رسمی از سال 1974 بود و این انجمن دارای 10 عضو به نام های: برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، و ویتنام است این در حالی است که تیمور شرقی در انتظار عضویت کامل می‌باشد.

https://www.pna.gov.ph/articles/1220255

قرارداد وام 1.6 میلیارد دلاری فیلیپین از ژاپن

آژانس همکاری بین المللی ژاپن (JICA) قرار است در ماه مارس دو قرارداد وام با فیلیپین امضا کند که از این اعتبار در پروژه جاده ای در منطقه لوزون شمالی و پروژه متروی مانیل استفاده شود. وزارت دارایی فیلیپین و JICA در حال نهایی کردن قراردادهای وام برای پروژه شماره 1 جاده تراز شرقی (جاده دالتون) و پروژه فاز 1 متروی مانیل با ارزش وام ترکیبی حدود 1.66 میلیارد دلار هستند.

JICA در حال حاضر بودجه هفت مورد از 10 پروژه بزرگ زیربنایی فیلیپین را تأمین می‌کند و آنها تمایل خود را برای پیوستن به سایر پروژه‌های جدید این کشور ابراز کردند. نماینده ارشد JICA ، آقای ساکاموتو تاکما و وزیر دارایی فیلیپین، آقای رالف رکتو، همچنین راه‌های تقویت همکاری فیلیپین - ژاپن و بررسی سایر زمینه‌های همکاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

https://mb.com.ph/2024/3/2/philippines-to-ink-p1-6-billion-loan-deals-with-japan-in-march

بودجه 3 میلیارد دلاری برای تحقیق و توسعه سلامت

وزارت مدیریت بودجه فیلیپین بودجه 3 میلیارد دلاری را به وزارت علوم و فناوری برای اهداف تحقیقات بهداشتی و توسعه در فیلیپین اختصاص داده است. این بودجه به عنوان کمک مالی برای محققان و سازمان‌ها، تامین مالی برای انجمن‌ها و کنفرانس ها، کمک هزینه تحصیلی برای دانش پژوهان، و حمایت مالی از دانشگاه‌ها و کالج های دولتی می‌باشد.

 خانم آمنه پانگاندامان، وزیر بودجه فیلیپین، گفت که سرمایه گذاری در تحقیقات بهداشتی راه را برای آینده ای سالم تر و انعطاف پذیرتر برای ملت فیلیپین فراهم می‌کند. او افزود که با این بودجه ، دانشمندان، محققان و مؤسسات در فیلیپین برای پیشبرد نوآوری که تأثیری ماندگار بر سلامت عمومی خواهد داشت، توانمند خواهند شد.

https://mb.com.ph/2024/3/4/dbm-injects-p176-million-into-dost-initiatives-for-scholars-health-research

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما