معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۱۶:۵۸ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در نیمه اول بهمن‌ماه 1402 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

رئیس جمهور: حفاری ENI در منطقه انحصاری اقتصادی قبرس مثبت است

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهوری قبرس، حفاری انجام شده توسط شرکت انرژی ENI در نقطه "کرونوس 2" واقع در بلوک 6 منطقه انحصاری اقتصادی قبرس (EEZ) را مثبت ارزیابی کرد. وی که در نشست مشترک با وزیر انرژی و مدیرعامل شرکت ENI در پافوس حضور یافته بود در رابطه با نتیجه حفاری انجام شده در کرونوس 2 گفت انتظار داشتم گزارش منعکس شده در مطبوعات درخصوص اهمیت این حفاری که آنرا گنج انرژی نامیده اند را زودتر و از طریق شرکت مطلع میشدم. در سفری که به ایتالیا داشتم با مدیرعامل شرکت ENI ملاقات داشتم و موافقت شد زمانی که حفاری به نتیجه رسید ایشان به نیکوزیا سفر تا مواضع رسمی دولت نیز در این رابطه اعلام شود.  

منبع: خبرگزاری قبرس

ساخت و ساز روی زمینهای قبرسی‌های یونانی در بخش شمالی

دستگیری یک وکیل قبرسی ترک ( آکان کورست ) در ایتالیا به دلیل بهره برداری از اموال سلب شده یونانیان قبرس در بخش شمالی قبرس، و درخواست قبرس برای استرداد وی بمنظور محاکمه و اعمال قانون، موجی از شوک و نگرانی را در جامعه ایجاد کرده است. اولین بازخورد این دستگیری، ایجاد تردید در بین سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش مسکن بخش شمالی قبرس است. سایر افراد به ویژه وکلا، پیمانکاران، توسعه دهندگان و مشاوران املاکی که در فروش یا خرید املاک یونانی قبرس دخیل هستند، نیز از شرائط بوجود آمده تاثیر می‌پذیرند. براساس توافق سالهای گذشته بین دو طرف شمالی و جنوبی برای اعمال قانون درخصوص املاک تصرف شده بجا مانده از ترکها و یا یونانی‌ها در قسمتهای تحت کنترل هریک از طرفین، که با وساطت اتحادیه اروپا بدست آمد، مالکین این زمینها حق دارند اصل ملک و یا غرامت آنرا دریافت نمایند. 

منابع: فیلنیوز، قبرس میل

ارزیابی قبرس درخصوص پروژه اتصال دهنده بزرگ دریا

انتظار می‌رود که نتایج ارزیابی مجلس از مطالعه امکان‌سنجی Great Sea Interconnector بزودی ارائه شود. ارائه گزارش امکان سنجی پروژه اتصال دهنده بزرگ دریا، (نام قبلی: اتصال بین یوروآسیا)، شامل اتصال الکتریکی (شبکه‌های برق) رژیم صهیونیستی، قبرس و کرت، از طریق کابل بستر دریا، می‌شود. پاپاناستاسیو (وزیر انرژی) در بیانیه‌ای به خبرگزاری قبرس گفت که امکان‌سنجی این پروژه در سه حوزه پایداری، مشارکت در بازار برق جزیره و ارزش ژئوپلیتیکی در محیط وسیع‌تر مدیترانه شرقی ارزیابی شده است. مجلس در ارزیابی خود به این سه جنبه اشاره خواهد کرد.

منبع: قبرس میل

رئیس جمهور خواستار مشارکت امارات در پروژه اتصال بزرگ دریا شد

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور، با معاون وزیر امور خارجه امارات متحده عربی و هیئتی از صندوق سرمایه گذاری طاقا، در مورد امکان مشارکت در پروژه اتصال بزرگ دریا مذاکره کرد. وی در این نشست همچنین خواستار سرمایه گذار بیشتر امارات در قبرس شد.

ویکتوراس پاپادوپولوس، مدیر دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور پس از این دیدار گفت: در این دیدار امکان ( مشارکت در پروژه ) در کنار یک سری از پروژه‌های سرمایه گذاری دیگر در قبرس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. پاپادوپولوس اعلام نتایج مذاکرات صورت گرفته را به بعد موکول کرد و اظهار داشت اینکه امارات و شرکت طاقا در پروژه اتصال بزرگ دریا مشارکت میکند یا خیر، بعد از مذاکرات مشخص خواهد شد اما تمایل شدید امارات و شرکتهای سرمایه گذاری نظیر طاقا موجب قرار گرفتن قبرس در مسیر پیشرفت خواهد شد. وی همچنین از مذاکرات فشرده وزیر انرژی قبرس با شرکت مذکور برای سرمایه گذاری در پروژه‌های مورد نظر قبرس خبر داد.

منبع: قبرس میل

فناوری اطلاعات و مخابرات ICT در صدر لیست بیشترین رشد

براساس داده‌های تولید ناخالص داخلی که توسط سرویس آماری قبرس (CyStat) منتشر شده، بخش فناوری اطلاعات و مخابرات، قهرمان بلامنازع رشد بوده است، امری که تحرک این بخش را به عنوان جزئی از تولید ناخالص داخلی قبرس، برجسته می‌کند. عملکرد رو به رشد بخش ICT نشان دهنده اهمیت روزافزون فناوری در فعالیت های اقتصادی همراه با تلاش های دولت برای جذب شرکت های ICT در جزیره است. بر اساس آخرین داده‌های موجودِ منتشر شده توسط CyStat، در دهه گذشته بخش ICT به طور متوسط نرخ رشد 15 درصدی را ثبت کرده که از سایر بخش های اقتصاد بهتر بوده است. پس از فناوری اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های اقامتی و خدمات غذایی، بخش مرتبط با گردشگری، با رشد متوسط 12.7 درصدی و فعالیت‌های خدمات اداری و پشتیبانی با نرخ رشد متوسط 10 درصد قرار دارند. طبق داده‌های موقت CyStat، سهم این بخش در ارزش افزوده ناخالص قبرس در سال 2022، پس از تجارت عمده و خرده فروشی با 12.2 درصد از کل تولید ( رتبه‌های نخست )، فعالیت های مالی و بیمه ای با 9.8 درصد ( رتبه دوم)، 9.6 درصد بوده است.

منبع: خبرگزاری قبرس

درآمد کارمندان دولت در سال 2024، تا ساعتی 45 یورو

براساس داده‌های اداره کل حسابداری جمهوری قبرس، که در بخشنامه وزارت دارایی نیز منعکس شده، مجموع حقوق کارمندان دولت در سال 2024، در چارچوب مقیاس شانزده گانه تدوین شده، 16770 تا 96.429 یورو میباشد. طبق این تقسیم بندی میزان درآمد کارمندان ساعتی 9.17 تا 45 یورو برآورد میشود. تراز حقوق یک کارمند تازه استخدام شده ( مقیاس A1 ) سالیانه حدود 17000 تا 21000 یورو میباشد. این مقدار برای مقیاس A16 حدود 79.000 تا 97.000 یورو متغیر است، ( ماهیانه 7000 تا 9000 یورو).

منبع: فیلنیوز

رئیس جمهور بیش از 80 اقدام سیاسی - اقتصادی را برای سال 2024 اعلام کرد

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس، بیش از 80 اقدام سیاسی و اقتصادی که دولت در سال 2024 برای بهبود زندگی روزمره شهروندان و همچنین ابتکارات قانونی و سایر ابتکارات برای نوسازی دولت و نهادها در نظر دارد، را اعلام کرد.برخی از مهمترین ابتکارات و سیاست های اعلامی رئیس جمهور در سال 2024 عبارتند از : حل مشکل قبرس و اتحاد مجدد قبرس، بهبود زندگی مردم از طریق حذف بروکراسی از طریق ترویج تحول دیجیتال و رسیدگی به مشکلات مزمن مانند مهاجرت و ترافیک، تضمین یک اقتصاد قوی و انعطاف پذیر، فردای بهتر از طریق آموزش و بهداشت، انتقال سبز، نوسازی و بازسازی دولت از طریق تقویت نهادها، تبدیل قبرس به یک شریک قوی برای اتحادیه و منطقه وسیعتر، پیشبرد عضویت قبرس در برنامه لغو روادید برای ایالات متحده، تشدید تلاش ها برای پیوستن به شینگن، تلاش درجهت ایجاد نمایندگی‌های دیپلماتیک در ارمنستان و قزاقستان، تلاش در جهت افزایش مازاد بودجه معادل 3 درصد GDP برای دوره 2026-2024، کاهش بدهی عمومی‌به میزان 72 درصد GDP، کاهش وام های تجاری، اصلاحات مالیاتی با تمرکز بر سیاست انتقال سبز، ایجاد آژانس توسعه بنگاه‌های ملی که نیازهای عمومی‌شرکت های کوچک و متوسط را تامین مالی خواهد کرد، تقویت استراتژی جذب سرمایه گذاری و نخبگان

منبع: خبر گزاری قبرس

معاون وزیرگردشگری : جذب 80000 گردشگر از سوئیس در سال جاری هدفی عملی است.

کاستاس کومیس، معاون وزیر گردشگری قبرس، گفت که افزایش بیشتر ورود گردشگران از سوئیس امکان پذیر است، زیرا امسال 80000 نفر از این کشور به قبرس سفر میکنند. کومیس این سخنان را پس از تماس با مقامات توریستی در زوریخ سوئیس بیان کرد. در سال 2023 تعداد ورود گردشگران سوئیسی به قبرس به 73000 نفر رسید که نشان دهنده افزایش سالانه 20 درصدی است.

منبع: خبرگزاری قبرس

افزایش 5 درصدی تولیدات صنعتی در قبرس در ماه نوامبر

سرویس آماری قبرس (سیستات) اعلام کرد که تولید صنعتی در قبرس در ماه نوامبر سالانه 5 درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش در همه بخش ها بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط Cystat، این شاخص در ماه نوامبر به 138.5 واحد (مبنای 100=2015) رسید که نسبت به نوامبر 2022 افزایش 4.8 درصدی را ثبت کرد. برای بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2023، این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.5 درصد افزایش داشته است. سیستات افزود: بخش تولید نسبت به نوامبر 2022 افزایش 3.2 درصدی را ثبت کرد، در حالی که بخش تامین آب و بازیافت مواد 30.6 درصد افزایش یافت. عرضه برق 7.8 درصد و معدن و معدن 6.0 درصد افزایش یافت.

منبع: خبرگزاری قبرس

کاهش صدها نفری نرخ تولد در قبرس

کمیته موقت جمعیت مجلس به رهبری حزب ایلام اعلام کرد که نرخ زاد و ولد در میان قبرسی‌ها بیش از 400 کودک در سال کاهش یافته است. پس از پایان جلسه، ، لینوس پاپاییانیس، رئیس کمیته و نماینده حزب ایلام گفت که در این جلسه مقامات چهار وزارتخانه حضور داشتند و به آنها اطلاع داده شد که پس از چهار سال، مجمع ملی کاهش زاد و ولد و سیاست خانواده تشکیل جلسه داده است. در اصل، تصمیمات این نهاد این بود که چارچوب اقدامات 2022-2023 را اتخاذ و آن را برای سال 2024 تمدید کند. این گفته و تصمیم به هیچ وجه مورد پسند اعضای کمیته قرار نگرفت. ما احساس می‌کنیم که تأخیر وحشتناکی در ارائه این بیانیه وجود داشته است، که به هیچ وجه مشکل اساسی را حل نخواهد کرد و برای استدلال، تعداد تولدهایی که هر دو والدین قبرسی هستند را نقل می‌کنم. پاپاییانیس گفت که برای سال 2022، تعداد تولد فرزندان با دو والدین قبرسی 7860 نفر بوده است، در حالی که در سال 2023 این تعداد 7436 مورد بوده است.

منبع: قبرس میل

نصب سیستم های فتوولتائیک ( سیستم خورشیدی ) در 405 مدرسه با هزینه 6.6 میلیون یورو

با هزینه کلی 6.6 میلیون یورو، پروژه نصب سیستم های فتوولتائیک در 405 ساختمان مدرسه در قبرس به پایان رسید که صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی برای مدارس و کاهش 30 درصدی کل مصرف انرژی را فراهم کرد. این خبر در در کنفرانس مطبوعاتی مشترک، دکتر آتنا مایکلیدو، وزیر آموزش، ورزش و جوانان، و دسپینا پانایوتو تئودوسیو، رئیس هیئت مدیره اداره برق قبرس (EAC)، اعلام شد. تئودوسیو گفت که با دانش و تجربه EAC و با همکاری وزارت آموزش، EAC تقریباً در تمام مدارس قبرس سیستم های فتوولتائیک نصب کرده است. وی اظهار داشت: این پروژه شامل نصب سیستم های PV با توان کل 4.9 مگاوات و عایق حرارتی به وسعت حدود 84000 متر مربع است. تئودوسیو گفت: این پروژه در تابستان 2023 با حمایت کلیه مراجع ذیصلاح جمهوری اجرا و به بهره برداری رسید.

منبع: خبرگزاری قبرس

رئیس بانک مرکزی: کاهش نرخ بهره در سال 2024  

کنستانتینوس هرودوتو، رئیس بانک مرکزی قبرس (CBC) گفت که باید انتظار کاهش نرخ بهره در سال 2024 را داشت و از تحولات پیش بینی نشده جلوگیری کرد. او همچنین بر اهمیت هماهنگی با داده‌های تورم برای تعدیل به موقع نرخ های بهره تاکید کرد. هرودتو با ماکیس کراونوس وزیر دارایی دیدار کرد که خبر از کاهش قیمت کالاهای اساسی، به ویژه سوخت، داد. کراونوس افزود دولت قبرس با برنامه اقدامات حمایتی هدفمند برای جلوگیری از افزایش مجدد تورم، وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارد. کراونوس و هرودوتو هر دو مسیر مثبت اقتصاد قبرس را در میان چالش‌ها تصدیق کردند، اما بر نیاز به هوشیاری به دلیل تحولات و تنش‌های ژئوپلیتیکی تاکید نمودند.

منبع: خبر گزاری قبرس

وزیر کشاورزی: متعهد به تقویت همکاری با یونان در عرصه کشاورزی هستیم

ماریا پانایوتو وزیر کشاورزی در سخنرانی افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین المللی "آگروتیکا 2024" در تسالونیکی یونان به همراه همتای خود لفتریس آوگناکیس قول داد همکاری با یونان را در زمینه کشاورزی تقویت کند. پانایوتو گفت که همکاری نزدیک قبرس و یونان در چارچوب EUMED-9، اتحاد غیررسمی‌کشورهای مدیترانه ای که به دنبال هماهنگی و همکاری در مورد موضوعاتی مانند مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی، اقتصاد دوار، حفاظت از تنوع زیستی و ساده سازی بیشتر سیاست مشترک کشاورزی میباشند، نیز مورد توافق بوده و تایید شده است.

منبع: خبر گزاری قبرس

کابینه در مورد مشارکت در پروژه اتصال بزرگ دریا تصمیم میگیرد

انتظار می رود کابینه به زودی درباره شرکت یا عدم مشارکت قبرس در شبکه بزرگ دریایی تصمیم بگیرد. اینترکانکتور دریای بزرگ که قبلاً با نام EuroAsia Interconnector شناخته می‌شد، طرحی برای اتصال شبکه‌های برق یونان، قبرس و رژیم صهیونیستی است و ظرفیت برنامه ریزی شده 2000 مگاوات دارد. پیشنهاد در مورد پیوستن به این پروژه به طور مشترک توسط جورج پاپاناستاسیو وزیر انرژی و ماکیس کراونوس وزیر دارایی به کابینه ارائه شد. وزیر انرژی در رابطه با این پروژه گفت: بر اساس مطالعات، قبرس به خودکفایی برق دست خواهد یافت و قادر خواهد بود نفوذ منابع انرژی تجدیدپذیر را از طریق کابل به میزان دو سوم افزایش دهد. کشور ما قادر خواهد بود از گاز طبیعی خود برای تولید برق و صادرات برق از طریق کابل استفاده کند. این جزیره (به لحاظ انرژی برق) به یک مرکز ژئواستراتژیک تبدیل خواهد شد زیرا بین شبکه‌های برق رژیم صهیونیستی، یونان و اروپا قرار خواهد گرفت.

منبع: قبرس میل

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما